Scielo RSS <![CDATA[Revista :Estúdio]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1647-615820170002&lang=pt vol. 8 num. 18 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Projeto</b>: <b>fluxo dinâmico, movimento perpétuo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Os discursos são bons contributos dos estudos estruturais: os significantes, deslizantes, tornam-se significados em geração, o tempo chama para si a construção do sujeito. A identidade surge de um desempenho, e os enviesamentos ideológicos são denunciados. A revista Estúdio gera novos discursos, em que os enunciadores são os próprios artistas, tomando por objeto a obra de outros artistas. Entra ar fresco no circuito poderoso da arte. É resistência, ocupar espaço, construir discurso, e contribuir com conteúdo informado e qualificado.<hr/>The speeches are important contributions from the structural studies: the signifiers, become sliding meanings in continuous generation, and time is a contributor to the construction of the subject. The identity arises from a performance, and hence the ideological biases are reported. Revista Estúdio generates new speeches, in which the enunciators are the artists themselves, taking as subject the work of other artists. Freshness enters in the powerful art circuit. Resistance is demanded, to take up space, build speech, and contribute to more informed and qualified content. <![CDATA[<b>Es[ins]tabilidades</b>: <b>as instalações de José Spaniol</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt José Paiani Spaniol é um experiente docente-pesquisador na Pós-Graduação do Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista, em São Paulo - Brasil, e atraiu nosso interesse analítico justamente por atuar, no ambiente universitário, nas fronteiras entre docência e pesquisa artística. Se reconhece como artista-pesquisador, elaborando processos formais a partir de uma insistente busca de equilíbrio entre produtividade acadêmica e produção expressiva.<hr/>José Paiani Spaniol is an experienced lecturer at the Institute of Arts of the Paulista State University in São Paulo - Brazil, and has attracted our analytical interest precisely because of his role in the university environment at the frontiers between teaching and artistic research. It recognizes himself as an artist-researcher, elaborating formal processes based on an insistent search for a balance between academic productivity and expressive production. <![CDATA[<b>O duplo de Laura Cattani</b>: <b>reflexões sobre as armadilhas de Narciso em um trabalho plástico</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo analisa o trabalho da artista brasileira Laura Cattani (Brasil, 1990), mais especificamente o denominado "Demônio Pessoal" (2015) e os desdobramentos do conceito do duplo, da psicanálise à arte. Pretende-se comparar dois mitos da cultura greco-romana, Narciso e Pigmalião, apresentados por Stoichita (Stoichita, 2011) sobre os limites da pulsão do desejo erótico na produção teórico-prática. A conclusão versa sobre as armadilhas do narcisismo na arte, e sobre a sublimação e criação.<hr/>This article analyzes the work of the Brazilian artist Laura Cattani (1982), more specifically the "Personal Demon" (2015) and the unfolding of the double concept, from psychoanalysis to art. It is intended to compare two myths of Greco-Roman culture, Narcissus and Pygmalion, presented by Stoichita (Stoichita, 2011) on the limits of the drive of erotic desire in theoretical-practical production. The conclusion is about the pitfalls of narcissism in art, and about sublimation and creation. <![CDATA[<b>O fluxo da memória no gesto pictórico de Carlos Zílio</b>: <b>The flow of memory in the pictorial gesture of Carlos Zílio</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto contextualiza e reflete sobre uma série de pinturas contemporâneas, produzida entre 2000 e 2010 por Carlos Zílio (RJ. 1944), resultante do olhar anacrônico que o artista lança sobre a pintura moderna, com o propósito de discutir problemas específicos da própria pintura. Submete a seu olhar contemporâneo, experiência cultural e injunções criativas, determinadas formulações plásticas e códigos visuais extraídos da pintura do passado recente, realocando-os transfigurados em suas telas. Distende e redimensiona a noção de tempo/memória, subvertendo a linha evolutiva das formas artísticas e a própria história da arte, tal como propõe o filósofo francês Didi-Huberman.