Scielo RSS <![CDATA[GOT, Revista de Geografia e Ordenamento do Território]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-126720160001&lang=en vol. num. 9 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672016000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Statistical modelling of extreme rainfall, return periods and associated hazards in the Bamenda Mountain, NW Cameroon</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672016000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en The Bamenda mountain region has one of the highest frequencies of landslides in Cameroon and the lowlands are prone to floods. The occurrence of these hazards is attributed to the estimated 2500 mm of rainfall that the area receives annually. The aim of this paper was to estimate the maximum rainfall the area is likely to receive in future and to examine some past extreme rainfall episodes that triggered landslides and floods and their return periods. The type I extreme value (Gumble) distribution was used to make these estimates through an Excel worksheet. From the model, it was predicted that the area could receive a maximum rainfall of about 87.7mm/day in 3 years, 116.97mm/day in 25 years, 126.13mm/day in 50 years and 135.23/day in 100 year. Seven extreme rainfall episodes were identified within the 43 year study period with rainfall amounts ranging from 99.5mm/day to 129.3mm/day. The extreme rainfall episodes initiated both landslide and floods and with return periods ranging between 7.3 years to 68.9 years. Predicting these extreme cases can be useful in the construction of dams and bridges and further research on rainfall thresholds for rainfall-induced hazards affecting the region.<hr/>A região montanhosa de Bamenda tem uma elevada frequência de ocorrência de deslizamentos de terra e nas terras baixas ocorrem inundações com elevada frequência. A frequência de ocorrência destes processos é atribuída à elevada precipitação, estimada em 2500 mm/ano. O objetivo deste trabalho consiste em estimar valores extremos de precipitação relativos a diferentes períodos de retorno que provocaram deslizamentos de terra e inundações, com recurso à função de distribuição de Gumble (tipo I). Com base neste modelo, estima-se que a precipitação máxima de cerca de 87,7 milímetros / dia em 3 anos, 116,97 milímetros / dia em 25 anos, 126,13 milímetros / dia em 50 anos e 135,23 / dia em 100 anos constitui valores de referência. Sete episódios extremos de chuva foram identificados dentro do período de estudo de 43 anos com quantidades de precipitação variando de 99,5 milímetros / dia a 129,3 milímetros / dia. Os episódios de precipitação extrema que originam em simultâneo deslizamentos de terra e inundações têm períodos de retorno que variam entre 7,3 anos e 68,9 anos. Embora a área tem oito meses de chuva, estes processos estão diretamente relacionados com as chuvas diárias extremas, sendo difícil estabelecer uma boa correlação com as precipitações acumuladas. A definição de limiares críticos de precipitação é importante para a resolução dos problemas relativos aos riscos naturais que afetam a região. <![CDATA[<b>Reverberations of the binational hydroelectric power stations in the region of the Jesuit reductions</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672016000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Na América do Sul, historicamente, os projetos de integração regional são acompanhados de discursos desenvolvimentistas que defendem o crescimento econômico. A zona transfronteiriça entre Brasil, Argentina e Paraguai, a região histórica das Missões Jesuíticas, vem sofrendo as consequências de projetos de integração energética que ocorrem desde a década de 1970. No início do século XXI, o advento da IIRSA-COSIPLAN abriu um novo mercado a grandes empresas envolvidas nos projetos de integração de infraestruturas na América do Sul. Não obstante, obras em nome da integração energética geram efeitos negativos, como danos ambientais, remoções, gentrificação e exclusão social. Na defesa de seus direitos, populações atingidas pelas novas hidrelétricas de Panambi e Garabi precisam se organizar por meio de movimentos sociais, como o MAB.<hr/>In South American history, regional integration projects are commonly followed by developmental speeches advocating economic growth. The Tri-Border Area between Brazil, Argentina and Paraguay, the historical region of the Jesuit reductions, has been suffering the consequences of energy integration projects that take place since the 1970s. The emergence of IIRSA-COSIPLAN initiative in the beginning of the XXI century has opened a new market for large companies involved in integration projects of infrastructure. The current energy integration projects have negative effects, such as environmental damages, removals, gentrification and social exclusion. People affected by projects as the new hydroelectric power stations Panambi and Garabi have been fighting on behalf of their rights. In this struggle they need to organize themselves in social