Scielo RSS <![CDATA[RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1646-989520150003&lang=es vol. num. SPE4 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Research through Development</b>: <b>When Words “Count”</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952015000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Mathematics teacher high school in public schools of Goias and the information and communication technologies</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952015000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta o resultado final da minha dissertação de mestrado “As tecnologias de informação e comunicação nas escolas públicas estaduais em Goiás - o que dizem os professores de Matemática do ensino médio” e tem como objetivo analisar o uso das TIC no processo de ensino e aprendizagem de Matemática no ensino médio nas escolas públicas estaduais de Goiás. A metodologia utilizada consistiu-se de uma abordagem de caráter qualitativo e quantitativo com revisão bibliográfica, trabalho de campo realizado em cinco colégios localizados nas Mesorregiões do Estado. Os resultados revelam um quadro preocupante no que se refere ao processo de ensino e de aprendizagem de Matemática através da inclusão das TIC na educação, como a falta de estrutura física, da formação continuada dos professores para o uso das TIC e de políticas públicas educacionais bem planejadas acabam por desenhar o mapa da não inclusão das TIC nas ações pedagógicas dos professores.<hr/>This article presents the final result of my master thesis "Information and communication technologies in the public schools of Goias. - what say high school mathematics teachers' and aims to analyze the use of ICT in the teaching process and mathematics learning in high school in the public schools of Goias. The methodology consisted at a qualitative approach and quantitative, utilizing bibliography review and fieldwork carried out in five schools located at the State Mesoregions. The results reveal a worrying situation in relation to the teaching process and mathematics learning through the inclusion of ICT in education, such as lack of physical infrastructure, educational policies as well planned and ongoing training of teachers to use ICT, end up drawing the map of non-inclusion of ICT in educational activities of teachers. <![CDATA[<b>Índices de Nuclearidad (Completo y Reducido), como aportación a la Teoría de Conceptos Nucleares</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952015000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se introduce un nuevo modo de medir el grado de importancia que tienen los conceptos a los que se hace referencia en la teoría de los Conceptos Nucleares. Esta nueva teoría utiliza las Redes Asociativas Pathfinder para establecer redes cognitivas de conceptos y en las que se observa y cuantifica la relación de cada uno de los conceptos con respecto al conjunto de todos los demás conceptos, siendo considerados, como conceptos nucleares, sólo aquellos conceptos que tienen tres o más enlaces. Ello permite discriminar cuáles son los conceptos fundamentales de entre todos los conceptos analizados. Como entrada para construir esta red se utiliza una matriz triangular que se utiliza también para crear estos nuevos índices que se llamarán Índice de Nuclearidad Completo e Índice de Nuclearidad Reducido.<hr/>In this paper a new way of measuring the degree of importance of the concepts referred to in the theory of Nuclear Concepts are introduced. This new theory uses Pathfinder Associative Networks to establish cognitive networks of concepts that can be observed and quantified the relationship of each of the concepts with respect to the all other concepts; they are being considered as nuclear concepts, only those concepts that having three or more links. This allows to discriminate which are the fundamental concepts of all the concepts discussed. As input to build this network a triangular matrix will also be used to create these new index and they will call Full Nuclearity index and Reduced Nuclearity index. <![CDATA[<b>FlexQuest® platform</b>: <b>A teaching strategy to promote cognitive flexibility and intersciplinarity with Web 2.0 features</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952015000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta uma plataforma online (FlexQuest®) que está sendo desenvolvida para a criação de projetos educacionais que promovam a flexibilidade cognitiva, a interdisciplinaridade e a interação em ambiente Web. A FlexQuest® é uma ferramenta e também uma estratégia didática que objetiva a construção de conhecimento de nível avançado e flexível, a partir de contextos reais obtidos diretamente da Internet. As primeiras FlexQuest® foram desenvolvidas em formato Web 1.0 e resultaram em investigações no Brasil e em Portugal. A nova FlexQuest® , aqui descrita, apresenta um carácter Web social, priorizando uma abordagem interdisciplinar de conteúdos e centrada no questionamento e na flexibilidade cognitiva.<hr/>This paper presents an online platform (FlexQuest®) being developed for the creation of educational projects that promote cognitive flexibility, interdisciplinarity and interaction in the Web environment. The FlexQuest® is a tool and a teaching strategy, which aims to build advanced and flexible level of knowledge from real contexts, obtained directly from the Internet. The first FlexQuest® were developed in Web 1.0 format and resulted in investigations in Brazil and Portugal. The new FlexQuest® described herein presents a social Web character, emphasizing an interdisciplinary approach content and focused on questioning and cognitive flexibility. <![CDATA[<b>The organizational improvement as trigger for better working conditions</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952015000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Boas condições de trabalho são essenciais para o bom funcionamento de uma empresa. Estas podem ser promovidas num contexto de implementação de Lean Production (melhoria organizacional) por obrigar à procura constante de melhoria contínua, questionando a forma como o trabalho é realizado. Este artigo apresenta os resultados sobre a satisfação com as condições de trabalho e a empresa através de um estudo realizado numa empresa de vestuário onde se pretendia implementar Lean Production. Para este estudo, recorreu-se a diferentes instrumentos: 1) questionário para avaliar os postos de trabalho dos colaboradores; 2) questionário para avaliar o nível de satisfação dos colaboradores com a empresa e condições de trabalho e 3) checklist para avaliar as condições ergonómicas e ambientais da empresa. Da análise dos resultados verificou-se que, em geral, os colaboradores encontravam-se satisfeitos com a empresa e as condições de trabalho, embora sentissem que determinados pontos poderiam ser melhorados. Esta identificação orientou o investigador na aplicação das ferramentas Lean Production mais adequadas.