<hr/>This text contextualizes and reflects on a series of contemporary paintings, performed between 2000 and 2010 by Carlos Zilio (RJ 1944), resulting from the anachronistic point of view that the artist throws on modern painting, with the purpose of discussing specific problems of the painting itself. It submits to its contemporary look, cultural experience and creative injunctions, certain plastic formulations and visual codes taken from the painting of the recent past, reallocating them transfigured in their screens. It distends and restructures the perception of time / memory, subverting the evolutionary line of artistic forms and the history of art itself, as proposed by the French philosopher Didi-Huberman. <![CDATA[<b>Klaus Mitteldorf</b>: <b>Memórias do Presente</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo propõe como foco de reflexão o trabalho do fotógrafo, artista e cineasta brasileiro Klaus Mitteldorf (São Paulo, Brasil, 1953) denominado Introvisão (Mitteldorf, 2006), narrativa visual em forma de fotolivro que reúne a série de mesmo nome. Compõem o fotolivro 59 imagens coloridas e em preto e branco produzidas entre os anos de 1992 e 2006. A série trata de questões relacionadas ao ver e seus correlatos. Os conceitos de Fotografia Expandida (Fernandes, 2002; 2006), Fotografia Expressão (Rouillé, 2009) e Imagem Cristal desenvolvido por Deleuze (2007) e apropriado para a fotografia por Fatorelli (2003) serão desenvolvidos para a compreensão da produção do artista e da série apresentada.<hr/>The abstract presents a concise summary of the topic, the context, the objective, the approach (methodology), results, and conclusions, not exceeding 6 lines: so the goal of this article is to assist the creators and authors of submissions in the context of scholarly communication. It presents a systematic sequence of suggestions of textual composition. As a result this article exemplifies itself in a self-explanatory way. We conclude by reflecting on the advantages of communication between artists on dissemination platforms. <![CDATA[<b>O ambiente amazônico nas obras de Hélio Melo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo deste texto é apresentar as obras visuais do artista amazonense Hélio Holanda Melo (1926-2001), contextualizadas em sua vivência como seringueiro e ativista político na Floresta Amazônica, numa época de fortes mudanças de paradigma no manejo da floresta e sua vocação econômica e devido a isso, a produção artística de Hélio Melo apresentou três fases distintas: Sociologia do Trabalho, Crítica Social e Preocupação como Meio Ambiente.<hr/>The objective of this text is to present the visual works of the Amazonian artist Hélio Holanda Melo (1926-2001), contextualized in his experience as rubber tappers and political activist in the Amazon Forest, at a time of strong paradigm changes in three management of the forest and its economic vocation. And due to this, the artistic production of HélioMelo presented three distinct phases: Sociology of Work, Social Critic and Concern with the Environment. <![CDATA[<b>The narratives of the body in the work of Natalia Iguiñiz</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La ponencia enfoca una práctica artística particular: las narrativas del cuerpo en la obra de Natalia Iguiñiz. La artista visual y activista peruana deconstruye y reconstruye el discurso del cuerpo arquetípico de la mujer, desde los sentidos de la maternidad hasta los sentidos de su condición social en Latinoamérica, marcada por la discriminación, los prejuicios y la violencia. Las referencias exponen la memoria colectiva a la vez que re-semantizan los códigos de género con una lectura crítica y renovadora.<hr/>The paper focuses on a particular artistic practice: the narratives of the body in the work of Natalia Iguiñiz. The Peruvian visual artist and activist deconstructs and reconstructs the discourse of the archetypal body of women, from the senses of motherhood to the senses of their social status in Latin America, marked by discrimination, prejudice and violence. The references expose the collective memory while re-semantizing the gender codes with a critical and refreshing reading. <![CDATA[<b>Cicatrizes na paisagem</b>: <b>o trabalho de Cláudia Zimmer entre o olhar e o lugar</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O trabalho da artista brasileira Claudia Zimmer, nascida em Florianópolis, Brasil, consiste em utilizar-se de simulações de sua "meia" possibilidade/impossibilidade visual, para implantar elementos físicos diante da objetiva da câmara. A partir do trabalho de Zimmer, o artigo propõe uma reflexão sobre a questão da fotografia e sua inscrição na paisagem como um processo de sublimação, onde a percepção de presenças luminosas e sombrias antes não reveladas apontam para uma possível cicatrização de fissuras.