movements, such as MAB. <![CDATA[<b>Is a sustainable and socially inclusive urban development possible in the socio-spatial fragmented context of cities in emerging countries? Reflections from the case of Recife (Brazil) and Chennai (India)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672016000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Dans un contexte globalisé, le développement de villes socialement durables et inclusives implique de nombreux défis contradictoires. L’analyse comparée des cas de Chennai, en Inde, et de Recife, au Brésil, montre qu’au-delà des spécificités de ces métropoles, nous retrouvons des processus de fragmentation socio-spatiale comparables et un réel décalage entre un discours sur l’insertion sociale et des pratiques urbanistiques orientées par la quête d’attractivité, qui se soldent par l’accentuation des inégalités. Ces contradictions renvoient à des conflits entre planification stratégique, jeu des forces des marchés immobilier et foncier, et attentes des populations. L’analyse de ces contradictions invite à repenser l’articulation de la dialectique local/global et à s’interroger sur l’effectivité du « droit à la ville » dans les sociétés de pays émergents. La comparaison développée dans cet article s’appuie sur des recherches menées à Recife dans un premier temps au début de la décennie en cours, puis plus récemment à Chennai.<hr/>Num contexto globalizado, o desenvolvimento de cidades sustentáveis e socialmente inclusivas envolve muitos desafios contraditórios. A análise comparativa dos casos de Chennai, na Índia, e de Recife, no Brasil, mostra que além das especificidades destas cidades, encontramos um processo de fragmentação sócio-espacial comparável e um hiato entre um discurso sobre a inserção social e práticas urbanisticas guiadas pela busca de atratividade, que resulta num agravamento das desigualdades. Essas contradições referem-se aos conflitos entre o planejamento estratégico, as forças dos mercados immobiliário e fundiário e as expectativas das populações. A análise dessas contradições sugere de repensar a articulação da dialética local / global e de questionar a efectividade do “direito à cidade” em sociedades dos países emergentes. A comparação proposta nesse artigo é baseada sobre pesquisas realizadas no Recife no inicio dos anos 2010, e mais recentamente em Chennai.<hr/>In a globalized context, the development of sustainable and socially inclusive cities involves many competing challenges. The comparative analysis of the cases of Chennai, in India, and Recife, in Brazil, shows that beyond the specificities of these cities, comparable socio-spatial fragmentation process can be highlighted, as well as a gap between a discourse on social integration and urban practices guided by the pursuit of attractiveness, leading to an accentuation of inequalities. These contradictions refer to conflicts between strategic planning, forces of the real estate market, expectations of people. Thus, the analysis of these contradictions calls to rethink the articulation of the local / global dialectic and to question the effectivity of the “right to the city” in societies of emerging countries. The comparison introduced in this paper is based on researches done first in Recife for the beginning of the actual decade, and more recently in Chennai. <![CDATA[<b>Conceptual modeling to identify areas with potential for energy generation by renewable source</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672016000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O mundo enfrenta um desafio na busca de alternativas para atender a demanda de energia elétrica de forma sustentável e diminuir os efeitos dos Gases de Efeito Estufa. Uma maneira de minimizar estes efeitos e expandir o parque gerador é incrementar a produção com recurso a fontes renováveis. Mas para que, no momento de instalar um novo empreendimento, seja tomada uma decisão assertiva é necessário realizar a compilação de variáveis que sejam pertinentes ao tema e ao espaço geográfico. O objetivo deste artigo é apresentar uma modelagem conceitual por objetos (de acordo com o padrão OMT-G) de forma a identificar áreas potenciais para gerar energia elétrica por fontes renováveis.<hr/>The world faces a challenge in finding alternatives to meet the electricity demand in a sustainable way and reduce the greenhouse gases effects. A way to minimize these effects and expand the generating capacity is to increase production using renewable sources. But to make an assertive decision when installing a new power plant it is necessary to compile a set of variables that are relevant to the business and geographic space. The objective of this paper is to present an object conceptual model (according to the OMT-G standard) to identify potential areas for generating electricity from renewable sources. <![CDATA[<b>The public space in the construction of recent portuguese city</b>: <b>three decades in perspective</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672016000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Devido