<hr/>Good working conditions are essential for a well functioning company. These can be promoted in the context of implementation of Lean Production through organizational improvement searching for continuous improvement and questioning how the work is done. This article presents the results of a case study carried out in a Portuguese clothing company on the working conditions satisfaction for organizational improvement in a Lean Production implementation context. Different instruments were used for data and information collection: 1) questionnaire to assess employee's workstation; 2) questionnaire to assess the level of employee satisfaction with the company and working conditions, and 3) checklist to assess ergonomic and environmental conditions of the company. Through the analysis and interpretation of observation results, in general, employees were satisfied with the company and their working conditions, although they felt that certain aspects could be improved. This identification oriented the researcher in applying Lean Production tools more appropriate. <![CDATA[<b>Views of Supervisors and Supervisees about the Online Software for Research Management - IARS</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952015000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es No âmbito da pós-graduação, são vários os dilemas e problemas enfrentados na investigação. A qualidade dos projetos e a relação entre orientador e orientando, têm-se revelado como alguns dos grandes desafios. São muitos os estudos que apontam o uso das TIC como um meio de ajuda no processo de investigação e na produção dos resultados com qualidade. Apresentamos neste artigo a percepção de orientadores e orientados que utilizaram o software online IARS® como uma ferramenta de apoio na elaboração e gestão do projeto de investigação. Este estudo é de cariz exploratório de análise descritiva com apoio do SPSS. Os resultados atestam uma percepção positiva e rica acerca da utilização do software recentemente divulgado. Assim, consideraram o IARS® de fácil utilização, agradável, flexível, estimulador, claro e de fácil compreensão em temos organizacionais. Apontam também para as dificuldades nas etapas de construção do projeto e comunicação entre os investigadores, e reconhecem como o sistema pode ser útil neste âmbito.<hr/>At graduate level, there are several dilemmas and problems faced in research. The quality of the projects and the relationship between supervisor and research student have been shown to be major challenges. There are many studies that show the use of ICT as a means to help in the research process and the production of quality results. We present here the perception of supervisors and research students who used the online software IARS® as a support tool in the development and management of the research project. This study is of exploratory nature and of descriptive analysis with the support of SPSS. The results show a positive and rich perception on using this recently released software. Thus they considered IARS® user-friendly, nice, flexible, stimulating, clear and easy to understand in organizational terms. They also point to the difficulties in the construction stages of the project and communication between researchers, and recognize how the system can be useful in this context. <![CDATA[<b>Diseño y Validación de Arquitecturas de Aplicaciones Empresariales</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952015000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo muestra el proceso de diseño y validación de arquitecturas de aplicaciones empresariales utilizando el método de desarrollo arquitectónico ADM-TOGAF y un lenguaje de descripción arquitectónica ADL. En el proceso fue fundamental el levantamiento de la arquitectura de negocio en base a la definición de la estructura y procesos de negocio organizacionales para su posterior adaptación con el modelo “4 + 1” de Kruchten para la representación del estado actual y el estado futuro de la arquitectura de aplicaciones de acuerdo a los requerimientos definidos en la iteración de capacidad arquitectónica del ADM. Como resultado se obtuvo una arquitectura de aplicaciones orientada a servicios - SOA - contemplando el uso de un bus de servicios empresariales ESB1. La arquitectura fue implementada en código Java en una abstracción de alto nivel que permitió su posterior diseño y validación utilizando el ADL Sonargraph Architect.<hr/>This work presents the results of the process of design and assessment of the enterprise applications using the Architectural Description Method ADM-TOGAF and an Architectural Description Language ADL. In order to get the results, a fundamental concern is getting the business architecture based on the structure and business process and it's adaptation to Kruchten´s 4+1 architectural model, that was used for representing the actual and future state of the applications architecture according to the requirements obtained during the ADM's architecture capability iteration. As a result we have a SOA based applications architecture considering the use of ESB. The architecture model was implemented in Java code within a high level ESB - Enterprise Service Bus abstraction that allows it´s future design and validation using the ADL Sonargraph Architect tool. <![CDATA[<b>Users involvement in defining of requirements</b>: <b>the case of WEBMAT plataform</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952015000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Há alguns anos a esta parte, o ensino e a aprendizagem da Matemática estão sujeitos a um intenso processo de inovação e de reestruturação, não apenas ao nível dos conteúdos e metas, mas também, e especialmente, ao nível das estratégias a implementar na lecionação desses mesmos conteúdos. Por outro lado, a realidade atual evidencia a importância que os artefactos tecnológicos propiciam na definição dessas estratégias. Neste âmbito, surgiu a ideia de desenvolver uma plataforma designada por WEBMAT - Materiais Manipuláveis, que irá consistir numa ferramenta em que os utilizadores concebem as suas propostas de trabalho na área da matemática tendo por base Materiais Manipuláveis (por exemplo, blocos lógicos, cuisenaire, blocos geométricos, entre outros). A plataforma terá como público-alvo, docentes e alunos do pré-escolar e 1ºciclo. Os resultados obtidos através da aplicação de um inquérito por questionário reforçam a importância de envolver o utilizador nas fases iniciais da definição de requisitos.<hr/>A few years now, mathematics teaching and learning are subject to an intensive process of innovation and restructuring, not only in terms of content and goals, but also, and especially, in terms of the strategies to implement the teaching of these same contents. On the other hand, the current situation highlights the importance that technological artefacts provide in defining these strategies. In this context, came the idea of developing a platform called WEBMAT - manipulatives, which will consist of a tool where users design their work proposals in the area of mathematics based on manipulatives (eg, logic blocks, cuisenaire rods, geometric blocks). The platform will have as target, teachers and students from kindergarten and 1st cycle. The results obtained by applying a questionnaire survey reinforce the importance of involving the user in the early stages of requirements definition.