Scielo RSS <![CDATA[GOT, Revista de Geografia e Ordenamento do Território]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-126720180003&lang=en vol. num. 15 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>The program of peacemaker police unit as an instrument of a competitive city project</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo tem como objetivo trazer a lume evidências da hipótese de que o programa de Unidade de Polícia Pacificadora possui como um de seus fins o de ser instrumento para a consolidação de programa de planejamento estratégico adotado na cidade do Rio de Janeiro, que tem como um de seus pressupostos difundir a imagem de cidade segura, com condições para receber grandes eventos e, principalmente, ser atrativa ao mercado e aos grandes investimentos. Para tanto, a análise da inviabilidade econômica do programa revelará que não poderia ser implantado e mantido em todos os territórios com critérios idênticos, o que inevitavelmente determinou a seletividade. Por fim, como ratificação desta seletividade, demonstrar-se-á em quais áreas da cidade as unidades foram implantadas e as motivações.<hr/>The purpose of this article is to discuss the targets of the Peacekeeping Police Unit Program as a consolidation instrument of the strategic planning schedule adopted in Rio de Janeiro, which aims to deliver a image of a safe city, with conditions to host large-scale events and, first and foremost, to be attractive to the market and to large investors. For this, we develop the thesis, based on the analysis of its economic viability, that the Peacekeeping Police Unit Program could not be uniformly implemented and maintained in all urban areas, claiming the use of selective criteria. In conclusion, it will be presented the specific urban areas where the mentioned program was installed, and the motivation beneath the elections of these areas. <![CDATA[<b>Between the ideal and the real</b>: <b>the master plan and the reality of the Sangradouro creek and urban expansion of Cáceres, Mato Grosso, from 1986 to 2016</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en As intervenções em Áreas de Preservação Permanente de córregos urbanos têm, ao longo dos anos, os colocado em risco, assim como a própria população. Nesse cenário, objetivou-se analisar a degradação do córrego Sangradouro em Cáceres, Mato Grosso; e, verificar como a gestão municipal, por meio de seu Plano Diretor, tem contribuído para esse processo, por meio de uma abordagem qualitativa, com o uso de pesquisa bibliográfica, de campo e documental, de entrevista e questionário. Obteve-se como resultado que o canal está em parte descaracterizado e a sua degradação é visível em toda a sua extensão e que o poder público que deveria realizar ações que poderiam reduzir e coibir a sua degradação não executou nenhuma das diretrizes previstas no Plano Diretor, bem como os prazos estabelecidos não foram cumpridos.<hr/>Interventions in Permanent Preservation Areas of urban creeks have, over the years, put them and their population at risk. In this scenario, we aimed to analyze the degradation of the Sangradouro creek in Cáceres, Mato Grosso; and to determine how the municipal management, through its Master Plan, has contributed to this process. We used a qualitative approach, involving bibliographical, field and documentary research, as well as interviews and a questionnaire. The results show that the watercourse is partly disfigured, and its degradation is visible throughout its extent; and that the public authority, who ought to have undertaken actions to reduce and curb the creek’s degradation, did not execute any of the directives stated in the Master Plan, and the established deadlines were not met. <![CDATA[<b>Regulation and territory’s alienation</b>: <b>feasibility of large companies’ action in Araquari-SC</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O pouco populoso município de Araquari ficou à margem do processo de industrialização regional (no nordeste catarinense), passando a receber consideravelmente plantas industriais de grandes grupos econômicos (nacionais e estrangeiros) já no presente século. Neste artigo investigamos como a força da regulação do território pelas normas, ora baseadas numa forte carga ideológica de conteúdo neoliberal, acaba por conduzir à alienação do território de Araqurari. Assim, a materialização das ações de empresas como BMW, Hyosung e Ciser no município e o papel do Estado para a consolidação e manutenção dos empreendimentos destes grupos são objeto de nossa análise, sendo a densidade normativa o eixo que a conduz. Por fim discutimos sobre algumas das implicações territoriais (colocadas e latentes) do acirramento do uso corporativo do território desde a década de 2000 apontando para o processo de alienação do território araquariense.