ao alastramento fragmentado e descontínuo da mancha urbanizada, as cidades portuguesas viram nas últimas três décadas a sua condição urbana profundamente alterada, conduzindo à desconfiguração e alteração da paisagem urbana e do território em redor dos principais centros urbanos. Neste texto pretende-se enquadrar, em particular, o projeto do espaço público nesta dinâmica de transformação, e compreender de que forma as mais recentes intervenções de espaço público foram ou não capazes de interpretar a realidade urbana portuguesa atual, no sentido de restituir alguma estrutura e legibilidade aos sectores urbanos em questão. Por fim procuraremos explicitar algumas hipóteses para pensar o projeto do espaço público num possível e desejável processo de reconstrução da cidade portuguesa contemporânea.<hr/>Due to the fragmented and discontinuous spread of urbanization, Portuguese cities have seen in the last three decades their urban condition dramatically changed, leading to the disfiguring of the urban landscape and the territory around the main urban centers. In this paper we intend to frame the urban project and, in particular, the project of public space in this transformation dynamics, and understand how the recent interventions in public space tackle the current Portuguese urban reality, in order to provide consistency, structure and readability to the less consolidated and fragmented urban sectors. Finally we seek to assess the role of public space in a possible and desirable process of redesigning the Portuguese city, suggesting hypotheses to “think the project of public space”. <![CDATA[<b>Mountain villages</b>: <b>problems, perspectives and proposals as seen from Aboboreira, Marão and Montemuro in the Northwest of Portugal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672016000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Com poucas exceções, as aldeias que persistem vivas e que se encontram numa localização marcada pela condição periférica e de (muito) baixa densidade, estão marcadas por um contexto de despovoamento, com exceções pontuais de atração de neo-rurais ou visitantes. É nesse contexto que, em espaço de montanha, porventura ultraperiférico e de muito baixa densidade que, para o caso de aldeias das serras de Marão, Aboboreira e Montemuro, se realizou um trabalho que pretende dar apoio a opções políticas. É desse trabalho e em especial da sua metodologia que aqui se dá conta, esperando-se contribuir para um debate - há muito iniciado - a propósito da vantagem em estabelecer opções de base territorial e de ser seletivo nos investimentos, tendo em vista a manutenção e revitalização de alguns pontos de fixação que permitam manter o povoamento e o uso socialmente vantajoso de grandes espaços.<hr/>With few exceptions, villages that remain at a location marked by the peripheral conditions and (very) low density are marked by a context of depopulation, despite some cases, here and there, of more or less successful examples in attracting neo rural inhabitants or visitors. It is in this context that, in a mountain space, perhaps ultra-peripheral and of very low density that, in the case of the villages of Marão, Aboboreira and Montemuro villages, work has been carried on, aiming to provide support to policy options. In this paper we present this work and in particular its methodology, hoping to contribute to a debate - which started long time ago - on the advantages of establishing options and being selective in the investments for the maintenance and revitalization of some key points that allow to maintain the population and the socially advantageous use of large spaces. <![CDATA[<b>Hopes and limitations of Catalan urban planning</b>: <b>the case of Llei de Barris (Neighborhood Law) in middle size cities (2004-2014)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672016000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo analiza las características y los efectos de la Llei de barris en Cataluña desde su aprobación hasta la actualidad. La Llei de barris es un buen ejemplo de las nuevas lógicas con las que opera la planificación urbana en las ciudades medias. Es una política urbana del gobierno autonómico de Cataluña impulsada por un geógrafo que, utilizando fondos de la Unión Europea, intenta ayudar presupuestariamente a municipios pequeños y medianos a resolver sus problemas urbanos, con especial énfasis sobre centros históricos y barrios suburbanos con elevados índices de marginación social. A pesar de las expectativas generadas, la experiencia presenta limitaciones, algunas de ellas vinculadas a la misma ambición de la política, y otras derivadas de la crisis económica y social actual.