Scielo RSS <![CDATA[Revista :Estúdio]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1647-615820120001&lang=es vol. 3 num. 5 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>:Estúdio 5</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Outside Estúdio</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>The gesture at Iberê Camargo</b>: <b>print works from 58 to 69</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto comenta parte da obra gráfica do artista brasileiro Iberê Camargo, enfocando sobretudo a vigorosa produção realizada entre 1958 e 1969 e os possíveis traços desta experiência na prática deste grande artista.<hr/>This text notes part of the graphic work of Brazilian artist Iberê Camargo, focusing especially the vigorous production undertaken between 1958 and 1969 and possible traces of this experience in this great artist's practice <![CDATA[<b>Seductora y perversa</b>: <b>La representación floral en la pintura contemporánea</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es El uso iconográfico de la flora en la pintura contemporánea es uno de los mejores recursos para hablar de la ostentación, la corrosión, la estética por la estética, el "glamour", la persuasión, la provocación, el deseo. Los mensajes subliminares de estas visuales explosiones que funcionan a la vez como estímulos retinianos hace que sean unas poderosas estrategias iconográficas para algunos de los mejores artistas del momento.<hr/>The iconographic use of flora in contemporary painting is one of the best resources to speak of ostentation, corrosion, and aesthetics for aesthetics, the "glamour", persuasion, provocation, desire. Subliminal messages of these visual explosions that function both as retinal stimulus, makes them a powerful iconographic strategies for some of the best artists now a days. <![CDATA[<b>Context</b>: <b>Closeness</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es El uso iconográfico de la flora en la pintura contemporánea es uno de los mejores recursos para hablar de la ostentación, la corrosión, la estética por la estética, el "glamour", la persuasión, la provocación, el deseo. Los mensajes subliminares de estas visuales explosiones que funcionan a la vez como estímulos retinianos hace que sean unas poderosas estrategias iconográficas para algunos de los mejores artistas del momento.<hr/>The iconographic use of flora in contemporary painting is one of the best resources to speak of ostentation, corrosion, and aesthetics for aesthetics, the "glamour", persuasion, provocation, desire. Subliminal messages of these visual explosions that function both as retinal stimulus, makes them a powerful iconographic strategies for some of the best artists now a days. <![CDATA[<b>Vieira Portuense's Travel Journals</b>: <b>albums 821 and 817 of the MNAA</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es No âmbito das viagens de artistas na Europa das Luzes, e do percurso artístico do pintor Francisco Vieira Portuense (1765-1805), analisam-se dois dos cadernos de desenhos da autoria do pintor português, durante a sua viagem, que respeitam aos anos de 1789-1793 (álbum com o n.º de inventário 821, do MNAA) e 1796-1797 (álbum com o n.º de inventário 817, do MNAA), que se entendem representativos desse percurso.<hr/>Among the artists travels in Enlightened Europe, the artistic journey of the Portuguese painter Francisco Vieira Portuense (1765-1805), is analyzed, focusing in two of the painter's travel journals belonging to the years 1789-1793 (journal MNAA's inventory nr. 821) and 1796-1787 (journal MNAA's inventory nr. 817), which ones are representative of his European route. <![CDATA[<b>A metaspectacle</b>: <b>the body in the short film 'A Pesar de Todo' (Walter Tournier)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo deste artigo é apresentar como uma obra de animação nos fornece imagens de profundo apelo emocional, através de sua materialidade. A obra em questão é o curta-metragem A Pesar de Todo (2003), do animador de stop motion uruguaio Walter Tournier, que em certos momentos propicia a semelhança de um espetáculo teatral, efeito produzido por uma falta de diegetização - onde o boneco "vive" no mesmo plano da realidade de seu animador.É um protesto contra a guerra.<hr/>The objective of this paper is to present how a work of animation provides us with images of deep emotional appeal through its materiality. The work in question is the short film In Spite of Everything (2003), by stop-motion animator Uruguayan Walter Tournier, who at certain moments gives the appearance of a theatrical performance, effect produced by the use of elements out of diegesis - where the puppet "lives" in the same plane of reality its animator. It is a protest against war. <![CDATA[<b>ALICE... a reading towards finding Theatricality on a series by António Bronze</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo analisa, numa perspectiva hermenêutica, como espaço, tempo e ação, enquanto meios de representação artística visual, tanto no Teatro como na Pintura, constituem formas de abordagem para o reconhecimento da teatralidade no conjunto de obras que António Bronze concebeu a partir do díptico de Lewis Carrol.<hr/>This article examines, from a hermeneutic point of view, how space, time and action, as means of visual artistic representation, both in Theatre and in Painting, constitute ways to approach and recognize theatricality in António Bronze's body of work based in the diptych of Lewis Carrol. <![CDATA[<b>Kenji Ota</b>: <b>a look into the materiality of historical photographic processes</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discorre sobre o trabalho do artista brasileiro Kenji Ota, que em seu mestrado, procurou, através dos processos fotográficos históricos, explorar e aprofundar questões processuais relacionadas à materialidade da imagem fotográfica. A partir dos escritos sobre a instauração das obras observamos a processualidade fotográfica não convencional, a exploração das reações químicas e resultados originais, dando caráter único ao seu trabalho.<hr/>This article discusses the work of Brazilian artist Kenji Ota, who in his master degree, sought, through historical photographic processes explore and deepen procedural issues related to the materiality of the photographic image. From writings about his photographic works observe the unconventional, the exploitation of chemical reactions, giving unique character to his work. <![CDATA[<b>The Drawing as a feeling's illumination, and the shadow as a persona elimination, in Jaime Silva's individuation process (and his Drawing)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo contextualiza-se na exposição de desenhos intitulada "Cadernos de Sombras", realizada por Jaime Silva, em Janeiro de 2011, na Sociedade Nacional de Belas-Artes. Sombra é a palavra-chave, por excelência, que dirige a expressão neste Desenho e indicia algo que guardamos e que queremos comunicar. Neste contexto, faço uma associação com o conceito de sombra em psicanálise e desenvolvo uma abordagem tendo como base esta área do saber.<hr/>This article contextualizes the exhibition of drawings entitled "Sketchbook of Shadows", made by Jaime Silva, in January 2011, in the National Society of Fine Arts. Shadow is the keyword, par excellence, who directs the expression in this drawing and suggests something that we saved and that we want to communicate. In this context, I do an association with the psychoanalytic concept of shadow and develop an approach based on this area of knowledge. <![CDATA[<b>Context</b>: <b>Location</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo contextualiza-se na exposição de desenhos intitulada "Cadernos de Sombras", realizada por Jaime Silva, em Janeiro de 2011, na Sociedade Nacional de Belas-Artes. Sombra é a palavra-chave, por excelência, que dirige a expressão neste Desenho e indicia algo que guardamos e que queremos comunicar. Neste contexto, faço uma associação com o conceito de sombra em psicanálise e desenvolvo uma abordagem tendo como base esta área do saber.