<hr/>The sparsely-populated municipality of Araquari stayed on the sidelines of regional industrialization process (in the northeast of Santa Catarina) and started to receive a considerable amount of industrial plants from large economic groups (domestic and foreign) in the present century. In this paper we investigate the power of territory regulation, now based on strong ideological neoliberal content, that lead the territory’s alienation of Araquari. Therefore, either the materialization of Companies actions such as BMW, Hyosung and Ciser in the municipality and the role of the State for the consolidation and maintenance of those enterprises are object of our analysis, guided by the normative density. Finally, we discuss some of the territorial implications (entrenched and latent) of the intensification of the corporate use of the territory since the 2000 decade, pointing to the process of alienation of the territory in Araquari. <![CDATA[<b>Articulating the global city and the just city</b>: <b>the Grand Paris Express and the "Third great urban revolution" in Paris</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Encontra-se em curso, em Paris, a construção do Grand Paris Express (GPE), uma rede subterrânea de metrôs automáticos com mais de 200 km de extensão, incluindo 68 novas estações. O GPE deverá contornar a capital pela periferia, complementando o sistema de eixos centrípetos existentes que, até o momento, se organizam de forma radial. O objetivo é a construção de uma cidade sustentável, seja do ponto de vista econômico - por meio do posicionamento de Paris como centro econômico global - seja do ponto de vista social - por meio de propostas para a melhoria do quadro de vida dos habitantes e para a correção das desigualdades territoriais. O presente artigo apresenta o projeto e procura situá-lo nas discussões que suscita, em torno de temas tais como sustentabilidade, governança, gestão de impactos, entre outros, que se articulam entre dois polos: eficiência e equidade.<hr/>In Paris, the construction of the Grand Paris Express (GPE) is in progress. The GPE is an underground subway network with an extension of over 200 km that includes 68 new stations. The GPE will circle the capital by its periphery, complementing the system of existing centripetal axes that have been organized radially so far. The objective is to build a sustainable city, both from an economic point of view - by positioning Paris as a global economic center - and from a social point of view - by improving the living conditions of the inhabitants and correcting territorial inequalities. This paper presents the project and seeks to situate it within the discussions that it raises, including themes such as sustainability, governance, impact management, among others, that are articulated between two poles: efficiency and equity. <![CDATA[<b>The process of territorialization of monopoly capital in the state of Tocantins</b>: <b>the arrival of soy monoculture</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo discute o processo de territorialização do capital monopolista no Estado do Tocantins, via monocultura da soja. Partimos do pressuposto de que a expansão da monocultura da soja nesse território foi fortemente influenciada por um conjunto de políticas públicas implementadas pelo Estado objetivando ocupar áreas de fronteira agrícola, notadamente, a Amazônia e o cerrado. A partir de então, essas áreas tem se tornado espaços produtivos articulados à lógica de (re) produção do capital (inter) nacional, por intermédio da produção agrícola monocultora. Nota-se que a lógica de (re) produção do capital monopolista via monocultura agro-exportadora, que se expressa também pelo uso intensivo de máquinas, insumos e fertilizantes, tem modificado de forma marcante as realidades espaço-temporais desses lugares, impactando de forma significativa as relações sociais e territoriais.<hr/>This article discusses the process of territorialization of monopoly capital in the State of Tocantins, via soy monoculture. We start from the assumption that the expansion of soy monoculture in this territory was strongly influenced by a set of public policies implemented by the State aiming to occupy areas of agricultural frontier, notably the Amazon and the cerrado. From then on, these areas have become productive spaces articulated to the logic of (re) production of (inter) national capital, through the intermediary of monoculture agricultural production. It can be noted that the logic of (re) production of monopoly capital via agro-export monoculture, which is also expressed by the intensive use of machines, inputs and fertilizers, has markedly modified the spatio-temporal realities of these places, impacting in a way social and territorial relations. <![CDATA[<b>Engaging teenagers in placemaking</b>: <b>reflections on thematic workshops in urban planning in Lisbon’s Alvalade Neighbourhood</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo, alicerçado nos Projetos de investigação CyberParks e C3Places, examina como as tecnologias digitais podem envolver os utilizadores na cocriação de um espaço público aberto que responda às suas necessidades, explorando o papel mediador das Tecnologias da Informação e da Comunicação (TIC) nesse processo. Partindo de resultados preliminares dos dois projetos, será explorado mais especificamente o uso do espaço público por adolescentes e discutida a necessidade de repensar o espaço público através de uma perspetiva mais participada.