<hr/>Este artigo analisa as características e os efeitos da Llei de barris na Catalunha (Ley de bairros) desde a sua aprovação até à atualidade. A Llei de barris é um bom exemplo das novas lógicas com que se realiza a planificação urbana em cidades de tamanho mediano. Esta lei encontra-se impulsionada pelo governo autónomo catalão que, utilizando fundos da União Europeia, tenta fornecer uma ajuda orçamental a municípios pequenos e medianos para que resolvam problemas de caráter urbano, com ênfase especial nos centros históricos e bairros suburbanos com índices elevados de marginalização social. Apesar das expectativas, esta experiência apresenta limitações, algumas de elas vinculadas a mesma ambição da politica e outras derivadas da crise economia e social atual.<hr/>This article examines the characteristics and effects of the Llei de barris in Catalonia since its adoption until the present time. The Llei de barris is a good example of the new logics within urban planning in middle-size cities. This law is driven by the Catalan Autonomous Government that, using European Union funds, attempts to provide a budget support to small and medium cities to settle problems of urban character, with special emphasis in historical centres and suburban neighborhoods with high levels of social marginalisation. Despite the expectations, this experience presents limitations, some of them linked to the same ambition of policy and other arising from current economic and social crisis. <![CDATA[<b>Application of GIS in the morphological classification of types of coast</b>: <b>the example of Cíes Islands (Galicia, NW Iberian Peninsula)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672016000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La preocupación por las regiones costeras ha sido muy importante a lo largo de la historia. En los últimos años, con la evolución experimentada por los SIG ha surgido una gran oportunidad de profundizar en su mejor conocimiento. La presente investigación se ha centrado en buscar una aproximación metodológica semiautomática a las costas rocosas que ayude a poder caracterizar mejor las costas rocosas. Para ello se han seleccionado las Illas Cíes. Se han usado ortofotografías y datos LIDAR, a partir de los cuales se ha generado información del terreno de 0,5 m de resolución. Su combinación ha permitido diferenciar 10 tipos de costa singularizados por su asociación a plataformas litorales, acumulaciones de bloques en su base o distintos perfiles topográficos, así como por enmarcarse en sectores acantilados o de sistemas playa-duna.<hr/>A preocupação pelas regiões costeiras tem sido muito importante ao longo da história. Nos últimos anos, com a evolução experimentada pelos SIG, surgiu uma grande oportunidade para aprofundar a sua compreensão. Esta pesquisa centrou-se numa abordagem metodológica semi-automática para a classificação das costas rochosas que ajudam a caracterizar melhor as costas rochosas. Para este feito foram selecionadas as Ilhas Cies. Usaram-se ortofotos e dados LIDAR, com os quais se geraram informações da superfície com 0,5 m de resolução. A sua combinação permitiu individualizar 10 tipos de costa em ligação com as suas plataformas costeiras associação, as acumulações de blocos na sua base ou associadas a diferentes perfis topográficos, assim como, enquadradas em sectores escarpados ou sistemas de praia-duna.<hr/>The concern for coastal regions has been very important throughout history. In recent years, with the evolution experienced by the SIG has emerged a great opportunity to deepen your understanding. This research has focused on search a semi-automatic methodological approach to the rocky shores that help to better characterize the rocky ecosystems. For this purpose, the Illas Cíes have been selected. It have used orthophotos and LIDAR data, from which it has generated information from the field of 0.5 m resolution. Their combination has allowed 10 types of coast singled out by his association with coastal platforms, accumulations of blocks in your base, or different topographic profiles, as well as framed in sectors cliffs or beach-dune systems. <![CDATA[<b>Risk perception and vulnerability analysis from high school students in Nova Friburgo RJ experience after natural disaster 2011</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672016000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en A precipitação intensa num intervalo de poucas horas, causou uma série de deslizamentos de encostas e enchentes e/ou inundações de rios na Região Serrana do Estado do Rio de Janeiro, Brasil, especialmente no município de Nova Friburgo no mês de janeiro de 2011. Baseada na vivência dos alunos do 1º ano do Ensino Médio de dois colégios da rede estadual de ensino, esta pesquisa se utilizou do fato desta região ter sofrido este evento extremo. Observou-se a percepção de risco dos alunos através do que viveram e com os conteúdos da geografia Com o aplicativo Google Earth,foi elaborado o mapa de área de risco pelos mesmos, havendo uma comparação entre os resultados encontrados nas duas escolas, além de confrontá-los com dados da prefeitura sobre o assunto. Além disso, houve a análise da vulnerabilidade da população a partir de mapas temáticos com base no censo do IBGE(2010).