<hr/>This article contextualizes the exhibition of drawings entitled "Sketchbook of Shadows", made by Jaime Silva, in January 2011, in the National Society of Fine Arts. Shadow is the keyword, par excellence, who directs the expression in this drawing and suggests something that we saved and that we want to communicate. In this context, I do an association with the psychoanalytic concept of shadow and develop an approach based on this area of knowledge. <![CDATA[<b>Chelas, the "site"</b>: <b>the place as a reference in the work of Sam The Kid</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo tem por objectivo destacar os aspectos que fazem com que o trabalho de Sam the Kid se apresente como algo transversal em termos de linguagem artística, dando enfoque ao papel que o lugar pode ter na construção da sua obra, verificando como o seu trabalho resulta de uma estrutura de referências visuais e musicais que se entrelaçam e aliam a um profundo sentimento de pertença a uma comunidade e a um território - o bairro de Chelas.<hr/>This article aims to highlight the aspects, in Sam The Kid's work, which are responsible for the creation of something transversal in terms of artistic language, focusing on the role that the place may have in the construction of his musics, observing how his work is a result of a intertwined structure of visual and musical references, combined with a deep sense of belonging to a community and to a territory - Chelas neighborhood. <![CDATA[<b>Elias dos Bonecos</b>: <b>the world as remainder</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo pretende abordar o trabalho e o processo de criação de Elias dos Bonecos (Elias Rocha) dando destaque a coleta que o motivava na construção de seus trabalhos. Esta abordagem será pensada pelo viés do biografema, de uma escrita atenta aos detalhes aparentemente insignificantes que, por tais características, se transformam em signos disparadores de um texto que exprime o processo/campo específico onde o artista se constitui.<hr/>This article intent to approach the work and the creative process of Elias dos Bonecos (Elias Rocha) emphasizing the collecting of materials which motivated the construction of his art. This approach will be conceived by the biografema, by being carefully with the details, apparently insignificant, but which can turn themselves in trigger signs of a text that express the specific process/field where the artist is constitute. <![CDATA[<b>Inhabiting the studio place as a proceding towards the completion of works</b>: <b>the drawing of space in Fabrício Lopez woodcuts</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo trata das relações entre espaço/ateliê/paisagem na construção poética visual do trabalho de Fabrício Lopez.<hr/>The relationship between space/working-space/landscape and the image construction on the poetic work of Fabrício Lopez. <![CDATA[<b>Women andurban Amazonian art</b>: <b>the graffitifemale artist DrikaChagas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo consiste na análise de alguns grafites em intervencões urbanas e exposições em lugares privados da artistaDrika Chagas. Com o intuito de apresentar a expressão feminina local, suas personagens femininas grafitadas serão a abordagem principal, como as mulheres amazônicas urbanasdo Norte do Brasil.<hr/>This paper describes theanalysis of somegraffitiinurban interventionsand exhibitionsof the artistin private placesDrikaChagas. In orderto present thelocalexpression for women, female charactersgraffitiwill bethe main approach, as the urban woman of the Amazon in northernBrazil. <![CDATA[<b>PinaBausch, from world referenceto social work</b>: <b>"Kontakthof"through generations</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo pretende contextualizar o trabalho de Pina Bausch (1940-2009), referência mundial do Tanztheater, aprofundando em sua obra Kontakthof (1978). Com esse trabalho, Bausch se apropria de um seguimento que inclui o trabalho social, chamando para integrar o espetáculo, não profissionais com idade acima de 65 anos e adolescentes, moradores da cidade de Wuppertal, questionando o que é arte e quem são os artistas.<hr/>This article seeks tocontextualizethe work of Pina Bausch (1940-2009), a world reference in Tanztheater, focusing in her piece Kontakthof (1978).With this project,Bausch appropriates social work, calling to integrate her piece, non-professionals,aged over 65 years and teenagers, residents of the city of Wuppertal, questioning what is art and who are the artists. <![CDATA[<b>Context</b>: <b>Tropicalterity</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo pretende contextualizar o trabalho de Pina Bausch (1940-2009), referência mundial do Tanztheater, aprofundando em sua obra Kontakthof (1978). Com esse trabalho, Bausch se apropria de um seguimento que inclui o trabalho social, chamando para integrar o espetáculo, não profissionais com idade acima de 65 anos e adolescentes, moradores da cidade de Wuppertal, questionando o que é arte e quem são os artistas.<hr/>This article seeks tocontextualizethe work of Pina Bausch (1940-2009), a world reference in Tanztheater, focusing in her piece Kontakthof (1978).With this project,Bausch appropriates social work, calling to integrate her piece, non-professionals,aged over 65 years and teenagers, residents of the city of Wuppertal, questioning what is art and who are the artists. <![CDATA[<b>The visual symbiosis of Roberta Carvalho</b>: <b>the human tree in the contemporary art of the Brazilian Amazon</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo consiste na análise da obra de arte contemporânea brasileira Symbiosis da artista visual Roberta Carvalho. O projeto nos transmite a busca por novos suportes para a arte, o impacto das novas práticas artísticas ao interferir no cotidiano da vida urbana local e uma diferente forma de relação do artista contemporâneo com a tecnologia ao provocar uma interação entre arte, tecnologia e natureza.<hr/>This paper presents the analysis of the contemporary work of art Symbiosis from the Brazilian visual artist Roberta Carvalho. The project is a search for new media to the arts, and explores the impact of new artistic practices by interfering in local daily urban life and establishing a different kind of relationship between the artist and the contemporary technology in order to promote interaction between art, technology and nature. <![CDATA[<b>Fiestas y arremetidas</b>: <b>La selva urbana en la obra de Christian Bendayan</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo consiste na análise da obra de arte contemporânea brasileira Symbiosis da artista visual Roberta Carvalho. O projeto nos transmite a busca por novos suportes para a arte, o impacto das novas práticas artísticas ao interferir no cotidiano da vida urbana local e uma diferente forma de relação do artista contemporâneo com a tecnologia ao provocar uma interação entre arte, tecnologia e natureza.<hr/>This paper presents the analysis of the contemporary work of art Symbiosis from the Brazilian visual artist Roberta Carvalho. The project is a search for new media to the arts, and explores the impact of new artistic practices by interfering in local daily urban life and establishing a different kind of relationship between the artist and the contemporary technology in order to promote interaction between art, technology and nature. <![CDATA[<b>The Women's condition in Angola</b>: <b>on Helga Gamboa Ceramics</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esta comunicação propõe uma abordagem à obra da artista plástica angolana, Helga Gamboa. Na sua pesquisa, enquanto ceramista, problematiza a condição angolana, vivida no feminino, incluindo o legado do período colonial, os sinais e símbolos de uma identidade cultural, as adversidades da guerra civil e a fragilidade de mulheres e crianças na sociedade a que pertence.