Scielo RSS <![CDATA[Tourism & Management Studies]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-845820180001&lang=pt vol. 14 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Tourism, cultural activities and sustainability in the Spanish Mediterranean regions</b>: <b>a probit approach</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Culture is the preferred activity of sun & sand tourists visiting the Spanish Mediterranean regions. Improving our knowledge on the factors surrounding this type of demand appears to be pivotal for the continuous renewal of those mature destinations. With this objective we apply probit models to a data set of more than 200,000 questionnaires accounting for the socio-economic characteristics of the tourists, their trip behaviour, and destination and time fixed effects. Results allow us to identify interesting characteristics of tourism and of cultural activities, making this product a good candidate to contribute to the sustainability of destinations.<hr/>La cultura es la actividad preferida de los turistas de sol y playa que visitan las regiones del Mediterráneo español. Aumentar el conocimiento de los factores asociados a este tipo de demanda resulta clave para la renovación de estos destinos maduros. Con este objetivo aplicamos modelos probit a una muestra de datos de más de 200,000 cuestionarios, que recogen información sobre las características socio-económicas del turista, su patrón de viaje, y los propios efectos regionales y temporales del análisis. Los resultados de la investigación nos ayudan a identificar características propias del turismo de actividades culturales que lo convierten en un buen candidato para contribuir a mejorar la sostenibilidad de los destinos. <![CDATA[<b>Competitividade de Destinos Turísticos: um Modelo de Aplicação para o sul de Portugal versus as regiões Mediterrânicas de Espanha</b>: <b>COMPETITIVTOUR</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tourism destination competitiveness analysis benefits from a growing number of theoretical and applied developments. To support competitiveness strategies and despite the paraphernalia of competitiveness indexes available, there is not just a single set of indicators that can be used for all destinations at all times. The COMPETITIVTOUR model, developed since 2009 is applied to the south of Portugal versus the Mediterranean regions of Spain, a geographical area that aggregates 14 provinces, 20.2 million inhabitants and 180.1 million overnight stays. COMPETITIVTOUR&rsquo;s objective is to create and apply a territorial assessment model, adapted to the common specificities of these regions, aiming to assist in guiding the complex task of destination competiveness management, with inputs from 25 official producers of information from Portugal and Spain. The outputs are aggregated in three main topics: territory management, markets, and resources&products. Critical areas were identified, with emphasis on the growing seasonality of demand, the market demand and supply adjustment and accommodation prices.<hr/>A análise da competitividade do destino turístico beneficia de um número crescente de desenvolvimentos teóricos e aplicados. Para apoiar as estratégias de competitividade e apesar da parafernália dos índices de competitividade disponíveis, não há apenas um único conjunto de indicadores que podem ser usados para todos os destinos em todos os momentos. O modelo COMPETITIVTOUR, desenvolvido desde 2009, é aplicado ao sul de Portugal e em relação às regiões mediterrâneas de Espanha, uma área geográfica que agrega 14 províncias, 20,2 milhões de habitantes e 180,1 milhões de dormidas. O objetivo do COMPETITIVTOUR é criar e aplicar um modelo de avaliação territorial, adaptado às especificidades comuns dessas regiões, com o objetivo de orientar a complexa tarefa de gestão da competitividade do destino, com dados de 25 produtores oficiais de informação de Portugal e Espanha. Os resultados são agregados em três tópicos principais: gestão de territórios, mercados e recursos e produtos. Foram identificadas áreas críticas, com ênfase na sazonalidade crescente da procura, na procura do mercado e no ajuste da oferta e preços do alojamento. <![CDATA[<b>A competitividade do setor do turismo em Portugal</b>: <b>aplicando o diamante de Porter</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The tourism sector has stood out for its enormous capacity for growth on a global scale and holding a relevant role both as a tool for the competitiveness and as a driver of regional development. This profile stems not only from its multiplier effects but also the opportunities susceptible to identification within the scope of offsetting regional disparities in growth and prosperity. The objective of this research consists of evaluating the competitiveness of the regional areas and directorates of tourism in Portugal. We have used primary data (a sample of 446 companies), through a questionnaire aimed at companies displaying the activities characteristic of the World Tourism Organisation satellite account. Through the application of Porter&rsquo;s Diamond Model, we attained at a conceptual model through recourse to the Partial Least Square - Path Modelling technique with the objective of analysing the relationships unfolding among the determinant variables to competitiveness in the tourism sector. Despite the results returned proving clear, we also verify that encapsulating competitiveness proves no easy task given how Portugal reports regions with simultaneously very varied and very specific characteristics.