<hr/>The present contribution, based on the Projects Cyberparks and C3Places, addresses the question of how digital technologies can be the mediator to engage users towards co-creating public open spaces. Aiming at meeting users’ needs, both projects explore the facilitating role of Information and Communication Technologies (ICT) in that process. In the light of preliminary findings, this contribution explores teenagers’ use of public open spaces and discusses the need to rethink public space through a more participative perspective. <![CDATA[<b>The Brazilian metropolitan regions and their social structure in a decade of changes, 2000-2010</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa as mudanças ocorridas na estrutura sócio-ocupacional das 15 principais regiões metropolitanas brasileiras entre 2000 e 2010. Busca-se compreender se as mudanças sociais e econômicas que ocorreram na década também puderam ser percebidas na estrutura social metropolitana. A ocupação é utilizada como proxy da estrutura social, cuja fonte são os Censos Demográficos do IBGE. A comparação mostrou mudanças parciais na estrutura social metropolitana, sobretudo o aumento dos profissionais de nível superior e o encolhimento dos grupos dirigentes e dos pequenos empregadores. Por outro lado, puderam ser detectados movimentos destoantes por parte de algumas RMs, cuja explicação demandará acompanhamento e novas investigações.<hr/>This article analyzes the changes in the socio-occupational structure of the 15 major Brazilian metropolitan regions between 2000 and 2010. We seek to understand if the social and economic changes taking place over the decade could also be perceived in the metropolitan social structure. The occupation was used as a proxy of the social structure, whose source was the IBGE’s Demographic Censuses. The comparisons revealed partial changes in the metropolitan social structure, mostly the expansion of professional workers and the shrinking of small entrepreneurs and managerial and supervisory workers. On the other hand, contradictory movements were identified among the metropolitan regions, which will require further monitoring and investigation. <![CDATA[<b>Gentrification in Porto</b>: <b>problems and opportunities in the past and in the future of an internationally open city</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en The speed and scale of urban tourism growth raises new challenges to understand contemporary gentrification processes, namely for internationally open, heritage-rich medium-sized cities. Based on the case of Porto (Portugal), we explore two of such challenges. First, we claim that the concept is becoming rather diffuse and that there’s a need to consider different types of rapid urban change, namely social (of residents) and/or economic (related with activities). Second, we defend a better appreciation of history by arguing that leisure-led gentrification processes have been taking place for centuries in Porto. Third we compare 19th century British-driven gentrification processes in the city with contemporary urban change in its central district, in order to highlight the unprecedented functional change imposed by international visitors and “floating city users”, as well as a number of associated challenges in keeping diversity having in mind what local development should be about.<hr/>O ritmo e escala de crescimento do turismo urbano colocam novos desafios à compreensão dos processos contemporâneos de gentrificação, designadamente em cidades médias internacionalmente abertas e com um valor patrimonial muito importante. Baseados no caso do Porto (Portugal), exploramos dois destes desafios. Primeiro, defendemos que o conceito está a tornar-se baste difuso e que há uma necessidade evidente de considerar diferentes tipos de transformação urbana acelerada, nomeadamente social (de residentes) e/ou económica (relacionada com atividades). Em segundo lugar, defendemos uma melhor apreciação do contexto histórico, argumentando que os processos de gentrificação orientados pelo lazer acontecem há vários séculos no Porto. Em terceiro lugar, comparamos os processos de gentrificação promovidos pelos britânicos no século XXI na cidade com as transformações urbanas contemporâneas no centro da cidade, destacando a alteração