<hr/>This communication proposes an approach to the work of Angolan artist, Helga Gamboa. Her research, as ceramist, discusses the Angolan condition including the legacy of the colonial period, the signs and symbols of a cultural identity, the adversities of the civil war and the fragility of women and children in her society. <![CDATA[<b>Héroes Peruanos</b>: <b>Arte no objetual de Edward Venero</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esta comunicação propõe uma abordagem à obra da artista plástica angolana, Helga Gamboa. Na sua pesquisa, enquanto ceramista, problematiza a condição angolana, vivida no feminino, incluindo o legado do período colonial, os sinais e símbolos de uma identidade cultural, as adversidades da guerra civil e a fragilidade de mulheres e crianças na sociedade a que pertence.<hr/>This communication proposes an approach to the work of Angolan artist, Helga Gamboa. Her research, as ceramist, discusses the Angolan condition including the legacy of the colonial period, the signs and symbols of a cultural identity, the adversities of the civil war and the fragility of women and children in her society. <![CDATA[<b>Raid das Moças</b>: <b>performance and subversive humor or when Foucault visits the popular movies of Atlantis</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100022&lng=es&nrm=iso&tlng=es O Raid das Moças é um grupo performático vocal feminino que há 20 anos vem se apresentando em várias cidades no Brasil. Nosso resumo busca mostrar, com base no último espetáculo de seu repertório, "Cultura da depressão", como um trabalho aparentemente ingênuo e inofensivo pode estar carregado de propostas críticas e conceituais que legitimam e autorizam o humor e a performance como modus faciendi da arte contemporânea.<hr/>The Girls' Raid is a female vocal performance group that 20 years ago has served in various cities in Brazil. Our summary seeks to show, based on the last show of their repertoire, "Culture of depression" as a job seemingly innocent and harmless can be loaded with critical and conceptual proposals that legitimize and authorize the mood and performance as modus faciendi of contemporary art. <![CDATA[<b>Context</b>: <b>Inhabiting</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100023&lng=es&nrm=iso&tlng=es O Raid das Moças é um grupo performático vocal feminino que há 20 anos vem se apresentando em várias cidades no Brasil. Nosso resumo busca mostrar, com base no último espetáculo de seu repertório, "Cultura da depressão", como um trabalho aparentemente ingênuo e inofensivo pode estar carregado de propostas críticas e conceituais que legitimam e autorizam o humor e a performance como modus faciendi da arte contemporânea.<hr/>The Girls' Raid is a female vocal performance group that 20 years ago has served in various cities in Brazil. Our summary seeks to show, based on the last show of their repertoire, "Culture of depression" as a job seemingly innocent and harmless can be loaded with critical and conceptual proposals that legitimize and authorize the mood and performance as modus faciendi of contemporary art. <![CDATA[<b>Poro Group</b>: <b>any similarity with real facts are mere coincidence</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100024&lng=es&nrm=iso&tlng=es Grupo Poro, formado por Brígida Campbell e Marcelo Terça-Nada!, através de suas propostas buscam apontar as sutilezas do urbano e tornar visíveis aspectos que a sociedade contemporânea escondeu ou esqueceu. Poro possibilita uma nova vivência, um novo olhar para a cidade. Um olhar com calma, um olhar nos detalhes. Torná-la sua a partir de imagens absurdas. Construir uma memória, uma narrativa à parte do real e, assim, torná-la real.<hr/>Poro group is composed by Brígida Campbell and Marcelo Terça-Nada! and aims to point out the subtleties of the urban environment through their proposals, unveiling hidden spects that were long forgotten by the contemporary society. Poro allows a new experience, a new gaze into the city. A slow gaze, a gaze into the details. The city is assimilated through absurd images. Memories are built, fictional narratives made real by their surrealness. <![CDATA[<b>The relation body/object and the poetic speech on Lygia Clark work</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100025&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta uma análise da relação corpo/objeto presente nas proposições de Lygia Clark. Como material de suporte, tomamos os próprios textos de Clark, e também o conceito de hiperrealidade apresentado por Baudrillard, de modo a demonstrar que o objeto da proposição - por suas qualidades intrínsecas - é desencadeador de estados físicos e psíquicos, sendo o centro irradiador que desperta o ato - a ação corporal - e o encontro com outro.<hr/>This paper presents an analysis on the relationship between the body and the object of Lygia Clark´s propositions. As support material we take Clark´s own texts, and also the concept of hyperreality developed by Baudrillard, in order to demonstrate that the object, by its intrinsic qualities, is the generating centre of physical and psychical states which awaken the act - the bodily action - and the encounter with the other. <![CDATA[<b>Rubber, transparency and weight in the real space</b>: <b>towards a new way of inhabiting Lúcia Fonseca's drawings</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100026&lng=es&nrm=iso&tlng=es Análise de desenhos de Lúcia Fonseca, artista brasileira. São borrachas vulcanizadas pretas que dialogam mais efetivamente com o espaço real. Meu raciocínio vai à busca de valores reveladores da potência escultórica de tais desenhos. Aproximo esses trabalhos com experimentações de Richard Serra e Robert Morris, realizadas com materiais flexíveis, em que havia uma preocupação com o tectonismo da matéria (Serra) e um interesse pela multiplicidade de situações formais (Morris).<hr/>Text about Lucia Fonseca drawings, Brazilian artist. Black vulcanized rubbers establish effective dialogue with real space. My text explores sculptural potency of her drawings with this material. I also bring them near Richard Serra and Robert Morris experiments with flexible materials. These experiments reveal their concerns with tectonism of matter (Serra) and multiplicity of formal situations (Morris). <![CDATA[<b>Elke Hering</b>: <b>pathway of a sculpture in transformation</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100027&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo aborda a produção da artista brasileira Elke Hering entre as décadas de 1960 e 1970. Neste período, a artista possui uma ampla produção de trabalhos tridimensionais ao experimentar novos materiais e conceitos que inovaram as possibilidades artísticas na segunda metade do século XX.<hr/>This paper discusses the production of the Brazilian artist Elke Hering between the 60's and the 70's. From period there is a large production of three-dimensional work with expriments with new materials and concepts that were innovative in its time. <![CDATA[<b>New ways to inhabit "o bairro" of the writer Gonçalo M. Tavares</b>: <b>about the projects 'galerista por um dia' and 'Senhores Projetos no Bairro de Gonçalo M. Tavares'</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100028&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir das obras integrantes da coleção "O Bairro" de Gonçalo M. Tavares têm nascido várias outras obras, de muitas expressões. Neste artigo visitamos algumas dessas expressões resultantes de dois projetos distintos: "Galerista por um dia", uma proposta curatorial; e "Senhores Projectos no bairro de Gonçalo M. Tavares", numa visão arquitetónica deste bairro.