Scielo RSS <![CDATA[CIDADES, Comunidades e Territórios]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-303020210002&lang=pt vol. 42 num. lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Villa Sanhauá em João Pessoa (PB, Brasil): Estudo de caso para a requalificação de centros históricos na América Latina]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Intervir em centros históricos sempre se demonstrou um desafio complexo, pois incidem vários fatores sociais e econômicos, além da própria complexidade da requalificação urbana de áreas consolidadas no resultado do projeto. A região Nordeste do Brasil, berço da colonização portuguesa nas Américas e principal locus das parcas cidades edificadas no período, tem como pano de fundo atualmente a remodelação de seus centros históricos para a valorização de atividades de lazer, turismo, comércio/serviços e por último, moradias. Este quadro é fruto das transformações modernizantes ocorridas a partir do século XX, segundo as quais a introdução de novas construções estandardizadas que não respeitam o entorno e o grande investimento em infraestrutura viária descaracterizaram as edificações, afugentaram os moradores originais e drenaram a “historicidade” e a identidade delas. O tema proposto para esse artigo avaliará por meio de visitas técnicas e da análise do projeto executado a ocupação de imóveis históricos no centro da cidade de João Pessoa, mais precisamente a recém-inaugurada Villa Sanhauá - intervenção da Prefeitura Municipal em oito casarões em ruínas localizados na rua João Suassuna, no bairro do Varadouro inserido na cidade baixa, início da ocupação portuguesa na região. Duas matrizes de análise são enfatizadas: a verificação de um projeto coadunado com a requalificação urbana do bairro, averiguando a ocorrência da preservação dos valores culturais da população próxima e as soluções arquitetônicas que incidiram na viabilidade técnica e econômica da empreitada no intuito de reinserir habitações e comércios aos novos moradores e, assim, revitalizar o centro atualmente abandonado e desqualificado.<hr/>Abstract Intervening in historic centers has always proved to be a complex challenge, as several social and economic factors affect, in addition to the complexity of urban requalification of areas consolidated in the project's result. The Northeast region of Brazil, the cradle of Portuguese colonization in the Americas and the main locus of the few cities built in the period, currently has the background of the remodeling of its historic centers to enhance leisure, tourism, trade / services and lastly dwellings. This picture is the result of the modernizing transformations that took place since the 20th century, where the introduction of new standardized constructions and that, therefore, do not respect the locality and the large investment in traffic infrastructure has mischaracterized them, driving away the original residents and draining their “historicity”, identity and belonging.The theme proposed for this article will assess through technical visits and the analysis of the project carried out the occupation of historic buildings in the center of the city of João Pessoa, more precisely the newly Villa Sanhauá inaugurated - intervention by the city hall in eight ruined mansions located on Street João Suassuna, in the Varadouro inserted in the lower city, beginning of the Portuguese occupation in the region. Two analysis matrixes will take place with emphasis: the verification of a project in line with the urban requalification of the neighborhood, investigating the occurrence of the preservation of the cultural values of the nearby population and the architectural solutions that affected the technical and economic viability of the project in order to reinsert housing and shops to new residents and, thus, revitalize the center currently abandoned and disqualified. <![CDATA[Editorial 42]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Intervir em centros históricos sempre se demonstrou um desafio complexo, pois incidem vários fatores sociais e econômicos, além da própria complexidade da requalificação urbana de áreas consolidadas no resultado do projeto. A região Nordeste do Brasil, berço da colonização portuguesa nas Américas e principal locus das parcas cidades edificadas no período, tem como pano de fundo atualmente a remodelação de seus centros históricos para a valorização de atividades de lazer, turismo, comércio/serviços e por último, moradias. Este quadro é fruto das transformações modernizantes ocorridas a partir do século XX, segundo as quais a introdução de novas construções estandardizadas que não respeitam o entorno e o grande investimento em infraestrutura viária descaracterizaram as edificações, afugentaram os moradores originais e drenaram a “historicidade” e a identidade delas. O tema proposto para esse artigo avaliará por meio de visitas técnicas e da análise do projeto executado a ocupação de imóveis históricos no centro da cidade de João Pessoa, mais precisamente a recém-inaugurada Villa Sanhauá - intervenção da Prefeitura Municipal em oito casarões em ruínas localizados na rua João Suassuna, no bairro do Varadouro inserido na cidade baixa, início da ocupação portuguesa na região. Duas matrizes de análise são enfatizadas: a verificação de um projeto coadunado com a requalificação urbana do bairro, averiguando a ocorrência da preservação dos valores culturais da população próxima e as soluções arquitetônicas que incidiram na viabilidade técnica e econômica da empreitada no intuito de reinserir habitações e comércios aos novos moradores e, assim, revitalizar o centro atualmente abandonado e desqualificado.