Scielo RSS <![CDATA[Tourism & Management Studies]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-845820160001&lang=en vol. 12 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Co-authorship networks</b>: <b>Collaborative research structures at the journal level</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Present-day research is, in most cases, the outcome of collaborative research, as evidenced by the fact that most papers are authored by two or more researchers. This study’s general goal was to examine the evolution and structure of scientific collaborative networks revealed by papers published in the Tourism & Management Studies journal over a five-year period, from 2011 to 2015, as well as to represent these networks graphically. In this paper, we seek to offer a clear assessment of intra-institutional, inter-institutional and international collaborations and to identify primary author networks and the role of gender in their composition. To reach these goals, we used a combination of bibliometric analysis with social network analysis. The results demonstrate that geographic proximity and linguistic affinity play a substantial role in scientific collaboration between institutions. In fact, most papers result from collaborative research involving two or more authors from the same institution. A gender analysis of the universe of authors and co-authors and of the role of women in the composition of co-authorship networks demonstrated that most networks include women and that, in most networks, women have a leading position, which is consistent with their weight (51.3%) in the universe of authors. This is one of the first studies to demonstrate that women are taking the lead in tourism and management research.<hr/>A investigação científica é, na maioria dos casos, atualmente, o resultado de investigação em colaboração, tal como evidenciado pelo fato de a maioria dos artigos serem da autoria de dois ou mais investigadores. O objetivo geral deste estudo é examinar a evolução e a estrutura das redes colaborativas de investigação presentes nos artigos publicados pela revista Tourism & Management Studies durante o período de cinco anos de 2011 a 2015, assim como representá-las graficamente. Neste artigo, procuramos fazer uma avaliação clara das colaborações intrainstitucionais, interinstitucionais e internacionais e identificar as principais redes de autores, assim como o papel do género na sua composição. Para alcançarmos estes objetivos, usámos uma combinação de análise bibliométrica com análise de redes sociais. Os resultados demonstram que a proximidade geográfica e as afinidades linguísticas têm um papel muito importante na colaboração científica entre as instituições. De fato, a maioria dos artigos resultam de investigação colaborativa envolvendo dois ou mais autores da mesma instituição. Uma análise do género no universo de autores e coautores e o papel das mulheres na composição das redes de coautoria comprovou que a maioria das redes inclui mulheres e que na maioria dessas redes as mulheres desempenham um papel de liderança, o que é consistente com o seu peso (51,3%) no universo de autores. Este será um dos primeiros trabalhos a demonstrar que as mulheres estão a assumir um papel de liderança na investigação em turismo e gestão. <![CDATA[<b>Hotel Assessment through Social Media</b>: <b>The case of TripAdvisor</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Hotel booking decisions are increasingly influenced by consumer feedback available on social media sites. Using data submitted by customers on TripAdvisor, this study analyzes the customer satisfaction ratings posted for 2,211 hotels. The study provides four key contributions to our knowledge on this subject. Firstly, a comparative analysis was conducted of customer ratings for hotels located on the Spanish coast and Portugal’s southern coast. Secondly, significant differences were found in the number of comments and average online review ratings, which showed a correlation to the tourism destinations’ geographical locations. Thirdly, the study found that customers tend to rate their hotel experiences positively. Fourthly, the customers’ overall level of satisfaction with a hotel tends to increase proportionately based on the number of customer feedback comments posted for that hotel. Consequently, one of this study’s findings is that hotels should encourage their customers to post comments on customer review websites to balance out any negative feedback.<hr/>La decisión de contratar los servicios de un establecimiento hotelero está cada vez más influenciada por los comentarios online de los consumidores. A partir de las valoraciones emitidas por los usuarios de TripAdvisor, esta investigación analiza los índices de satisfacción de los clientes de 2.211 hoteles. El estudio realiza cuatro contribuciones principales. Primero, se muestra un análisis comparado de las puntuaciones de los hoteles situados en las zonas turísticas de la costa de España y del sur de Portugal. Segundo, se observan diferencias significativas en el número de comentarios y en la puntuación global media obtenida en función de la zona turística. Tercero, se pone de manifiesto que los clientes suelen calificar positivamente sus experiencias en los hoteles. Cuarto, el valor de la satisfacción global de un hotel aumenta conforme lo hace el número de comentarios recibidos por habitación. Por lo tanto, una conclusión importante de este trabajo es que las empresas hoteleras deben animar a sus clientes para que realicen comentarios para contrarrestar el efecto de los comentarios negativos. <![CDATA[<b>Hotel websites characterisation framework for consumer’s information needs</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Online presence is essential for tourism organisations, and the quality of websites can influence customers. In the case of hotels, there are many studies to evaluate website performance based on functionality, usability and other factors, much less on the amount of different information available to the consumer. In the near future by using Big Data it is expected that hotel websites will be dynamic, they will adapt themselves on-the-fly, showing personalized information to each consumer. Different consumers will have different websites (information’ available) from the same hotel. This paper presents a framework for the characterisation of hotel websites, focusing on the amount of information available to the consumer in each website, which was applied in a case study during the last months of 2013 to the websites of five-star hotels that operate in the tourist region of the Algarve, Portugal. The framework allowed to identify a set of exhaustive indicators for hotel website characterisation, which were then grouped into ten fundamental information dimensions. These dimensions further fell into four dimension groups. Finally, it is presented and discussed quantitative and qualitative evaluations, that illustrates which indicators and dimensions are more often considered on hotel websites to satisfy the consumer’s information needs.