<hr/>From the works of the collection "O Bairro" of Gonçalo M. Tavares, has been born several other works, of many expressions. In this article we visit some of those expressions, outcome of two distinct projects: "Galerista por um dia", a curatorial proposal; and "Senhores Projectos in the neighborhood of Gonçalo M. Tavares", in an architectural perspective of this neighborhood. <![CDATA[<b>Context</b>: <b>Risk</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100029&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir das obras integrantes da coleção "O Bairro" de Gonçalo M. Tavares têm nascido várias outras obras, de muitas expressões. Neste artigo visitamos algumas dessas expressões resultantes de dois projetos distintos: "Galerista por um dia", uma proposta curatorial; e "Senhores Projectos no bairro de Gonçalo M. Tavares", numa visão arquitetónica deste bairro.<hr/>From the works of the collection "O Bairro" of Gonçalo M. Tavares, has been born several other works, of many expressions. In this article we visit some of those expressions, outcome of two distinct projects: "Galerista por um dia", a curatorial proposal; and "Senhores Projectos in the neighborhood of Gonçalo M. Tavares", in an architectural perspective of this neighborhood. <![CDATA[<b>Cuestiones sobre la alteridad en el trabajo de Xavier Ristol</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100030&lng=es&nrm=iso&tlng=es La idea de alteridad es fundamental en la obra de Xavier Ristol. En el presente artículo, se analizan dos líneas principales de su desarrollo: la primera se funda en la presencia del otro para establecer las directrices de un arte definido desde la consideración ética y etnográfica. La segunda está motivada por reflexiones que giran en torno a experiencias autobiográficas, identificando su labor con la circunstancia vital de otras personas.<hr/>The notion of alterity is fundamental in the works of Xavier Ristol. This paper analyses the two main branches of Ristol's work: one in which the artist proposes the dissolution of the self in the presence of the other in order to establish guidelines for an art defined in ethical and ethnographic terms; and another which takes as its point of departure the artist's reflections on life experience, aligning his work with the vital circumstances of other people's lives. <![CDATA[<b>El arte y las moscas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100031&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir de un hacha de piedra hallada en el yacimiento de Atapuerca (Burgos, España) se establece una reflexión sobre el origen de la obra de arte, vinculado a la conciencia de la mortalidad. Intentando establecer un hilo desde esa conciencia con la experiencia que proporciona el arte contemporáneo.<hr/>From a stone ax found at the archaelogical site of Atapuerca (Burgos, Spain) provides a reflection about the origin of the artwork, linked to the awareness of mortality. Trying to connect that awareness with the experience that provides contemporary art. <![CDATA[<b>Aprehender el lugar</b>: <b>los túneles de Nancy Holt</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100032&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente texto aborda la obra de la artista Nancy Holt (1938) y especialmente la intervención que lleva por título Sun Tunnels [Túneles solares] (1973-1976) en el Great Bassin Desert de Utah. Si bien ésta puede ser entendida desde diversas posiciones -como refugio para la percepción de los solsticios, como mapa estelar, como instrumento de diálogo entre el universo interior y el exterior o como reflexión sobre los procesos cronológicos- nos interesa especialmente por la busqueda que realiza la artista en relación a una coparticipación que suponga la radical aprehensión del lugar.<hr/>This paper addresses the work of the artist Nancy Holt (1938) and in particular for the entitled Sun Tunnels [solar Tunnels] (1973-1976) in the Bassin Great Desert of Utah. While this can be seen from various positions -as a refuge for the perception of the solstices, as star map, as an instrument of dialogue between the inner and outer universe or as a reflection on the processes we are particularly interested chronologically- we are particularly in the search carried out by the artist in relation to a partnership involving the radical apprehension of the site. <![CDATA[<b>The world knocks on the other side</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100033&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo, parte de uma pesquisa mais extensa, nos propomos a analisar a obra do artista brasileiro Ticiano Monteiro, "O Mundo que Bate do Outro Lado da Minha Porta", em sua relação com outras obras, fundamentais para o pensamento contemporâneo da arte. Partimos da problematização das noções de mundo e intimidade como um jogo de forças, que nem é absolutamente da ordem do dentro, nem tampouco absolutamente da ordem do fora, tensionando a idéia de sujeito na obra.<hr/>In this article, part of a more extensive search, we propose to analyze the work of a brazilian artist TicianoMonteiro, "O mundoque bate do outro lado da minhaporta", in relation to others works, fundamental to the thinking of contemporary art. We start questioning the notions for intimacy like a power game,wich is absolutely not in the order ofinside, neither in the order of outised, tensing the idea of subject in the work. <![CDATA[<b>Hot paintings, cool images</b>: <b>on the paintings of Siméon Saiz Ruiz</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100034&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente texto irá abordar a obra do pintor espanhol Simeón Saiz Ruiz. Partindo de imagens difundidas pelos meios de comunicação social, o artista produziu pinturas, desenhos e gravuras. A nossa atenção irá recair apenas sobre algumas dessas pinturas. A obra do artista espanhol servirá como pretexto para falar sobre a pertinência da pintura de história nos nossos dias.<hr/>This paper will discuss the work of Spanish painter Simeon Saiz Ruiz. Starting from images broadcast by the mass media, the artist produced paintings, drawings and prints. Our attention will fall only on some of these paintings. The work of Spanish artist will serve as a pretext to talk about the relevance of history painting today. <![CDATA[<b>Context</b>: <b>Avant</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100035&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente texto irá abordar a obra do pintor espanhol Simeón Saiz Ruiz. Partindo de imagens difundidas pelos meios de comunicação social, o artista produziu pinturas, desenhos e gravuras. A nossa atenção irá recair apenas sobre algumas dessas pinturas. A obra do artista espanhol servirá como pretexto para falar sobre a pertinência da pintura de história nos nossos dias.<hr/>This paper will discuss the work of Spanish painter Simeon Saiz Ruiz. Starting from images broadcast by the mass media, the artist produced paintings, drawings and prints. Our attention will fall only on some of these paintings. The work of Spanish artist will serve as a pretext to talk about the relevance of history painting today. <![CDATA[<b>Sebastián Romo</b>: <b>"post-production" as a strategy of poetic construction</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100036&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo aborda elementos do processo de construção poética do artista mexicano Sebastián Romo, o qual leva em conta a utilização de elementos "historicizados" presentes na cultura e nos meios de comunicação de massa, permitindo uma reflexão sobre sua obra a partir de uma ideia de "pós-produção" proposta por Nicolas Bourriaud (2009).<hr/>The paper discusses elements of the process of poetic construction of the mexican artist Sebastián Romo, who uses historicized elements found mostly in the mass media communication, allowing a reflection about his work from the idea of "post-production" proposed by Nicolas Bourriaud (2009). <![CDATA[<b>'Ten thousand hours' in the space of the artist Salvador Juanpere</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100037&lng=es&nrm=iso&tlng=es L'article examina l'espai de reflexió processal i instrumental de l'escultor Salvador Juanpere (Reus, 1953) a partir del seu Blog de treball, alhora que estableix connexions amb les tesis desenvolupades pel sociòleg Richard Sennett a l'assaig L'artesà.