Scielo RSS <![CDATA[Revista :Estúdio]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1647-615820210002&lang=pt vol. 12 num. 34 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Linhas de fuga sobre os corpos: há arte em jogo]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582021000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Propõe-se uma estética da materialidade, refletindo sobre cada um dos quinze artigos que compõem a edição 34 da Revista Estúdio. Vê-se nas propostas artísticas a expansão estética que se desarvora com tranquilidade a partir da materialidade das obras de arte. Tranquilas, as matérias suportam a arte, o seu pensamento, a sua estética. A relação com o público está em permanente adiamento e, ao mesmo tempo, renovação. As matérias, enunciadas pelos artistas, suportam o seu próprio resgate, na possibilidade de uma relação. O espectador segue em construção no processo.<hr/>Abstract: An aesthetics of materiality is proposed, reflecting on each of the fifteen articles that make up the present 34th issue of Revista Estúdio. An aesthetic expansion can be seen in the artistic proposals, which is unraveled from the materiality of the works of art. Quietly, the materials do support art, its thinking, its aesthetics. The relationship with the public is constantly being postponed and, at the same time, renewed. The materials, enunciated by the artists, support their own rescue, in the possibility of a relationship. The spectator continues under construction in the process. <![CDATA[Rui Macedo e o jogo do “faz-de-conta”]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582021000200020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo incide sobre a exposição de Rui Macedo que esteve patente no Museu Nacional de Arte Contemporânea de Lisboa. Investiga e analisa cinco das instalações propostas nesta exposição à luz do jogo “faz-de-conta” e do conceito de camuflagem.<hr/>Abstract This article focuses on the solo exhibition by Rui Macedo that was on display at the National Museum of Contemporary Art in Lisbon. Investigate and analyze five of the installations proposed in this exhibition in light of the “make-believe” game and the concept of camouflage. <![CDATA[Mauro Trastoy and the complicity with the material]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582021000200033&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo analiza los procesos de trabajo del artista Mauro Trastoy para, a través de su obra, ofrecer una reflexión sobre el lugar que ocupa la materialidad en la contemporaneidad. Partir de un material, conocerlo a través de las manos, seguir su flujo, repetir un gesto mínimo, alargarlo en el tiempo. Forma y estructura engarzadas al unísono, trama y urdimbre entrecruzándose en un flujo continuo. La permutación de un patrón que se repite en una especie de gramática generativa orgánica. Mauro Trastoy presenta una complicidad con el material que, siguiendo el filum maquínico de Deleuze y Guattari, nos lleva hacia el pensamiento de la materia-flujo, de la intuición en acción, dejando que las cosas sucedan. En el hacer.<hr/>Abstract This article analyses the work processes of the artist Mauro Trastoy in order to offer, through his work, a reflection on the place of materiality in contemporaneity. Starting from a material, knowing it through the hands, following its flow, repeating a minimal gesture, extending it in time. Form and structure linked in unison, warp and weft intertwining in a continuous flow. The permutation of a pattern that repeats itself in a kind of organic generative grammar. Mauro Trastoy presents a complicity with the material that, following Deleuze and Guattari´s machinic filum, leads us towards the thought of matter-flow, of intuition in action, letting things happen. In making. <![CDATA[For a social reflection: the power of the graphic and activism in the performative and installative (video)constructions of Manuel Casellas]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582021000200043&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La presente investigación analiza las pujantes capacidades gráficas y reivindicativas de la obra del artista sevillano Manuel Casellas. A través de las (video)construcciones performáticas e instalativas de este artista, este trabajo asume el objetivo de presentar un claro ejemplo de cómo el dibujo puede hacerse escultura, tridimensionalizándose hacia una reflexión de calado sobre lo social. Obras como A fuego (2012) y Sistemas ED.1 (2014) o exposiciones como A la deriva (2018), invitan al público a participar de la imagen sin acabar indiferente.