<hr/>Abstract Intervening in historic centers has always proved to be a complex challenge, as several social and economic factors affect, in addition to the complexity of urban requalification of areas consolidated in the project's result. The Northeast region of Brazil, the cradle of Portuguese colonization in the Americas and the main locus of the few cities built in the period, currently has the background of the remodeling of its historic centers to enhance leisure, tourism, trade / services and lastly dwellings. This picture is the result of the modernizing transformations that took place since the 20th century, where the introduction of new standardized constructions and that, therefore, do not respect the locality and the large investment in traffic infrastructure has mischaracterized them, driving away the original residents and draining their “historicity”, identity and belonging.The theme proposed for this article will assess through technical visits and the analysis of the project carried out the occupation of historic buildings in the center of the city of João Pessoa, more precisely the newly Villa Sanhauá inaugurated - intervention by the city hall in eight ruined mansions located on Street João Suassuna, in the Varadouro inserted in the lower city, beginning of the Portuguese occupation in the region. Two analysis matrixes will take place with emphasis: the verification of a project in line with the urban requalification of the neighborhood, investigating the occurrence of the preservation of the cultural values of the nearby population and the architectural solutions that affected the technical and economic viability of the project in order to reinsert housing and shops to new residents and, thus, revitalize the center currently abandoned and disqualified. <![CDATA[Conservação e Reabilitação Urbana]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Intervir em centros históricos sempre se demonstrou um desafio complexo, pois incidem vários fatores sociais e econômicos, além da própria complexidade da requalificação urbana de áreas consolidadas no resultado do projeto. A região Nordeste do Brasil, berço da colonização portuguesa nas Américas e principal locus das parcas cidades edificadas no período, tem como pano de fundo atualmente a remodelação de seus centros históricos para a valorização de atividades de lazer, turismo, comércio/serviços e por último, moradias. Este quadro é fruto das transformações modernizantes ocorridas a partir do século XX, segundo as quais a introdução de novas construções estandardizadas que não respeitam o entorno e o grande investimento em infraestrutura viária descaracterizaram as edificações, afugentaram os moradores originais e drenaram a “historicidade” e a identidade delas. O tema proposto para esse artigo avaliará por meio de visitas técnicas e da análise do projeto executado a ocupação de imóveis históricos no centro da cidade de João Pessoa, mais precisamente a recém-inaugurada Villa Sanhauá - intervenção da Prefeitura Municipal em oito casarões em ruínas localizados na rua João Suassuna, no bairro do Varadouro inserido na cidade baixa, início da ocupação portuguesa na região. Duas matrizes de análise são enfatizadas: a verificação de um projeto coadunado com a requalificação urbana do bairro, averiguando a ocorrência da preservação dos valores culturais da população próxima e as soluções arquitetônicas que incidiram na viabilidade técnica e econômica da empreitada no intuito de reinserir habitações e comércios aos novos moradores e, assim, revitalizar o centro atualmente abandonado e desqualificado.<hr/>Abstract Intervening in historic centers has always proved to be a complex challenge, as several social and economic factors affect, in addition to the complexity of urban requalification of areas consolidated in the project's result. The Northeast region of Brazil, the cradle of Portuguese colonization in the Americas and the main locus of the few cities built in the period, currently has the background of the remodeling of its historic centers to enhance leisure, tourism, trade / services and lastly dwellings. This picture is the result of the modernizing transformations that took place since the 20th century, where the introduction of new standardized constructions and that, therefore, do not respect the locality and the large investment in traffic infrastructure has mischaracterized them, driving away the original residents and draining their “historicity”, identity and belonging.The theme proposed for this article will assess through technical visits and the analysis of the project carried out the occupation of historic buildings in the center of the city of João Pessoa, more precisely the newly Villa Sanhauá inaugurated - intervention by the city hall in eight ruined mansions located on Street João Suassuna, in the Varadouro inserted in the lower city, beginning of the Portuguese occupation in the region. Two analysis matrixes will take place with emphasis: the verification of a project in line with the urban requalification of the neighborhood, investigating