<hr/>The article inquires the space of processual and instrumental reflection of the sculptor Salvador Juanpere (Reus, 1953) based on his Workblog, while states connections with the thesis developed by sociologist Richard Sennett in his essay The artisan. <![CDATA[<b>Jorge Pinheiro: the impossible drawing or the limits in communication</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100038&lng=es&nrm=iso&tlng=es A série Mapas do artista português Jorge Pinheiro fornece o ponto de partida deste artigo que discute os sistemas visuais de representação de informação como variações de uma tecnologia humana única; o desenho, tido como matriz de toda a representação e codificação de informação na comunicação. Na relação forma-conteúdo verifica-se que quanto mais o sistema representacional se codifica mais fortemente se autorrepresenta.<hr/>The "Mapas" series of the Portuguese artist Jorge Pinheiro provides the starting point of this article that discusses the information representation visual systems as variations on a single human technology: drawing, considered as a matrix of all representation and information encoding in communication. It is verifiable in the form-content relation that as strongly the representational system encodes, as strongly it represents itself. <![CDATA[<b>Antoni Muntadas method</b>: <b>about 'on translation' and his work in progress</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100039&lng=es&nrm=iso&tlng=es O obxetivo é analizar algúns aspectos da metodoloxía dos proxectos artísticos do artista Antoni Muntadas (Barcelona, 1942), un artista conceptual que traballa en proxectos ó longo de varios anos. Tanto o Work in Progress como o Site Specific permite integrar proxectos en distintos lugares do mundo baixo un paraugas conceptual común, no artigo trataremos dous proxectos integrados en On Traslation.<hr/>The aim of this text is to analyse some of the features of Antoni Muntadas (Barcelona, 1942) method from his art work. His work in progress and site specific items can be fitted in a conceptual common frame. In this text we will look into two projects from 'on translation.' <![CDATA[<b>'Where Are My Glasses?' 'Where The Fuck Are My Glasses?': The 'Grand Narrative' from António Olaio's case</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100040&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho centra-se numa abordagem sobre aquilo que aqui se designa como a 'Grande Narrativa,' a partir da exploração de 27 conversas com artistas plásticos portugueses e alavancado pela leitura conjunta de dois trabalhos do artista português António Olaio. Propõem, enquanto ferramenta reflexiva, o manifesto 'A Grande Narrativa.'<hr/>This paper focuses on what here is called the 'Grand Narrative.' From the analysis of conversations/interviews with 27 portuguese artists and leveraged by a joint reading of two works of the portuguese artist Antonio Olaio, this paper propose a manifesto called 'The Grand Narrative' acting as a reflexive tool. <![CDATA[<b>Context</b>: <b>Attempt</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100041&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho centra-se numa abordagem sobre aquilo que aqui se designa como a 'Grande Narrativa,' a partir da exploração de 27 conversas com artistas plásticos portugueses e alavancado pela leitura conjunta de dois trabalhos do artista português António Olaio. Propõem, enquanto ferramenta reflexiva, o manifesto 'A Grande Narrativa.'<hr/>This paper focuses on what here is called the 'Grand Narrative.' From the analysis of conversations/interviews with 27 portuguese artists and leveraged by a joint reading of two works of the portuguese artist Antonio Olaio, this paper propose a manifesto called 'The Grand Narrative' acting as a reflexive tool. <![CDATA[<b>Simulacrum in Ana Vieira</b>: <b>a deleuzean reading</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100042&lng=es&nrm=iso&tlng=es Perscruta-se na obra de Ana Vieira uma leitura à luz do simulacro deleuzeano enquanto ponto de partida para uma reminiscência da Caverna Platónica enquanto ventre.<hr/>It is intended to investigate Ana Vieira's work as connected to a deleuzean simulacrum as a means to a reminiscence of Plato's Cave as womb. <![CDATA[<b>Jewel-body</b>: <b>thinking on the series 'Longing for the Body'</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100043&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo propõe uma reflexão sobre a série "Longing for the Body", da artista brasileira Mirla Fernandes (São Paulo, 1969), cuja poética abre espaço para discutir as relações entre o corpo e joia. A importância do corpo na arte-joalheria é apresentada através das obras escolhidas, problematizando as relações entre o corpo que faz e o corpo que veste. Esses conteúdos permitem pensar a noção de 'Corpo sem Orgãos'(CsO) de Deleuze e Guattari.<hr/>This article proposes a reflection from the series 'Longing for the Body,'by Brazilian artist Mirla Fernandes (São Paulo, 1969), whose poetic discusses the relations between body and jewel. The importance of the body in art jewelry is presented through the works chosen, questioning the relationship between the body that makes and the body who wear. These contents allow us to think the notion of 'Body without Organs' (BwO) by Deleuze and Guattari. <![CDATA[<b>Joana Vasconcelos</b>: <b>Contaminations between Sculpture and Fashion</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100044&lng=es&nrm=iso&tlng=es As esculturas de Joana Vasconcelos condensam a relação mente/objecto/corpo em formas significantes onde a moda tem um papel preponderante. A pertinência da moda com obra de arte é desvendada em obras acreditadas internacionalmente, através das quais a escultora analisa o mundo, usando ícones da cultura nacional que são também globais.<hr/>The sculptures of Joana Vasconcelos condensate the mind/object/body relationship in signifying shapes where fashion plays a distinguished role. The relevance of fashion as work of art is revealed in internationally recognized works, by which the sculptor analyses the world, using icons of her national culture that are also global. <![CDATA[<b><i>PelaFresta</i></b><b> (1998)</b>: <b>space and memory from Shirley Paes Leme's creative process</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100045&lng=es&nrm=iso&tlng=es As esculturas de Joana Vasconcelos condensam a relação mente/objecto/corpo em formas significantes onde a moda tem um papel preponderante. A pertinência da moda com obra de arte é desvendada em obras acreditadas internacionalmente, através das quais a escultora analisa o mundo, usando ícones da cultura nacional que são também globais.<hr/>The sculptures of Joana Vasconcelos condensate the mind/object/body relationship in signifying shapes where fashion plays a distinguished role. The relevance of fashion as work of art is revealed in internationally recognized works, by which the sculptor analyses the world, using icons of her national culture that are also global. <![CDATA[<b>'Seu sami' (2007)</b>: <b>Some views on the creative process of Hilal Sami Hilal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100046&lng=es&nrm=iso&tlng=es Cadernos e suas anotações de artistas são loci da investigação do projeto poético da obra e permitem evidenciar a microfísica das relações da obra e do espaço. Este texto centra-se no tempo da gênese de um site-specific, buscando as marcas do processo percorrido pela mente criadora, desde a percepção da imagem geradora até a sua efetivação no espaço do Museu.