<hr/>O sector do turismo destaca-se pela enorme capacidade de crescimento a nível mundial, desempenhando um papel relevante tanto como ferramenta para a competitividade como enquanto motor do desenvolvimento regional. Este perfil decorre não apenas dos seus efeitos multiplicadores, mas também das oportunidades suscetíveis de identificação no âmbito da compensação das disparidades regionais no crescimento e prosperidade. O objetivo desta investigação consiste em avaliar a competitividade das áreas regionais e direções do turismo em Portugal. Utilizamos dados primários (uma amostra de 446 empresas), através de um questionário destinado a empresas que exibem as atividades características da conta satélite da Organização Mundial de Turismo. Através da aplicação do Modelo de Diamante de Porter, alcançamos um modelo conceitual através do recurso à técnica de Partial Least Square - Path Modelling com o objetivo de analisar as relações que se desdobram entre as variáveis determinantes para a competitividade no setor de turismo. Apesar de os resultados retornados serem claros, verificamos também que o encapsulamento da competitividade não se revela uma tarefa fácil, dado o fato de Portugal englobar regiões com características simultaneamente muito variadas e muito específicas. <![CDATA[<b>Um paradigma alternativo para o ordenamento do território e o turismo em paisagens costeiras</b>: <b>as métricas espaciais como indicadores para ordenamento e o turismo em paisagens costeiras</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Coastal urbanization dynamics in the Algarve are intimately related with tourism, which dominates the regional economy. We present part of the results of a research project in the coastal landscapes of Algarve, focusing on land use and land change, particularly urban sprawl around Faro, one of the highest concentrations of tourism resorts in the region. We performed a diachronic analysis (1990-2000) based on Corine Land Cover data. We combined contingence tables and landscape metrics. A parsimonious suite of these spatial metrics were selected in order to be easily combined as to derive results with a straightforward interpretation, and moving windows technique facilitated the task in identifying gradients of landscape heterogeneity. Land use planning must pay more attention to tourism, adopting combined spatial approaches, monitor initiatives, and do better plans. Metrics are good indicators for this purpose.<hr/>As dinâmicas urbanas no litoral do Algarve estão intimamente ligadas ao turismo, que domina a economia regional. Apresentamos uma parte dos resultados de um projecto de investigação sobre as alterações do uso do solo nas paisagens costeiras do Algarve, nomeadamente na dispersão urbana em volta de Faro, uma das zonas com maior concentração de “resorts” na região. Desenvolvemos uma análise diacrónica (1990-2000) baseada no Corine Land Cover combinando tabelas de contingência com métricas da paisagem. Foi seleccionado um conjunto parcimonioso de métricas facilitando o seu uso conjunto e gerando resultados que fossem claramente interpretados; a ténica “janelas móveis” facilitou a identificação de gradientes de heterogeneidade da paisagem. O ordenamento do território deve prestar mais atenção ao turismo, adoptando abordagens espaciais, monitorizando iniciativas, planeando melhor. As métricas constituem bons indicadores para este fim. <![CDATA[<b>Destination image, satisfaction and destination loyalty in cruise tourism</b>: <b>the case of Malaga (Spain)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Over the past decades, cruise tourism is a sector that has experienced a tremendous growth around the globe. The relations that are established between the different agents that interact in this industry, passengers, crew and residents are crucial for visitor satisfaction and the success of the tourist destination. The study has analyzed the different types of cruise passengers who landed at the port of Malaga and their perception of the city through destination image, satisfaction and destination loyalty. A cluster analysis identified the existence of four different groups of passengers whose opinions can give a specific answer to the consolidation of Malaga as a quality tourist destination. From a practical point of view, recommendations about the adequate management of the destination´s attractions for the cruise industry are discussed in the conclusions.