<hr/>A presença online é essencial para as organizações de turismo, e a qualidade dos seus websites pode influenciar os consumidores. No caso dos hotéis, existem muitos estudos para avaliar o desempenho do website com base, entre outros fatores, nas suas funcionalidades e na usabilidade, no entanto, existem poucos sobre a quantidade de diferentes informações disponíveis para o consumidor. Num futuro próximo, através da utilização de Big Data, espera-se que os websites dos hotéis sejam dinâmicos, que se adaptem em tempo real e que apresentem informações personalizadas para cada consumidor. Este artigo apresenta um referencial para a caracterização dos websites de hotéis, com foco na quantidade de informações disponíveis para o consumidor, o qual foi aplicado num estudo de caso, durante os últimos meses de 2013, nos websites dos hotéis de cinco estrelas da região do Algarve, Portugal. A aplicação do referencial, permitiu identificar um conjunto exaustivo de indicadores para a caracterização dos websites, os quais foram agrupados em dez dimensões de informação, que por sua vez, foram agrupadas em quatro grupos. Por fim, são apresentadas e discutidas as avaliações quantitativas e qualitativas obtidas, que ilustram quais os indicadores e as dimensões mais contemplados em websites de hotéis para satisfazer as necessidades de informação do consumidor. <![CDATA[<b>Applying a probabilistic neural network to hotel bankruptcy prediction</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Using a probabilistic neural network and a set of financial and non-financial variables, this study seeks to improve the ability of the existing bankruptcy prediction models in the hotel industry. Our aim is to construct a hotel bankruptcy prediction model that provides high accuracy, using information sufficiently distant from the bankruptcy situation, and which is able to determine the sensitivity of the explanatory variables. Based on a sample of Spanish hotels that went bankrupt between 2005 and 2012, empirical results indicate that using information nearer to bankruptcy (one and two years prior), the most relevant variable is EBITDA to current liabilities, but using information further from bankruptcy (three years prior), return on assets is the best predictor of bankruptcy.<hr/>Con el uso de redes neuronales probabilísticas y un set de variables, financieras y no financieras, este trabajo pretende mejorar la capacidad de predicción de insolvencia que muestran los modelos existentes, para la industria hotelera. Nuestro objetivo es construir un modelo de predicción de quiebra en hoteles que arroje alto grado de acierto, utilizando información anterior al momento en que se produce la quiebra, y que a su vez sea capaz de determinar la sensibilidad de las variables exploratorias. Basado en una muestra de hoteles españoles que quebraron entre 2005 y 2012, los resultados empíricos muestran que usando información cercana al momento de la quiebra (uno o dos años antes), la variable más relevante es la que relaciona EBITDA con el pasivo corriente, pero utilizando información más lejana al momento de la quiebra (tres años antes), la rentabilidad de los activos es la mejor variable predictora de insolvencia. <![CDATA[<b>Customer satisfaction in catering industry</b>: <b>Contrasts between Lithuania and Portugal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper analyzes the differences among customer satisfaction in catering industry in two different countries: Lithuania and Portugal. The adjusted European Customer Satisfaction Index is applied for the measurement of the customer satisfaction in the catering industry. The data are collected in 2014, with the aim to identify the key factors that could affect the customer satisfaction in the catering industries in these two countries. The results indicated that the determinants of customer satisfaction with catering facilities are quite similar in both countries. Eight structural relations are significant: image influences expectations and loyalty; expectations influence perceived quality; perceived quality influences perceived value and satisfaction; perceived value influences satisfaction; and satisfaction influences loyalty and complaints. Three statistically non-significant direct causal relations are the same: complaints do not influence loyalty; expectations do not influence perceived value as well as satisfaction. Only one country-specific relation is detected: the effect of image on satisfaction is statistically significant only for Portuguese consumers.<hr/>Este artigo analisa as diferenças entre a satisfação dos clientes na indústria da restauração em dois países diferentes: Lituânia e Portugal. O European Customer Satisfaction Index é aplicado para medir a satisfação do cliente. Os dados foram recolhidos em 2014 visando conseguir identificar o fator chave que afeta a satisfação do cliente com serviços de restauração nos dois países. Os resultados da investigação revelam que os determinantes da satisfação dos clientes com serviço de restauração são bastante semelhantes em ambos os países. Oito relações estruturais são significativas: influências da expetativa de imagem e de fidelidade, influência da expectativa de qualidade percebida, influências da qualidade percetível, valor percebido e satisfação, satisfação percebida, influências de valor, influências de satisfação de lealdade e reclamações. Três relações estatisticamente não significativos causais diretas: Reclamações não influenciam a lealdade; expectativas não influenciam o valor percebido assim como não influenciam a satisfação. Apenas foi detetada uma relação específica do país: o efeito de imagem na satisfação é estatisticamente significativa apenas para os consumidores portugueses. <![CDATA[<b>Attitude and behavior on hotel choice in function of the perception of sustainable practices</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Chile is one of the countries with higher GPB in Latin America and important sources of incomes and employment comes from tourism. Hotels are adopting sustainable practices but it is unknown whether customers value this. This research looks to measure consumer attitude, perception and preference for hotels based on their sustainable practices. A survey was applied to 208 guests at Chilean hotels. Correspondence and exploratory factor analysis was carried. Lack of knowledge about "Sustainability”, but Willingness to pay extra for Sustainable Hotels, indicate a higher level of commitment and care for environment. Three clusters were obtained: ‘non-Committed’, ‘Influenced’ and ‘Committed’.