Scielo RSS <![CDATA[Revista :Estúdio]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1647-615820120002&lang=pt vol. 3 num. 6 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Estúdio 6</b>: <b>Livro de artista</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>O <i>Cahier de Linoléum,</i> de Viteix</b>: <b>História, ideologia e pesquisa plástica</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Em 1984, o pintor angolano Vítor Teixeira (Viteix), edita, em Paris o Cahier de Linoléum, que reúne mais de duas dezenas de gravuras em linóleo. No seu conjunto estas imagens abrangem questões que vão desde acontecimentos históricos que marcaram os derradeiros anos do regime colonial a episódios do quotidiano, onde a experimentação plástica surge associada à reflexão em torno da identidade cultural.<hr/>In 1984, the Angolan painter Victor Teixeira (Viteix), publishes in Paris the "Cahier de linoleum", which brings together more than two dozen prints on linoleum. Altogether these images cover issues ranging from historical events that marked the last years of colonial rule to daily episodes where plastic experimentation comes associated with reflection on cultural identity. <![CDATA[<b>Encants</b>: <b>a sum and a gift</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo es una reflexión sobre el proyecto 180 Encants de Rosa Tarruella. Trata de como interviene la memoria en calidad de depositaria de significados de lo público y lo privado, en esta publicación especial se analiza el propósito y la implicación de la puesta circulación de los libros mediante el don.<hr/>This article is devoted to the project 180 encants, of Rosa Tarruella. It is concerned on how does memory intervine as the keeper of meaning to both, public and private. On this particular project it is pointed out the purposes and the consequences of the circulation of books through gift. <![CDATA[<b>A materialidade nos livros de artista de Ulises Carrión</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Ulises Carrión contribuiu para a consolidação do livro de artista como um gênero de produção artística na década de 1970. A partir de explorações que ampliam as possibilidades do codex, o livro deixa de ser compreendido em uma perspectiva exclusivamente literária e linguística. Sua produção expande o sentido da materialidade própria do livro. O texto-tecido do livro passa a ser colocado numa dimensão de ordem plástica, da estesia.<hr/>Ulises Carrión contributed for the consolidation of the field of artist's books as a an artistic genre in the seventies. He explores new possibilities which enlarge and expand the codex, the book is not approached exclusively in a literary perspective. His production expanded the material meaning of the book/ the materiality proper to books. The text (meaning) of the book approaches/reaches a plastic dimension, of estesic order. <![CDATA[<b>Acaso as Avessas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo tem por objetivo apresentar três livros de artista que foram gerados a partir de estampas de xilogravuras e gravuras em metal. O que os caracteriza é a peculiar - em se tratando de gravura - utilização de partes de estampas tiradas de matrizes antigas, aparentemente abstratas, mas que encontram-se conectadas através da memória e da relação da artista Sandra Correia Favero com o mar.<hr/>This article has the purpose of presenting three artists’ books that were generated from woodcut and intaglio. What characterizes them is the peculiar - when it comes to engraving - utilization of parts of patterns taken from ancient matrices, apparently abstract, but which are connected in the memory and the relation of the artist, Sandra Correia Favero, to the sea. <![CDATA[<b>Uma liberdade oferecida é mais perigosa do que a mais dura grilheta - Apocalipse à Portuguesa do Hein Semke e a sua sátira da sociedade portuguesa e da Revolução de 25 de Abril de 1974</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Pretende-se neste artigo apresentar um dos extraordinários Livros de Artista de Hein Semke, intitulado “Apocalipse à Portuguesa” ou “A Revolução dos Cravos”, onde podemos observar uma produção artística de grande qualidade juntamente com uma critica da situação política que Portugal vivia nos anos 70. O artista mostra-nos a sua expressividade não apenas na ilustração mas também na forma escrita.