Scielo RSS <![CDATA[RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1646-989520200003&lang=es vol. num. 38 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>The (Self)Learning of QDAS</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952020000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>webQDA online Self-Learning Prototype</b>: <b>an analysis of focus groups</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952020000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es O recurso aos Qualitative Data Analysis Software (QDAS) é algo cada vez mais incontornável entres investigadores qualitativos. Porém, o uso destas ferramentas digitais não é pacifico, pois, o processo de aprendizagem pode ser uma barreira para os investigadores. Este estudo é parte integrante de um projeto de investigação e procura analisar esta curva de aprendizagem através da recolha de dados relativos à análise do Protótipo de Aprendizagem online (PAo) do webQDA®. Este estudo de natureza qualitativa teve por base dois grupos focais. Os resultados demonstraram que, apesar do PAo ser uma ferramenta útil na aprendizagem, apresenta limitações em termos de Usabilidade, o que acaba por proporcionar uma má Experiência de Utilizador (UX). Esta análise foi realizada com o próprio webQDA® e mostrou-se essencial na identificação das fragilidades do PAo e para o processo de criação de diretrizes gerais de um Ambiente de Autoaprendizagem online para o webQDA®.<hr/>The use of Qualitative Data Analysis Software (QDAS) is an unavoidable fact among qualitative researchers. However, the process of adopting these digital tools is not peaceful, as there is a whole process of learning from QDAS, which can be a barrier for researchers. The present study is part of a research project and aims to study this learning curve through collect data related to the analysis of an online Learning Prototype (PAo) of webQDA®. This qualitative research was based on two focus groups. The results demonstrated that, although the PAo proves to be a useful tool in learning, it has limitations in terms of Usability, which ends up providing a bad User experience (UX). These analyzes were carried out with webQDA® and proved to be essential in identifying the weaknesses of the PAo and in the process of creating general guidelines for the webQDA® online Self-Learning Environment. <![CDATA[<b>Información y alfabetización digital de los preadolescentes gallegos (España)</b>: <b>un estudio mixto</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952020000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es La búsqueda, evaluación y selección de información es una competencia imprescindible para la ciudadanía de hoy, que se enfrenta a una multitud de datos que debe seleccionar y gestionar. En este contexto presentamos los principales resultados relativos al desarrollo de la dimensión Información y Alfabetización Digital de alumnado gallego de sexto curso de enseñanza primaria. Se empleó un diseño mixto exploratorio en dos fases: la primera cualitativa (estudio de casos múltiple) y la segunda cuantitativa (prueba de evaluación). Los resultados revelan las limitaciones de los preadolescentes en el área informacional: la puntuación media obtenida apenas pasa del aprobado 5,77 (0 a 10), y observamos que, si bien emplean diversos buscadores y localizan información, no llegan a seleccionarla adecuadamente, ni a cotejar las fuentes consultadas. Estos datos nos permiten concluir que sería necesario reforzar el desarrollo de esta dimensión ‒considerada clave para la ciudadanía‒ en la enseñanza primaria.<hr/>Searching, evaluating and selecting information is an essential competence for today's citizens, who daily have to face the problem of selecting and managing an overwhelming amount of data. In this context, the main outcomes regarding Information and digital literacy dimension development in Galician primary school sixth-graders are presented. An exploratory two-phased mixed study was carried out; in particular, an initial qualitative multiple case study followed by a quantitative evaluation test. The results show preteens limitations in the informational area: the average marks are only slightly higher than the cut-off score (5.77 out of 10) and its observed that, although they use several browsers and are able to find information, they do not select this information adequately neither do they collate its source. These data allow us to conclude that it would be necessary to strengthen this digital dimension ‒regarded as key for citizens‒ during primary education. <![CDATA[<b>Contraste en la percepción sobre el uso de una plataforma virtual para la mejora de la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952020000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es El uso de plataformas virtuales, está