Scielo RSS <![CDATA[Revista :Estúdio]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1647-615820190003&lang=en vol. 10 num. 27 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Art: what is there new that is worth saying]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Refletindo sobre a arte enfrenta-se coisa difícil, e não raro temos de encarar o regresso à partida: a Arte é coisa antiga, ligação funda ao que diferencia o humano, assentando na arbitrariedade da sua cultura e na sua transmissão sígnica. A pergunta, na busca dos grandes signos, é quase simples: o que há de novo? Poderia dizer-se que a esta pergunta responde, cada um a seu modo, os 16 artistas, agora autores, desafiados pela convocatória desta revista: no Estúdio se faz a Estúdio.<hr/>Abstract: Reflecting on art is a difficult thing to do, and we often have to face a return to the game: Art is an old thing, a deep link to what differentiates the human, based on the arbitrariness of its culture and its symbolic transmission. The question, in search of the great signs, is almost simple: what is new? One could say that this question answers, each in its own way, the 16 artists, now authors, challenged by the call of this magazine: in the Studio is done Studio. <![CDATA[Witches and Surrealism elements in the sculptural work of Iria do Castelo]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El objetivo de este texto es elaborar una aproximación al lenguaje poético de la obra de Iria do Castelo, atendiendo a las cuestiones brujesco-surrealistas que de ella se desprenden. En este sentido, será esencial la reflexión sobre las posibles lecturas rituales que surgen de la utilización artística de elementos como el pelo. Como conclusión, se tratará de comprobar que la idea poliédrica de la bruja - junto con otras como el surrealismo, la magia, lo carnavalesco, lo siniestro, la muerte…- concurre en la obra de Iria do Castelo, y de qué modo se presenta ante el espectador.<hr/>Abstract: The objective of this text is to elaborate an approach to the poetic language of the work of Iria do Castelo, taking into account witches and surrealism issues that arise from it. In this sense, reflection on the possible ritual readings that arise from the artistic use of elements such as hair will be essential. As a conclusion, we will try to verify that the polyhedral idea of the witch - along with others such as surrealism, magic, the carnival, the sinister, death - concur in the work of Iria do Castelo, and in what way it appears before the spectator. <![CDATA[Gravitational shape and space in the work of José Zugasti]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300030&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo se centrará en una selección de proyectos realizados por el artista José Zugasti (Eibar, 1952), que definen su trayectoria como artista y escultor en el espacio público. La forma y el espacio gravitatorio son el eje central de su investigación plástica. Utiliza el circulo, la línea y el hierro como estructura de repetición, ocupación de espacio, orden / desorden y equilibrio dinámico de un caos gravitacional a la deriva en el que plantea nuevos retos expresivos y polisignicos en un diálogo constante con el entorno.<hr/>Abstract: This paper will focus on a selection of projects realized by the artist José Zugasti (Eibar, 1952) that defines his trajectory as an artist and as an sculptor in the public space. Gravitational shape and space are the central axis of his plastic research. He uses the circle, the line and the iron as a repetition structure, ocupation of the space, order / disorder and dynamic equilibrium of a gravitational chaos adrift that formulates new expressive and polysignic challenges in a constant dialogue with the environment. <![CDATA[The threshold and actant tension in the work of Hugo Paquete]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300041&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este artigo apresenta uma análise da obra "Zoe: Actant" (2017) de Hugo Paquete. Contextualizo a sua obra como prática pós-digital. Através de tecnologias híbridas, a obra combina fenómenos intangíveis à perceção humana, tornando-os percetíveis através de um sistema autónomo e mediações tecnológicas. A obra explora sonoridades acusmáticas através do entrelaçamento de atuantes humanos e não-humanos. Paquete apresenta-nos assim outras maneiras de ouvir, ver e pensar o Real como rutura, espaço de tensão, e estética de glitch.<hr/>Abstract: This article presents an analysis of the work "Zoe: Actant" (2017) by Hugo Paquete. I contextualize his work as post-digital practice. With the use of hybrid technology, the work com-bines phenomena intangible to human percep-tion, rendering them perceptible through an autonomous system and technological mediations. The work explores acousmatic sonorities by the interweaving human and non-human actants. Paquete thereby presents us with other ways to listen, see and think about the Real as breaks, tension space, and glitch aesthetics. <![CDATA[Ceding of control in the work of Fermín Jiménez Landa]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300049&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Proponemos un tipo de análisis del proceso creativo, con un enfoque en la manera en que el artista maneja su propio control sobre la obra de arte. El artista español Fermín Jiménez Landa (Pamplona, 1979), es un ejemplo ideal para nuestro tipo de análisis. Su manera de trabajar es amplia y su relación con el control sobre su obra, como trataremos de demostrar a continuación, varía hasta el punto en que nos ayuda a poner a prueba los límites de las estrategias que utiliza para deshacerse de este mismo control.