<hr/>Intense rainfall in the range of a few hours, caused a number of landslides slopes and/or flood rivers in the mountainous region of the State of Rio de Janeiro, Brazil, especially in the Nova Friburgo municipality in January 2011. Based on the experience of high school students in the 1st year of two colleges of the state schools in this municipality, this research will use the fact that this region has suffered this extreme event. The students’ perception of risk was analyzed through their own experience and,using the geography contents for their series and Google Earth applicative, they elaborated a risk area map. Afterwardsthe results found in both schools were compared and confronted withthe city data on the subject. Furthermore, analysis of the population vulnerability was done from thematic maps based on IBGE census (2010). <![CDATA[<b>Freshwater accessibility and challenges in rural areas of Fiji</b>: <b>a case study of Kalabu Village</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672016000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Water is a key driver of economic and social development while it also has a basic function in maintaining the integrity of the natural environment. Due to its small sizes and locations of islands, many remote and rural communities in the Fiji Islands have barriers in accessing freshwater. The challenges of freshwater accessibility are not only present in small remote islands but in the two main islands of Fiji as well. Supply side solutions alone are not adequate to address the ever increasing demands from demographic, economic and climatic pressures that directly affect freshwater accessibility. Since water is a vital resource, it is important to find solutions to remove obstacles to its access. Thereby, it is imperative that accessibility issues to freshwater are not considered in isolation when you have to come to a meaningful solution to face the current challenge that will contribute to a sustainable future.<hr/>A água é o principal motor do desenvolvimento económico e social, ao mesmo tempo que tem uma função básica na manutenção da integridade do ambiente natural. Os desafios da acessibilidade à água doce em muitas comunidades rurais das Ilhas Fiji, não estão apenas presentes nas pequenas ilhas remotas, mas também nas duas principais ilhas da República. As soluções do lado da oferta não são adequadas para abordar as crescentes exigências das pressões demográficas, económicas e climáticas que afetam, diretamente, a acessibilidade à água doce. Sendo a água um recurso vital, é importante que se encontrem soluções para remover os obstáculos ao seu acesso. Deste modo, é imperativo que as questões de acessibilidade à água doce não sejam consideradas isoladamente quando se tem de chegar a uma solução significativa para enfrentar o desafio atual que irá contribuir para um futuro sustentável. <![CDATA[<b>Road safety in municipal roads</b>: <b>radiography of a (still) disturbing problematic</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672016000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo insere-se no âmbito de um projecto de investigação que pretendeu efectuar uma recolha sistematizada, junto dos 278 municípios de Portugal continental, das medidas municipais existentes no que concerne à segurança rodoviária nas vias sob a sua responsabilidade, servindo os dados apurados para uma reflexão sobre o panorama do combate à sinistralidade em estradas municipais. Além de diversas constatações evidenciadas ao longo do desenvolvimento do projecto, pretendem-se apresentar as principais deduções que decorreram desse inquérito nacional aos municípios, o qual possibilitou obter um inédito conjunto de informações muito relevantes que, após devidamente analisadas, permitem extrair ilações sobre o modo como o ordenamento territorial ao nível do trânsito tem sido realizado, tendo em vista a própria auto-reflexão por parte dos municípios.<hr/>This article is part of a research project that intended to collect information on the municipal measures, existing in the 278 municipalities of continental Portugal, concerning the road safety in roads under their responsibility. This data allowed a reflection on the panorama about the fight against traffic accidents. Besides several findings evidenced during the research development, it is intended to present the major conclusions resulting from a national inquiry to the municipalities. The collected data allowed a unique set of very relevant information, bringing important illations about the country planning, in order to allow an auto-reflection by the municipalities. <![CDATA[<b>Process sertão the revitalization</b>: <b>a necessary practice especially in Quixeramobim- ec</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672016000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Devido às condições climáticas, que propiciam a escassez chuvosa, o sertão nordestino foi caracterizado pela base política regional como inviável do ponto de vista econômico. Desse modo, o fenômeno da seca foi generalizado territorialmente em busca de garantir os interesses dos políticos locais, através de investimentos federais. Tais ações fomentam a desmobilização do sertão e a perda do sentimento de identidade com o lugar, fato percebido na cidade de Quixeramobim no Ceará, onde se deu a análise empírica. A perda do modo de produção espacial sertanejo é uma agressão à formação histórica e cultural do Brasil, devendo está incluída em práticas socioambientais sustentáveis, que contextualize a seca além do seu viés climático, mas, sobretudo político, introduza políticas públicas não homogêneas e atue na reconstrução da identidade do homem com o seu meio.