<hr/>The aim is to present an article of extraordinary Artist Books of Hein Semke, entitled "Apocalypse of the Portuguese" or "Carnation Revolution", where we can observe a high standard of artistic production along with a review of the political situation that lived in the Portugal in the 70s. The artist shows us his expression not only in the illustration but also in written form. <![CDATA[<b>Intercanvi</b>: <b>Joan Brossa by Antoni Llena: Antoni Llena by Joan Brossa</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Joan Brossa y Antoni Llena intercambian sus personalidades artísticas en este libro de artista particular, por ser inédito, y al cuál accedemos gracias a sus editores Murtra Edicions. Intercanvi, es una reflexión sobre el lenguaje que toma forma como poesía visual.<hr/>Joan Brossa and Antoni Llena exchange their artistic personalities on the artist book 'intercanvi'. It draws upon language that is shaped as a visual poem. <![CDATA[<b>Fernando Bellver’s journey diaries</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo estudia los diarios de viaje del artista Fernando Bellver, prestando especial atención a la relación entre estos cuadernos y su obra plástica. Los libros de hojas en blanco que Bellver rellena en cada uno de sus viajes comenzaron como blocks de bocetos y anotaciones personales para convertirse hoy día en piezas de arte con valor propio, entrando en la consideración de libros de artista.<hr/>This paper studies the journey diaries of the artist Fernando Bellver, paying special attention to the relation among these journals and his plastic work. The sketch diaries filled in by Bellver in each of his trips began as booklets of sketches and personal annotations which have become today art pieces with value in themselves, entering into the genre of artist’s books. <![CDATA[<b>A poética do livro de artista</b>: <b><i>Memórias da menina gravada</i></b><b>, de Kelly Taglieber</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente texto propõe-se a pensar a experiência de folhear o livro de artista Memórias da Menina Gravada, da artista brasileira Kelly Taglieber. Um universo feminino não convencional, de imagens e textos, permeia a composição de todo o livro. O diálogo teórico para compor este texto fundamenta-se em Maurice Blanchot, entendendo que nada ali, imagem ou palavra, está para ser o relato de algo que se afirma como um saber, ao contrário, todo acontecimento advém com o intuito de ser estranhamento.<hr/>This text is proposed to consider the experience of leafing through the book of artist Memórias da Menina Gravada by Brazilian artist Kelly Taglieber. An unconventional feminine universe of images and texts permeates the composition of the whole book. The theoretical dialog for composing this text is based on Maurice Blanchot, understanding that nothing there, image or word, there is to be an account of something that is stated as a knowing, on the contrary, all event comes to be strangeness. <![CDATA[<b>Pioneiro</b>: <b>Amadeo de Souza-Cardoso no contexto internacional dos pioneiros do livro de artista</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Partindo das características do livro iluminado medieval são analisados os livros de William Blake e William Morris, pioneiros no pensar o livro como obra de arte. No segundo momento é analisado o livro A Lenda de S. Julião Hospitaleiro de Amadeo de Souza-Cardoso, obra de 1912 também com influências do livro medieval, mas no contexto do livre d’artiste e das vanguardas do início do sec. XX.<hr/>The pioneering art books of William Blake are scrutinized, framing this perspective with the a reference to the medieval hand painted book. Afterwards, we will consider the hand made book ‘A Lenda de S. Julião Hospitaleiro’ (‘The legend of St. Julian the Hospitaller’) of Amadeo de Souza-Cardoso, 1912, also sharing medieval influences, although on the modernist context and on the artists’ book perspective. <![CDATA[<b>The books of the antihero</b>: <b>From the everyday life to the absurd</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo de Rafel G. Bianchi se desarrolla dentro de una lógica de desmitificación. Sus argumentos se centran en la revisión de la figura del artista y su cotidianidad, partiendo del absurdo y de la ironía. Los libros son una constante en su obra, tanto es así que ellos mismos suponen una unidad independiente. Distinguiremos dos tipologías de libros: los que complementan y explican el proceso de una pieza, y los que son autónomos.<hr/>The work of Rafel G. Bianchi develops within a logic of demystification. His arguments focus on the revision of the figure of the artist and his everyday life, based on absurdity and irony. Books and publications are a constant in his work, so much so that they are an independent unit. Two types of books are differentiated in this article: those that complement and explain the process of a work, and those that are independent elements. <![CDATA[<b>Da terra e do mar, para outro lugar</b>: <b>Da terra e do mar, eis o lugar: 8º53’39,3378’’ W - 37º10’59,678’’ N</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Do mestre Lagoa Henriques, Paula Rito herdou o gosto pelo diário gráfico. Das muitas dezenas (centenas?) de cadernos que guarda, escolhemos os que repetem ano após ano, um mesmo lugar. Cada um destes cadernos partilha um olhar porque o olhar aprende e o corpo aprende. A capa pode vir depois, olhada à distância, mas reveste-os ainda, de memória e de matéria e habita-os também.