<hr/>Chile es uno de los países con mayor PIB en América Latina y una importante fuente de ingresos y empleo proviene del turismo. Los hoteles están adoptando prácticas sustentables pero se desconoce si los clientes valoran esto. Esta investigación busca medir la actitud de los consumidores, la percepción y la preferencia por los hoteles en función de sus prácticas sostenibles. Se aplicó una encuesta a 208 huéspedes en hoteles chilenos. Se realizaron Análisis de Correspondencia y Factorial. Existe poco conocimiento respecto al concepto “Sustentabilidad”, pero una mayor disposición a pagar extra por hoteles sustentables indica mayor nivel de compromiso y cuidado con el medioambiente. Se obtienen 3 perfiles: “No comprometidos”, “Influenciables” y “Comprometidos”. <![CDATA[<b>Exploring the effects of cognitive destination image attributes on tourist satisfaction and destination loyalty</b>: <b>a case study of Málaga, Spain</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article has attempted to provide empirical evidence of the relationships between two groups of perceived destination image attributes, tourist satisfaction and tourist loyalty. In order to explore these relationships, two groups of destination image attributes perceived in situ have been studied: “hard ware” and “human ware” attributes of a south Spain destination. A theoretical model is tested on a sample of tourists using structural equations modeling. A positive relationship is detected between the variables. From a practical point of view, recommendations were made on the importance of destination image attributes such us “hard ware attributes” and “human ware attributes” that generate favorable word-of-mouth recommendations and revisit intentions.<hr/>El presente estudio trata de explorar las relaciones entre los atributos percibidos del destino turístico, y las variables satisfacción y lealtad. Con el fin estudiar dichas relaciones dos grupos de atributos percibidos in situ en relación a la imagen del destino se han analizado (“hard ware” y “human ware”). El modelo de ecuaciones estructurales es probado en una muestra de turistas de un destino del sur de España, detectándose relación positiva entre las variables. Recomendaciones sobre la importancia de la gestión de los atributos del destino e implicaciones para el sector se comentan en las conclusiones. <![CDATA[<b>Cruise passengers’ perceived value and willingness to recommend</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper evaluates cruise passengers perceived value, satisfaction and willingness to recommend a cruise to someone. Passengers aboard an underway ship cruising the Caribbean were surveyed. Regression analyses revealed that, not surprisingly, perceived value and service quality aboard the ship are key determinants of willingness to recommend a cruise to someone else. More interestingly, however, the quality of the food aboard the ship and the degree to which cruisers found the destinations to be relaxing were also significant indicators. Implications for future research and practical recommendations to cruise operators are discussed.<hr/>Este artigo avalia o valor percebido, a satisfação e a vontade de recomendar por parte dos passageiros de cruzeiro. Valor percebido, satisfação e vontade de recomendar um cruzeiro para alguém. Para o efeito foi aplicado um inquérito a passageiros bordo de um navio de cruzeiro nas Caraíbas. Análises de regressão revelaram que, não surpreendentemente, valor e serviço de qualidade percebida a bordo do navio são os principais determinantes da disposição de recomendar um cruzeiro a outra pessoa. Mais interessante, no entanto, a qualidade da comida a bordo e a medida em que os inquiridos consideraram os destinos relaxantes também foram indicadores significativos. Implicações para futuras pesquisas e recomendações práticas para os operadores de cruzeiros são discutidas. <![CDATA[<b>Health Tourism</b>: <b>Conceptual Framework and Insights from the Case of a Spanish Mature Destination</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Despite the already published work around health tourism in the last two decades, there continues to be, firstly, a jungle of similar and mixed concepts (most of the previous studies have analysed different aspects of this type of tourism, mainly medical tourism, without providing a clear and integrated framework). And, secondly, an area of scarcity of research on mature destinations (mostly Asian countries have received the attention). Filling these gaps are the two research questions of the paper. To answer them, firstly, a simplified framework integrating the different concepts and approaches to health tourism is proposed. Secondly, the complexity of the continuum of different practices associated with the supply side of health tourism is illustrated with a case study of a mature destination. Empirical data from a web and telephone based questionnaire conducted on a randomly selected sample of health tourism establishments of a self-developed data set, and some personal interviews, have been analysed to describe health tourism in the Costa del Sol, a mature Mediterranean destination in the south of Spain. This paper contributes to the literature by showing the complexity of the several practices included in the conceptual umbrella of health tourism in a mature destination, and the main enablers and barriers for cooperation between tourism and health companies. Some managerial and political implications are also included.