<hr/>Seu Sami (2007) is studied from the idea of inseparability between space and form inherent to site specific art. Studying the drafts made by Hilal to masterpiece "Seu Sami" (2007) and its verbal and visual notes we will find evidences of this microphysics between space and form in this kind of artwork. <![CDATA[<b>Context</b>: <b>Observing</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100047&lng=es&nrm=iso&tlng=es Cadernos e suas anotações de artistas são loci da investigação do projeto poético da obra e permitem evidenciar a microfísica das relações da obra e do espaço. Este texto centra-se no tempo da gênese de um site-specific, buscando as marcas do processo percorrido pela mente criadora, desde a percepção da imagem geradora até a sua efetivação no espaço do Museu.<hr/>Seu Sami (2007) is studied from the idea of inseparability between space and form inherent to site specific art. Studying the drafts made by Hilal to masterpiece "Seu Sami" (2007) and its verbal and visual notes we will find evidences of this microphysics between space and form in this kind of artwork. <![CDATA[<b>The light and the mountain</b>: <b>an approach to Jordi Fulla's painting</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100048&lng=es&nrm=iso&tlng=es Aquest article pretén presentar l'obra de Jordi Fulla, nascut a Igualada (Barcelona) el 1967 i amb una trajectòria com artista de més de 20 anys d'experiència, tot reflexionant i valorant alguns aspectes fonamentals del seu treball.<hr/>This article analyses the work by Jordi Fulla, born in Igualada (Barcelona) in 1967 and a career as an artist over 20 years experience, reflecting and evaluating some fundamental aspects of their work. <![CDATA[<b>Interiores y exteriores</b>: <b>Las ventanas de Anna Malagrida</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100049&lng=es&nrm=iso&tlng=es La ventana es el sujeto que articula muchas de las obras de Anna Malagrida. Sus fotografías y vídeos plantean una dicotomía entre exterior e interior. En el presente artículo analizo diferentes piezas que abordan conceptos como lo público y lo privado, a la vez que expongo la forma que tiene la artista de entender la ciudad contemporánea.<hr/>The window is a leitmotif in many of Anna Malagrida's works. Her photographs and video productions examine the dichotomy between outer and inner worlds. This paper analyses a series of pieces which deal with the public and the private and proposes how the artist understands our contemporary city. <![CDATA[<b>New hybrid spatiality in the work of Peter Greenaway</b>: <b>the installations' pictoric and kinetical circumscriptions</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100050&lng=es&nrm=iso&tlng=es Reflexão e análise da obra hibrida do artista contemporâneo Peter Greenaway enquanto atualização e revelação da história das formas na pintura, mediada pelas linguagens do cinema e da instalação, processadas pelas novas tecnologias.Observações acerca das reconstruções deenunciados pictóricos e suas significações para a arte contemporânea.<hr/>A reflection and analysisthe hybrid work by contemporary artist Peter Greenaway as an update and disclosure of forms from the history of painting, mediated by the languages of film and installation, and processed by new technologies. Comments about the pictorial reconstructions of utterances and their meanings for contemporary art <![CDATA[<b>Pensamiento y acción en el proceso creativo</b>: <b>LucioMuñoz</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100051&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo trata de contribuir al conocimiento del proceso creativo de Lucio Muñoz a través del estudio y comprensión, desde una perspectiva propiamente pictórica, tanto de su trabajo como de aquellos pensamientos del pintor que inciden de forma directa en su desarrollo, fundamentalmente en ese campo abierto, casi indefinido y sin límites precisos, que existe entre la idea y la ejecución técnica de la obra.<hr/>This text aims to contribute to the knowledge of Lucio Muñoz creative process from a pictorial point of view, both of his work and his thinking. <![CDATA[<b>Cadencia de presagios cristalinos</b>: <b>Los módulos ideales de Antònia Vilà</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100052&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo trata de contribuir al conocimiento del proceso creativo de Lucio Muñoz a través del estudio y comprensión, desde una perspectiva propiamente pictórica, tanto de su trabajo como de aquellos pensamientos del pintor que inciden de forma directa en su desarrollo, fundamentalmente en ese campo abierto, casi indefinido y sin límites precisos, que existe entre la idea y la ejecución técnica de la obra.<hr/>This text aims to contribute to the knowledge of Lucio Muñoz creative process from a pictorial point of view, both of his work and his thinking. <![CDATA[<b>De Película</b>: <b>the photo narratives of Vera Chaves Barcellos</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100053&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo trata de contribuir al conocimiento del proceso creativo de Lucio Muñoz a través del estudio y comprensión, desde una perspectiva propiamente pictórica, tanto de su trabajo como de aquellos pensamientos del pintor que inciden de forma directa en su desarrollo, fundamentalmente en ese campo abierto, casi indefinido y sin límites precisos, que existe entre la idea y la ejecución técnica de la obra.<hr/>This text aims to contribute to the knowledge of Lucio Muñoz creative process from a pictorial point of view, both of his work and his thinking. <![CDATA[<b>Context</b>: <b>Ambivalencies</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100054&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo trata de contribuir al conocimiento del proceso creativo de Lucio Muñoz a través del estudio y comprensión, desde una perspectiva propiamente pictórica, tanto de su trabajo como de aquellos pensamientos del pintor que inciden de forma directa en su desarrollo, fundamentalmente en ese campo abierto, casi indefinido y sin límites precisos, que existe entre la idea y la ejecución técnica de la obra.<hr/>This text aims to contribute to the knowledge of Lucio Muñoz creative process from a pictorial point of view, both of his work and his thinking. <![CDATA[<b>Mabe Bethônico and the Collector</b>: <b>the exercise of looking and thinking through images</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100055&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esse artigo busca entender como o trabalho Mabe Bethônico e o Colecionador pode ser representativo de um imaginário e investido de desejos de construção e de reconstrução de memória, resignificando as imagens para além da efemeridade do consumo e transformando-as em novos objetos de interesse.<hr/>This paper attempts to understand how the work Mabe Bethônico and the Collector can be representative of an imaginary and invested of desire of construction and reconstruction of memory, resignifying images beyond the ephemeral nature of consumption and turning them into new objects of interest. <![CDATA[<b>Miguel Rio Branco</b>: <b>time, art and document</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100056&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo tem como foco a trajetória fotográfica e artística de Miguel Rio Branco (nasceu em Las Palmas, nas ilhas Canárias, em 1946). O livro SilentBook (1997), um livro sempalavras, foi eleito para se pensar acerca das relações que Miguel Rio Branco estabelece em seu trabalho entre o tempo, o documento e o universo da arte. Imagens barrocas com foco no lixo, prostíbulos e academias de boxe decadentes esgarçam o tecido do documento fotográfico, refletem sobre o tempo e adentram o universo da arte. Rouillé (2009), Dubois (1998) e Sousa (2004) darão suporte a esta reflexão. Finalizando, julga-se encontrar nessas imagens e em seus encadeamentos a explicitação do conceito de imagem cristal (Deleuze, 2005; Fatorelli, 2003). Miguel Rio Branco vive e trabalha no Rio de Janeiro; algumas das imagens que compõem o livro podem ser vistas em www.miguelriobranco.com.br.