funcional sem precedentes imposta pelos visitantes internacionais e pelos “utilizadores flutuantes da cidade”, bem como o número de desafios que se colocam à manutenção da diversidade, considerando as bases que deveriam sustentar o desenvolvimento local. <![CDATA[<b>The main centre in polycentric city structures</b>: <b>transformations and maintenance in medium-sized cities of São Paulo state</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Originária do incremento de funções a centros urbanos, na rede urbana, a estruturação policêntrica implica, na escala intraurbana, em relações de concorrência e complementaridade entre áreas centrais, que embora acarretem complexidade à identificação de um centro principal, consistem em mudanças que se combinam a condições preexistentes, em tendência à permanência do centro da cidade como principal espaço de consumo. A partir de Marília, Presidente Prudente e São Carlos, situadas no estado de São Paulo, Brasil, buscamos apreender o centro principal de cidades médias, que exibiram novas funções e, com isso, redefinição de lógicas e práticas espaciais nos espaços intraurbanos. Entre transformações e permanências, identificamos manutenção do centro enquanto centro principal em Marília e São Carlos e tênue hierarquia de áreas centrais em Presidente Prudente.<hr/>As a result of the increase of the functions of the urban centers within the urban network, polycentric structuring implies, on an intra-urban scale, both competitive and complementarity relations among central areas. While this diversification entails complexity in the identification of a main center, the tendency is for the city center to remain the main space of consumption. Starting with Marília, Presidente Prudente, and São Carlos, located in the state of São Paulo, Brazil, we sought to identify the main centers of medium-sized cities, which exhibited new functions and redefined spatial logics and practices in intra-urban spaces. Between transformations and permanency, we identified the maintenance of the city center as the main hub in Marília and São Carlos and a tenuous hierarchy of central areas in Presidente Prudente. <![CDATA[<b>Hospitality and hostility in tourism in urban territory</b>: <b>tourism news in Lisbon, Portugal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo adota Lisboa (Portugal) para compreensão dos principais efeitos (positivos e/ou negativos) do turismo para a cidade sob o prisma da teoria da hospitalidade. O procedimento metodológico contemplou a análise de notícias do jornal Expresso dentro de um intervalo de 1 ano (04/2017 a 04/2018) por meio de sua página web para responder à seguinte questão de investigação: “Quais foram as notícias relacionadas a ‘turismo na cidade de Lisboa’ no Jornal Expresso de 20/abril/2017 a 20/abril/2018?”. Os conteúdos obtidos foram analisados conforme Bardin (2011), e emparelhados à teoria conforme Laville e Dionne (1999). Ao final, notou-se que o jornal Expresso tratou de tópicos relacionados ao crescimento turístico português, mas também a problemas como despejos, elevações de preços de arrendamentos, massificação turística, degradação do patrimônio entre outros.<hr/>This study adopts Lisbon (Portugal) to understand the main effects (positive and/or negative) of tourism to the city, from the perspective of hospitality theory. The methodology contemplated the analysis of news in the newspaper ‘Expresso’ by its web portal, within a period of one year (04/2017 to 04/2018) to answer the following research question: "What were the news related to 'tourism in the city of Lisbon 'in the newspaper Expresso from 20/April/ 2017 to 20/April/2018?” The contents obtained were analyzed according to Bardin (2011) and pairing to the theory according to Laville and Dionne (1999). In the end, it was noted that the newspaper Expresso dealt with topics related to Portuguese tourism growth, but also to problems such as people evictions, rising of rental prices, tourist massification, property degradation and others. <![CDATA[<b>Mobility and planning in metropolitan level in Brazil</b>: <b>the case of the Metropolitan Region of Goiânia</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en As metrópoles brasileiras apresentam grandes desafios em relação às funções públicas comuns, nas quais se insere a mobilidade metropolitana, tornando-se urgente cumprir as determinações legais de elaboração de um Plano de Desenvolvimento Integrado. Neste contexto, o presente artigo tem como objetivo apresentar o panorama da mobilidade na Região Metropolitana de Goiânia, estado de Goiás, no Brasil, como base para um diagnóstico do seu Plano. Como metodologia, adota-se pesquisa bibliográfica e qualiquantitativa, utilizando-se o Sistema de informações Geográficas para manipulação e espacialização de dados. Como principais resultados, o panorama, além de contribuir para conformar um diagnóstico para o plano, permite compreender o tema e elencar suas potencialidades e fragilidades, podendo inspirar outras regiões em fase de planejamento.