<hr/>A pesar del trabajo previo publicado sobre el turismo de salud en las dos últimas décadas, aún continua existiendo, en primer lugar, una jungla de conceptos similares y mezclados (la mayoría de los estudios previos han analizado diferentes aspectos de este tipo de turismo, principalmente el turismo médico, sin aportar un marco claro e integrado). Y, en segundo lugar, sigue habiendo una escasez de investigación en destinos turísticos maduros (la atención se ha centrado principalmente en países asiáticos). Las dos preguntas de investigación de este artículo son dar respuestas a estas necesidades. Para responderlas, en primer lugar, se propone un marco simplificado que integra los diferentes conceptos y aproximaciones al turismo de salud. En segundo lugar, se ilustra la complejidad del continuum de diferentes prácticas asociadas con la oferta del turismo de salud, con el estudio de un caso de un destino maduro. En concreto, se han analizado datos empíricos de un cuestionario basado en web y en teléfono, realizado a una muestra aleatoriamente seleccionada de una base de datos propia de establecimientos turísticos, y de varias entrevistas personales, para describir el turismo de salud en la Costa del Sol, un destino mediterráneo maduro ubicado en el sur de España. Este trabajo contribuye a la literatura mostrando la complejidad de las diversas prácticas incluidas en la ‘sombrilla’ conceptual del turismo de salud en un destino maduro, y los principales facilitadores y barreras para la cooperación entre las empresas turísticas y de salud. También se incluyen varias implicaciones directivas y políticas. <![CDATA[<b>Human and other critical factors in organizational learning in the hotel industry</b>: <b>A contingency approach</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Organizational learning is instrumental to successful adaptation to today’s changing environment. Research on the subject in the context of the hotel industry is scant, however. The present study surveyed 147 Spanish hotels to determine the extent to which they drew from internal and external drivers and cultural and technological enablers and the level of organizational learning attained. These hotels were also characterized by the contingency factors most relevant to the industry and, based on the results, grouped into four clearly distinct clusters. An analysis of the groupings confirmed statistically significant inter-cluster differences. The empirical evidence gathered suggests that while all the hotel establishments studied stressed organizational learning, individual features determined differences in how successfully it is implemented. The inter-cluster differences identified suggest that the valuation of organizational learning varies with hotel type and, therefore, different organizational learning strategies must be implemented to attain higher performance.<hr/>En la actualidad, el aprendizaje organizativo es clave para adaptarse con éxito al entorno cambiante. Sin embargo, la investigación previa de este tema aplicado a la industria hotelera es escasa. Por ello, este estudio busca identificar el alcance de los factores conductores de adquisición de conocimiento, tanto internos como externos; analizar la adopción de facilitadores culturales y tecnológicos, y determinar el nivel de aprendizaje organizativo alcanzado por 147 establecimientos hoteleros ubicados en España. Además, este trabajo caracteriza los establecimientos hoteleros atendiendo a los factores de contingencia más relevantes en el sector. Sobre la base de estos factores, se desarrolló un análisis cluster para identificar la existencia de distintos grupos, resultando cuatro grupos claramente diferenciados, estudiándose las diferentes características de cada uno de ellos. Los resultados son relevantes ya que proporcionan evidencia empírica de que, aunque todos los establecimientos hoteleros estudiados potencian el aprendizaje organizativo, sus características propias sugieren diferencias en su grado de desarrollo y, por tanto, en su efectividad. <![CDATA[<b>Forecasting tourist in-flow in South East Asia</b>: <b>A case of Singapore</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study attempts to forecast tourist inflow in South East Asia and choses Singapore as a case. For Singapore, tourism is one of the major sources of foreign exchange earnings since it has no natural resources to support its economy. Therefore, forecasting of tourist arrivals in the country becomes very important for the reason that the forecasting may help tourism related service industries (e.g. airlines, hotels, shopping malls, transporters and catering services, etc.) to plan and prepare their resources and activities in an optimal way. In this paper, seasonal autoregressive integrated moving average (SARIMA) methodology was considered for making monthly predictions on tourist arrival in Singapore. The best model for forecasting is found out to be (1,0,1)(1,1,0)12 and monthly forecasting were obtained for two years in future. Further, various statistical tests (e.g. Dickey Fuller, KPSS, HEGY, Ljung-Box, Box-Pierce etc.) were applied on the time series for adequacy of best model to fit, residual autocorrelation analysis and for the accuracy of the prediction.<hr/>Este estudo tenta prever o fluxo turístico no Sudeste Asiático e escolhe Singapura como um caso. Para Singapura, o turismo é uma das principais fontes de divisas, uma vez que não possui recursos naturais para sustentar a sua economia. Portanto, a previsão de chegadas de turistas no país torna-se muito importante pelo motivo que a previsão pode ajudar as indústrias de serviços relacionados com o turismo (por exemplo, companhias aéreas, hotéis, centros comerciais, transportadoras e serviços de catering, etc.) para planear e preparar os seus recursos e atividades de uma forma otimizada. Neste trabalho, foi utilizada a metodologia SARIMA de modo a fazer previsões mensais de chegadas turísticas a Singapura. O melhor modelo de previsão é considerado ser (1,0,1) (1,1,0) 12, sendo obtidas previsões mensais num prazo de dois anos relativamente ao futuro. Além disso, vários testes estatísticos (por exemplo Dickey Fuller, KPSS, Hegy, Ljung-Box, Box-Pierce etc.) foram aplicados sobre as séries cronológicas para adequação do melhor modelo para o ajuste, da análise de auto correlação residual e para a precisão da previsão. <![CDATA[<b>Hotel employees</b>: <b>A systematic literature