the occurrence of the preservation of the cultural values of the nearby population and the architectural solutions that affected the technical and economic viability of the project in order to reinsert housing and shops to new residents and, thus, revitalize the center currently abandoned and disqualified. <![CDATA[O centro histórico de Poços de Caldas/MG: O caso do quadrilátero do complexo hidrotermal e hoteleiro]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo busca compreender os resultados dos diferentes momentos de atuação do poder público sobre o Complexo Hidrotermal e Hoteleiro, na área central de Poços de Caldas, estado de Minas Gerais, Brasil, o qual está registrado, desde 1989, pela Constituição do Estado de Minas Gerais, e foi o primeiro núcleo formador da cidade, pautado pelos princípios do termalismo como ambiente de cura. Busca-se apreender os efeitos dessa atuação para a preservação do patrimônio cultural, não só em sua materialidade, mas, principalmente, em sua significância cultural para a memória coletiva dos cidadãos e na apropriação deste território. O objetivo do artigo é fornecer, através dos instrumentos teórico-críticos do campo disciplinar do restauro, a análise da historiografia do complexo em questão, as diferentes intervenções, formas de apropriação ao longo dos anos e as resultantes para a significância dessa área, hoje, para a memória coletiva da cidade.<hr/>Abstract This paper aims to understand the results of the public power’s action over the “Complexo Hidrotermal e Hoteleiro”, Poços de Caldas city central area, in the state of Minas Gerais, Brazil. The “Complexo” is registered , since 1989, by the Constitution of the State of Minas Gerais, and was the former nucleus of the city, guided by the principles of thermalism as a healing environment. The research seeks to apprehend the effects of this action for the preservation of cultural heritage, in its materialness, such as in its cultural significance for the citizens’ collective memory and in the ways of using that place. The paper’s goal is to provide, through the theoretical-critical instrument of the restoration disciplinary field, an historic analysis of the “Complexo Hidrotermal e Hoteleiro”, of the many interventions, ways of use through the years and its results to this area of significance, today, on the collective memory of the city. <![CDATA[Evolution of urban regeneration policies in Madrid (1994-2018). From preferent regeneration areas (PRA) to the strategic urban regeneration plan Madrid Recupera]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000200028&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las políticas de rehabilitación urbana en la ciudad de Madrid han tenido un relativo éxito tanto en el centro histórico como en los barrios periféricos. Sin embargo, tras la crisis de 2008, se abrió un debate, que continúa, sobre el agotamiento del modelo y su adaptación a las nuevas necesidades urbanas. Así, desde las Áreas de Rehabilitación Preferente (ARP), iniciadas en 1994, hasta el Plan Madrid Recupera (Plan MAD-RE) en 2018, se han aplicado tres diferentes modelos de intervención. Las diferencias entre ellos se pueden agrupar en cinco apartados. 1) en lo relativo al carácter integral de las intervenciones, esto es, centradas en la rehabilitación de viviendas o incluyendo actuaciones simultáneas en espacio público, infraestructuras verdes, etc.; 2) en el énfasis en nuevos contenidos, por ejemplo, la rehabilitación energética y otros aspectos relativos a la sostenibilidad urbana; 3) en la gobernanza y la aplicación de nuevas metodologías de participación ciudadana en ellos. En este sentido, conviene destacarla la importancia de la colaboración interadministrativa; 4) en lo referente a los fundamentales mecanismos de financiación, donde el papel de las inversiones públicas o privadas han variado considerablemente en función de los modelos aplicados; y por último,5) las variaciones más significativas se dan en los instrumentos utilizados para la aplicación de este tipo de políticas urbanas. En ese sentido, el Plan MAD-RE, por su acercamiento integral y holístico a los problemas de la rehabilitación, se ha convertido en un instrumento de planificación estratégica de referencia en el contexto español.<hr/>Abstract Urban rehabilitation policies in Madrid City have been relatively successful both in the historic center and in the peripheral neighborhoods. However, after the 2008 crisis, a debate began, which continues, on the exhaustion of the model and its adaptation to new urban needs. Thus, from the Preferential Rehabilitation Areas (ARP), begun in 1994, to the Madrid Recupera Plan (MAD-RE Plan) in 2018, three different intervention models have been applied. The differences between them can be grouped into four sections: 1) with regard to the comprehensive nature of the interventions, can be focused on the refurbishment of homes or include, for example, simultaneous actions in public spaces, green infrastructures, etc; 2) in the emphasis on new content, for example, the importance that energy rehabilitation and other aspects related to urban sustainability have acquired; 3) in the governance of processes and the application of new methodologies for citizen participation in them. In this sense, it is worth highlighting the importance of inter-administrative collaboration, it has been changing