<hr/>This article focuses on Miguel Rio Branco's (born in Las Palmas, Canary Islands, 1946) photographic and artistic path. The Silent Book (1997), a wordless book, was chosen to think about the relations that Miguel Rio Branco establishes in his work between time, document and the artistic universe. Baroque images that focus on garbage, brothels and decadent boxing gyms fray the photographic document tissue, reflect time and enter the artistic universe. Rouillé (2009), Dubois (1998) and Sousa (2004) will support this reflection To finish, it is hoped to find in these images and its catenation, an explanation of the crystal image concept (Deleuze, 2005; Farorelli, 2003). Miguel Rio Branco currently lives and works in Rio de Janeiro. Some of the images in the book may be seen in www.miguelriobranco.com.br. <![CDATA[<b>TheValêncio Xavier's verb-visual narratives</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100057&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta o artista brasileiro Valêncio Xavier Niculitcheff (SãoPaulo,1933), destacando sua excelência conceitual, a habilidade construtiva e a capacidade de aliciamento de sua obra híbrida,que articula, com maestria e habilidade, características como a narrabilidade, a ficcionalização e o documental, inserindo-o na tradição de artistas/autores que articulam literatura e artes visuais em narrativas que podemos classificar como verbivisuais.<hr/>This paper presents the Brazilian writer Xavier ValêncioNiculitcheff (São Paulo, 1933), highlighting his conceptual excellence, constructive ability and grooming capacity of his work, with hybrid features, which articulates wonderfully characteristics such as narrative, fictionalization and documentary aspect, including him in the tradition of artists/authors that articulate literature and visual arts into narratives that we can classify as verb-visual. <![CDATA[<b><i>Ground Zero</i></b>: <b>A journey through the artwork of Francesc Torres and the Atlas Group</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100058&lng=es&nrm=iso&tlng=es Utilitzant com a leitmotiv el terme 'Zona zero' i aprofitant la recent inauguració del Memorial en el 10è aniversari de l'11/S a NY, es revisiten obres de Francesc Torres i de Walid Raad, les quals plantegen interessos comuns des de contextos singulars. Les obres parlen de guerra, de conflictes que recauen sobre l'arquitectura i la població i com es construeix la memòria individual i col·lectiva.<hr/>Using as leitmotiv 'Ground Zero', and taking advantage of the recent opening of the Memorial on the 10th anniversary of September 11 in NY, we revisit artworks from Francesc To es and Walid Raad. They present common interests from singular contexts. Artworks talk about war, conflicts affecting architecture and population and also how we build individual and collective memory. <![CDATA[<b>La casa</b>: <b>ficcionar la quotidianitat</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100059&lng=es&nrm=iso&tlng=es Els vídeos i les fotografies de Sarah Jones, Gregory Crewdson i Eija-Liisa Ahtila tenen com escenari la llar. Mitjançant l'escenificació i la teatralitat fabriquen històries fictícies, moltes vegades inversemblants o fantàstiques que evidencien problemàtiques pròpies de l'àmbit domèstic, fent palesa la influència de viure i créixer en un determinat entorn.<hr/>In different ways, the video art and photography of Sarah Jones, Gregory Crewdson and Eija-Liisa Ahtila all examine the subject of home. Their stage setting and use of theatrical elements create fictional narratives, often characterized by a heightened sense of the unreal or fantastic, which illustrate the conflicts inherent in domestic environments and the effects of living and growing in such an arena. <![CDATA[<b>Context</b>: <b>Word</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100060&lng=es&nrm=iso&tlng=es Els vídeos i les fotografies de Sarah Jones, Gregory Crewdson i Eija-Liisa Ahtila tenen com escenari la llar. Mitjançant l'escenificació i la teatralitat fabriquen històries fictícies, moltes vegades inversemblants o fantàstiques que evidencien problemàtiques pròpies de l'àmbit domèstic, fent palesa la influència de viure i créixer en un determinat entorn.<hr/>In different ways, the video art and photography of Sarah Jones, Gregory Crewdson and Eija-Liisa Ahtila all examine the subject of home. Their stage setting and use of theatrical elements create fictional narratives, often characterized by a heightened sense of the unreal or fantastic, which illustrate the conflicts inherent in domestic environments and the effects of living and growing in such an arena. <![CDATA[<b>Art and knowledge</b>: <b>alchemy and the new paradigm of science</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100061&lng=es&nrm=iso&tlng=es Apresentação do conceito de transformação da matéria nos trabalhos dos artistas Damien Hirst e Joseph Beuys como fio condutor para pensar o conhecimento e o novo paradigma da ciência. As obras citadas refletem possibilidades de curas relacionadas com a alquimia e apontam a poiesis como procedimento metafórico de investigação do que afeta o homem quando se intervém na sua dimensão orgânica.<hr/>Presentation of the concept of transformation of material in the work of the artists Damien Hirst and Joseph Beuys, taken as a guide for thinking about knowledge and the new paradigm of and science. Some of their works reflect healing possibilities related with alchemy. They point poiesis as a metaphorical procedure of investigation that affects man when he intervenes in its organic dimension. <![CDATA[<b>Chema Madoz</b>: <b>conversando con universos poético-visuales</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100062&lng=es&nrm=iso&tlng=es Chema Madoz responde a esa clase de artistas que permiten vislumbrar una forma de ver el arte como reflejo de vida cotidiana aunque comportándose como observadores incondicionales.La poesía tal vez no sea la pretensión de su obra, sin embargo es imposible negar una cierta vinculación poética y retórica. Los recursos utilizados responden a ciertos mecanismos similares a los usados en la lingüística y su consecuente resultado en forma de significado poético.La fotografía será el medio por el cual el poeta mostrará al mundo su nuevo punto de vista, además de la disposición de los objetos representada en una reducidísima paleta de color; blanco y negro.La ausencia de luces artificiales evoca a una naturalidad extrema y la percepción del espectador jamás quedará impasible ante la originalidad expresada de estas imágenes.<hr/>Chema Madoz belongs to that class of artists who allow us to glimpse a way of seeing art as a quotidian life reflection although acting as unconditional observers. Maybe poetry is not the main purpose of his work, but it is impossible to deny a certain poetic and rhetoric link. That resources which were used respond to certain mechanisms that are similar to those used in linguistics? and its consequent results materialized in poetic meanings. The photograph will be the medium by which the poets show the world its new point of view, plus the arrangement of the objects displayed in a tiny color palette; white and black. The absence of artificial lights evokes the natural course of events and the viewercan not be indifferent to the originality expressed in these images. <![CDATA[<b>Gerardo Delgado</b>: <b>el juego racional del arte</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100063&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esta comunicación analiza la innovación del pintor Gerardo Delgado en los años 1968-1972. Las producciones de ese período requieren de una participación activa del espectador, siendo el juego un motor que inicia la vinculación a fin de producir variaciones no pensadas por el autor durante el proceso creativo. Geometría, control y cálculo (de proporciones y gamas cromáticas), definen unos resultados descritos como "obras abiertas".