review</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en With the increase of studies on hospitality professionals over the years, it is essential to perform a review on those works. This review was conducted through the databases Web of Knowledge, Web of Science (Social Sciences Index Expanded, Social Sciences Citation Index, Medline), and Science Direct. We searched for articles published between 2000 and 2014, crossing the keywords “hospitality”, “tourism”, and “hotel” with the keywords “professionals”, “employees”, and “workers”. Our aim was to identify the most studied variables on hospitality employees. The search process resulted on 3700 initial references, being selected 242. We verified that work satisfaction was studied in 51 articles and stress, burnout, and mental exhaustion in 31. For that reason, this review aggregates and analyses these results. This study has implications for the understanding of the roll of these variables in hospitality and tourism economic profitability, as well as in human resources management policies and individual well-being.<hr/>Com o aumento dos estudos realizados com profissionais de hotelaria nos últimos anos, torna-se importante fazer uma revisão desses trabalhos. Esta revisão foi realizada com recurso às bases de dados Web of Knowledge, Web of Science (Social Sciences Index Expanded, Social Sciences Citation Index, Medline) e Science Direct. Pesquisámos artigos publicados entre 2000 e 2014, cruzando as palavras-chave “hospitalidade”, “turismo” e “hotel” com as palavras-chave “profissionais”, “empregados” e “trabalhadores”. Objetivámos, desta forma, identificar as variáveis mais estudadas nos profissionais de hotelaria. Da pesquisa resultaram 3700 referências iniciais, tendo sido selecionadas 242. Verificou-se que a satisfação no trabalho foi analisada em 51 estudos e o stresse, burnout e exaustão emocional em 31, pelo que esta revisão incorpora e analisa estes resultados. Este estudo possui implicações para a análise do papel destas variáveis na rentabilidade económica da hotelaria e do turismo, na gestão de recursos humanos e no bem-estar dos colaboradores. <![CDATA[<b>Corporate social responsibility in tourism</b>: <b>The case of Zoomarine Algarve</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study had a threefold purpose. First, it sought to examine the opinion of three important stakeholders - employees, visitors and members of the local community - about the corporate social responsibility (CSR) practices of the theme park, Zoomarine Algarve. Second, this study evaluated the perceptions of the public regarding the impact of the company’s activities on regional development and environmental awareness. Last, the study sought to understand if stakeholders’ opinions regarding this company’s engagement in CSR practices are related to the impacts attributed to Zoomarine Algarve’s regular functions. The methodology comprised quantitative research based on a survey administered to convenience samples of the target groups (n = 405). The results reveal that stakeholders have an extremely positive view of the theme park’s engagement in CSR practices and feel that it contributes significantly to regional development, as well as to raising the environmental awareness of visitors and local communities. The findings also show that perceptions of CSR engagement are positively related with perceived impacts.<hr/>Este estudo teve um triplo propósito. Primeiro, examinar a opinião de três importantes partes interessadas - empregados, visitantes e membros da comunidade local - sobre as práticas de responsabilidade social empresarial (RSE) do Zoomarine Algarve. Segundo, avaliar as perceções destes públicos relativamente ao impacto das atividades desta empresa no desenvolvimento regional e ao nível da sensibilização ambiental. Terceiro, perceber se as opiniões das partes interessadas relativamente ao envolvimento da empresa em práticas de RSE estão relacionadas com os impactos que são atribuídos ao seu funcionamento. A metodologia envolveu uma pesquisa quantitativa baseada na aplicação de um inquérito a amostras de conveniência dos grupos-alvo (n total=405). Os resultados revelaram que as partes interessadas apresentam uma visão bastante positiva do envolvimento do parque temático em práticas de RSE e consideram que o mesmo contribui de forma importante para o desenvolvimento regional e para a sensibilização ambiental de visitantes e comunidade local. Os resultados revelaram também que as perceções de envolvimento em RSE estão positivamente associadas aos impactos percebidos. <![CDATA[<b>Competitive Intelligence in the Tourism Sector, with special focus on Southern Europe</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en The current organisational environment is characterised by rapid change. This means that if businesses want to survive, they must stay abreast of these changes so as to take the most appropriate and risk-minimizing decisions. This can only be done if the decision makers have access to Intelligent Information. To obtain this information, it is necessary to have structured processes of Competitive Intelligence in place. Large businesses have been doing this for years, and now more and more small and mediums business are doing it too. In this paper, an analysis will be carried out of the implementation of these Competitive Intelligence processes in hotels in the Costa del Sol - a valued beach holiday destination on a European level. Despite strong competition from other such destinations, the Costa de Sol attracts millions of sun-seeking holiday-makers, as well as more and more visitors from other tourism sectors, such as sport and culture.