<hr/>The Brazilian metropolises present big challenges related to public common functions, in which urban mobility is inserted, making it urgent to comply the legal determinations of elaborating an Integrated Development Plan. In this context, this paper aims to present the panorama of mobility in the Metropolitan Region of Goiânia, state of Goiás, in Brazil, as a basis to the plan diagnosis. As methodology, bibliographical and qualiquantitative research are adopted, using also the Geographical Information System (GIS) for data manipulation and spatialization. As main results, the panorama, besides contributing to the plan diagnosis, allows to understand the subject and to highlight its potentialities and fragilities, being able to inspire other regions in their planning stage. <![CDATA[<b>Measures and scales of income inequality in perspective</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudos mostram que existem diferentes abordagens para se medir a desigualdade de renda. Contudo, faltam análises empíricas que apliquem as diferentes formulações a uma mesma unidade de análise, demonstrando as implicações da alteração da escala de análise nos seus resultados. A partir dessa constatação, neste artigo, são apresentadas diferentes medidas de desigualdade de renda aplicadas em diferentes escalas (cidade e setores censitários urbanos). Os resultados sugerem que os setores censitários, ao concentrarem famílias de renda semelhante, tendem a ser menos desiguais internamente e mais desiguais na inter-relação com outros setores. Concluí-se que a medida de desigualdade de renda é sensível à escala de análise. Distorções significativas no índice de desigualdade de renda provocadas pela alteração da escala desfavorecem as comparações do índice entre diferentesescalas, mas, ao mesmo tempo, favorecem a inferência do grau da desigualdade de renda intraurbana<hr/>Studies show that there are different approaches to measuring income inequality. However, there is a lack of empirical analyses realized for different approaches, applied to the same unit of analysis, demonstrating the implications of changing the scale of analysis in its results. From this statement, in this paper, we present different measures of income inequality applied at different scales (city and urban census tracts). The results show that the census tracts with concentrating families of similar income, tend to be less unequal internally and more unequal in the interrelationship with other sectors. It is concluded that the measure of income inequality is sensitive to the scale of analysis. Significant distortions in the income inequality index caused by the change in the scale disfavor the comparisons of the index between different scales, but, at the same time, favor the inference of the degree of intra-urban income inequality. <![CDATA[<b>Impacts of real estate development for sustainability</b>: <b>an analysis in Aldeia dos Camarás (Brazil)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Com o crescimento demográfico nas principais cidades brasileiras, novas áreas estão se desenvolvendo ao redor destas cidades, a exemplo do bairro de Aldeia dos Camarás, na região metropolitana de Recife, capital do estado de Pernambuco. O presente estudo teve o objetivo de analisar o desenvolvimento imobiliário em Aldeia dos Camarás e seus impactos para a sustentabilidade nas dimensões ambiental, social e econômica. A pesquisa consiste numa análise de abordagem qualitativa, com entrevistas semiestruturadas. A análise dos relatos demonstrou a existência de impactos positivos nas dimensões social e econômica e de impactos negativos na dimensão ambiental. Além disso, identificou-se a importância do Estado no apoio das Organizações da Sociedade Civil para o fortalecimento das ações de políticas públicas em prol do bem estar social e da sustentabilidade local.<hr/>With demographic growth in the main Brazilian cities, new areas are developing around these cities, such as the Aldeia dos Camarás neighborhood, in the metropolitan area of Recife, capital of the state of Pernambuco. The objective of this study was to analyze the real estate development in Aldeia dos Camarás and its impacts for sustainability in the environmental, social and economic dimensions. The research consists of a qualitative approach analysis, with semi-structured interviews. The analysis of the reports showed the existence of positive impacts on the social and economic dimensions and negative impacts on the environmental dimension. In addition, it was identified the importance of the State in supporting Civil Society Organizations in order to strengthen public policy actions in favor of social welfare and local sustainability. <![CDATA[<b>Articulation