during these years; 4) with regard to the fundamental financing mechanisms, where the role of public or private investment has varied considerably depending on the models applied; and finally, 5) the most significant variations occur in the instruments used for the application of this type of urban policies. In this sense, the MAD-RE Plan, due to its comprehensive and holistic approach to rehabilitation problems, has become a benchmark strategic planning instrument in the Spanish context. <![CDATA[Projeto Pinte seu Patrimônio: uma prática de preservação e cidadania]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000200060&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Tradicionalmente, na arquitetura colonial de Olinda, as casas eram pintadas com tintas à base de cal. Apenas no século XIX iniciam-se as pinturas à base de óleo e posteriormente tintas PVC e PVA/Látex. Entretanto, ao longo dos anos, a soma da pintura inadequada com umidade, intempéries e poluição mostra-se prejudicial à alvenaria antiga, causando danos como descascamento, mofo, bolhas e fissuras. O Projeto Pinte Seu Patrimônio - PSP, promovido pela Prefeitura Municipal, tem como objetivo executar a pintura de fachadas da área demarcada como Polígono Tombado, através da reversão da utilização de tintas que produzem película impermeável e a substituição por pintura à base de cal virgem, também chamada de cal viva (cal resultante de processos de calcinação, comercializada em pó). Assim, visando evitar danos recorrentes às fachadas dos imóveis, a retomada da prática de utilização da tradicional pintura à base de cal torna-se fortalecida. Neste contexto, o morador do imóvel participa fornecendo materiais necessários à execução do serviço que é coordenado por profissionais técnicos da Prefeitura de Olinda. Em meio à importância da salvaguarda do patrimônio construído, surge a oportunidade de cunho social e de resgate da cidadania: a utilização da mão de obra de condenados. Destaca-se que o Projeto vai além de pintar fachadas do Sítio Histórico de Olinda, uma vez que fomenta a preservação do patrimônio material, difundindo a técnica tradicional, torna o morador proliferador da boa prática de preservação, além de fomentar a ressocialização do grupo de apenados. O PSP possui cerca de dois anos de execução, contemplou 11 imóveis, possui uma lista de espera de 32 imóveis inscritos e foi vencedor da edição de 2019 do Prêmio Rodrigo Melo Franco de Andrade, principal reconhecimento de boa prática de preservação do patrimônio cultural brasileiro. O presente artigo, cuja autora atuou como Secretária Executiva de Patrimônio de Olinda e coordenadora do Projeto Pinte Seu Patrimônio, visa registrar e difundir cerca de dois anos de execução do PSP ao historiar seus objetivos, etapas e resultados obtidos; destacando o seu papel na preservação do patrimônio através do envolvimento da comunidade.<hr/>Abstract Traditionally, in Olinda's colonial architecture, houses were painted with lime-based paints. It was only in the 19th century that oil-based paints and later PVC and PVA/ Latex paints were introduced. However, over the years, the sum of inadequate paintwork with dampness and pollution has been shown to be harmful to old masonry, causing damage such as peeling, mold, bubbles and cracks. The Paint Your Patrimony Project - PSP, promoted by the City Hall, aims to paint façades in the area marked as the Tombado Polygon, by reversing the use of paints that produce waterproof film and replacing it with virgin lime-based paint, also called quicklime (lime resulting from calcination processes, sold in powder). Thus, in order to avoid recurring damage to the façades of the buildings, the resumption of the practice of using traditional lime-based painting is strengthened. In this context, the resident of the property participates providing materials necessary for the execution of the service, which is coordinated by technical professionals from the Municipality of Olinda. Amid the importance of safeguarding the built heritage, there is an opportunity for social character and the rescue of citizenship: the use of convicted labour. It is noteworthy that the Project goes beyond painting façades of the Historic Site of Olinda, since it promotes the preservation of material heritage, disseminating the traditional technique, making the resident a proliferator of good preservation practice, in addition to promoting the resocialization of the group of convicted citizens. The PSP has been running for about two years, has covered 11 properties, has a waiting list of 32 registered properties and was the winner of the 2019 edition of the Rodrigo Melo Franco de Andrade Award, the main recognition of good practice in the preservation of Brazilian cultural heritage. This article, whose author acted as Executive Secretary of Patrimony of Olinda and coordinator of the Pinte Seu Patrimônio Project, aims to register and disseminate about two years of execution of the PSP by listing its objectives, stages and obtained results, highlighting its role in preserving heritage through community involvement. <![CDATA[O azulejo como oportunidade cocriativa para (re)invenção do espaço público]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000200073&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este ensaio aborda a (re)invenção do espaço urbano a partir de lógicas cocriativas