Scielo RSS <![CDATA[RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1646-989520230003&lang=es vol. num. 51 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[From tacit knowledge to knowledge based on AI Insights: an ongoing reengineering?]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952023000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Evaluation in a real environment of the use of a platform for creating school newspapers]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952023000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A transição digital abre uma oportunidade para enriquecer o envolvimento e a experiência dos estudantes na criação de conteúdo relevante para a sociedade. Neste contexto, a plataforma TRUE foi desenvolvida para preencher uma lacuna em ferramentas de apoio à criação de jornais escolares digitais que potenciam as competências dos estudantes ao nível da escrita. A plataforma oferece funcionalidades que ajudam os utilizadores a navegar num ambiente integrado, facilitando a escrita de notícias e capacitando os alunos a pensar de forma critica. Este artigo centra-se na avaliação da experiência do utilizador da plataforma TRUE, em ambiente real de utilização. Uma vez que esta plataforma foi desenvolvida utilizando a abordagem metodológica de Design-Based Research, a avaliação aqui descrita permitiu melhorar o produto. Os resultados incluem os dados das rondas, fases e momentos de recolha de dados. A plataforma TRUE foi avaliada com foco na experiência do utilizador e na usabilidade, utilizando a System Usability Scale e o Self-Assessment Manikin.<hr/>Abstract The digital transition opens an opportunity to enrich students' engagement and experience in creating content relevant to society. In this context, the TRUE platform was developed to fill a gap in tools to support the creation of digital school newspapers that enhance students' writing skills. The platform offers features that help users navigate an integrated environment, facilitating news writing and empowering students to think critically. This article focuses on evaluating the user experience of the TRUE platform in a real-life user environment. Since this platform was developed using the Design-Based Research methodological approach, the evaluation described here allowed for the improvement of the product. The results include data from the rounds, phases, and moments of data collection. The TRUE platform was assessed with a focus on user experience and usability, using the System Usability Scale and the Self-Assessment Manikin. <![CDATA[Shadow IT and business managed IT: an analysis of perceptions about risks and benefits in a Brazilian public organization of the financial sector]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952023000300021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O advento da computação pessoal transformou a forma como trabalhamos, com a tecnologia da informação (TI) desempenhando um papel fundamental nos negócios. No entanto, o aumento no uso de recursos tecnológicos levou ao fenômeno conhecido como Shadow IT, onde os recursos são usados sem o conhecimento do departamento de TI, o que gera preocupações de segurança. Pesquisas recentes destacam benefícios e riscos associados a esse fenômeno. Esta pesquisa examinou as percepções dos gestores de uma organização pública brasileira do setor financeiro em relação às práticas que podem promover a TI gerenciada pelo negócio.<hr/>Abstract The advent of personal computing has transformed the way we work, with information technology (IT) playing a pivotal role in businesses. However, the increase in the use of technological resources has led to the phenomenon known as Shadow IT, where resources are used without the knowledge of the IT department, raising security concerns. Recent research highlights the benefits and risks associated with this phenomenon. This study examined the perceptions of managers in a Brazilian public organization of the financial sector regarding practices that can promote business-managed IT. <![CDATA[Comprensión de pseudocódigo básico en estudiantes de ciclos formativos]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952023000300037&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El aprendizaje de la programación presenta múltiples retos, uno de ellos es el dominio de lenguajes de programación de alto nivel. Entre los diferentes enfoques para solventar este problema nos fijamos en el uso del pseudocódigo como paso previo a los lenguajes de alto nivel. La motivación de este trabajo es investigar en qué medida comprenden los estudiantes, sin nociones de programación, un determinado pseudocódigo. Se comparan tres tipos distintos: pseudocódigo en inglés, pseudocódigo estándar en español (mayoritariamente usado) y un pseudocódigo natural, usando el español y diseñado en función de las preferencias de los estudiantes (pseudocódigo natural). En este estudio preliminar han participado 58 estudiantes y se ha medido su capacidad de comprensión de algoritmos sencillos con construcciones básicas de programación. Los resultados reflejan una ligera ventaja en cuanto a comprensión, aunque no significativa, del pseudocódigo natural, seguido del estándar y terminando con el inglés.