between professional and volunteer firefighters</b>: <b>preliminary analysis about the reality in the municipality of Vila Nova de Gaia</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Nesta investigação pretendemos efetuar uma análise preliminar sobre a articulação operacional existente entre o corpo de bombeiros profissional e os seis corpos de bombeiros voluntários, que coexistem no território de Vila Nova de Gaia. O objetivo é identificar fragilidades e fazer uma proposta de otimizar a eficácia na prestação do socorro, como um contributo para uma maior eficiência do sistema de proteção civil municipal. Neste estudo foi realizada uma análise diacrónica da evolução organizacional assim como a caracterização dos corpos de bombeiros de Vila Nova de Gaia. Constatamos dificuldades de articulação entre o corpo de bombeiros profissional e os corpos de bombeiros voluntários sendo a principal, a inexistência de uma central telefónica centralizada e a definição rígida de áreas de atuação. De acordo com legislação em vigor, o corpo de bombeiros profissional, tem como área de atuação prioritária, todo concelho de Vila Nova da Gaia. Já os corpos de bombeiros voluntários, tem definida uma área de atuação própria. Apuramos o tipo de ocorrência mais significativa, a assistência em saúde, o facto de cada bombeiro, em média, ter efetuado 51 ocorrências por ano e que o custo, médio, de cada ocorrência ter sido de 67,94€. O valor que o município transferiu para a CBSPC - Gaia, apenas para remunerar o capital humano, é 7,2 vezes maior do que o valor transferido para os seis corpos de bombeiros voluntários.<hr/>In this investigation we intend to carry out a preliminary analysis on the operational articulation existing between the professional fire brigade and the six volunteer fire brigades, which coexist in the territory of Vila Nova de Gaia. The aim is to identify weaknesses and make a proposal to optimize the effectiveness of the assistance provided, as a contribution to the greater efficiency of the municipal civil protection system. In this study a diachronic analysis of the organizational evolution was carried out, as well as the characterization of the fire brigades of Vila Nova de Gaia. We found difficulties of articulation between the professional fire brigade and the volunteer fire brigades being the main one, the lack of a centralized telephone center and the rigid definition of areas of operation. According to current legislation, the professional fire brigade has, as a priority area of action, the entire municipality of Vila Nova da Gaia. The volunteer fire brigades have a defined area of their own. We found the most significant type of occurrence, health care, the fact that each fireman on average had 51 occurrences per year and that the average cost of each occurrence was 67.94 €. The amount that the municipality transferred to CBSPC - Gaia, only to remunerate human capital, is 7.2 times higher than the value transferred to the six voluntary fire brigades. <![CDATA[<b>The production of territorys of sacrifice</b>: <b>an analisis of the strugle of VUDAS against Porta Company</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300016&lng=en&nrm=iso&tlng=en En esta investigación nos hemos centrado en el conflicto de las y los Vecinos Unidos en Defensa de un Ambiente Seguro (VUDAS) en contra de la permanencia de la empresa Porta Hnos productora de bioetanol en Córdoba, a partir del análisis de contenido de once entrevistas en profundidad. Hemos indagado sobre qué territorio se produce a partir de la intersección entre los dispositivos de poder y las estrategias de los sujetos en lucha. Hemos encontrado que el principal dispositivo de poder que opera en este conflicto es aquel de la producción de consenso social. Frente a este dispositivo, las y los vecinos oponen como estrategia la articulación con instituciones en el marco de una lucha por el discurso científico. Hemos arribado a la conclusión que el territorio que se configura se caracteriza por ser un territorio de sacrificio.<hr/>In this research we have focused on the conflict of the United neighbors in defense of a safe environment (VUDAS) against the permanence of the company Porta Hnos producer of bioethanol in Córdoba, based on the analysis of the content of eleven interviews in deep. Thus, we have investigated what territory is produced from the intersection between the devices of power and the strategies of the subjects in struggle. We have found that the main device of power that operates in this conflict is the production of social consensus. Faced with this device, neighbors oppose as a strategy the articulation with institutions in the framework of a struggle for scientific discourse. We have arrived at the conclusion that the territory that is configured is characterized by being a territory of sacrifice.