e, em específico, contempla o recurso feito a matéria azulejar no âmbito deste intuito. Por um lado, tendo por referência o Projeto Europeu C3Places, discute o potencial contributo da cocriação enquanto modus operandi do produzir espaço público urbano. Por outro lado, a partir de uma perspetiva exploratória, salienta determinados aspetos observados no decorrer de mapeamento de experiências cocriativas - em Portugal e no Brasil - que, em comum, recorrem ao azulejo na (re)invenção do espaço público. A reflexão destaca o potencial das iniciativas cocriativas no incrementar de sensibilidades coletivas com o património e o ambiente urbano. Observando que as mesmas não advêm de grandes ações, mas naquelas de menor âmbito, localizadas e de cunho colaborativo. O uso feito da matéria azulejar para a dinamização de ações coletivas e colaborativas é salientado. O que permite observar que, por um lado, a partir de uma lógica de continuidade-renovação, o recurso ao azulejo, viabiliza a invenção de património. Por outro lado, a aplicação de azulejo em espaço público protagoniza uma maior atenção coletiva com o ambiente urbano. A cocriação transformativa do espaço infere uma ligação à esfera pública, o que colabora para refletir sobre o papel que pode ter no incremento de práticas sociais mais envolvidas com os lugares urbanos e sensíveis à memória, ao património e ao ambiente.<hr/>Abstract This essay addresses the (re)invention of the urban space through co-creative approaches and contemplates in specific the use of tiles for this end. On one hand, it takes as reference the European Project C3Places, to discuss the potential of co-creation as modus operandi of producing an urban public space. On the other hand, aspects of mapped co-creative experiences - in Portugal and Brazil - that use tiles in the (re)invention of the public space are noted. The article highlights the potential of the co-creative initiatives, namely in increasing the collective awareness with heritage and the urban environment. Noting that these initiatives do not come from big actions, but from small, localized and urban approaches. The aptitude of tile material to increase collective and collaborative actions is highlighted. This contributes to observe that from the continuity-renovation logic, the tile enables the invention of heritage, and to increase the collective attention to the urban environment. The transformative co-creation of space also promotes an intimate connection to the public sphere. This highlights that collaborative initiatives in public space are important to encourage collective conscience, boost higher involvement with urban places and increase awareness about memory, heritage, and the environment. <![CDATA[City, culture, and urbanism: learning from Asuncion]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000200098&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article examines the formulation, implementation, and reasons for suspending the Master Plan of the Historic Centre of Asuncion (PlanCHA), Paraguay. Instead of a traditional master plan, the winner proposal of the international competition organized by the country’s National Government in 2014 is a master process composed of dozens of top-down and bottom-up participatory actions, articulated by ten initial strategies. The research carried out on PlanCHA is part of investigations ongoing at Nomads.usp, the Center for Interactive Living Studies of the Institute of Architecture and Urbanism, University of Sao Paulo, Brazil, on participatory decision-making processes in the context of urban interventions in several cities around the world. As in the case of Asuncion, we prioritize urban intervention plans that, in addition to face-to-face actions, include digital participation platforms. The research on PlanCHA aimed to understand the issues involved in the implementation of an action plan that included and depended totally on the participation of public managers, politicians, non-governmental organizations, universities, real estate agents, and traders for its success, in a capital city whose population has virtually no experience of participation in public decision-making processes. Finally, the article lists some hypotheses for the Plan’s interruption, categorized for administrative, political, and socio-economic reasons. We interviewed the winning office team in Madrid and the partner team of Paraguayan architects who implemented the project locally. In Asuncion, we also met historians, members and former members of the National and Local governments, real estate agents, community representatives, cultural producers, residents, and academic researchers. We made several technical visits to the Asuncion Historic Centre and studied historical, urban, demographic, academic, and journalistic documents. <![CDATA[New capital cities in the Global South: Post-modernist context, modernist layout in Nigeria and Brazil]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000200114&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This paper contextualizes Abuja’s planning history (Nigeria, 1979-1981) and Palmas (Brazil, 1989), considering networks of knowledge, travelling ideas, and the planners’ tool-kit. It analyses these new capital cities’ layouts through a more global reading of planning history. It argues that their plans, created out of political and