Scielo RSS <![CDATA[Revista :Estúdio]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1647-615820140002&lang=pt vol. 5 num. 10 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Arte</b>: <b>do ritual ao virtual, sempre à procura</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>O Sagrado e o Profano na obra de Paulo Kapela ou a dialética da <i>Criação</i> como processo artístico</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo aborda a obra de Paulo Kapela (n.1947, Uíge, Angola), atendendo às conexões que esta estabelece com um domínio alargado da religiosidade, fundindo arte e vida. Ao Reunir, num mesmo plano, uma miríade de objetos e imagens aparentemente díspares, as instalações de Kapela problematizam as definições de sagrado e profano, propondo um processo criativo que convoca, simbolicamente, uma dialética da Ordem e do Caos onde a Criação incute uma nova temporalidade e existência a esses fragmentos da realidade.<hr/>This article proposes an approach to the work of Paulo Kapela (n.1947, Uige, Angola), considering its connections with an extended idea of religiosity and merging art and life. Assembling, in the same plane, a myriad of disparate objects and images, Kapela's installations interrogate definitions of Sacred and Profane, proposing a creative process that symbolically simulates Order and Chaos dialectic, where art creation confers to these fragments of reality a new temporality and existence. <![CDATA[<b>A look unfolded</b>: <b>'Semana Santa' in the work of Pilar Albarracín</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Centramos nuestro artículo en uno de los eventos pertenecientes a la comunidad religiosa cristiana, identificados a nivel mundial, concretamente centrada en nuestro artículo en las acontecidas en la zona del sur de España, se plantea una reflexión sobre la obra de la artista Pilar Albarracín que centra su mirada en aquellas cuestiones estereotipadas de carácter histórico-cultural-religioso que se exportan de la Semana Santa. El rol del espectador es el punto de estudio respecto a aquellas cuestiones que se plantean en el discurso artístico que utiliza la artista, y cómo esas referencias culturales influyen en la concepción y la (re)interpretación de la propia obra<hr/>Being one of the events belonging to the Christian religious community, worldwide identified in our article specifically focused on those occurred in the area of southern of Spain, we propose a reflection about the work of the artist Pilar Albarracin, who focuses its attention to those stereotypical issues of character historicalcultural-religious exported of Semana Santa. The viewer's role is taken as a point of study in respect to those questions of the proposals of the artistic discourse that the artist uses, and how these cultural references influence the design and (re)interpretation of the work itself. <![CDATA[<b>Between heaven and earth</b>: <b>Symbolic/religious re-significations in Cildo Meireles' installations</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el marco del proyecto de Beca Doctoral titulado "El rol del espectador en las producciones artísticas contemporáneas. Hacia una estética de la actuación", dirigido por la Lic. Silvia García, el presente trabajo aborda el análisis de dos de las instalaciones más celebradas de Cildo Meireles, que enlazan con la simbología y la tradición judeo-cristiana: Misión/Misiones (cómo construir catedrales), realizada en 1987, y Babel, de 2001.<hr/>As part of the PhD Scholarship project called "The role of the spectator in contemporary artistic productions. Towards an aesthetics of performance", led by Ms. Silvia Garcia, this work deals with the analysis of Cildo Meireles' two of the most celebrated installations connecting with Judeo-Christian symbology and tradition: Mission/Missions (How to Build Cathedrals) (1987) and Babel (2001). <![CDATA[<b>Paisagem e espaço</b>: <b>elucubrações sobre o sagrado e o sublime</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo realiza uma reflexão sobre as questões do sagrado e sublime a partir de relações metafóricas associadas à paisagem e ao espaço, por meio da paradigmática obra do artista brasileiro Marcelo Moscheta (1976).<hr/>The paper develops a reflection about the concept of the sacred and the sublime through metaphorical relationships associated with the landscape and the space from the paradigmatic work of Brazilian artist Marcelo Moscheta (1976). <![CDATA[<b>Geometria, perspectiva linear e escala teológica, pintura e contemporaneidade</b>: <b>Que futuro?