Scielo RSS <![CDATA[Revista :Estúdio]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1647-615820170003&lang=pt vol. 8 num. 19 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Arte e relações habituais</b>: <b>aprender a agir</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt As relações que os artistas estabelecem sobre os objetos comuns instalam um paradigma aderente de apropriação, de ressignificação, de deslocamento. Intervenções de artistas, documentadas em muitos dos artigos do número 19 da Revista Estúdio, interpelam através de uma economia simbólica, alternativa ao circuito dos objetos. A descontextualização e recontextualização opera-se na câmara branca, no dispositivo modernista. O "Cubo" digere lentamente a sua dissolução crítica através de instalações multiformes. A processamento é lento.<hr/>The relationships that artists establish on common objects set an adherent paradigm of appropriation. Interventions by artists, documented in many of the articles of the issue 19 number Revista Estúdio Journal, challenge through an alternative symbolic economy, alternative to the circuit of the objects. Reframing operates in the white Chamber, the modernist device. The "cube" digests slowly its critical dissolution through diverse installations. This processing is taking its time. <![CDATA[<b>"Arquivos da Destruição"</b>: <b>experiências e invenções sobre a paisagem a partir da obra de Glayson Arcanjo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Pretende-se refletir sobre as experiências e invenções ligadas a construção de uma poética da paisagem por intermédio de obras e de projetos do artista brasileiro Glayson Arcanjo, especificamente, os intitulados "Arquivos da Destruição".<hr/>It intends to reflect on the experiences and inventions concerning to poetics landscape construction from the works and the project "Archives of Destruction" the brazilian artist Glayson Arcanjo. <![CDATA[<b>The human-animal condition in the work of Idaira del Castillo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La obra de Idaira del Castillo (Santa Cruz de Tenerife, 1985) se nutre de acontecimientos que suceden en la vida cotidiana, ya sean cercanos o lejanos, y de historias inventadas que se objetivizan a través de diferentes fuentes como internet, lecturas, recuerdos o relaciones personales. También obtiene escenas absurdas donde conviven plácidamente personas y animales salvajes creando así un paralelismo entre la condición humana y animal.<hr/>Idaira del Castillo's work (Santa Cruz de Tenerife, 1985) feeds on events that happen in everyday life, whether near or far, and invented stories that objectify through different sources such as Internet, readings, memories or personal relationships. She also obtains absurd scenes where people and wild animals peacefully coexist creating a parallelism between the animal and the human condition. <![CDATA[<b>Nicola Constantino em diálogo com os Grandes Mestres</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Desde meados dos anos noventa, Nicola Costantino, com amplo domínio de técnicas combinadas de forma original, cria esculturas, instalações, vídeos e fotografias que cativam o olhar, alteram a percepção, causam uma reação física imediata, de deleite ou repulsa. Em seus trabalhos fotográficos, a personagem de suas composições, costuma ser ela própria. O objetivo deste texto é dar a conhecer o diálogo que Constantino estabelece com a obra dos Velhos Mestres, apropriando-se delas e recriando um novo contexto.<hr/>Since the mid-nineties, Nicola Costantino, with a vast command of techniques combined in an original way, creates sculptures, installations, videos and photographs that captivate the eye, alter perception, cause an immediate physical reaction of delight or repulsion. In her photographic works, the character of her compositions is usually her own. The purpose of this text is to make known the dialogue that Constantine establishes with the work of the Old Masters, appropriating them and recreating a new context. <![CDATA[<b>Barahona Possollo</b>: <b>a contradição do soft-porn</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Barahona Possolo assume um papel aparentemente anacrónico na paisagem plástica portuguesa, já que a sua pintura assume um realismo declarado, muitas vezes associado a linguagens visuais do passado. Pretende-se observar a vertente provocatória estruturada em representações sexualmente explícitas, na categoria soft-porn, enquadradas em contexto de apresentação pública, para conteúdos que possibilitam leituras múltiplas, especificamente na série All We Can Eat, de 2013.<hr/>Barahona Possolo assumes a seemingly anachronistic role in the Portuguese plastic landscape, since his painting assumes a declared realism, often associated with visual languages of the past. It is intended to observe the provocative strand structured in the porn-erotic theme in sexually explicit representations, framed in a public presentation context, for contents that allow multiple readings, specifically in the All We Can Eat series, from 2013. <![CDATA[<b>Entre-lugares</b>: <b>as Pinturas secas, de Luiz Monken</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Considerar a pintura como uma experiência processual auxilia na compreensão das "pinturas secas" do artista brasileiro Luiz Monken. O suporte da tradição é substituído pelo MDF (madeira de fibra), criando nova técnica ao conciliar a tinta acrílica e o fogo, responsável pela negritude barroca dos seus espaços pictóricos. Ao invés do pincel, o massarico que queima a superfície e desenha as formas volumétricas. O confronto entre ser e nada, vazio e pleno, abstrato e concreto, infinitude e finitude, apontam para lugares intermediários: entre-lugares.