<hr/>Nesta investigação nos concentramos no conflito dos Vecinos Unidos em Defesa de um Ambiente Seguro (VUDAS) contra a permanência da empresa Porta Hnos produtora de bioetanol em Córdoba, com base na análise de conteúdo de onze entrevistas em profundidade. Investigamos que o território é produzido a partir da interseção entre os dispositivos de poder e as estratégias dos sujeitos em luta. Descobrimos que o principal dispositivo de poder que opera nesse conflito é o da produção do consenso social. Diante desse dispositivo, os vizinhos opõem como estratégia à articulação com instituições no marco de uma luta pelo discurso científico. Chegamos à conclusão de que o território configurado é caracterizado por ser um território de sacrifício <![CDATA[<b>Territorialities, identities and stays</b>: <b>the São Gonçalo quarter in the city of Pelotas, RS</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300017&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente texto busca contribuir para a reflexão acerca dos processos de (re)produção do espaço urbano, com estudo de caso em um bairro da cidade de Pelotas, RS. Analisa-se o processo de formação histórica da Região Administrativa São Gonçalo, tendo em vista investigar os impactos da construção de empreendimentos imobiliários voltados para estratos de alta renda naquela área, em meio a um processo de resistência e conflito territorial com os moradores locais. Atrelado a esses fatores, ressalta-se a discussão acerca das territorialidades, identidades e do sentimento de pertencimento ao lugar de vivência destes moradores.<hr/>This paper seeks to contribute to the reflection about the processes of (re) production of the urban space, with case study in a neighborhood of the city of Pelotas, RS. The historical formation process of the São Gonçalo Administrative Region is analyzed in order to investigate the impacts of the construction of real estate projects aimed at high income strata in that area, in the midst of a process of resistance and territorial conflict with the local residents. Linked to these factors, the discussion about the territorialities, identities and the feeling of belonging to the living place of these residents stands out. <![CDATA[<b>Reform of the administrative structure of municipalities and the institutionalization of social representations about the city</b>: <b>the primacy of management generating an urban (dis)order in São José dos Campos, Brazil</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo procura desvelar os mecanismos de adaptação legislativa utilizados no Município de São José dos Campos, Brasil, para instituicionalização de uma representação social construída a partir de um discurso de respeito às regras e de fomento ao empreendedorismo, na tentativa de qualificar o local para competir por novos capitais. Pretende-se debater o potencial de produção da ordem urbana para cumprir tal fim, a partir da inversão do processo que constrói uma racionalidade do Planeamento e do rearranjo dos fluxos de tomada de decisões, engendrados pela alteração da estrutura orgânica, implementada no início do ano de 2017, que apontam para o fortalecimento do poder tecnocrático e o consequente esvaziamento da política. Conclui-se enfatizando a necessidade de mudança de paradigma com primazia do Planeamento urbano democrático e do Direito à Cidade.<hr/>This article intends to unveil the mechanisms of legislative adaptation used in São José dos Campos, Brazil, for the institutionalization of a social representation constructed from a discourse of respect to the rules and of foment to the entrepreneurship in an attempt to qualify the place to compete for new capital. Discusses the potential of production of urban order by reversing the logical process of planning and rearrangement of the decision-making flows engendered by changing the administrative structure implemented at the beginning of 2017, which point to the strengthening of technocratic power and the consequent emptying of politics. It concludes by emphasizing the need for a paradigm shift based on the primacy of democratic urban planning and the Right to the City. <![CDATA[<b>Metropolization of space and biopolitics</b>: <b>territory, in-security and State reconfiguration</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Enfatizando as dimensões do comando, do controle e do domínio no âmbito dos fenômenos que reconfiguram o papel do Estado, a saber, as problemáticas ligadas à in-segurança, risco e des-controle, focalizamos o processo de metropolização do espaço a partir de sua manifestação biopolítica: aquela que diz respeito à circulação da população no território e à regulação da des-ordem, constituindo objeto de pesquisa sobre o qual dirigimos a atenção neste artigo. Discutimos a relação entre metropolização e biopolítica a fim de verificar a emergência de um modo de gestão da vida coletiva num espaço constituído na dispersão, na fluidez e por redes, revelando a des-re-territorialização do Estado, sobretudo pela emergência de tecnologias e dispositivos de segurança que reestruturam o espaço, promovendo, simultaneamente, a coesão do território e a coerção da população.