cada vez más implantado en las instituciones de educación superior. Nuestra investigación se ha realizado en el Instituto Politécnico de Portalegre, donde se ha incluido la plataforma para la Arquitectura Empresarial-IPP (PAE-IPP) como herramienta multidisciplinar para la mejora del aprendizaje del alumnado. El objetivo de investigación, ha sido observar las percepciones del alumnado y del profesorado en el uso de la plataforma PAE-IPP para la enseñanza/aprendizaje de las matemáticas. Entre las principales conclusiones obtenidas, se destaca que sus beneficios son: el fácil acceso a los contenidos y las fichas de ejercicios de la asignatura, pero se ha observado que el alumnado prefiere aprender matemáticas junto al docente y existe una falta de base en conocimientos de matemáticas en el alumnado.<hr/>The use of virtual platforms is increasingly implanted in higher education institutions. Our research has been carried out at the Polytechnic Institute of Portalegre, where the platform for Business Architecture-IPP (PAE-IPP) has been included as a multidisciplinary tool to improve student learning. The research objective has been to observe the perceptions of students and teachers in the use of the PAE-IPP platform for the teaching / learning of mathematics. Among the main conclusions obtained, it stands out that its benefits are: easy access to the contents and worksheets of the subject, but it has been observed that students prefer to learn mathematics together with the teacher and there is a lack of knowledge base of mathematics in students <![CDATA[<b>Children’s access to technologies</b>: <b>need for monitoring</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952020000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Reconhece-se a importância dos avanços da tecnologia. Contudo, ela pode prejudicar o desenvolvimento da criança quando utilizada de forma inadequada. O objetivo geral dessa investigação é o de analisar o uso das tecnologias e seu impacto no desenvolvimento da criança. Os específicos, identificar quais são os meios utilizados pelas crianças e a intensidade do uso das tecnologias mais comuns; analisar como os responsáveis acompanham o uso e analisar os benefícios e os malefícios que as tecnologias trazem para a vida das crianças. O estudo foi realizado nas Unidades Básicas de Saúde de um município do interior paulista, onde entrevista-se o responsável que acompanhava a criança. Opta-se pela análise de conteúdo, modalidade temática. A análise dos dados nos permitiu identificar três temas: A) O acesso à tecnologia: conteúdo mais assistidos; B) O uso da tecnologia interferindo no desenvolvimento da criança e C) O monitoramento no uso das tecnologias.<hr/>The importance of advances in technology is recognized. However, it can impair the child's development when misused. The principal objective of this research is to analyze the use of technologies and their impact on the child's development. The specific ones, to identify which are the means used by children and the intensity of use of the most common technologies, analyze how those responsible control the use and examine the benefits and harms that technologies bring to children's lives. The study was carried out in the Basic Health Units of São Paulo City, where the person responsible for accompanying the child is interviewed. We opted for content analysis, thematic modality. Data analysis allowed us to identify three themes: A) The access to technology: most-watched content; B) The use of technology interfering with the child's development and C) Monitoring the use of technologies. <![CDATA[<b>Opiniones de la calidad de vida desde la perspectiva de la mujer con discapacidad</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952020000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es La calidad de vida se ve afectada ante una discapacidad, más aún cuando quien la presenta es una mujer. De cara a emprender futuras acciones se realiza un estudio dirigido a conocer la percepción que dicho colectivo tiene sobre su calidad de vida. Para ello se elaboró un cuestionario cualitativo. De las respuestas de 526 mujeres se realizó un análisis de los datos utilizando el software webQDA. Se observa que todas las dimensiones de calidad de vida se consideran afectadas en mayor o menor grado, siendo una variable a tener en cuenta el tipo de discapacidad; sin embargo, la percepción de falta de autonomía e inclusión es una constante en todo el colectivo. Los resultados indican la necesidad de continuar trabajando la independencia y autonomía a través de los apoyos, los cuales además de materiales o de recursos humanos deben ser emocionales desde el inicio de la discapacidad.