<hr/>Abstract Learning programming presents multiple challenges, one of which is mastering high-level programming languages. Among the different approaches to solve this problem, we look at the use of pseudocode as a previous step to high-level languages. The motivation of this work is to investigate to what extent students understand, without programming notions, a given pseudocode. Three different types are compared: pseudocode in English, standard pseudocode in Spanish (mostly used) and a natural pseudocode, using Spanish and designed based on student preferences (natural pseudocode). In this preliminary study, 58 students have participated and their ability to understand simple algorithms with basic programming constructs has been measured. The results reflect a slight advantage in terms of comprehension, although not significant, of the natural pseudocode, followed by the standard and ending with English. <![CDATA[A Framework for Risk Management in Academic Projects]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952023000300051&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Gerenciar riscos é vital para minimizar possibilidades de falhas em projetos e processos organizacionais, induzindo instituições a investir em estratégias para sua adoção; que, embora, predominantes em muitos setores, parecem incipientes no ensino superior. Projetos acadêmicos são fundamentais para expandir o conhecimento, evoluir o ensino e contribuir para o progresso da sociedade. Entretanto, são empreendimentos desafiadores em qualquer contexto e apresentam tendência a falhas que podem impedir seu progresso, desperdiçar recursos e comprometer sua qualidade; uma razão para esses incidentes pode decorrer do não gerenciamento dos riscos presentes no domínio do projeto. Considerando esse cenário e o seu desafio, este trabalho apresenta um framework para gestão de riscos de projetos acadêmicos em Instituição de Ensino Superior, estimulando gestores à sua adoção e integração com os processos corporativos. Para sua realização, os principais componentes metodológicos abordados foram Design Science Research, mapeamento sistemático da literatura, survey, opinião de especialistas e grupo focal.<hr/>Abstract Managing risks is vital to minimize the possibility of failure in projects and organizational processes, inducing institutions to invest in strategies for their adoption, which, although predominant in many sectors, seem incipient in higher education. Academic projects are essential to expand knowledge, evolve teaching and contribute to the progress of society. However, they are challenging undertakings in any context and are prone to failures that can impede their progress, waste resources, and compromise their quality; one reason for these incidents may be due to not managing the risks in the project domain. Considering this scenario and its challenge, this work presents a risk management framework for academic projects in Higher Education Institutions, encouraging managers to adopt and integrate them with corporate processes. The main methodological components for its implementation were Design Science Research, systematic literature mapping, survey, expert opinion, and focus group. <![CDATA[Adaptation of Agile Roles in Large-Scale Distributed Projects: Perception of Industry Professionals]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952023000300067&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Os Métodos Ágeis foram originalmente concebidos para equipes pequenas e co-localizadas, o que apresenta um desafio quando aplicados em contextos de desenvolvimento distribuído e em larga escala. Nesses cenários, equipes enormes colaboram em um programa de desenvolvimento compartilhado, lidando com tecnologias complexas e uma variedade de partes interessadas. Projetos em larga escala frequentemente se estendem geograficamente, tornando crucial a adaptação dos papéis das práticas ágeis para esses ambientes. Este trabalho visa compreender a adoção de papéis ágeis nesses contextos, investigando o escalonamento na implementação distribuída. Além disso, buscamos avaliar a percepção dos participantes quanto à utilidade dessas adaptações nos projetos.<hr/>Abstract Agile methods were originally designed for small, co-located teams, posing a challenge when applied to distributed and large-scale development contexts. In these scenarios, massive teams collaborate on a shared development program, dealing with complex technologies and a variety of stakeholders. Large-scale projects often extend geographically, making the adaptation of agile practices' roles crucial for these environments. This work aims to understand the adoption of agile roles in these contexts, investigating the scaling in distributed implementation. Additionally, we seek to assess participants' perceptions of the utility of these adaptations in projects. <![CDATA[Análisis comparativo de Técnicas de Machine Learning para la predicción de casos de deserción universitaria]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952023000300084&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La deserción universitaria afecta negativamente a muchos estudiantes, este suceso puede estar relacionado con problemas personales, cuestiones económicas, entre otros. Ante tal situación surge la importancia de desarrollar una forma de predecir estos casos, para esto se propuso el uso de técnicas de Machine Learning, las utilizadas fueron Regresión Logística, Naive Bayes, Red Neuronal Perceptrón Multicapa, Árbol de Decisión, Support Vector Machine y Random Forest; se seleccionó un Dataset, que pasó por una limpieza de datos, se corrigieron los datos faltantes y los valores atípicos; luego se eliminaron los registros cuya variable de salida era Matriculado, centrándose en los tipos Abandono y Graduado. Cada modelo fue entrenado y probado mediante validación cruzada con pliegues, finalmente, se compararon en función de métricas de precisión, exactitud y exhaustividad, donde se concluyó que la Regresión Logística es la técnica que mejores resultados proporciona para predecir la deserción universitaria en el dataset considerado.