</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo refere o impacto da tradicional perspectiva linear geométrica, como um forte instrumento conceptual em determinados trilhos do mundo das artes visuais, estabelecendo conexões e pontes teóricas e práticas, entre a sua utilização como escala teológica, operativa durante os séculos XV, XVI, XVII e XV, com determinadas manifestações na arte contemporânea, numa escala mais profana, na modalidade de pintura de cavalete mas também numa escala mais monumental. Nos vários tempos históricos, que compreendem a contemporaneidade, verificamos, apesar das diferentes técnicas, a utilização de alguns princípios comuns, sobretudo nas pontes teóricas lançadas no século XV, com algumas propostas do século XX.<hr/>This article concerns the impact of the traditional geometric linear perspective, as a strong conceptual tool in certain tracks in the world of visual arts, establishing connections and theoretical and practical bridges, between its use as a theological operational scale during the XV, XVI, XVII and XV centuries, with certain manifestation ways in the contemporary art, in a more profane level, in the form of easel painting but also on a more monumental scale. In the various historical periods, comprising contemporaneity, we can verify, despite the different techniques, the use of some common principles, especially in theoretical bridges launched in the XV century, with some proposals of the twentieth century. <![CDATA[<b>The dialogue of the contemporar y artist and the Catholic Church</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Análisis y expectativas de un nuevo escenario en el arte contemporáneo caracterizado no sólo por el renovado interés en lo relacionado con lo trascendente por parte de ciertos artistas, también por la actitud dialogante de una iglesia católica que invita en el contexto del denominado Atrio de los gentiles, a que artistas no creyentes expresen su personal visión de lo espiritual. Un ejemplo: el pabellón del Vaticano en la Bienal de Venecia 2013.<hr/>Analysis and expectations of a new stage in contemporary art characterized, not only by the renewed interest in relation to the transcendent by certain artists, but also by the attitude of dialogue of the Catholic church that invites, in the context of so-called Court of the Gentiles , artists who are not believers to express their personal vision of the spiritual. An example: Vatican pavillion at the Venice Biennale 2013. <![CDATA[<b><i>Abyssus Ascendens ad Aeternum Splendorem</i></b>: <b>reflexão acerca da gestualidade místico-sonora na obra para piano, orquestra e eletrônica de João Pedro Oliveira</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo deste trabalho é refletir sobre a gestualidade místico-sonora na obra Abyssus Ascendens ad Aeternum Splendorem do compositor português João Pedro Oliveira (1959). Partimos do pressuposto que a obra, inspirada na percepção do compositor da trajetória alma-vida-eternidade, constitui-se como mimesis sonora de tal trajetória. Como interlocutor, recorremos ao trabalho de Mário Vieira de Carvalho (2005) sobre a teoria da interpretação de T. Adorno.<hr/>The objective of this paper is to discuss the mystical and gestural ideas in the work Abyssus Ascendens ad Aeternum Splendorem by the Portuguese composer João Pedro Oliveira (1959). We assume that this work, inspired by the composer's perception of the soul-life-eternity trajectory, is constituted as a sound mimesis of this trajectory. As a theoretical basis for our analysis, we resorted to the discussion of the theory of interpretation by T. Adorno done by Mário Vieira de Carvalho (2005). <![CDATA[<b>Hein Semke</b>: <b>Fé, Certeza, Erro ou Necessidade?</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Pretende-se neste artigo apresentar o projecto de Hein Semke "Fé - Certeza - Erro Ou Necessidade?", e sobretudo o seu livro de artista "Der Gekreuzigte und ich" (O Crucificado e eu), onde o artista debate a questão da fé e da sua possibilidade no mundo moderno. Semke expressa as suas reflexões sobre o problema não só através de imagens (monotipias/aguarelas), mas também de palavras (textos filosóficos).