<hr/>Abstract This research analyzes the powerful graphic and activism of the artwork by the Sevillian artist Manuel Casellas. Through the performative and installative (video)constructions of this artist, this work assumes the objective of presenting a clear example of how drawing can become sculpture, three-dimensionalizing towards a deep reflection on the social. Works such as A fuego (2012) and Sistemas ED.1 (2014) or exhibitions such as A la deriva (2018), invite the public to participate in the image without ending up indifferent. <![CDATA[Àngels Viladomiu, flowers and plants: The nature as a subject of artistic exploration]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582021000200053&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En el presente artículo analizo el trabajo de la artista Àngels Viladomiu (Barcelona, 1961), haciendo un recorrido por diferentes piezas articuladas en torno a las plantas. Este nexo común le sirve para tratar múltiples aspectos. En el texto abordaré los relativos a la ecología, el territorio, las ciencias naturales y sociales y el mismo arte.<hr/>Abstract This article analyses the work of the artist Àngels Viladomiu (Barcelona, 1961), focusing on a number of her creations involving plant life. This point of focus allows her to address multiple themes. The text will explore some of these themes: ecology, territory, the natural and social sciences, and art itself. <![CDATA[The techniques of escapism in the work of Alejandra Pombo]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582021000200065&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Esta comunicación é unha procura da maxia, unha investigación que intenta responder, coa rabia de quen foi seducido, a unha mesma pregunta que sempre nos xorde ao ver unha obra da artista Alejandra Pombo: como fai para escapar? cales son as súas estratexias para actuar coa máxima liberdade posible nun contexto artístico cada ver máis controlado por inxerencias institucionais, sociais e profesionais? Para abordar esta cuestión o traballo xira arredor dunha conversa persoal coa artista, así como de lecturas e visionados doutras fontes documentais como a súa tese, entrevistas, escritos e pezas artísticas.<hr/>Abstract This communication is a search for magic, an investigation that tries to answer, with the anger of those who have been seduced, the same question that always arises when we see a work by artist Alejandra Pombo: how do you escape? what are your strategies for acting with the maximum possible freedom in an artistic context increasingly controlled by institutional, social and professional interference? To address this issue the work revolves around a personal conversation with the artist, as well as readings and viewings of other documentary sources such as his thesis, interviews, writings and art pieces. <![CDATA[Interações Dialógicas no Processo Artístico de Cláudia Amandi: o Eu e os Eus-Outros]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582021000200076&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo procura abordar o movimento ambivalente e imprevisível que muitas das vezes dá conta da atividade artística e do processo criativo de um autor. Aproximamo-nos, por isso, da atividade artística de Cláudia Amandi e dos seus processos operativos, que induzem uma regularidade formal e sistemática, para explorar e analisar em que termos ocorrem pequenos desfasamentos e alteridades, no espaço de uma inscrição repetitiva. Numa aproximação à teoria do self dialógico e ao discurso polifónico de Bakhtin, analisamos o processo da criação artística a partir de um movimento oscilante entre a implementação reiterada e concreta de um conjunto de indicações processuais e a abertura dialógica que se fomenta pela imprevisibilidade circunstancial do acontecimento.<hr/>Abstract This article intends to approach the ambivalent and unpredictable movement that often accounts for the artistic activity, as well as the creative process of an author. Therefore, Cláudia Amandi’s artistic activity will be approached within her operative processes that explain a formal and systematic regularity, to explore and analyze in which terms small derivations and alterities occur, regarding the space of a repetitive inscription. In an approximation to the self-dialogic theory and to the polyphonic discourse of Bakhtin, the process of artistic creation will be analyzed. Through an oscillating movement between the reiterated and concrete implementation of a set of procedural indications and the dialogical openness which fosters itself across the circumstantial unpredictability of the event. <![CDATA[June Crespo: Crossed body]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582021000200092&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este Texto trata sobre algunas de las obras de la artista June Crespo(Iruña. Pamplona 1984). Se trata de una joven artista con un desarrollo como escultora muy amplio. En solo diez años ha hecho una importante obra tanto en lo relativo al ambito internacional de sus exposiciones como a la cantidad, coherencia y fortaleza de sus trabajos. Pondremos la atencion en su modo de trabajo, la importancia que tiene para ella el hallazgo material, los objetos, la escala y el cuerpo ya como tema-motivo de sus esculturas ya como sujeto que se identifica con ellas.