<hr/>Considering painting as a process experience helps in understanding the "dry paintings" of the Brazilian artist Luiz Monken. The support of the tradition is replaced by the MDF (fiber wood), creating new technique to reconcile acrylic paint and fire, responsible for the baroque blackness of its pictorial spaces. Instead of the brush, the massarico that burns the surface and draws the volumetric shapes. The confrontation between being and nothing, empty and full, abstract and concrete, infinitude and finitude, point to intermediate places: between-places. <![CDATA[<b>Constructions and performances</b>: <b>Alicia Framis garments</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo propone la inclusión de la manera de hacer en arte de Framis en el área de la investigación artística, por su especificidad. La artista combina tradicionales y nuevos medios del arte, la comunicación y la cultura visual, para elaborar sus proyectos: series de construcciones improbables, arquitecturas efímeras o instalaciones e indumentarias, al servicio de un fin performativo. Las inusuales construcciones prendan al público y propician en él nuevas experiencias desde donde poder adoptar nuevas perspectivas y reflexiones sobre algunas de las cuestiones sociales irresolutas.<hr/>The article proposes the incorporation of the way of doing in Framis's art in the area of the artistic research, by its specificity. The artist combines traditional and new media art, communication and visual culture, to elaborate their projects: series of improbable constructions, ephemeral architecture or installations and clothing, at the service of a performative purpose. The unusual constructions captivate the public and propitiate in him new experiences from where being able to adopt new perspectives and reflections on some of many irresolute social questions. <![CDATA[<b>Stones (flint), Prussian blue and marking paint</b>: <b>reviewing the recent work of Òscar Padilla</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En l'article es revisa l'obra recent de l'artista/docent Òscar Padilla (1977), en la qual fa un ús repetitiu de materials amb voluntat d'endinsar-nos a un imaginari relacionat amb el silici i la història de la tecnologia. No només és considerat per les qualitats físiques i perceptives dels materials, també ho és pels conceptes que l'artista ens suggereix, com són el panòptic i el control del temps. Tanmateix, ens acosten a uns processos de treball i de preocupacions al voltant del temps de producció en un context sociocultural hiperaccelerat.<hr/>This paper reviews the recent work of the artist/professor Òscar Padilla (1977). In his work, the artist uses repetitive materials with the aim to enter into an imaginary related to the silicon and the history of technology. This recent work is not only relevant by the perceptual and physical qualities of its materials, but also by the concepts that the artist suggests, such as the panopticon and the control of time. Furthermore, his work brings us to some processes and concerns around the time of production in a sociocultural and hiperaccelerated context. <![CDATA[<b>Leaving to tell</b>: <b>Mona Hatoum, art and sociopolitical criticism</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo explora el trabajo de Mona Hatoum como artista árabe expatriada y analiza su discurso artístico como observadora-offside de la situación sociopolítica actual en los países árabes; esto es, como creadora que elabora un juicio crítico sobre dicha situación desde fuera del lugar. Para ello, examinaremos la relación identitaria que ésta guarda con su respectivo país de origen, Líbano y con Europa como lugar de acogida; y estudiaremos el modo en que construye su mensaje, frecuentemente apoyado en el uso de la metáfora visual.<hr/>This paper seeks to explore Mona Hatoum's artwork, as Arab expatriate artista, and to anlysis her artistic discourse as offside-observer of the sociopolitical situation in the Arab countries; this means, as creator making critical judgement about the situation from the distance. In order to understand her artwork, we will examine the identitarian relationship that she keeps with both, her country of birth, Lebanon, and Europe, where she lives now; and we will study the way in which her message is made, often supported by the use of visual metaphor. <![CDATA[<b>The invention of the world in the work of Victoria Iranzo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este artículo es acercar la obra pictórica de Victoria Iranzo, abordándola desde la cosmovisión como representación de la imagen del mundo, la utilización de la maqueta como elemento auxiliar en su proceso pictórico y la revisión del metamapa, en calidad de cartografía de una cosmovisión, como tema general de su trabajo. Concluye este texto en un recorrido de la historia de la imagen del mundo que finaliza en su hipótesis y metodología: sigue siendo posible la inveción del mundo desde la combinatoria de sus partes dadas.<hr/>The aim of this article is to focus the pictorial work of Victoria Iranzo, approaching from the cosmovision as a representation of the image of the world, the use of the model as an auxiliary element in her pictorial process and the metamap´s revision, in the quality of the worldview´s cartography, as a general theme of his work. This text concludes in a path of the history of the world's image that concludes in her hypothesis and methodology: it is still possible the world's invention from the combination of its given parts. <![CDATA[<b>Elena Aitzkoa</b>: <b>Love landscape. Matter, scale and subject</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto aborda el trabajo escultórico de Elena Aitzkoa Reinoso (Vitoria-Gasteiz 1984). Se trata de una artista multidisciplinar que hace performances, escribe y hace esculturas. Realiza sus esculturas transformando materias y objetos tridimensionales teniendo un fuerte protagonismo del color. A través de sus escritos y de la estructura de sus trabajos apreciamos la importancia que para la artista tiene el afecto, la naturaleza y la vivencia del propio cuerpo. En el artículo se abordan las obras desde aspectos como son: la materia, la escala, la naturaleza y la instalación de las obras.