<hr/>El entorno organizativo actual se caracteriza por la rapidez de los cambios que en él suceden. Esto hace que las empresas, si quieren sobrevivir y ser competitivas, tengan que estar continuamente al corriente de dichos cambios, de forma que puedan tomar las decisiones más apropiadas para la organización y con el menor margen de error. Esto solo se consigue si la información puesta a disposición de los tomadores de decisiones es información inteligente. Para obtener esta información las empresas requieren procesos estructurados de Inteligencia Competitiva, los cuales llevan años siendo aplicados por grandes corporaciones y cada vez más se están introduciendo en la pequeña y mediana empresa. En este trabajo se hace un análisis del estadio de implantación de procesos de Inteligencia Competitiva en los hoteles de la Costa del Sol, destino turístico de sol y playa por excelencia a nivel europeo, y que a pesar de la competencia con otros destinos especializados en el mismo segmento, atrae a cada año a millones de turistas de sol y playa y cada vez más de otros segmentos turísticos, como el deportivo o el cultural. <![CDATA[<b>The role of satisfaction in cultural activities’ word-of-mouth</b>: <b>A case study in the Picasso Museum of Málaga (Spain)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Word-of-mouth has become a relevant area of tourism research over recent decades. However, the effect of tourists’ emotions on these recommendations is an underdeveloped area, particularly in cultural tourism, which, in terms of tourist numbers, is the second most important sector in countries with significant tourism industries, such as Spain. Taking stock of recent advances in cultural tourism, this paper explores specific factors that can affect visitor’s recommendations of a museum, in this case the Picasso Museum in Málaga (Spain). In a novel approach, an experiment (involving a guided tour of some of Picasso’s shortlisted works and painting a self-portrait) was conducted with 127 first-time Picasso Museum visitors (52.8% Spaniards and 47.2 % international visitors). The results show that strengthening the activation of emotions in tourists and non-tourists during cultural activities has a positive effect on their satisfaction, thereby positively influencing their word-of-mouth about the museum.<hr/>El boca a boca se ha convertido en un área relevante de la investigación en la actividad turística en las últimas décadas. Sin embargo, los efectos en esta recomendación de las emociones de los turistas es un área poco desarrollada, sobre todo en el turismo cultural. Este turismo es el segundo sector más importante en términos de número de llegadas de turistas en los países con turismo significativo, como España. Haciendo un balance de los avances recientes en el turismo cultural, este artículo explora los factores específicos que pueden afectar a los visitantes para realizar recomendaciones después de haber realizado una visita a un museo, en este caso, el Museo Picasso de Málaga (España). Como un enfoque novedoso, se diseñó un experimento (una visita guiada por algunas obras preseleccionadas y la realización de un autorretrato), realizado con 127 personas que visitaron por primera vez el Museo Picasso, de los cuales el 52,8% eran españoles y el 47,2 restante eran turistas internacionales. Los resultados muestran que la activación de emociones en turistas y no turistas, cuando están realizando actividades culturales, tiene un efecto positive en su satisfacción, afectando esto positivamente a la recomendación del museo. <![CDATA[<b>Tourism and economic growth in Portugal</b>: <b>an empirical investigation of causal links</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study uses quarterly time series for the period from 1995 to 2015 to assess the temporal causal link between tourism and economic growth based on the hypothesis according to which tourism development precedes economic growth. It adopts a disaggregated approach to study the effects of both domestic tourists and foreign tourists on economic growth. Seasonally adjusted tourist arrivals are used to represent tourism activity. This study employs time series cointegration methods that are capable of accommodating structural breaks. The results show that the Portuguese case supports the tourism-led growth hypothesis. There is evidence of a long run cointegration relationship between the real gross domestic product and arrivals at tourist’s accommodation establishments of both domestic tourists and foreign tourists. Long run unidirectional Granger causality exists running from domestic tourists to real gross domestic product, but not vice versa. The findings indicate that domestic tourism promotes economic growth. The main policy implication is that policy makers should contribute to tourism development and encourage tourism opportunities in domestic markets by targeting not only foreign tourists, but also domestic tourists to ensure the long-term success and strategic planning of the tourism sector in Portugal.<hr/>Este estudo utiliza séries temporais e dados trimestrais para o período de 1995 a 2015 para avaliar a relação de causalidade de Granger entre o turismo e o crescimento económico. O estudo testa a Tourism Led Growth Hypothesis. A variável do turismo no modelo econométrico é desagregada em chegadas dos turistas nacionais e chegadas dos turistas estrangeiros. O estudo faz uma análise da cointegração e causalidade e os testes de raíz unitária têm em conta a possibilidade de existência de quebras estruturais nas séries temporais. A hipótese em questão é válida no caso Português. Existe uma relação de cointegração a longo prazo entre o produto interno bruto e as chegadas dos turistas nacionais e dos turistas estrangeiros em estabelecimentos de alojamento. Existe também uma relação de causalidade a longo prazo entre os turistas nacionais e o produto interno bruto. A mensagem principal deste estudo é salientar o papel dos turistas nacionais na promoção do sector do turismo e do crescimento económico em Portugal. <![CDATA[<b>Social Media Use in European Hotels</b>: <b>Benefits and Main Challenges</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en The advent of Social Media tools has been one of the most relevant technological innovations in recent years and has strongly impacted the tourism industry. Despite the numerous benefits that Social Media can offer to hotels, transforming the way they relate to customers and opening a vast array of new possibilities, its implementation implies also numerous challenges. Considering that the use of Social Media is becoming increasingly popular, it seems to be critical to understand how hotels can use them strategically to reinvent customer relationships. This study explores the topic following a mixed methodology, combining both quantitative and qualitative data from a European sample of 312 hotels. Results suggest that review sites and social networks were the most used tools. The main advantages and disadvantages of its use were identified and widely discussed.