<hr/>The quality of life is affected by a disability, even more so when the person presenting it is a woman. With a view to undertaking future actions, a study is carried out aimed at knowing the perception that this group has about their quality of life. For this, a qualitative questionnaire was developed. From the responses of 526 women, data analysis was performed using webQDA software. It is observed that all the dimensions of quality of life are considered affected to a greater or lesser degree, is a variable to take into account the type of disability; however, the perception of lack of autonomy and inclusion is a constant throughout the collective. The results indicate the need to continue working on independence and autonomy through supports, which in addition to materials or human resources must be emotional from the beginning of the disability. <![CDATA[<b>Digital race relations</b>: <b>a study about forms of expression of racual intolerance on Facebook</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952020000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esta pesquisa tem por objetivo analisar a expressão da intolerância racial no Facebook. Foram selecionados 5 sítios abertos, entre páginas e grupos, no site Facebook por meio do descritor “Racismo” e termos correlatos. Destes, foram coletados os comentários das 5 postagens mais relevantes. Os dados foram transcritos de modo a comporem um corpus textual que foi analisado a partir do software Iramuteq. Os resultados apresentaram 3 eixos principais: o primeiro reporta o reconhecimento do racismo; o segundo remete à importância da representatividade negra; o terceiro aborda a existência de uma democracia racial. Considerou-se relevante discutir a forma pela qual as crenças raciais são expostas no Facebook, reproduzindo manifestações de intolerância, mas também de militância, gerando um discurso que demonstra diferentes faces da segregação racial nesse contexto.<hr/>This research aims to analyze the expression of racial intolerance on Facebook. 5 open sites were selected, between pages and groups, on the Facebook site through the descriptor “Racism” and related terms. Of these, comments were collected from the 5 most relevant posts. The data were transcribed in order to compose a textual corpus that was analyzed using the Iramuteq software. The results presented 3 main axes: the first reports the recognition of racism; the second refers to the importance of black representation; the third addresses the existence of racial democracy. It was considered relevant to discuss the way in which racial beliefs are exposed on Facebook, reproducing expressions of intolerance, but also of militancy, generating a discourse that demonstrates different faces of racial segregation in this context. <![CDATA[<b>Social and educational technologies applied in health training</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952020000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esta pesquisa focaliza, por meio do estudo de caso, mudanças no pensamento sobre o ensino superior, além da necessidade de formação de profissionais críticos e com capacidade de análise da realidade social. Seu objetivo foi analisar a percepção de estudantes do curso de graduação em Saúde Coletiva da Faculdade de Ceilândia-Universidade de Brasília, sobre a adoção de Tecnologia Educacional e Social no ensino-aprendizagem na disciplina Atenção Primária à Saúde (APS). A formação do Sanitarista mediada pela ação-reflexão-ação estimulou a identificação crescente dos estudantes com a futura profissão, desvelou processos multifacetados de aprendizagem e a percepção da complexidade humana envolvida nos serviços de APS. O uso da Tecnologia Digital de Informação e Comunicação no trabalho de campo contribuiu para aproximação entre a Universidade e o serviço de saúde. Concluiu-se que a articulação da disciplina APS à prática da APS implica boa comunicação entre diferentes instituições/atores sociais para alcançarem objetivos pedagógicos comuns.<hr/>This research focuses, through the case study, changes regarding higher education thinking, as well as the need for developing critical professionals capable of social reality analysis. Its aim is to analyze Faculdade de Ceilandia - Universidade de Brasília’s public health undergraduates’ perception of Social and Educational Technology use in teaching/learning at Primary Health Care (PHC). Sanitarists qualification guided by action-reflection-action process stimulated their growing identification with their future profession, revealed multifaceted learning processes and human complexity involved in PHC services. The use of Digital Information and Communication Technologies in fieldwork contributed to connecting the university to the health services. It is concluded that articulating the subject PHC to the practice of PHC requires good communication between different institutions/social actors to achieve common pedagogical goals.