<hr/>Paula Rito inherited a taste for the sketchbook from Lagoa Henriques. From the many dozens (hundreds?) of sketchbooks she keeps, we chose the ones that repeat the same kind of place, year after year. Each one of these sketchbooks shares a vision because the body learns and so does the vision. The cover may come later, seen from a distance, enveloped by the memory and the matter that also inhabit these sketchbooks. <![CDATA[<b>Achados para uma cidade</b>: <b>o livro como suporte para experiência multidimensional na obra de Daniel Escobar</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Analisaremos o uso que Daniel Escobar faz do livro na obra "The World", sobre o qual organiza imagens de edificações e espaços públicos, obtidos de recortes de guias turísticos, configurando uma cidade imaginária de existência improvável e de teor fantástico. Daniel entende a superfície do livro como suporte de exploração de espaços tridimensionais, numa concepção estética que se opõe à bi-dimensão, ao aderir às páginas objetos que se erguem de sua superfície, em dobraduras que nos remetem a mapas turísticos.<hr/>I analyze the use that Daniel Escobar does for book, on his work "The World". The artist organized the buildings and objects , cuts from tourism Books , and create a new imaginary city. Daniel imagine the surface of the book like a support to exploring 3d spaces. <![CDATA[<b>O lugar da casa</b>: <b>viagem num Livro-Pintura de EMA M</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo pretende salientar de que forma os conceitos de lugar e de casa se fazem sentir na obra de EMA M, analisando (com base nas palavras da autora) um dos seus livros de artista, o Livro-Pintura #1, através de uma espécie de viagem pelas suas páginas.<hr/>This article aims to underline the concepts of place and house in EMA M’s work, examining (supporting us on the author’s words) one of her artist's books, the Book-Painting # 1, by means of a kind of journey through its pages. <![CDATA[<b>Always in process</b>: <b>life and times</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En los cuadernos del artista encontramos formas que rotan, planos, redes, quiebros,… todo está en continuo movimiento. El autor actúa y se embarca en la búsqueda de un espacio armónico en el que todas las fuerzas tienden a encontrar un equilibrio inestable. Sus obras son operaciones en el tiempo y en el espacio, que arrastra al espectador por el fluir de un sinfín de elementos geométricos para terminar desembocando en pura poesía.<hr/>In the artist's notebooks rotating find forms, plans, networks, jogs, … everything is in continuous movement. The author acts and embarks on the search for a harmonious space in which all forces tend to find an unstable equilibrium. His works are operations in time and space, that drags the viewer through the endless flow of geometric elements to finish flowing into pure poetry. <![CDATA[<b>Gestos diários e acúmulos na casa</b>: <b>relações entre o livro de artista e o contexto doméstico cotidiano</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Ao partir do conceito de livro de artista como uma instância inserida no campo das artes, são analisados dois trabalhos da artista Alice Monsell em que a evidência recai sobre o objeto manuseável, tocável, suscetível a coleta de experiências e vivências cotidianas. Tais características são apresentadas a partir da escolha, formato e apresentação do livro-objeto.<hr/>Parting from the concept of the artist’s book as a form which has been introduced into the field of art, this paper analyses two artworks by artist Alice Monsell emphasizing the qualities of objects that can be manipulated, touched and used to gather together everyday experiences of life. Such characteristics are discussed in relation to the choice, format and presentation of the book-object. <![CDATA[<b>Pinturas encadernadas ou pinturas enquanto livros</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O tema central deste artigo é os livros de pinturas, aqui intitulados de pinturas encadernadas. Investigaremos dois aspectos desses objetos: aspectos morfológicos, isto é, o princípio de sua construção, o formato adotado, a questão da sequencialidade do formato livro; aspectos semânticos, isto é, sua definição enquanto livros de artista, as contradições da pintura enquanto páginas de livros, as razões para tal e seus significados nas obras desses artistas.