<hr/>Abstract: We are proposing a type of analysis of the creative process, with a focus on the way in which the artist manages his own control over the work of art. The Spanish artist Fermín Jiménez Landa (Pamplona, 1979), is an ideal example for our type of analysis. His way of working is broad and his relacion with control over his work, as we are going to demonstrate, varies to the point that it helps us put to the test the limits of the strategies he uses to make away with this control. <![CDATA[Jorge Macchi woke me up]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300056&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O presente artigo objetiva divulgar parte do trabalho do artista argentino Jorge Macchi através do olhar cartográfico de uma professora de design brasileira cuja trajetória artística foi interrompida e hoje procura se despertar. As obras de Macchi com foco nos mapas de países ou lugares, temática recorrente em seu portfólio, são aqui divulgadas e organizadas em função de categorias como tensão, equilíbrio e relação ciência/arte.<hr/>Abstract: This article aims to divulge some of the work of the Argentine artist Jorge Macchi through the cartographic view of a Brazilian design teacher whose artistic trajectory was interrupted and today seeks to wake up. Macchi's works focusing on the maps of countries or places, recurrent theme in his portfolio, are here disclosed and organized according the categories such as tension, balance and relationship science/art. <![CDATA[Improvisation and drone: a methodological reading of David Maranha]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300069&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este artigo articula as obras "Âncora" (2016) e "Marches of the new world" (2007) de David Maranha, com a improvisação emocional do Free jazz negro e o drone incendiário da Dream music. Ambas perspectivas estão comprometidas com o rompimento das tradições eurocêntricas da música, e neste sentido, o texto vale-se de Flynt (1982) como abordagem metodológica teórico-prática, para inferir os modos de apropriação das técnicas e tecnologias sonoras do artista, enquanto princípios operativos do processo de criação.<hr/>Abstract: This article articulates the David Maranha's works, "Âncora" (2016) and "Marches of the new world" (2007), with the emotional improvisation of Free black jazz and the incendiary drone of Dream music. Both perspectives are committed to the disruption of Eurocentric traditions of music, and in this sense, the text draws on Flynt (1982) as a theoretical-practical methodological approach, to infer the ways of appropriation of the artist's sound techniques and technologies, as practical principles of the creative process. <![CDATA[The Black in the White cube: "of the weights that we carry"]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300077&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O artigo reflete sobre um recorte da produção do artista visual Matheus Assunção, nascido em 1993 na cidade do Rio de Janeiro. O artista explora as interfaces entre a performance a fotografia, o vídeo, e a relação entre corpo/sexualidade/gênero dissidentes e as marcas do tráfico negreiro. A partir dele é possível diálogos e conexões com todo um coletivo de artistas afrodescendentes surgidos na última década no Brasil que questionam a institucionalização da arte e renovam práticas artísticas, temáticas e as práticas de circulação de obras.<hr/>Abstract: The article reflects on a section of the artistic production of the visual artist Matheus Assunção, born in 1993 in Rio de Janeiro. The artist explore the interfaces between performance art, photography, video and the relation between body/sexuality/gender dissidence and the marks of the slave trade. From this, dialogues and connections are possible with an entire collective of afrodescendant artists who emerged in the last decade in Brazil and who contest the institutionalization of art and renew artistic practices, themes and the ways art works circulate. <![CDATA[Letícia Lampert and the affective paisage urban: strategies of the photographic before the public and the private]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300086&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A análise do trabalho de Letícia Lampert tem como objetivo uma reflexão sobre paisagem e a transformação do espaço urbano, e estratégias do fotográfico diante do público e o privado. A fotografia aparece como reveladora de uma paisagem inédita porque escondida atrás de paredes, onde a alienação provocada pela insegurança provoca o isolamento na cidade. A obra transforma-se em olhar compartilhado, provocando ao espectador um efeito de vertigem e a sensação de viver uma experiência de imersão em um espaço privado.<hr/>Abstract: The analysis of Known by sight: the city revealed through looks, windows and photographs of Letícia Lampert will aim to establish a reflection on landscape and the transformation of urban space focusing strategies of the photographic before the public and the private. Taking the photograph as revealing of an un precedented landscape because hidden behind walls The reading of the work becomes a kind of shared look, provoking the viewer with a vertigo effect and the sensation of living in a private space. <![CDATA[The world exposed to the becoming-woman: videography by Barbara Fonte]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300094&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O presente artigo versa sobre o trabalho videográfico de Barbara Fonte, tendo como principal objectivo encontrar pontos de convergência entre dois tópicos aparentemente contraditórios: uma exteriorização libidinal do corpo da artista - que relacionaremos com o conceito de devir-mulher dos pensadores Deleuze e Guattari, - e de uma representação da mulher como Eva, na sua matriz judaico-cristã.