<hr/>The work of the Brazilian artist Claudia Zimmer, born in Florianópolis, Brazil, consists of using simulations of her "half" visual impossibility, to implant physical elements face the camera lens. Departing at the work of Zimmer, the article proposes a reflection on the question of photography and its inscription on the landscape as a process of sublimation, where the perception of light and dark presences previously undiscovered point to a possible healing of fissures. <![CDATA[<b>La pintura de Damaris Pan</b>: <b>desvíos y anomalías</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Reflexión teórica y práctica artística se convierten en Damaris Pan en una misma cosa. El cuestionamiento acerca de la relación que el arte mantiene con ciertos valores heredados, en cuanto a bien, verdad y belleza, la lleva a realizar un tipo de pintura en que se replantea los modos de hacer y mirar la imagen. La práctica artística no podrá responder a través de los tópicos, clichés, fórmulas y formas establecidas de representación. Es desde esta preocupación que Damaris Pan trabaja en su taller la nueva forma de cada nuevo desvío.<hr/>Theoretical reflection and art practice become the same matter in Damaris Pan. Inquiring about the relationship between art and inherited values, like good, truth and beauty, leads her to make a kind of painting that intends to rethink the way of doing and looking at the image. Art cannot give answers through topics, clichés, formulas and established forms of representation. It is on this concern that Damaris Pan works in her atelier about the new shape of each new deviation. <![CDATA[<b>Felippe Moraes</b>: <b>tudo o que nos ultrapassa</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo desenvolve uma breve reflexão sobre a obra plástica do artista brasileiro Felippe Moraes, nascida de uma aliança aparentemente paradoxal entre metodologia científica e busca espiritual. Ao longo do texto são analisadas não só as suas motivações como as obras que lhes dão forma. Conclui-se que a obra de Moraes é um elogio singular à condição humana, e ao ímpeto da busca por compreendê-la nas suas distintas dimensões.<hr/>The following article develops a brief reflection on the plastic work of the brazilian artist Felippe Moraes, triggered by a seemingly paradoxical alliance between scientific methodology and spiritual search. Throughout the text not only his motivations are analyzed but also the works that were shaped by them. It is concluded that the body of work of Moraes is a singular praise to the human condition, and to the permanent quest to understand it in its distinct dimensions. <![CDATA[<b>Princípio é o fim é o princípio é o fim</b>: <b>Arte e Ciência no trabalho de Cecília Costa</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo explora a obra da artista portuguesa Cecília Costa (Caldas da Rainha, 1971). Através de diversos suportes, tais como o desenho, a escultura, o video e a instalação, o seu trabalho tem incidido nas ligações entre arte e ciência, facto ao qual a sua dupla formação académica em matemática e artes plásticas não será alheia. Este texto tentará também olhar para a muito estimulante e nem sempre pacífica relação entre arte e ciência, demonstrando como a proposta de Cecilia Costa se apresenta como um exemplo a levar em linha de conta.<hr/>This article explores the work of Portuguese artist Cecília Costa (Caldas da Rainha, 1971). Through various mediums such as drawing, sculpture, video and installation, her work has focused on the links between art and science, a fact to which his dual academic training in mathematics and fine arts will not be alien. This text will also try to look at the very stimulating and not always peaceful relationship between art and science, demonstrating how Cecilia Costa's proposal is an example to be taken into account. <![CDATA[<b>An intermediate space for reflection</b>: <b>ONE THING by Irantzu Sanzo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Irantzu Sanzo apuesta por un arte que cuestiona las cosas y se interroga a sí mismo. Sanzo expuso el proyecto UNA COSA en el Centro de Arte Contemporáneo Huarte en 2013 situándonos en un espacio intermedio para la reflexión, en él nos hace participes del encuentro entre distintos cuerpos.