<hr/>Abstract This Text deals with some of the works of the artist June Crespo (Iruña. Pamplona 1984). She is a young artist with a very broad development as a sculptor. In just ten years he has done an important work both in terms of the international scope of his exhibitions and the quantity, coherence and strength of his works. We will pay attention to her way of working, the importance for her of the material discovery, the objects, the scale and the body, already as the subject-motif of her sculptures and as a subject that identifies with them. <![CDATA[Bethielle Kupstaitis e a cegueira: reflexões sobre uma prática plástica]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582021000200100&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo apresenta uma reflexão sobre a artista brasileira Bethielle Kupstaitis (Pelotas, RS), que com uma série de desenhos explora a visibilidade a partir de seu contraponto: o não-ver. São trabalhos realizados em três fazes do olhar: olhos fechados, entreabertos e e abertos. O objetivo é estabelecer a crítica sobre a visualidade e o tempo no desenho, em um mundo em que vivemos, marcado por um excesso de luminosidade e de exposição na hiperconexão. A conclusão aponta para o simbolismo do obscuro, do invisível e da sombra, e sua relação com o desejo, com um diálogo entre obras da artista.<hr/>Abstract This article presents a reflection on the Brazilian artist Bethielle Kupstaitis (Pelotas, RS), who with a series of drawings explores the visibility from her counterpoint: the non-seeing. They are works carried out in three stages of the gaze in transition: eyes closed, half-open and open. The objective is to establish a critique on visuality and time in drawing, in a world in which we live, marked by an excess of light and exposure in hyper connection. The conclusion points to the symbolism of the obscure, the invisible and the shadow, and the relation with the desire, with a dialogue between the works of the artists. <![CDATA[Marcello Grassamann: poética da linha no desenho e na calcogravura]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582021000200111&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo visa a investigar o sentido de poética para interpretar, fenomenologicamente, a linha de Marcello Grassmann em um desenho e duas gravuras. O sentido de poética está ligado ao processo de criação do artista. A transposição da linha do desenho para a calcogravura foi realizada por meio de uma solução singular. Estes tópicos são os eixos norteadores das interpretações que se seguem.<hr/>Abstract This article aims to investigate the sense of poetics to interpret, phenomenologically, Marcello Grassmann's line in a drawing and two engravings. The sense of poetics is linked to the artist's creative process. The transposition of the line from the drawing to the calcogravure was performed using a singular solution. These topics are the guiding principles of the interpretations that follow. <![CDATA[Sérgio Muniz, 'Roda' e 'Outras Estórias']]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582021000200123&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo analisa o percurso cinematográfico do artista e cineasta brasileiro Sérgio Muniz. Roda e Outras Estórias (1965) é o filme que conduz o estudo a partir do processo poético, considerando a linguagem experimental e documental. A História do Cinema Brasileiro a partir dos anos 60 também é contemplada através dos filmes, cineastas brasileiros e latino-americanos. O Cinema Documentário, o Cinema Experimental, o Cinema de Autor, são alguns dos assuntos tratados.<hr/>Abstract The article analyses the cinematographic path of the Brazilian artist and filmmaker Sérgio Muniz. Roda e Outras Estórias (1965) is the film that conducts the study from the poetic process, considering the experimental and documentary language. The History of Brazilian Cinema from 1960 is also contemplated through films, Brazilian and Latin American filmmakers. Documentary Cinema, Experimental Cinema, Author Cinema, are some of the subjects covered. <![CDATA[Habitus para um corpo possível: caminhar com os objetos-roupa de Martha Araújo]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582021000200132&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Martha Araújo nasceu em Maceó, no Brasil, em 1943. Durante a década de 1980 Araújo desenvolveu um conjunto de objetos vestíveis, destinados a promover experiências para o corpo. Nestes panos penetráveis, como “Hábito/Habitante” (1982-1985) o público é convocado a vestir a obra. O ato performativo conducente da experiência é estruturado a partir da dupla possibilidade de soltar ou juntar o hábito (roupa) ora dos limites físicos da habitação (galeria), ora de corpos próximos. Este texto propõe revisitar a proposição poética da obra como imagens de ensaio para um futuro próximo.<hr/>Abstract Martha Araújo was born in Maceó, Brazil, in 1943. During the 1980s Araújo developed a set of wearable objects, designed to promote experiences for the body. In “Habit/Inhabitant” (1982-1985), the public is invited to participate wearing the art work. By the use of velcro tape, this performance object is a proposal to choose to free or to join the habit (clothing) from the gallery's physical limits or form the body of other participants. This paper proposes to revisit Araújo's poetic propositions as rehearsal landscapes for one near future. <![CDATA[Pontes para ti: a delicadeza de <em>Incorpo</em>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582021000200141&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Susana Pires tem como prioridade a busca pelo intangível ao aproximar as linguagens pictórica e têxtil. Na fruição da obra, o espectador é convidado a absorver emoções por meio do aguçamento ao tátil e à visão. Incorpo é o objeto de contemplação e leitura escolhido para imergir na poética da artista, à luz de Gaston Bachelard (1884-1962), Fayga Ostrower (1920-2001), Donis Dondis (1924-1984) e Roger Scruton (1944-2020).