<hr/>Abstract: This paper addresses Barbara Fonte's videographic work, with the primary aim of identifying convergence points between two seemingly contradictory topics: a libidinal exteriorization of the artist's body - which will be linked to Deleuze and Guattari's concept of becoming-woman - and that of the woman as a representation of Eve, in its Judeo-Christian matrix. <![CDATA[A store five houses and one school, a collective exhibition curated by the artist João Fonte Santa]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Esta comunicação pretende analisar a exposição coletiva Uma Loja Cinco Casas e Uma Escola realizada em duas cidades, no Colégio das Artes da Universidade de Coimbra de 04 de Abril a 08 Junho de 2018 e no Museu Bernardo, nas Caldas da Rainha de 29 de setembro a 30 de novembro de 2018. Uma Loja Cinco Casas e Uma Escola reúne os vinte e oito artistas que participaram nas várias exposições que o artista-curador organizou ou coorganizou com outros artistas desde 1998 em diversos espaços não institucionais tal como o título sugere: loja, cinco salas e uma escola.<hr/>Abstract: This communication intends to analyse the collective exhibition A Store Five Houses and One School. Present in two cities, in Colégio das Artes from University of Coimbra from April 4th to June 8th and in Museu Bernardo, in Caldas da Rainha from September 29th to November 30th of 2018. A Store Five Houses and One School gathers 28 artists who have participated in various exhibitions where the artist-curator organized or co-organized with other artists since 1998 in several non-institutional spaces as the title suggests: store, five rooms and a school. <![CDATA[Expand and retreat: contingent structures in the work of Pep Montoya]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300116&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo explora las relaciones creadas entre las obras de la exposición «No saber perquè però sabent per què» en el Centro de Arte Espronceda de Barcelona que realizó Pep Montoya (Barcelona, 1952) en enero de 2018. El artista, a pesar de ser un caso particular por su trayectoria, forma parte de una generación de artistas que en el contexto catalán se preocuparon por las estructuras básicas de la pintura. En su caso esta preocupación permanece presente, a pesar de haber abierto nuevas vías de exploración. Montoya ha sido un explorador de las zonas limítrofes de la pintura, incluso aquellas que tienen que ver con la representación.<hr/>Abstract: This article explores the relationships created between the works of the exhibition «No saber perquè però sabent per què» at the Espronceda Art Center in Barcelona by Pep Montoya (Barcelona, 1952) in January 2018. The artist, despite being a particular case because of his career, belongs to a generation of artists in the Catalan context who were concerned with the basic structures of painting. In his case, this concern remains present, despite having opened new ways of exploration. Montoya has been an explorer of the border areas of painting, even those that have to do with representation. <![CDATA[The reflexive cosmicity in Snow Dust by Rui Calçada Bastos: interactive explorations in "Sky-Beyond"]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300123&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Neste artigo analisamos a série fotográfica Snow Dust (2013) de Rui Calçada Bastos (n. Lisboa, 1971) produzida no lago Mälaren, na cidade de Estolcomo,Suécia, através de uma abordagem das subjetividades inerente às imagens que denominamos de "cosmicidade reflexiva" por meio das contribuições de Gaston Bachelard e Italo Calvino. Apresentamos a instalação interativa SkyLoopSpace como exercício dessa reflexão e concluímos demonstrando a importância de se pensar as operações da fabulação e imaginário na prática artística.<hr/>Abstract: In this paper, we analyze the Snow Dust series (2013) by Rui Calçada Bastos (b. Lisbon, 1971), produced at Lake Mälaren, in the city of Stockholm, Sweden, through an approach of the subjectivities inherent to the images we name "reflexive cosmicity" through the contributions of Gaston Bachelard and Italo Calvino. We present the interactive installation SkyLoopSpace as an exercise from this reflection and conclude by demonstrating the relevance of thinking about the operations of fable and imaginary in artistic practice. <![CDATA[The sculpture fragment of João Castro Silva]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300131&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Esta reflexão sobre a escultura fragmento de João Castro Silva, escultor contemporâneo e professor na Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa, tem como objetivo analisar os processos de conceção e execução utlizados pelo escultor. Na sua escultura é explícita a atitude na representação do corpo humano e na escolha das matérias que utiliza. Investigamos nesta abordagem novas maneiras do conceber e do fazer em que o fragmento marca a escultura da contemporaneidade.