<hr/>Irantzu Sanzo bets on an art that questions things and questions itself. Sanzo presented the project UNA COSA at the Centro de Arte Contemporáneo Huarte in 2013, situating us in an intermediate space for reflection, in which he makes us participate in the encounter between different bodies. <![CDATA[<b>Burst as a red grenade</b>: <b>Making links between. The disjunctive relationship in Taxio Ardanaz</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La guerra estructura la práctica artística de Taxio Ardanaz como esqueleto invisible. Lejos de buscar la estetización de la violencia, el artista se vale de lo histórico como material metaforizante, para transmutar el valor del mismo mediante la creación de valores personales. El título pretende dar comienzo al trenzado entre ambas realidades: IRRUMPE COMO GRANADA ROJA; aludiendo tanto a lo pictórico como a lo bélico. Y: HACER TENER QUE VER; para hablar de cómo la disyunción se pone a operar creando nuevas constelaciones. Entendiendo que dar sentido consiste en esto, en hacer tener que ver.<hr/>The war structures the artistic practice of Taxio Ardanaz as an invisible skeleton. Far from seeking the aestheticization of violence, the artist uses history as a metaphorizing-material, to transmute its value by creating personal values. The title intends to begin the braiding between both realities: BURST AS A RED GRENADE; Alluding to painting as well as to the war. And: MAKING LINKS BETWEEN; To talk about how the disjunction begins to operate creating new constellations. It is suggested, this way, that making sense consists in this, in making always links between. <![CDATA[<b>Daily and spontaneous signs as subjects: the artistic work of Ignasi Aballi</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta comunicación toma en consideración unas obras del artista Ignasi Aballí para las que utiliza como referentes de creación artística, unas señales visuales espontáneas presentes en los entornos cotidianos. Trazas residuales transitorias, huellas efímeras que derivan de acciones y de conductas humanas y que se hacen representativas de modelos de vida y de pensamiento en la era de la globalidad.<hr/>This communication takes into consideration some works by the artist Ignasi Aballí for which he uses as spontaneous visual signs present in everyday environments as references for artistic creation. Transient residual traces, ephemeral traces that derive from human actions and behaviors and that become representative of models of life and thought in the era of globality. <![CDATA[<b>Ruído e interferência nas imagens técnicas de Guilherme Maranhão</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Ao transformar equipamentos obsoletos em aparelhos para fotografar, Guilherme Maranhão opera próximo do cerne da caixa preta descrita por Vilém Flusser. O artista cria imagens técnicas a partir da interferência no programa de um scanner, que teve sua função alterada: da reprodução de imagens para a produção de fotografias. Deste processo surgem imagens repletas de ruídos que evidenciam a transformação do programa do aparelho, o desvio técnico como estratégia criativa, que resultam na reinterpretação de paisagens urbanas.<hr/>When transforming obsolete equipments into photographic devices, Guilherme Maranhão operates near the heart of the black box described by Vilém Flusser. The artist creates technical images from the interference in the program of a scanner, whose function has changed: from the reproduction of images to the production of photographs. From this process he creates images full of noises that show the transformation of the program of the apparatus, the technical deviation as a creative strategy that result in the reinterpretation of urban landscapes. <![CDATA[<b>A transnacionalidade de artistas no Museu Afro Brasil</b>: <b>Yonamine e José Pedro Croft</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No mundo atual artistas narram história/obra nos vários modos de expressão. A proposta de interpretação/leitura das poéticas dos artistas contemporâneos, Yonamine e José Pedro Croft, que participaram da mostra Portugal Portugueses no Museu Afro em São Paulo. O foco da pesquisa foi analisar se o universo estético de instalações são produtos da mundialização, verificar se a transnacionalidade está presente no produto artístico.<hr/>In today's world artists narrate history / work in the various modes of expression. The interpretation / reading proposal of the poetics of contemporary artists, Yonamine and José Pedro Croft, who participated in the Portugal Portugueses exhibition at the Afro Museum in São Paulo. The focus of the research was to analyze if the aesthetic universe of installation arts are products of globalization, to verify if the transnationality is present in the artistic product.