economic imperatives and entrusted with transformative expectations, did not abandon the hegemonic modernist models in post-modernist, post-colonial times, regardless of the planners’ backgrounds. Global ideas concealed cultural sensibilities in both cases as local and foreign professionals developed comparable planning proposals in equivalent responses to the international frameworks. <![CDATA[Araguaína/TO: cidade e discurso na Amazônia Brasileira. O caso do Espaço Cultural Agnaldo Borges Pinto]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000200129&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Analisamos a construção do “Espaço Cultural Agnaldo Borges Pinto”, na cidade de Araguaína/Tocantins, com base em teorizações de Orlandi (1999) e Ultramari (2019). Vamos pensar que a construção desse espaço está em função da “ordem do discurso urbano”, produzindo disputas e “organização” para a cidade de Araguaína. Recorremos a duas revistas institucionais, editadas pela Prefeitura de Araguaína: “Prestando contas à comunidade” (2000) e “Araguaína - História e atualidade” (2000), bem como a registros nos principais portais jornalísticos da cidade entre os anos 2011 e 2020. Com base em tais registros, problematizamos o modo como esse espaço foi significado pela gestão municipal, sobretudo na maneira como houve circulação de sentidos, em âmbito local, sobre esse espaço. Recortamos trechos das revistas e dos sites, com a finalidade de trabalhar as designações e as adjetivações que, textual e discursivamente, significam a construção desse espaço. Com base nessas materialidades, pensamos nos efeitos da “ordem do discurso urbano”, no caso da cidade de Araguaína, tendo em vista a categoria “organização” sustentada, também, pelo que Villaça (2001) Viçcomo espaço intra-urbano. As análises mostram que há uma discursividade institucionalizada em disputa, em tais revistas e portais, de que a construção e a conclusão da obra do “Espaço Cultural” integram um projeto que remete às problematizações em torno de espaços da mesma natureza tanto no Brasil quanto em outras partes do mundo.<hr/>Abstract This article aims at analyzing the “Espaço Cultural Agnaldo Borges Pinto”, located in Araguaína-Tocantins, founded on the concepts provided by Orlandi (1999) and Ultramari (2019). We assume that the construction of such a cultural space relates to the order of the “urban discourse”. That is to say that the urban discourse produces conflicts and a certain kind of urban “organization”. In order to achieve our aim, we take two institutional journals to construct our corpus, namely “Prestando contas a comunidade (2000), and Araguaína - História e atualidade (2000). They were both edited by the City Hall of Araguaína. In addition, data were also collected in local press between 2011 and 2020. By analyzing these records, the way this cultural space was meant was problematized. We especially highlighted how the circulation of meanings about “Espaço Cultural Agnaldo Borges Pinto” ocurred locally. Specifically, the analysis dealt with utterances found in the interviews extracted from the journals and from the sites visisted. Thus, we were able to map the designations and the process of adjectivation through which the construction of the space was textually and discursively signified. As a consequence, we were also able to reflect about the effects of this so called “order of urban discourse”, mainly to what concerns the category of “organization”. The idea of intra-urban space, as understood by Villaça (2001), allowed us to improve our analysis. Results have shown that there is an institutionalized discursivity in conflict. The construction and the conclusion of “Espaço Cultural Agnaldo Borges Pinto” is meant to be part of a bigger Project of constructing similar spaces, not only in Brazil but also in other parts of the world. <![CDATA[Cultivando relações no Arranjo Local da Penha: A mobilização de mulheres a partir das práticas de agricultura urbana na favela]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000200146&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este estudo apresenta a formação do Arranjo Local da Penha, uma rede territorial comunitária criada em 2016, no complexo de favelas da Penha, Zona Norte da cidade do Rio de Janeiro. Protagonizada essencialmente por mulheres e voltada à promoção da agricultura urbana (ancorada nas bases da agroecologia), a rede se constrói a partir de articulações locais. Por meio da inserção em campo e observação participante, foi possível compreender as práticas dessa articulação em rede, analisando temas geradores, tais como: 1. mulheres e agroecologia, 2. saúde e 3. alimentação saudável. A partir deste território, será apresentada uma descrição da trajetória do Arranjo e os limites e as possibilidades de mobilização e desenvolvimento da agricultura urbana. Como resultados do Arranjo, observa-se a promoção do protagonismo das mulheres e a construção dos laços afetivos entre elas e o lugar, principalmente ao possibilitar o acesso à “comida de verdade” na favela. Destacamos, portanto, a importância desta experiência de mobilização territorial que parte do cuidado feminino com o entorno da casa, sendo a produção local de alimentos o caminho para se alcançar resgates de memória, a promoção da saúde e uma nova relação de percepção e potencialização do senso de pertencimento das moradoras.