<hr/>Abstract: This reflection on the sculpture fragment of João Castro Silva, contemporary sculptor and professor at the Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon, aims to analyze the processes of conception and execution used by the sculptor. In his sculpture are explicit the attitude on the representation of the human body and in the choice of materials used. We investigate in this approach new ways of conceiving and doing in which the fragment marks the sculpture of contemporaneity. <![CDATA[Of the emptiness and the silence in Maria Laet's drawings]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300142&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este artigo apresenta uma leitura pautada nos conceitos de Vazio e de Silêncio em alguns desenhos da artista brasileira Maria Laet. Foram analisadas a série 'Daquilo que não se vê' (2016), que consiste em uma série de livros em papel e a série 'Atividade Interna' (2017), constituída por dez desenhos feitos com tinta da China sobre papel. A análise foi estruturada a partir da teoria pictórica e do pensamento filosófico chineses, nos quais os conceitos supracitados ocupam papel central.<hr/>Abstract: This article presents a reading based on the concepts of Emptiness and Silence in some drawings by Brazilian artist Maria Laet. Two series were analyzed: 'Daquilo que não se vê' (2016), consisting of a series of books on paper and 'Atividade Interna' (2017), consisting of ten drawings made with Indian ink on paper. The analysis was structured in Chinese pictorial theory and philosophical thought, in which the above-mentioned concepts occupy a central role. <![CDATA[The artemidia in the process work water of artist Val Sampaio in her affective flow through the Amazon region]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300153&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A produção artística feminina da Amazônia Brasileira ao provocar a constante interação entre arte, tecnologia e natureza, expandiu a sensibilidade artística regional atualizando-a em temas, poéticas e suportes artísticos. Tais poéticas promoveram formas de relações mais diretas das artistas visuais contemporâneas com a região Norte. Neste texto pretende-se apresentar o projeto de mídia locativa da artista visual amazônica Val Sampaio intitulado Água, sendo melhor traduzido como um trabalho artístico sobre o afeto pela região Norte mediado pelas novas mídias.<hr/>Abstract: The feminine artistic production of the Brazilian Amazon, by provoking the constant interaction between art, technology and nature, has expanded the regional artistic sensitivity by updating it in themes, poetics and artistic supports. Such poetics promoted forms of more direct relations of the contemporary visual artists with the North region. This paper intends to present the locative media project of the Amazonian visual artist Val Sampaio entitled Water, being better translated as an artistic work about the affection for the North region mediated by the new media. <![CDATA[Simon Zabell: Found in Translation]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300160&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo nos acercamos al singular proceso de ideación y creación de Simon Zabell, centrado en las múltiples posibilidades creativas de la traducción entre diferentes lenguajes artísticos. A través de la pintura, la escultura o la instalación, desarrolla proyectos con un marcado carácter escenográfico, a menudo basados en obras de creadores no visuales, principalmente músicos o escritores. En el proceso de interpretación, Zabell descubre nuevos caminos y códigos plásticos con los que representar sus propias evocaciones, impresiones o imágenes mentales de la obra re-pensada.<hr/>Abstract: In this article we approach the singular process of ideation and creation of Simon Zabell, focused on the multiple creative possibilities of translation between different artistic languages. Through painting, sculpture or installation, he develops projects with a marked scenographic content, which are usually based on works by non-visual creators, mainly musicians or writers. Throughout the process of interpretation, Zabell discovers new ways and visual codes to represent his own evocations, impressions or mental images of the reconsidered artwork. <![CDATA[The expanded time and the miscigenation in photography: the dance representation in Clovis Dariano's work]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582019000300172&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O objetivo deste artigo é apresentar uma análise de obras do artista visual brasileiro Clóvis Dariano de diferentes séries fotográficas que têm relação com a dança. As reflexões surgem a partir de entrevista com o artista e contribuições de autores que dialogam com a expansão do tempo do fazer fotográfico e a miscigenação da fotografia com outras áreas. A criação do artista, desde os anos 70 até trabalhos atuais, resulta de técnicas variadas, no entrecruzamento de fotografia, pintura, desenho, dança e teatro.<hr/>Abstract: The aim of this article is to present an analysis of the works of the Brazilian visual artist Clóvis Dariano from different photographic series which have relation with the dance. The reflections arise from an interview with the artist and contributions of authors who dialogue with the expanded photographic time and the miscegenation in photography. The artist"s creation, from the 70"s to the current works, results from various techniques, in the intertwining of photography, dance, painting, drawing and theater.