<hr/>The aim of this article is to present Hein Semke's project "Faith - Certainty - Error Or Need?" and especially his artist's book "Der Gekreuzigte und ich" (The Crucified and I), where the artist discusses the issue of faith and its possibility in the modern world. Semke expresses his reflections on the subject not only in images (monotypes/watercolours), but also in words (philosophical texts). <![CDATA[<b>Aesthetic and conceptual adaptation of the 21th centur y religious sculpting of the sculpture by Juan Manuel Miñarro</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La producción escultórica del profesor Juan Manuel Miñarro Lòpez supone para la imaginería del siglo XXI, un punto de partida donde se conjugan la ciencia y el arte, basándose en la de representación veraz de la Síndone. Aportando con su obra un resultado de alta calidad artística adaptada a su tiempo.<hr/>The artistic production of lecturer Juan M. Miñarro sets a milestone in 21th century religious sculpting, where art and science meet each other. His work, based upon an accurate reconstruction of the Holy Shroud, is a best quality sample of contemporary artistic excellence. <![CDATA[<b>Sinval Garcia e os fluxos incessantes em Samsara</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Sinval Garcia (1966-2011) desenvolve a série Samsara (1997) buscando discutir os limites entre as relações do ciclo de vida e morte, tendo como vetor o corpo e suas representações na arte, utilizando as perspectivas da fotografia manipulada para relacionar conceitos sobre arte/vida por meio de intervenções pictóricas empregadas na fotografia para constituir cenas e personagens com seus dramas particulares.<hr/>Sinval Garcia (1966-2011) develops the Samsara (1997) series attempting to discuss the limits of the relationship between life and death cycle, as a vector having the body and its representations in art, using the perspectives of manipulated photography to relate concepts about art / life through pictorial interventions to be employed in the photograph scenes and characters with their private dramas. <![CDATA[<b>Como um grão de areia</b>: <b>Sobre uma obra de Regina de Paula</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tomar-se-á como aporte para reflexão sobre Deus, história e origem, a obra fotográfica Como um grão de areia, de 2014, da artista visual Regina de Paula. As nove imagens alternadas pela presença/ausência de uma Bíblia sob uma superfície de areia oferecem leitura que tangencia, por exemplo, as questões da afinidade eletiva de que nos fala Walter Benjamin, quando localiza a História como configuração, em que os tempos se sobrepõem em infinitos 'agoras'. A história anti-historicista referida pelo autor, a partir da enunciação da categoria de origem, vemos aqui formalizada numa estética do devir.<hr/>The photographic work "As a grain of sand" by Regina de Paula operates as a starting point for a reflection on God, History and origin. The presence/absence of a Bible alternated nine times on a surface of sand can be read. for example, as the issues of elective affinity that Walter Benjamin uses to define History as an overlapping of time in a succession of "nows". This anti-historicist History referred by the author via enunciation of the category is origin is formalized, in de Paula's work as a devir aesthetics. <![CDATA[<b>In search of redeption</b>: <b>Hell according to the Chapman Brothers</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Para este artículo nos centramos en uno de los lugares más misteriosos de nuestra cultura: el infierno. Tratamos el concepto desde la perspectiva más cercana a la creación artística y haciendo un recorrido por diversos artistas que han abordado su iconografía. Centramos la máxima atención en Francisco de Goya y los Hermanos Chapman, valorando la importancia y el compromiso con el que se han acercado a la materia.<hr/>In this article, we focus our attention in one of the most mysterious places in our culture: Hell. We deal with this concept from the perspective of the artistic creation and we set a path towards a few artists who have developed its iconography. We look thoroughly into Francisco de Goya and the Chapman Brothers, assessing the importance and the compromise they gave to this topic. <![CDATA[<b>God in Nature</b>: <b>The initiator y journey of Harr y Chavez</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Harry Chávez (Lima, 1977), pintor peruano egresado de la Pontificia Universidad Católica del Perú, da forma en sus obras a una cosmogonía de la unidad vital de la existencia, inspirada en la visión amazónica. Para expresarla, hace interactuar los repertorios visuales de las culturas precolombina y católica, la gráfica urbana y la representación amazónica del cosmos. Mito, magia y religión se unen en la búsqueda de lo sagrado en un aquí-ahora que se genera sobre los cimientos de la fusión de signos y técnicas expresivas, para la representación de la vitalidad de un mundo en permanente creación donde Dios es la conciencia absoluta.