<hr/>The main theme of this article is the paintings books, here named binded paintings. We will research two sides of these objects: the morphological side, that is, how it is built, its size, the sequence in the book format; the semantic side, that is, its definition as artist’s books, their contradictions as book pages and paintings, and their meanings and reasons in the context of the artists body of work. <![CDATA[<b>Engasgo narrativo</b>: <b>poética de fragmentos nos livros de artista de Pablo Mufarrej</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Pretende-se estudar livros-objeto que compõem obras do artista Pablo Mufarrej. Abordam-se as seguintes relações desta produção: com as outras partes constitutivas das obras de que fazem parte; com as questões de tempo e espaço; e com o conceito de engasgo narrativo, elaborado neste artigo.<hr/>The aim is to study the book-objects that compose Pablo Mufarrej's art works. The following relationships within this production are addressed: book-objects and the other constituent elements of the art works they are part of; questions of time and space; and the concept of narrative choke, elaborated in this article. <![CDATA[<b>Bibiana Crespo</b>: <b>Theory and Practice on Artists’ Books</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo presenta el trabajo de la artista barcelonesa Bibiana Crespo, que ha dedicado gran parte de su labor investigadora al estudio del libro de artista, y quien también ha dedicado parte de su investigación creativa a la producción de libros de artista, por lo que nos encontramos ante una artista con perfil muy completo y no siempre común: la dedicación a la teoría y a la práctica del Libro de Artista.<hr/>This paper introduces Bibiana Crespo’s works, from Barcelona. She has mainly focused her research on the study of Artist’s book as a form of art, and also dedicates part of her own artwork in creating artist’s books. So that se is a very complete artist and it is not easy to find her target because she studies theory and practice on the Artist’s Books. <![CDATA[<b>Sketchbooks of author’s original copy</b>: <b>Sincere relics of the creative procedure</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo aborda y revaloriza una actividad gráfica cada vez más en desuso. La del artista que compendia sus experiencias y experimentaciones de manera íntima, desenfrenada y visceral, en forma de Cuadernos de Dibujo, frente a la cada vez más frecuente proliferación de Libros de Artista diseñados como obras que rezuman una manufactura impostada.<hr/>This article considers and reappraises the increasingly obsolete graphic activity. Artists who condense their experiences and experiments in an intimate, frenzied and visceral manner by way of sketchbooks, facing the proliferation of the artists' books as works designed to exude a forced manufacture. <![CDATA[<b>O Livro de Artista enquanto ferramenta pedagógica</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo propõe a problematização e aplicação do Livro de Artista enquanto ferramenta pedagógica, promotora de competências de criatividade e de reflexão, a partir da definição proposta por Duchamp, de acordo com a qual "é um Livro de Artista se o artista o fez ou se o artista diz que é", refletindo acerca da natureza maleável das definições de (e relação entre) artista e arte no contexto da sala de aula, propondo o "aluno" como criador-sujeito.<hr/>This article proposes the questioning and the application of the Artist’s Book as a pedagogic tool, which promotes the skills of creativity and reflection, using Duchamp’s definition as a starting point "it’s an Artist’s Book if the artist made it or if the artist says that it is", reflecting on the malleable nature of the definitions of (and relation between) artist and art in the classroom context, proposing the "student" as a creator-subject. <![CDATA[<b>O Livro Negro de Rui Chafes</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo aborda a relação entre a poética do ferro e do papel do escultor Rui Chafes, a partir do livro/catálogo Involução.<hr/>This article focuses on the connection between the iron and paper poetics on the work of sculptor Rui Chafes through his book/exhibition catalogue Involução. <![CDATA[<b>Christian Boltanski: Memories and other microhistories</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se analiza el libro Kaddish de Christian Boltanski atendiendo a su forma, estructura, principios y ritmo narrativos, así como al efecto emocional que su lectura provoca en el receptor. Boltanski recoge procedimientos del arte conceptual para elaborar micro-relatos que indagan en la condición humana y la memoria.