<hr/>Abstract Susana Pires has as a priority the search for the intangible when aproches languages pictorial and textile. In the enjoyment of the work, the viewer is invited to absorb emotions through the touch and vision. Incorpo is the object of contemplation and reading chosen to immerse into the artist's poetics, in the light of Gaston Bachelard (1884-1962), Fayga Ostrower (1920-2001), Donis Dondis (1924-1984) and Roger Scruton (1944-2020) . <![CDATA[A Pintura Mitológica de Carlos Reis: Arte, História e Nacionalismo entre a Monarquia e a 1ª República]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582021000200151&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Carlos Reis foi um dos mais prestigiados pintores naturalistas portugueses do início do século XX. Assumiu a estilística que Silva Porto promovera nos anos de 1880, reunindo à sua volta uma elite artística formada pelos discípulos da Academia de Belas-Artes. Fundou diversos grupos que tinham como desígnio pintar a paisagem e a vida rural portuguesa num contexto ar-livrista na linha estética de Barbizon. O presente artigo destaca as pinturas mitológicas de cariz decorativo que viria a realizar, sob encomenda, com o mesmo carácter cenográfico que utilizava no tratamento da paisagem.<hr/>Abstract Carlos Reis was one of the most prestigious Portuguese naturalist painters of the early 20th century. He followed the stylistics that Silva Porto promoted in the 1880s, gathering around him an artistic elite formed by the disciples of the Academy of Fine Arts. He founded several groups whose purpose was to paint the Portuguese landscape and rural life in an open air context in the aesthetic line of Barbizon. This article highlights the mythological and decorative paintings that he produced, on request, with the same scenographic character that he used in the landscape treatment. <![CDATA[Do refúgio na Natureza à criação do Museu Ecológico e Artístico Frans Krajcberg]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582021000200166&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo apresenta, de forma resumida, a prática artística de Frans Krajcberg (1921 - 2017), focando essencialmente no Sítio Natura construído em 1966 pelo autor, na Mata Atlântica, no sul da Bahia. Espaço, para o qual foi criado um fundo para a construção da “Fundação Museu Ecológico e Artístico Frans Krajcberg” para preservar do lugar e das suas funções pedagógicas. É abordado, ainda, os desenvolvimentos recentes de que a floresta tem sido alvo, com reflexo direto sobre o projeto Museu Ecológico, tornando-se ainda mais urgente a reflexão que Krajcberg tanto defendeu.<hr/>Abstract The article summarizes the artistic practice of Frans Krajcberg (1921 - 2017), focusing essentially on the Natura Site built in 1966 by the author, in the Atlantic Forest, in southern Bahia. Space, for which a fund was created to build the "Frans Krajcberg Ecological and Artistic Museum Foundation" to preserve the place and its pedagogical functions. The recent developments that the forest has been subject to are also discussed, with direct reflection on the Ecological Museum project, making the reflection that Krajcberg defended so much even more urgent. <![CDATA[As paisagens cariocas de Augusto Herkenhoff: entre a reinvenção e a incongruência]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582021000200177&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este texto reflete sobre a série de pinturas denominada Paisagens Cariocas, obras essas aqui entendidas como representações poéticas, culturais e atemporais. A série foi produzida pelo artista capixaba radicado no Rio de Janeiro, Augusto Herkenhoff (1965), ao longo da última década, mas a paisagem e a preocupação ecológica têm sido temas frequentes em sua obra pictórica desde que iniciou a trajetória na década de 1980, quando ele e outros jovens da geração que então emergia, resgataram o prazer de pintar sobre grandes suportes, recorrendo a pinceladas vigorosas e a cores orquestrais.<hr/>Abstract This text reflects on the series of paintings called Landscapes Cariocas, works here understood as poetic, cultural and timeless representations. The series was produced by the artist from Espírito Santo based in Rio de Janeiro, Augusto Herkenhoff (1965), over the last decade, but landscape and ecological concern have been present in his pictorial work since he started his creative career in the 1980s, when he and other young people of the generation that then emerged, recovered the pleasure of painting on large supports, using vigorous brushstrokes and orchestral colors.