<hr/>Harry Chávez (Lima, 1977), Peruvian painter graduated from the Pontificia Universidad Catolica del Peru, gives form in his works to a cosmogony of the vital unity of existence, inspired by the Amazonian vision. To express it, interacted visual codes of pre-Colombian and Catholic cultures, the urban graph and Amazon representation of the cosmos. Myth, magic and religion join in the search of the sacred in a here-and-now that is generated on the foundations of the fusion of signs and expressive techniques, for the representation of the vitality of a world in permanent creation where God is the absolute awareness. <![CDATA[<b>Ruudt Peters</b>: <b>a materialidade do corpo e a espiritualidade da matéria</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt De entre as razões do interesse humano na ornamentação encontra-se o desejo de transcendência, relacionado à temática místico-religiosa. Esse é o foco de Ruudt Peters, cuja produção em arte-joalheria é atravessada pela articulação vida-religião, aportando reflexões sobre o universo simbólico e conceitual desse objeto que permite dar visibilidade e expressão às subjetividades e sentidos atribuídos à existência. Em Peters religiosidade, espiritualidade e filosofia são conteúdos problematizados de modo poético no objeto-joia. Seu trabalho evoca reflexões sobre os fluxos entre a materialidade do corpo e a espiritualidade da matéria na contemporaneidade, abordadas aqui a partir das series tematizadas pela alquimia e a cosmogonia de diversas culturas.<hr/>Among the reasons of human interest in ornamentation we can find the desire for transcendence, related to the mystical-religious themes. This is the focus of Ruudt Peters work, whose production in art jewelry is crossed by connections between life and religion. He inviting us to a reflection on the jewelry's symbolic and conceptual universe, an object of visibility that gives expression to the subjectivities and meanings attributed to existence. In Peters religiosity, spirituality and philosophy contents are problematized poetically in the object-jewel. His work evokes reflections on contemporary flows between the materiality of the body and the spirituality of matter, addressed here from the series themed by alchemy and cosmogony of some cultures. <![CDATA[<b>Countercultural religiosity in Ocaña´s work</b>: <b>A reinterpretation of religion through homosexuality in the Spanish transition</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La religión constituye un elemento clave en la vida y obra de Ocaña. Este artículo analiza la repercusión de la religiosidad popular en la formación del artista y la posterior reinterpretación conceptual y plástica que desarrolla en su trabajo a partir de la homosexualidad. Argumentamos esta insólita unión religión- homosexualidad, que dio lugar a una de las producciones artísticas más contraculturales y subversivas del periodo de la transición.<hr/>Religion is an essential element in the life and work of Ocaña. This article analyzes the impact of popular religion in his formation as artist and then, the conceptual and plastic reinterpretation which is developed in his work from homosexuality. We argue that unheard union of religion- homosexuality which resulted one of the most counterculture and subversive artist productions from the transition period. <![CDATA[<b>Na contramão da religião</b>: <b>Flávio de Carvalho e o bailado da morte de Deus</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa a ação performática de Flávio de Carvalho, figura polivalente do modernismo brasileiro, a Experiência nº 2, em que caminha coberto com um boné verde em sentido contrário a uma procissão de Corpus Christi, no centro da cidade de São Paulo, em 1931. Aproxima a narrativa do fato pelo próprio autor a textos teóricos de sua autoria dedicados à análise de Deus e da religião e de uma peça teatral para tentar inferir possíveis nexos esclarecedores entre prática e teoria.