<hr/>Abstract This paper studies the development of Arranjo Local da Penha, a territorial community network created in 2016 in the favelas of Penha, rooted in the north zone of Rio de Janeiro. This network is led mostly by women practicing urban agriculture based on agroecology, who build and expand their project through local organization. Through field research and participant observation, the paper sheds new light on the practices and dynamics of this network. The paper describes the Arranjo’s trajectory, pointing out the limits and possibilities to the development of urban agriculture in the favelas of Penha. Overall, this research indicates an increase in women’s protagonistic role, in parallel to the building of strong emotional ties between Penha´s territory and them. These are outcomes of their effort to create access to “comida de verdade” (“real food”) in the favelas. The paper reinforces the importance of local food production as a path to promote not only health and well-being, but also the debates about memory and culture - leading to the strengthening of people´s social ties and their sense of belonging to the community. <![CDATA[Tracing Lisbon Metropolitan Area’s Foodscape: Insights from local initiatives and possibilities for future planning policies]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000200161&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract In recent years, Lisbon Metropolitan Area (LMA) witnessed the occurrence of various initiatives, highlighting an increasing interest and entrepreneurship in transforming the food system, at both municipal and civil society levels. As sustainability demands become increasingly global, it becomes pivotal for planning policy to understand the mechanisms through which urban actors are pioneering these new ambitions. This paper describes how global goals are being materialized by local actors and practices, insofar as their scope aims to transform this region’s food system. Our work is based on a three-fold objective: to characterize such initiatives; study how they’re suggesting new food planning agendas in the LMA; and systematize what possible future planning policy can learn from such insights. After an introduction to the territory’s planning context and research rationale, a methodological account is provided before completing with a comparing scenario, taken from a 2014 questionnaire among planning officials, with the discourses of 80 initiatives of the public and civil society sectors enquired in 2019. Finally, while using an analytical framework grounded on the recommendations of the Food and Agriculture Organization (FAO) and the Resources Centres on Urban Agriculture and Food Security (RUAF), we flesh out some lessons for future planning policy aiming for long-term sustainability grounded on inter-municipal cooperation and mutual, continuous learning. <![CDATA[Community and Architecture Treble: Patrick Geddes, Team X and John Turner]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000200195&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This research seeks to relate some of the processes that led to consider within the Congrès Internationaux d'Architecture Moderne the inclusion of the concept of community and the successive incorporation of the settlers to the architectural project, by showing a context of references, reverberations and interactions around the subject. A bibliographic review of primary and secondary sources that narrate those actions from the end of the 19th century was carried out, with the contribution of Patrick Geddes theories, which had a notable influence in Team X, leading to the end of CIAMs in the mid-20th century, and also to the anarchist architect John Turner, a key figure who researched pioneering experiences of popular housing in Peru and disseminated them in the Global North. The discussions that took place in the CIAMs questioned the absolute hierarchy of the professional vis-à-vis the communities, in which the notion of authorship of work is disregarded and is fully transferred to the users. Those pioneering experiences can be a call for attention to consider spaces not disputed by the real estate market as a part of architectural praxis, especially in Latin America. This involves a process of recognition and clash with the reality of most of the geographic space of our cities - unequal in essence - and eager for expeditious solutions to the great contradictions that prevail in our context. <![CDATA[Intervir em espaços de valor patrimonial e paisagístico: projetar e construir em Minde, Portugal]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000200209&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo explora a aproximação do ensino da arquitetura à relação entre o património edificado e paisagístico das comunidades através de projetos que intervêm diretamente no território, criando soluções construtivas e materiais que estabelecem pontos de diálogo com a identidade dos lugares. O artigo incide em particular na conceção e materialização de um projeto de caráter temporário para o Festival Materiais Diversos, que teve lugar em Minde, em setembro de 2019. A escolha dos materiais, das soluções construtivas e da própria execução em obra refletem de um modo evidente a relação com o património cultural e natural desta região. Por outro lado, a flexibilidade do sistema e a sua capacidade de reutilização permitem que este diálogo ganhe novos significados na sua relação com o território. O artigo pretende contribuir para o debate sobre a importância de explorar a relação entre o território e o património local aquando da construção de estruturas destinadas a eventos temporários, de forma a obter resultados que, quer do ponto de vista dos materiais, quer da sua forma e função, contribuam para dinâmicas locais de valorização territorial.