<hr/>This paper examines artist Gerardo Delgado's innovations in his works from the years 1968-1972. The work he produced during that period requires the viewer's active participation, and this interplay is a driving force that leads to other connections in order to produce variations that were not intended by the artist during the creative process. Geometry, control and calculation (regarding proportions and color ranges) define the results which can be described as "open work". <![CDATA[<b>Acumulación y despojamiento, en el lenguaje pictórico de Joan Hernández Pijuan</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100064&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se plantea en la presentación, la utilización de lo aprehendido desde la realidad más cercana a la identidad del artista , en una dualidad de "acumulación-despojamiento" para la construcción de un lenguaje creativo, que nutriéndose de esa percepción del entorno, es capaz de sintetizar esa realidad en pura materia pictórica dentro de la cual el gesto, actúa a la vez como símbolo primigenio de lo percibido y como valor intrínseco de la "pintura-pintura" en ella misma,<hr/>Arises in the presentation using what is apprehended from the reality closer to the identity of the artist, in a duality of "accumulation-stripping" to build a creative language, nourished by the fact that the environment is capable of synthesizing this reality in pure pictorial matter in which the gesture, acts both as a symbol of the perceived primal as the intrinsic value of the "painting-painting" in itself, <![CDATA[<b>Sense & sensibility</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100065&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo trata a relação visível/legível proposta no pintar/inscrever que caracteriza a pintura de Mónica Capucho. Aponta ainda os jogos criativos do seu trabalho: as possibilidades pictóricas da sobreposição e o mise-en-abyme da grelha, visível nas instalações site-specific.<hr/>This paper is about the relation visible/legible implied in the painting/in-scripture gesture, characteristic of paintings by Mónica Capucho. It also indicates the creativity games underlying all possibilities of pictorial accumulation by layers, and the mise-en-abyme made visible throughout site-specific installations. <![CDATA[<b>Context</b>: <b>Bodies</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100066&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo trata a relação visível/legível proposta no pintar/inscrever que caracteriza a pintura de Mónica Capucho. Aponta ainda os jogos criativos do seu trabalho: as possibilidades pictóricas da sobreposição e o mise-en-abyme da grelha, visível nas instalações site-specific.<hr/>This paper is about the relation visible/legible implied in the painting/in-scripture gesture, characteristic of paintings by Mónica Capucho. It also indicates the creativity games underlying all possibilities of pictorial accumulation by layers, and the mise-en-abyme made visible throughout site-specific installations. <![CDATA[<b>Between cyborgs and avatars</b>: <b>Artistic productions within the technology, or the advent of new human casings</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100067&lng=es&nrm=iso&tlng=es A presente análise parte de recentes produções audiovisuais como o filme "Avatar" de James Cameron e algumas das obras do artista australiano Stelarc. Nesta abordagem, o ponto de partida pode ser situado entre as linhas de contacto existentes nas produções artísticas contemporâneas elaboradas no seio da tecnologia e a representação cinematográfica do aparecimento de um ser pós-humano.<hr/>This analysis begins as part of the recent audiovisual productions as it is the movie "Avatar" of James Cameron and some of the works of the Australian artist Stelarc. In our approach, the starting point can be located between the existing lines of contact in contemporary artistic productions developed within the technology and the cinematographic representations of the emergence of a post-human. <![CDATA[<b>Intimacy exposed / intimacy spoken</b>: <b>Elina Brotherus and Carla Filipe</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100068&lng=es&nrm=iso&tlng=es Promove-se um diálogo entre a obra de duas artistas, mais concretamente sobre trabalhos que resultam de experiências vivenciais e que apresentam diferentes modos de 'dizer' intimidade. A apresentação divide-se em duas partes onde o entendimento de identidade será observado através do discurso auto-referencial de cada uma-expondo e falando.<hr/>It promotes a dialogue between the work of two artists, specifically about pieces that result from life experiences and have different ways of 'saying' intimacy. The presentation is divided into two parts where the understanding of identity is observed through the self-referential discourse of each one-exposing and speaking. <![CDATA[<b>The immanent whisper</b>: <b>the body in Miguel Branco's painting</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100069&lng=es&nrm=iso&tlng=es Pretende-se abordar a temática do corpo na obra de Miguel Branco. O corpo enquanto assunto não é habitualmente associado ao discurso construído em torno da obra deste pintor. Exactamente por essa razão, e por sermos partidários da opinião segundo a qual o corpo habita o trabalho de Miguel Branco, decidimos levar a cabo este estudo. Até à data identificámos quatro distintas manifestações da presença da ideia de corpo na sua obra.<hr/>One's intent is to study the thematic of the body at Miguel Branco's work. The body as subject isn't usually used to talk about this painter's work. Exactly for that reason, and also because we believe that the body actually inhabits Miguel Branco's work, we've decided to write this paper. Until now we've identified four distinctive manifestations of the presence of a so called 'body's idea' in this painter's work. <![CDATA[<b>Antonio León Ortega, un escultor de frontera</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100070&lng=es&nrm=iso&tlng=es Pretende-se abordar a temática do corpo na obra de Miguel Branco. O corpo enquanto assunto não é habitualmente associado ao discurso construído em torno da obra deste pintor. Exactamente por essa razão, e por sermos partidários da opinião segundo a qual o corpo habita o trabalho de Miguel Branco, decidimos levar a cabo este estudo. Até à data identificámos quatro distintas manifestações da presença da ideia de corpo na sua obra.<hr/>One's intent is to study the thematic of the body at Miguel Branco's work. The body as subject isn't usually used to talk about this painter's work. Exactly for that reason, and also because we believe that the body actually inhabits Miguel Branco's work, we've decided to write this paper. Until now we've identified four distinctive manifestations of the presence of a so called 'body's idea' in this painter's work. <![CDATA[<b>Marina Abramović, dimensions of guilt</b>: <b>The body of the sacred life</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000100071&lng=es&nrm=iso&tlng=es Marina Abramović, no ano de 1974, apresenta Rhythm 0, performance em que se encontra sujeita a toda espécie de violência. Este artigo tem por objetivo investigar as dimensões de um corpo presumido culpado e, para tanto, recorre-se ao conceito agambeniano de homo sacer - figura do direito romano arcaico portadora da vida nua, vida sacra -, cuja particularidade deve-se a um duplo cárater: insacrificável e, porém, matável.<hr/>Marina Abramović, in 1974, presents Rhythm 0, performance in that is subjects all violence types. This article has for objective to investigate the dimensions of a body presumed guilty and, for so much, refers to the concept of homo sacer of Agamben - figure of the right archaic roman bearer of the nude life, sacred life - whose particularity is due to a double character: cannot be sacrificed yet may, nevertheless, be killed.