<hr/>Kaddish book by Christian Boltanski is analyzed according to form, structure, narrative principles and rhythm, and emotional effect of reading. Boltanski uses conceptual art procedures to create micro-stories about human condition and memory. <![CDATA[<b>Correr em Paralelo</b>: <b>Dois Livros e Dois Títulos de Eduardo Batarda</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo propõe um ponto de vista sobre as ligações da obra do pintor Eduardo Batarda com o Livro e com a criação literária. Partindo de dois livros por si produzidos, bem como de dois longos títulos de pinturas da sua autoria, iremos mostrar como os primeiros podem ser entendidos enquanto Livros de Artista e os segundos enquanto criações literárias.<hr/>This article proposes a viewpoint on the links of Eduardo Batarda’s works with Book and with literature. Starting from two books produced by him, as well as from two long titles of his own paintings, we will show how the formers should be understood as Artist Books and the seconds as literary creations. <![CDATA[<b>Fé (uma corrente de anéis que Lhe pertencem)</b>: <b>A Aliança do Anel - um tributo de Cristina Filipe a Santa Joana d’Arc</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este livro de artista reflecte o processo de criação de Cristina Filipe. Resulta dum projecto que se centra nos valores e nas relações humanas que foi desenvolvido durante o mestrado em joalharia, em Farnham, uma pequena cidade inglesa em Surrey. A cooperação de vinte e oito pessoas da comunidade revelou-se fundamental para que este trabalho resultasse num gesto simbólico, um tributo a Santa Joana d’Arc, a quem é dedicada a igreja católica local.<hr/>This artist book shows the creation process of Cristina Filipe. It results from a project that focuses the values and human relationships, that was made during her jewellery MADegree, at Farnham, a little town, in Surrey. The cooperation of 28 people from the community was essential to this work resulted in a symbolic gesture, a tribute to St. Joan of Arc, to whom is dedicated the local Catholic church. <![CDATA[<b>The photobook as a eco-social document</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt L’article presenta dues publicacions que tenen en comú un projecte d’investigació artística, entorn els horts de la perifèria metropolitana de Barcelona. Els seus autors aborden aquests territoris d’exploració, sense qualitat formal ni valor estètic, però d’àmplia significació ideològica, social i ecològica.<hr/>The paper presents two publications that have a common artistic research project, around the orchards on the metropolitan periphery in Barcelona. The authors address these areas of exploration without formal quality or aesthetic value, but broad ideological significance, social and ecological significance. <![CDATA[<b>The path as a book in Hamish Fulton</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200027&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Si bien podemos encontrar diversas modalidades de libros de artista (ediciones únicas, libros objeto, publicaciones intervenidas, etc.) dada la pluralidad de registros creativos que engloba el término, en el caso de Hamish Fulton el peculiar uso que efectúa del diario y/o libro de viaje nos invita a reflexionar sobre el desplazamiento y su vivencia. Esta vivencia quedará recogida a través de un conjunto de pequeños fragmentos que, en su diversidad referencial, aluden al paisaje natural. Así, la experiencia del camino y del horizonte, con sus evidentes connotaciones, quedará recogida en las páginas de los múltiples libros llevados a cabo por Fulton.<hr/>While we can find various forms of art books (single editions, object books, intervened publications, etc.) because the plurality of records includes the term creative, in the case of Hamish Fulton's peculiar use made of the daily and / or travel book invites us to reflect about the movement and his experience. This experience will be collected through a set of small fragments, in their diversity referential, alluding to the natural landscape. Thus, the experience of the road and the horizon, with its obvious connotations, be reflected in the pages of many books held by Fulton. <![CDATA[<b>Notas sobre a publicação de artista "tudo começa com 'c'" (e outras coisas)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200028&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo apresenta a publicação "Tudo começa com 'c'" do artista Bil Lühmann, analisando o caráter auto-reflexivo do trabalho, como forma de edição e apresentação do processo artístico. O artigo estabelece relações com o procedimento descritivo de Georges Perec, a abordagem da leitura de Michel de Certeau e diálogos com a produção de outros artistas e escritores.