<hr/>Abstract This article explores how built and landscape heritage can be approached when teaching architecture, by exploring the relationship with the communities through projects that intervene directly in the territory, creating constructive and material solutions that establish points of dialogue with the identity of the places. The article focuses in particular on the conception and materialization of a temporary project for the Materiais Diversos festival, which took place in Minde, in September 2019. The choice of materials, construction solutions and the execution of the project reflect different relationships with the cultural and natural heritage of this region is evident. On the other hand, the system's flexibility and its capacity for new utilizations allow new relations with the territory. The article also intends to contribute to the debate on the importance of exploring the relationship between the territory and the local heritage when building structures for temporary events, in order to obtain results that, both from the point of view of the materials and their shape and function, contribute to local dynamics of territorial valorization. <![CDATA[O Espaço-tempo da experiência vivida e a crítica da vida cotidiana: algumas reflexões]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000200221&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente ensaio tem como objetivo principal discutir as aproximações teóricas e práticas da análise do espaço-tempo da experiência vivida com a crítica da vida cotidiana. Através de ampla revisão bibliográfica, buscamos apresentar a proposta da crítica da vida cotidiana de Lefebvre em aproximação com a perspectiva das derivas experimentais dos Situacionistas, destacando as possibilidades de construção das representações cartográficas através de experiências espaciais como uma crítica do planejamento capitalista do espaço. Tal perspectiva tem uma profunda ligação com o método dialético, bem como com a crítica das vanguardas artísticas na virada do século XIX para o século XX, em suas representações do espaço apoiadas nas geometrias não-euclidianas.<hr/>Abstract This essay discusses the theoretical and practical possibilities of approximation in the analysis of the space-time of the lived experience and critique of everyday life. Through an extensive bibliographic review, we seek to present the proposal of Lefebvre's critique of everyday life in approximation with the perspective of the experimental drifts of the Situationists, highlighting spatial experiences as a critique of capitalist space planning. This approach presents the influence of the dialectical method, as well as with the critical of artistic avant-garde at the turn of the 19th to the 20th century, in their representations of space by non-Euclidean geometries. <![CDATA[A Pintura nas Colagens de Mies Van der Rohe]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000200234&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Muito se tem escrito sobre a produção arquitetónica de Ludwig Mies van der Rohe, arquiteto alemão naturalizado americano, autor de algumas das mais relevantes obras de arquitetura do século XX. Mies produziu um extenso conjunto de colagens, hoje arquivadas no Museu de Arte Moderna de Nova Iorque, que revelam uma apurada estética de representação arquitetónica. A principal investigação sobre este conjunto de colagens de Mies encontra-se explanada no livro Montage Collage, de Andreas F. Beitin, Wolf Eiermann e Brigitte Franzen, que constituiu o catálogo da mostra “Mies van der Rohe: As colagens do Museu de Arte Moderna de Nova Iorque”, apresentada a 28 de outubro de 2016, no Fórum Ludwig em Aachen na Alemanha. Esta investigação ofereceu, a seu tempo, um inegável contributo para inaugurar a reflexão sobre este tema. No entanto, neste artigo centramo-nos num elemento essencial da composição, que não tem sido suficientemente estudado: as obras de arte.<hr/>Abstract A lot has been written about the architectural production of Ludwig Mies van der Rohe, German architect naturalized American who built some of the most relevant pieces of architecture of the 20th century. Mies produced an extensive amount of collages, archived today in the MoMA - Museum of Modern Art in New York, that unveil an accurate aesthetic of architectural representation. The principal investigation about this set of collages of Mies can be found in the book Montage Collage of Andreas F. Beitin, Wolf Eiermann e Brigitte Franzen, that constituted the catalogue of the exhibition Mies van der Rohe: The collages of the Museum of Modern Art in New York, presented on October 28 of 2016, in the Ludwig Fórum in Aachen, Germany. In time, they all made an undeniable contribution to start a debate on this subject. However, in this article we focus on a crucial element of the composition that has not been sufficiently studied: the works of Art.