<hr/>El desarrollo y popularización de herramientas de Social Media ha constituido una de las innovaciones más relevantes en los últimos años y ha ejercido un tremendo impacto en la industria hotelera. A pesar de los múltiples beneficios que el uso de dichas herramientas puede ofrecer a los hoteles, transformando la forma en que se relacionan con sus clientes y abriendo una multitud de nuevas posibilidades, su implementación implica también numerosas dificultades y desafíos. Teniendo en cuenta que el uso de Social Media es cada vez más popular, resulta crítico conocer y comprender cómo los hoteles pueden utilizar dichas herramientas de manera estratégica para reinventar sus relaciones con clientes. El presente estudio analiza la temática siguiendo una metodología mixta, combinando datos de carácter cuantitativos y cualitativo obtenidos de una muestra de 312 hoteles europeos. Los resultados obtenidos indican que tanto las plataformas que incluyen comentarios y opiniones de clientes como las redes sociales mostraron ser las herramientas más utilizadas en los hoteles analizados. Asimismo, las principales ventajas y dificultades que surgieron con su uso fueron analizadas y ampliamente discutidas. <![CDATA[<b>To what extent does human capital diversity moderate the relationship between HRM practices and organizational performance</b>: <b>Evidence from Spanish firms</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en The purpose of this research study is to explore the moderating effect the diversity of human capital may have on the relationship between HRM practices and business performance. To this end, factors determining of human capital diversity have been used. With a sample of more than one hundred Spanish companies we have carried out a factor analysis-principal axis factoring with varimax rotation- on identified HRM practices and perceived organizational performance as factors with good factor loadings, and consistent with the proposed model. Our findings indicate that the human capital factors such as “education level," “functional specialization” and “length of service” condition the effects of HRM-practices on organizational performance. The literature pays little attention to non-linear models. Examining the factors' determining human capital diversity casts some light on the black box of the relationship between human resources practices and organizational performance.<hr/>El propósito de este estudio de investigación es explorar el efecto moderador que puede tener la diversidad de capital humano sobre la relación entre las prácticas de Gestión de Recursos Humanos (GRH) y rendimiento de la empresa. Para alcanzar este objetivo, se han utilizado los factores determinantes de la diversidad del capital humano. Con una muestra de más de 100 de empresas españolas y un análisis factorial con una rotación varimax, hemos evaluado las prácticas de GRH y el desempeño organizacional percibido. Dichas variables han mostrado buenas cargas factoriales, en consonancia con el modelo propuesto. Nuestras conclusiones indican que los factores de capital humano tales como: el nivel educativo, la especialización funcional y la antigüedad en el puesto, condicionan los efectos de las prácticas de GRH y el desempeño organizacional. El estudio de la relación práctica de GRH- desempeño organizacional y la evaluación de los factores que determinan la diversidad del capital humano nos arroja algo de luz sobre la llamada caja negra. Debido a que, la literatura presta poca atención a los modelos no lineales. <![CDATA[<b>Portuguese and Brazilian national cultures, organizational culture and trust</b>: <b>an analysis of impacts</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en The objective of this paper is to investigate the influence of trace constituents of Brazilian and Portuguese cultures on the establishment of relationships of trust. For this purpose the head office of a Portuguese multinational company and its subsidiary in Brazil were investigated, by means of research of a qualitative nature, utilizing the case study method. Regarding data collection, twelve interviews were carried out with managers drawn from both countries, based on an interview script developed from a wide-ranging review of the literature on the theme, especially that written from the anthropological perspective, as proposed by Schein (1986). The reports of the interviews gave evidence of the relevance of a more effective management of cultural artefacts, in particular greater attention to the sharing of values, in order to foster the building of stronger bonds of trust and to stimulate cultural contexts more in tune with contemporary organizational discourse.<hr/>Este artigo tem como objetivo central investigar a influência de traços constituintes das culturas brasileira e portuguesa no estabelecimento de relações de confiança. Para tal foi investigada matriz de multinacional portuguesa e sua subsidiária no Brasil. Norteado por esse propósito realizou-se pesquisa de natureza qualitativa e caráter descritivo-analítico, utilizando-se como método o estudo de caso. Em termos da coleta de dados, foram conduzidas doze entrevistas semiestruturadas e em profundidade com gestores de ambos os países, tendo por base roteiro desenvolvido a partir de ampla revisão de literatura sobre o tema, com destaque para a perspectiva antropológica, conforme proposta por Schein (1992). À luz dos relatos das entrevistas obtidas evidencia-se a relevância de gestão mais efetiva dos artefatos da cultura, em particular maior atenção ao compartilhamento de valores, de modo a se fomentar a construção de laços mais fortes de confiança e estimular contextos culturais mais aderentes aos discursos organizacionais contemporâneos. <![CDATA[<b>Influence of entrepreneurial orientation and absorptive capacities in export performance</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en The main purpose of this study is to analyze the influence that entrepreneurial orientation and absorptive capacity have on export performance of small and medium-sized footwear companies. Therefore, this research adopted a quantitative methodological approach, conducting a descriptive, exploratory and transversal empirical study, having applied a questionnaire to a sample of Portuguese companies exporting footwear. From this study it was possible to conclude that entrepreneurial orientation and absorptive capacity enhance export performance of Portuguese footwear companies in foreign markets. It also underline the contribution of this study to the theory of strategic management, since it is known that it encompasses deliberate and emerging initiatives, including the use of resources and capabilities to improve business performance. This study presents entrepreneurial orientation and absorptive capacity as strategic determinants which contribute positively to the export performance.