<hr/>This paper presents the publication "Everything begins with 'c'" by the artist Bil Luhmann, analyzing the self-reflexive character of this work, considering one way to edit and present the artistic process. The article establishes relationships with the descriptive procedure of Perec's writting, Certeau's approach of reading and dialogues with the production of other artists and writers. <![CDATA[<b>Artist-Art Books by Josep Guinovart</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200029&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo pretende analizar y etiquetar la obra producida por Josep Guinovart (1927-2007), a partir de Federico García Lorca, Joan Salvat-Papasseit, Salvador Espriu, José Hierro y Ramón Guillem, dentro del formato "Libro-Arte." Unas veces la obra es el resultado de un esfuerzo en tándem, otras es el testimonio visual y poético de un mismo sentir. En cualquiera de los casos veremos como la creación artística de uno potencia y enriquece la del otro.<hr/>This paper brings to light and analyzes some of the creative works made by Josep Guinovart (1927-2007) and poets such as Federico García Lorca, Joan Salvat-Papasseit, Salvador Espriu, José Hierro y Ramon Guillem within the realm "Art-Books". Sometimes the work is the result of a joint effort, others it is the visual and poetic testimony of a concurring feeling. Either way, the artistic creation of one always enhances and enriches that of the other. <![CDATA[<b>Francisco Ruiz de Infante</b>: <b>Jardin D’Hiver (Jardin Blanc)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200030&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Jardin D’Hiver, o libro de artista de Ruiz de Infante como dispositivo que traballa sobre o proceso creativo, a soidade, as dúbidas; o relato e os materiais biográficos reconstrúen o documento e o artista amosa as dificultades do traballo<hr/>Jardin d’hiver, artist’s book from Francisco Ruiz de Infante, a dispositive works about creative process, solitude, doubts. Story and materials from biography rebuilts document, and the artist show us the difficulties of work and process. <![CDATA[<b>Engravings of delirium, of David Curto</b>: <b><i>Une semaine mauvaise</i>, an eighteenth-century book appropriation</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200031&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los libros David Curto son una sarcástica extensión de sus propuestas donde confluyen su crítica al sistema global y una depurada presentación gráfica. Este artículo analiza el libro "Une mauvaise semanine", de clara referencia a "Une semaine de bonté" de Max Ernst. Curto actualiza las propuestas apropiacionistas de Ernst y las enmarca en una delirante escenografía que pone en entredicho los "complacientes" valores de nuestra clase política, eclesiástica y financiera enmarcada en el omnipresente capitalismo.<hr/>David Curto books are a sarcastic extension of their proposals where confluences his critique of global system through a refined graphic presentation. This article reviews the book "Une mauvaise semanine"that’s a clever reference to "Une semaine de bonté" of Max Ernst. Curto updates the appropriationists proposals of Max Ernst, and frames them into a delirious scenography that calls into question the "complacent" values of our political class, ecclesiastical and financial, framed in the ubiquitous capitalism. <![CDATA[<b>The book as raw material</b>: <b>visual metaphors of Ana Sanchez</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200032&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La artista Ana Sánchez utiliza el objeto libro como materia prima para crear obras con un fuerte carácter pictórico y escultórico, lo cual nos da pie para reflexionar sobre la pervivencia, interdisciplinariedad y permeabilidad de múltiples lenguajes plásticos en el arte contemporáneo y cómo el libro de artista puede ser el aglutinante de todos ellos.<hr/>Artist Ana Sánchez uses the book as her raw material, creating works with strong characteristics typical of painting and sculpture, thus enabling the viewer to think about plastic languages in terms of their survival, interdisciplinarity and permeability in contemporary art, and how the artist book draws all these qualities together. <![CDATA[<b>O livro inquietante de Daniel Acosta</b>: <b>a viagem, a paisagem, e a leitura</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200033&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Apresento aqui o único "livro de artista" do brasileiro Daniel Acosta. "Comfortablescapebook" é um livro que propõe ao leitor/usuário intenso jogo de deslocamentos. Considera-se neste artigo a história do livro e da escrita, cotejados pelos limites da representação. Sob perspectiva literária, enfoca-se tema e voz narrativa, revelando a relação do homem com o lugar em que vive, seu deslocamento pelo mundo, vislumbrando diferentes paisagens, e sua fixação em cidades, isolado em sua morada íntima.