<hr/>Emphasizing the dimensions of command, control and domination in the context of the phenomena that reconfigure the role of the State, namely the problems related to in-security, risk and dis-control, we focus the process of metropolization of space from its biopolitical manifestation: the one that concerns the movement of the population in the territory and the regulation of the dis-order, constituting object of research on which we direct the attention in this article. We discuss the relationship between metropolization and biopolitics in order to verify the emergence of a way of managing collective life in a space constituted by dispersion, fluidity and networks, revealing the de-re-territorialization of the State, especially by the emergence of technologies and devices that restructure the territory, while promoting territorial cohesion and population coercion. <![CDATA[<b>Epidemiological transition and external causes of mortality at southeast region of Brazil</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300020&lng=en&nrm=iso&tlng=en As reflexões presentes neste trabalho se enquadram no campo da geografia da população, e utilizam a teoria da transição epidemiológica como base. Foram utilizados dados relativos aos grupos de causas de mortalidade no Brasil (CID-10) disponibilizados pelo Departamento de Informática do SUS bem como dados do grupo de causas externas: acidentes de transporte e agressões, especificamente, dos Estados da região Sudeste do Brasil. Com esses dados calcularam-se os indicadores de razão de sexo, mortalidade proporcional por grupos de causas, proporção por idade e proporção por sexo. Observou-se, com os resultados dos indicadores para o ano de 2015, o predomínio das doenças degenerativas do organismo como maior causa de mortalidade em detrimento dos óbitos por doenças infecciosas e parasitárias. Os homens jovens apresentaram sobremortalidade por acidentes de transportes e agressões.<hr/>The study present in this paper within the field of population geography, and use the theory of epidemiological transition as a basis. Data from groups of causes of mortality in Brazil (CID-10) made available by the Ministry of Health were analyzed as well as data from the external causes group, of the categories: road traffic accident and aggressions, specifically, states of Southeast region in Brazil. Indicators of proportional mortality by groups of causes, sex ratio, age proportion and sex proportion were calculated with this data. As a result of indicators for the year 2015 it was noted the majority of mortality for degenerative diseases to the detriment of deaths due to infectious and parasitic diseases was observed. Young men presented an excess mortality in relation to deaths by transports accidents and aggressions. <![CDATA[<b>Camillo Sitte and Le Corbusier</b>: <b>colision of criticism and approximation of principles</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-12672018000300021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Tem-se aqui uma revisão comparada entre visões de urbanismo comumente tidas como seminais e antagônicas, cujos valores sintetizariam importantes correntes do urbanismo: Der Städtebau nach seinen künstlerischen Grundsätzen, de Camillo Sitte, de 1889, e Manière de penser l'urbanisme (1924) e Urbanisme (1925), ambos de Le Corbusier. As teses defendidas aqui são de que: (1) há permanências e envelhecimentos de ambas as visões em nossas cidades contemporâneas, seja no campo das ideias, seja no campo das intervenções; e (2) críticas feitas a cada uma delas merecem ser relativizadas para corresponder ao conteúdo de seus originais. O artigo está estruturado em forma de ensaio e serve-se, para além da leitura das obras originais, de trabalhos que as discutem.<hr/>This is a review essay that aims to compare two idealizations of urbanism commonly taken as paradoxical. This is carried out through the critical reading of two works that, beyond their intrinsic values, are seminal for summarizing important ideas in the history of urbanism: Der Städtebau nach seinen künstlerischen Grundsätzen, by Camillo Sitte (1889) and Manière de penser l'urbanisme (1924), and Urbanism (1925) both by Le Corbusier. Theses defended in this paper are: (1) there are reminiscences and aging of both visions in our contemporary cities, both at the theoretical level as well as at the concrete one; and (2) critiques made to each of them may be relativized. This paper is developed as an essay and refers, besides to the reading of the original works, to other analyses, mostly those based on comparative methods.