<hr/>This text addresses the sculptural work of Elena Aitzkoa Reinoso (Vitoria-Gasteiz 1984). She is a multidisciplinary artist who performs, writes and makes sculptures. He makes his sculptures transforming materials and three-dimensional objects having a strong role the color. Through her writings and the structure of her works we appreciate the importance that the artist has for the affection, nature and the experience of her own body. The article deals with works from aspects such as: matter, scale, nature and the installation of works. <![CDATA[<b>To inhabit the image</b>: <b>The concept of Utopia and reality in Sofía Jack's work</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo se centra en el concepto de utopía y realidad en la obra de Sofía Jack. Se analizan dos proyectos clave: la "Casa B-300" y "Todo lo sólido se desvanece en el aire" donde la artista pone en evidencia su preocupación por el espacio doméstico y por la imagen que se daba de éste durante el Movimiento Moderno.<hr/>The article is focused on the concept of Utopia and reality on Sofía Jack's work. Two key projects are analyzed: the "Casa B-300" and "Todo lo sólido se desvanece en el aire" where the artist demonstrates her concerns about the living space and by its image portrayed during the Modern Movement. <![CDATA[<b>The presence of memory in José Manuel Martínez Bellido's graphic works</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La siguiente comunicación analiza el papel de la memoria en la obra de José Manuel Martínez Bellido. Las fotografías de álbum familiar son el punto inicial de sus series. Entre ellas podemos distinguir aquellas imágenes que pertenecen a su propio álbum familiar y que interviene con texto; otras realizadas en grafito en los que interpreta las imágenes disolviendo el rostro de determinadas figuras. Y por último, fotografías en las que borra con óleo las personas que aparecen.<hr/>The next paper analyzes the role of memory in the work of José Manuel Martínez Bellido. Family album photographs are the starting point of his series. Among them we can distinguish those images that belong to his own family album and that intervenes with text; Others made in graphite in which he interprets the images dissolving the face of certain figures. And lastly, photographs in which it deletes with oil the people that appear. <![CDATA[<b>A Fotografia e a Duração no Trabalho de José Luís Neto</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabalho olha a obra de José Luís Neto à luz do conceito de duração definido por Henri Bergson. Procura contrapor, à ideia de que a fotografia procura uma representação da identidade do fotografado, a ideia de uma identidade do próprio meio, através, ao mesmo tempo, de uma procura da sua natureza intrínseca e dos seus limites na tentativa de registar coisas que são do domínio daquilo que vive e que, portanto, dura.<hr/>This work looks at the work of José Luís Neto in the light of the concept of duration as defined by Henri Bergson. It seeks to counteract, to the idea that the photograph seeks a representation of the identity of the person photographed, the idea of an identity of the medium itself, through, at the same time, a search of its intrinsic nature and its limits in the attempt to record things that are Of the domain of that which lives and which, therefore, lasts. <![CDATA[<b>Arquiteturas íntimas de Gê Orthof</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Gê Orthof aborda em seu trabalho o comportamento do público nas exposições de arte e a força do objeto como ativador da percepção. O artista usa objetos pequenos que compõem o espaço da galeria em instalações que sugerem a desaceleração do tempo, a imersão do espectador e fomenta o debate acerca da potência das coisas como convite à aproximação e a intimidade. Seu processo criativo baseia-se na literatura e nas experiências pessoais o que resulta em um fértil tema de reflexão na arte de hoje.<hr/>Gê Orthof discusses in his work the behavior of the public in art exhibitions and the strength of the object as an activator of perception. The artist uses small objects that compose the space of the gallery in installations that suggest the deceleration of time, the immersion of the spectator and foments the debate about the potency of things as an invitation to the approach and the intimacy. His creative process is based on literature and personal experiences which results in a fertile topic of reflection in today's art. <![CDATA[<b>Planos em diálogo</b>: <b>sobre um livro de artista de Fernando Augusto</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Análise de um livro de artista realizado em 2008 pelo artista brasileiro Fernando Augusto. O livro é um conjunto de interferências realizadas sobre outro livro de 2000, respectivo a trabalhos artísticos de Amilcar de Castro. A análise parte da complexidade dos livros em geral, em que diversos saberes se organizam por um editor, que assume para si uma autoria compósita. Em um livro sobre um artista visual, sistemas paralelos se tangenciam (o sistema artístico e o sistema editorial); a intervenção de Fernando Augusto é radical ao anular os elementos que possam identificar a figura autoral do editor.<hr/>Analysis of an artist' book made by Fernando Augusto, Brazilian artist, in 2008. His artwork is made of interferences in other book, about Amilcar de Castro' artworks. This analysis starts from the complexity of book in general, a group of several different knowledge and staff, under editor's response, that assumes himself a composite authorship. Regarding to a book about artist' artworks, parallels systems touch themselves (artistic and editorial); Fernando Augusto' intervention is radical by cancelling all signs of identification of editor as a specific author.