<hr/>Herein I introduce the only "artist's book" by the Brazilian Daniel Acosta. "Comfortablescapebook" is a book that offers the reader/user an intense game of displacements. In this article the history of books and writing is taken into account, being considered on the limits of representation. Under literary perspective, theme and narrative voice are focused on, revealing the relationship between man and the place where he lives, his displacement in the world, seeing different landscapes, and his settling in cities, isolated in his inner residence. <![CDATA[<b>Livro de artista</b>: <b>o olhar colecionador no universo de Frederico Merij</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200034&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo deste artigo é acompanhar o exercício conceitual do artista plástico brasileiro Frederico Merij na elaboração de um livro de lâminas soltas que se tornou ponto central - o foco da exposição - "Del clássico gusto español," realizada no Museu de Arte Moderna Murilo Mendes, (MAMM), no ano de 2012, na cidade de Juiz de Fora, estado de Minas Gerais, Brasil. Verificar ‘desconstruções - deslocamentos e des-colamentos’ no processo criativo do artista conduzirá à seguinte análise: este livro de artista pode ser considerado uma obra não orgânica, sob a perspectiva de Peter Bürger? Qual a importância do olhar colecionador neste processo artístico? Estas lâminas - páginas soltas - se emancipam do todo que é o livro?<hr/>The aim of this paper is to follow, the conceptual exercise of Brazilian artist, Frederico Merij in developing of a book of loose sheets which became the central point- the focus of the exhibition - "Del classic gusto español," held at the Museum of Modern Art Murilo Mendes, (MAMM) in the year of 2012, in Juiz de Fora city, Minas Gerais state, Brazil. Verify ‘deconstructions - displacements and dis-placements’ in the artist’s creative process will lead to the following analysis: This artist’s book can be considered a not organic work, from the perspective of Peter Burger? What is the importance of the collector look in the artistic process? These slides - loose pages - emancipate themselves from the whole that is the book? <![CDATA[<b>Pedro Saraiva</b>: <b>vidas de papel O artista como significante</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200035&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Adoptando como argumentos o conceito de traço, entendido como significante que arrasta uma ausência, e o neologismo biografema, proposto por Roland Barthes para designar os traços biográficos construtores de ‘uma vida com espaços vazios’, pretende-se determinar como nos livros de artista de Pedro Saraiva o livro é o artista repetidamente editado num irredutível e fragmentário significante.<hr/>Adopting as arguments the concept of trace, understood as significant that drags an absence, and the neologism biographema proposed by Roland Barthes to describe the biographical features constructors of ‘a life with empty spaces’, we aim to determine how, in the artist’s books of Pedro Saraiva the book is the artist repeatedly edited in a irreducible and fragmentary significant. <![CDATA[<b>Um Teatro Intimista</b>: <b>ou o jogo entre imagem e palavra no livro de artista</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200036&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A abordagem a esta Instalação analisa a singularidade do objecto Livro de Horas enquanto Livro de Artista, quer como obra em si, quer no cruzamento de linguagens que a palavra e a trajetória do olhar convocam na representação da palavra e com a palavra. No contexto da relação entre imagem e palavra, quando nos ajoelhamos perante este livro somos levados a ficcionar tempo e espaço como elementos constitutivos do processo de reconhecimento da teatralidade.<hr/>The approach to this Installation examines the singularity of the object Book of Hours as an Artist’s book: a piece per se within which an intersection of languages - the word and the trajectory of the gaze - is summoned to the representation. In the context of the relationship between image and word, while kneeling before this book we are led to fictionalize time and space as constitutive elements for the recognition process of theatricality. <![CDATA[<b>O livro de artista como espaço expositivo</b>: <b>quando a exposição continua no catálogo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200037&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo trata do catálogo como espaço expositivo, como obra autônoma e não mera documentação. Em 2008, os artistas Ana Luiza Dias Batista, Laura Huzak e João Loureiro elaboraram uma publicação que atua como catálogo, mas não é um registro das obras expostas, e sim um desdobramento da exposição no espaço impresso.