<hr/>Abstract University dropout has a detrimental impact on numerous students; this phenomenon may be associated with personal issues, economic constraints, and other factors. Given this situation, the importance of developing a predictive model for such cases arises. To achieve this, Machine Learning techniques were proposed and employed, including Logistic Regression, Naive Bayes, Multilayer Perceptron Neural Network, Decision Tree, Support Vector Machine, and Random Forest. A dataset was selected and underwent data cleaning, addressing missing values and outliers. Subsequently, records with the 'Enrolled' outcome variable were removed, focusing solely on 'Dropout' and 'Graduate' categories. Each model was trained and tested using cross-validation with folds. Ultimately, they were compared based on accuracy, precision, and recall metrics, leading to the conclusion that Logistic Regression is the technique that yields the best results for predicting university dropout in the considered dataset. <![CDATA[Agente inteligente para la gestión de incidencias]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952023000300099&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Un agente inteligente (AI) utiliza la inteligencia artificial (IA) para dialogar con los usuarios; las incidencias son interrupciones que surgen y que impiden a los usuarios hacer uso de las tecnologías de la información (TI); América Latina tiene un 15. 5% de las respuestas a incidencias de clientes. En Europa, cada año las incidencias de seguridad de TI se han visto incrementado desde 2019 en un 41%, las cuales se clasifican como de gravedad Alta y Muy Alta. El propósito de este estudio fue implementar un AI para mejorar la Gestión de Incidencias (GI), reducir el número de incidencias no resueltos, reducir el tiempo de resolución y aumentar la satisfacción de los usuarios. Para lograr este objetivo, se siguió un enfoque cuantitativo y un diseño preexperimental; se utilizó cuestionarios para el recojo de datos y, a continuación, todos los datos se sometieron a un análisis estadístico para validar la hipótesis. expertos verificaron la validez de los instrumentos, luego se obtuvo el índice de confiabilidad de los instrumentos utilizados. Además, se utilizó el marco de trabajo Scrum para el desarrollo de la solución inteligente. El logro de la implementación se obtuvo a través de la incorporación de diversas tecnologías como Dialogflow, Webhook, PostgreSQL; finalmente, se obtuvo un AI capaz de atender los incidentes reportados por los usuarios, asignando la tarea de manera automatizada. El desarrollo de este estudio permitió minimizar el número de incidencias no resueltas al día en un 14%; se redujo el tiempo de resolución de incidencias en un 63% y aumentó la satisfacción de los usuarios a "Satisfecho" al 43,3% y a "Muy Satisfecho" al 57,7%. Finalmente, se puede concluir que este trabajo proporciona una importante contribución para futuras implantaciones de diseños o desarrollos relacionados con la automatización de la GI mediante agentes inteligentes.<hr/>Abstract An intelligent agent uses artificial intelligence (AI) to dialogue with users; incidents are interruptions that arise and prevent users from making use of information technology (IT); Latin America has 15. 5% of customer incident responses; in Europe, each year IT security incidents have seen a 41% increase since 2019, which are classified as High and Very High severity. The purpose of this study was to implement an intelligent agent to improve Incident Management, reduce the number of unresolved incidents, reduce resolution time, and increase user satisfaction. To achieve this objective, a quantitative approach and a pre-experimental design were followed; questionnaires were used to collect data, and then all data were subjected to statistical analysis to validate the hypothesis. Experts verified the reliability and validity of the instruments used. In addition, the Scrum framework was used for the development of the intelligent solution. The achievement of the implementation was obtained through the incorporation of various technologies such as Dialogflow, Webhook, PostgreSQL; finally, an intelligent agent capable of attending incidents reported by users was obtained, assigning the task in an automated manner. The development of this study minimized the number of unresolved incidents per day by 14%, reduced the incident resolution time by 63% and increased user satisfaction to "Satisfied" to 43.3% and "Very Satisfied" to 57.7%. Finally, it can be concluded that this work provides an important contribution for future implementations of designs or developments related to the automation of incident management through intelligent agents.