<hr/>The article examines the performative action of Flávio de Carvalho, polyvalent figure of Brazilian modernism, Experiment # 2, in which he walks covered with a green cap against the grain of a Corpus Christi procession in the center of the city of Sao Paulo, in 1931. Approaches the narrative of the event by the author to his own theoretical texts devoted to the analysis of God and religion and to a play to try to infer possible illuminating links between practice and theory. <![CDATA[<b>Escuta e voz</b>: <b>sobre o ato de confissão no trabalho 'Escuto histórias de Amor' de Ana Teixeira</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Análise de "Escuto Histórias de Amor", da artista brasileira Ana Teixeira. Ação realizada em cidades do Brasil e outros países, de 2005 a 2012. Com duas cadeiras, um estandarte escrito: "Escuto histórias de amor" e um manto vermelho de tricô (em processo), a artista designa um território no espaço público, convidativo para que outra pessoa sente-se e lhe revele segredos e histórias de amor. Espécie de confessionário secular instalado a céu aberto, nele Ana Teixeira se coloca como ser de escuta. Utilizamos considerações de Michel Foucault sobre o ato da confissão e de Walter Benjamin sobre a narração.<hr/>Analysis of "Escuto Histórias de Amor", from Brazilian artist Ana Teixeira. She presented it in several cities of Brazil and abroad, from 2005 and 2012.With two chairs, a banner with the artwork's title and a knitted red cloak (a work in process), Teixeira outlined a territory at public space. Such composition "invited" anyone to sit down and to reveal secrets and his love stories to the artist. We understand this artwork as a kind of secular confessionary, built under the sun, by which Ana Teixeira features herself as a listening person. This analysis is based on thoughts of Michel Foucault about confession and Walter Benjamin's considerations about narration. <![CDATA[<b>God as an experience of light in the work of Mapi Rivera</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo se basa en Anuntius, un proyecto de carácter religioso y teológico realizado por Mapi Rivera en el 2006, y en el que esta artista parte de las homologías entre religiones respecto al acontecimiento cristiano de la Anunciación. Un tema, el de la Anunciación, que Mapi entiende no solo como hecho histórico, sino también como suceso simbólico que vive como acontecimiento interior.<hr/>This article is based on Anuntius, a proyect of religious and theological nature carried out by Mapi Rivera in 2006, who starts on the homologies between religions with respect to the Annunciation, a Christian event. A theme, the Annunciation, which Mapi understands not only as historical fact, but also as symbolic event, that lives like interior event. <![CDATA[<b>José Silveira D'Ávila entre céus e infernos</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo deste texto é apresentar em breves notas uma leitura de parcela da obra de José Silveira D'Ávila, enfatizando sua formação clássica, sua erudição e presença de religiosidade católica, dando vida a mundos fantásticos, povoados de santos e demônios, imagens de céus e infernos, como realidades palpáveis que interferem no cotidiano de cada um.<hr/>The purpose of this paper is to present in brief notes a reading of a portion of José Silveira D'Ávila's work, emphasizing his classical formation, his erudition and presence of Catholic religiosity giving life to fantasy worlds, populated by saints and demons, images of heaven and hell, as tangible realities that affect the daily lives of each one. <![CDATA[<b>Do Céu aos Céus</b>: <b>Rui Macedo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo incide sobre o trabalho pictórico de Rui Macedo, nomeadamente a série que representa céus para, a partir da sua análise, convocar as práticas criativas de comunicação do Homem com o(s) seu(s) Deus(es).<hr/>A series of paintings about the sky by the author Rui Macedo is the example taken in this article to speak about God in relation to Human kind and creativity. <![CDATA[<b>The Syncretic Image</b>: <b>The Visual Emblems of the Painting by Ferran García Sevilla</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Desde sus inicios, el pintor español Ferran García Sevilla muestra un estilo ecléctico, mediante una arrolladora acción de pintar este se sirve de una vertiginosa amalgama de imágenes de intrincada iconografía. En este artículo se muestra cómo un sinfín de elementos gráficos, signos y símbolos mágicos de diversas culturas, tanto arcaicas como contemporáneas, sirven al artista para explicar un mundo múltiple y relacionable.<hr/>Since its inception, the Spanish painter Ferran García Sevilla shows an eclectic style, by an overwhelming act of painting where he uses an endless set of images of intricate iconography. This article shows how infinite these graphic elements, signs and magic symbols, from diverse cultures, both archaic and contemporary, serve the artist to express a multiple world. <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000200023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 06:04:50 24-04-2024-->