<hr/>The paper deals with the catalog as an exhibition space, as an autonomous work and not mere documentation. In 2008, artists Ana Luiza Dias Batista, Laura Huzak and João Loureiro published an artist book that serves as a catalog, not a record of the works exhibited, but as an exhibition in printed format. <![CDATA[<b>http://www.rogerionunocosta.com/projeto+documentação=livrodeartista</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200038&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Em Vou a tua Casa - Projeto de Documentação, Rogério Nuno Costa apresenta-nos dois objetos editoriais: um em formato de livro com edição e acessibilidade limitadas, e o outro em páginas virtuais de acesso livre e generalizado. Justapostas, estas opções realçam, no que as distingue, o potencial das páginas eletrónicas enquanto suporte das narrativas cujas linhas teceram e tecem os Livros de Artista.<hr/>Going to your Place - Documentation Project, by Rogério Nuno Costa, presents us two editorial objects: a hardback book of limited edition, and a net of virtual pages of widespread and free accessibility. Placed side by side, differences are highlighted pointing out the potential of electronic pages as carriers of narratives which lines create Artist’s Books. <![CDATA[<b>Um livro nas mãos</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200039&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Uma breve revisão sobre alguns lugares do "livro de artista", enquadrando dois conceitos, um mais abrangente, que considera como "livro de artista" um livro feito pelo artista, desde os primórdios do livro; outro conceito, mais restrito, limita o livro de artista aos exemplos em que o conceito circula e o autor sabe que faz um livro de artista. A terminar propõe-se uma representação tridimensional de três polaridades presentes no tema.<hr/>A short review on the topic "artists book," framing two perspectives: one, broader, that considers as an artist book any book with artistic commitment, either new or old. The other perspective, more strict, narrows the view into the examples where the author is aware of his own intention, of exploring the theme. A three dimensional drawing is presented, illustrating three polarities on the artists book. <![CDATA[<b>O livro de artista como assunto acadêmico</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200040&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Uma breve revisão sobre alguns lugares do "livro de artista", enquadrando dois conceitos, um mais abrangente, que considera como "livro de artista" um livro feito pelo artista, desde os primórdios do livro; outro conceito, mais restrito, limita o livro de artista aos exemplos em que o conceito circula e o autor sabe que faz um livro de artista. A terminar propõe-se uma representação tridimensional de três polaridades presentes no tema.<hr/>A short review on the topic "artists book," framing two perspectives: one, broader, that considers as an artist book any book with artistic commitment, either new or old. The other perspective, more strict, narrows the view into the examples where the author is aware of his own intention, of exploring the theme. A three dimensional drawing is presented, illustrating three polarities on the artists book. <![CDATA[<b>"Equilibres", "UH" and "Què fer a Sabadell"</b>: <b>three artist’s books that keep nonsense by means of the object, the word and the action</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582012000200041&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Aunque la cultura occidental prefiera no reconocerlo, el absurdo forma parte de la vida y por lo tanto las prácticas artísticas que surgen de este posicionamiento son, no solo legitimas sino, valientes. "Equilibres", "UH" y "Què fer a Sabadell" pueden ser considerados tres libros de artista que parten del terreno del absurdo y siguen unas mismas pautas en su proceso de desarrollo entre las cuales cabe destacar el juego, el sentido del humor y la ironía.<hr/>Although Western culture prefers not to recognize it, the absurd is part of life and hence artistic practices that emerge from this position are not only legitimate but brave and contemporary. "Equilibres", "UH" and "Què fer a Sabadell" can be considered as three artist's books that begins in the absurd topic and follow a same pattern of development among which include the game, the sense of humour and irony.