<hr/>Due to climatic conditions which favor the rainy shortage in the northeastern hinterland was characterized by regional political base as feasible from an economic point of view. Thus, the drought phenomenon was widespread territorially seeking to ensure the interests of local politicians, through federal investments. Such actions encourage the demobilization of the hinterland and the loss of the sense of identity with the place, a fact realized in the city of Quixeramobim in Ceará, where he gave empirical analysis. The loss of backcountry spatial mode of production is an assault on historical and cultural formation of Brazil, should is included in sustainable environmental practices that contextualize the drought beyond its climate bias, but above all political, enter public policies not homogeneous and act in man's identity reconstruction with their environment. <![CDATA[<b>Land use and road infrastructure in relation to the productive dynamics in agro-extractive settlements in Amapá</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672016000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho analisa aspectos de uso do solo e as condições gerais da rede viária terrestre na relação com as dinámicas produtivas nos Projetos de Assentamentos Agroextrativistas do Cedro, Bom Jesus dos Fernandes e Governador Janary no município de Tartarugalzinho, centro/leste do Amapá. A pesquisa utilizou-se de dados documentais de órgãos públicos como INCRA, IBAMA e IMAP, levantamentos de dados e informações em campo e processamento de imagens SRTM e arquivos vetoriais em SIG. Identificou-se e caracterizou-se o uso do solo, altimetria do relevo, hidrografia, e as condições da infraestrutura viária terrestre. Embora existam possibilidades de mudanças benéficas, atualmente, as atividades produtivas praticadas nos assentamentos resultam de modelos implantados na Amazônia Brasileira de forma tradicional, pouco sustentáveis e ineficazes para prover melhoria nas infraestruturas existentes e na qualidade de vida nos assentamentos.<hr/>This paper analyzes aspects of land use and the general conditions of the land road network in relation to the productive dynamics in Agroextractive Settlements Project of Cedro, Bom Jesus dos Fernandes and Governador Janary in the municipality of Tartarugalzinho, center / east of Amapá. The research used documentary data from government agencies such as INCRA, IBAMA and IMAP, data surveys and information in the field and processing of SRTM images and vector files in GIS. Was identified and characterized land use, relief altimetry, hydrography, and the conditions of the road infrastructure. Although there are possibilities for beneficial changes, nowadays, the productive activities practiced in the settlements result from traditional models implemented in the Brazilian Amazon, unsustainable and ineffective to provide improvements in existing infrastructure and quality of life in the settlements. <![CDATA[<b>The contribution of cinema to geographic education</b>: <b>A didactic resource on Geography of Migrations</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672016000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Ao pensar em propostas inovadoras na aprendizagem em geografia, o cinema surge como instrumento metodológico de relevância, por contribuir para a construção do conhecimento sobre a realidade territorial. O filme “O Visitante”, Thomas MacCarthy (2007) é um bom instrumento de análise para o estudo em geografia das migrações, por contribuir na construção do conhecimento, oferecendo a compreensão das razões e as consequências das migrações, considerando os grandes ciclos migratórios internacionais. Apresentaremos assim uma breve reflexão sobre a aplicação dos conteúdos programáticos, em estreita relação com a arte cinematográfica quotidiana, do ponto de vista didático.<hr/>Thinking about innovative learning proposals in geography, cinema emerges as relevant methodological tool, by providing a contribute to the construction of the territorial reality. The film "The Visitor", Thomas Mccarthy (2007) is a good tool for analysis for the study of geography of migration, by the contribute to the construction of knowledge, offering an understanding of the reasons and consequences of migration, considering the major migratory cycles. So we present a brief reflection on the implementation of the syllabus, in close connection with everyday cinematic art, from the didactic point of view.