<hr/>O objetivo fundamental deste estudo é analisar a influência que a orientação empreendedora e as capacidades absortivas têm no desempenho das exportações das pequenas e médias empresas de calçado. Para tal, adotamos nesta investigação uma abordagem metodológica quantitativa, realizando um estudo empírico descritivo, exploratório e transversal, tendo aplicado um questionário a uma amostra de empresas portuguesas exportadoras de calçado. Foi-nos possível concluir deste estudo que a orientação empreendedora e as capacidades absortivas melhoraram o desempenho das exportações das empresas portuguesas de calçado em mercados estrangeiros. Destacamos ainda a sua contribuição para a teoria da gestão estratégica, a qual abrange iniciativas deliberadas e emergentes, incluindo a utilização de recursos e capacidades para melhorar o desempenho do negócio. Este estudo apresenta a orientação empreendedora e as capacidades absortivas como determinantes estratégicos que contribuem positivamente para o desempenho das exportações. <![CDATA[<b>Time perception</b>: <b>A study of young Brazilian workers</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Given the importance of time as a category of analysis in organisational research, this study’s objective was to analyse the time perceptions of young Brazilian workers. The study was guided by the five time dimensions proposed by Bluedorn and Jaussi (2007): polychronicity, speed, punctuality, temporal depth and entrainment. The field work consisted of a descriptive case study, paired with a quantitative analysis of data collected with a structured, closed and self-administered questionnaire based on Paiva, Dutra, Santos and Barros’s (2013) Time Perception Scale. The data were analysed using univariate and bivariate statistics. Monochronic, slow and punctual behaviours, with past temporal depth, predominate among young workers. The results also show that respondents are highly temporally entrained from various perspectives, particularly entrainment through synchrony, followed by entrainment through leadership and conduction. Based on these findings, the contributions and limitations of the study are presented, and new possibilities for future research are suggested.<hr/>Diante da importância do tempo enquanto categoria de análise no campo das organizações, o objetivo do estudo foi analisar as percepções temporais de jovens trabalhadores brasileiros. O estudo pautou-se nas cinco dimensões temporais apresentadas por Bluedorn e Jaussi (2007), quais sejam: policronicidade, velocidade, pontualidade, profundidade temporal e arrastamento. O trabalho de campo consistiu em um estudo de caso, descritivo, com abordagem quantitativa, sendo a coleta de dados realizada por meio de questionário estruturado, fechado e autoaplicável, a Escala de Percepção Temporal, EVT, de Paiva, Dutra, Santos e Barros (2013). Os dados foram tratados utilizando-se estatística uni e bivariada. Predomina entre os jovens trabalhadores um comportamento monocrômico, lento, pontual, com profundidade temporal passada. Os pesquisados consideram-se altamente arrastados temporalmente em diversas perspectivas, destacando-se o arrastamento por sincronia, seguido pelo arrastamento por liderança e por condução. A partir dos resultados, contribuições e limitações do estudo apresentado, sugerem-se novas possibilidades para pesquisas futuras. <![CDATA[<b>Entrepreneurial Orientation and Knowledge Transfer</b>: <b>analysis in Spanish family businesses</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000100022&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study tries to answer the following research questions in the context of family-owned firms: How is knowledge management related to entrepreneurship? How are knowledge management and entrepreneurship related to business performance? How does the family influence the above relationships? To answer these questions we performed a study to firms belonging to Family Business Regional Associations. The methodology used to analyze these relationships is based on a structural equation approach (SEM), specifically Partial Least Squares (PLS). The main value of this study is the proposition of two models. The first model analyzes the relationship among Knowledge Transfer (KT), Entrepreneurial Orientation (EO) and Performance (PERF). The second model studies the Family Influence (FI) as a moderating variable of such relationships. As conclusion, in these family firms KT has a significant positive effect on EO, and the latter on PERF. FI strengthening moderates the relationship between KT and EO and PERF. The implications for managers are clear. Our study provides a theoretical and empirical basis for further study on KT and EO in family business.<hr/>Este estudio trata de responder a las siguientes preguntas de investigación en el contexto de las empresas familiares: ¿Cómo se relaciona la gestión del conocimiento con el espíritu emprendedor? ¿Cómo se relacionan la gestión del conocimiento y el espíritu emprendedor con el rendimiento de la empresa? ¿Cómo influye la familia en dichas relaciones? Para responder a estas preguntas se realizó un estudio a las empresas que pertenecen a las Asociaciones Territoriales de Empresa Familiar. La metodología utilizada para analizar las relaciones propuestas se basa en un modelo de ecuaciones estructurales, concretamente el enfoque Partial Least Squares. El principal valor del trabajo es la propuesta de dos modelos: el primer modelo analiza la relación entre transferencia de conocimientos (TC), orientación emprendedora (OE) y rendimiento (REND); el segundo modelo estudia la influencia de la familia (IF) como una variable moderadora de dichas relaciones. Como conclusión, en las empresas familiares de nuestra muestra la TC tiene un efecto positivo significativo sobre la OE, y ésta sobre el REND. La IF modera fortaleciendo la relación entre TC y OE y REND. Las implicaciones prácticas son claras. Nuestro estudio proporciona una base teórica y empírica para futuros estudios sobre TC y OE en las empresas familiares.