<hr/>El turismo de cruceros es un sector que ha experimentado un enorme desarrollo en el mundo en las últimas décadas. Las relaciones que se producen entre los diferentes agentes que interactúan en esta industria, pasajeros, tripulación y residentes, son cruciales para la satisfacción de los visitantes y para el éxito del destino turístico. El estudio ha analizado las diferentes tipologías de cruceristas que arriban al puerto de Málaga y su percepción de la ciudad a través de la imagen del destino, la satisfacción y la lealtad al destino. Un análisis cluster demostró la existencia de cuatro grupos de pasajeros claramente diferenciados, cuyas opiniones pueden dar una respuesta específica, para avanzar en la consolidación de Málaga como destino turístico de calidad. Desde un punto de vista práctico, discutiremos en las conclusiones las recomendaciones para la adecuada gestión de las atracciones turísticas dedicadas al sector de los cruceros. <![CDATA[<b>Perfil dos observadores de aves no Parque Natural da Ria Formosa</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt In the Algarve the potential for birdwatching tourism is widely recognized, especially in the Ria Formosa Natural Park (RFNP). This study aims to describe birdwatchers&rsquo; profile in the RFNP. For this purpose, a survey was applied. The results show that the most frequent nationalities of birdwatchers are: British (39%), Dutch (17%) and Portuguese (17%). The majority of birdwatchers are male (55%) and married (57%). The average age is 50 years old. They are highly educated (74% have an academic degree). Concerning profession, the most frequent answer was retired (41%). Respondents are committed to the activity as the majority possess special equipment and practice birdwatching in vacations. This study also tests if nationality is related to other characteristics of the birdwatchers, by using the Kruskal-Wallis and the Chi-square tests. Overall, the results of this study highlight that regional management organizations should invest in developing birdwatching in the RFNP.<hr/>O potencial para o turismo de birdwatching é vastamente reconhecido, especialmente no Parque Natural da Ria Formosa (PNRF). Este estudo tem como objetivo descrever o perfil dos observadores de aves que visitam o PNRF. Para esse propósito, foi aplicado um questionário. Os resultados mostram que as nacionalidades mais frequentes dos observadores de aves são: britânica (39%), holandesa (17%) e portuguesa (17%). A maioria dos observadores de aves é do sexo masculino (55%), sendo o seu estado civil casado (57%). A idade média é de 50 anos. O seu nível educacional é elevado (74% têm um grau académico). Quanto à profissão, a resposta mais frequente foi aposentado (41%). Os inquiridos estão comprometidos com a atividade, pois a maioria possui equipamentos especiais e pratica observação de aves nas férias. Este estudo também testa se a nacionalidade está relacionada com outras características dos observadores de aves, através de testes Kruskal-Wallis e Qui-quadrado. Os resultados deste estudo indicam que as organizações de gestão regional devem investir no desenvolvimento do birdwatching no PNRF. <![CDATA[<b>A inovação nos modelos de negócios</b>: <b>rumo a um quadro conceptual</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Business model innovation (BMI) is core for entrepreneurship in industrial or service sectors, including tourism. Our submission focuses on the development of the field of BMI. We perform systematic literature review based on 316 valid papers indexed on ISI Current Contents, published between 2000 and 2015. Bibliometric results indicate a significant increase in the number of papers, journals and authors, and lack of specialized journals/authors publishing regularly in the BMI field. Thematic analysis reveals that BMI has been extensively studied, however there is rarely any cumulative knowledge effect between authors. Most researches were conceptual or qualitative, however few constructs have been defined and tested to enable quantitative studies. We conclude that there had been little evolution in terms of theoretically developing the BMI field. We argue that there is a need to adopt already existing conceptual models, develop constructs and validate them with primary quantitative data and advanced statistical analysis, in different research contexts.<hr/>A inovação nos modelos de negócios (BMI) é necessária para ações de empreendedorismo em setores industriais ou nos serviços, incluindo o turismo. O presente artigo foca-se no desenvolvimento do campo teórico de BMI. Realiza-se uma revisão sistemática da literatura com base em 316 artigos válidos para a temática estudada, indexados na ISI Current Contents e publicados entre 2000 e 2015. Os resultados da análise bibliométrica apontam para um aumento significativo no número de artigos, revistas científicas e autores, e ainda para a ausência de revistas científicas e autores especializados, com publicações regulares na área de BMI. A análise temática revela que a área do BMI, embora estudada extensivamente, raramente se carateriza por um efeito cumulativo do conhecimento entre os respetivos autores. A maioria das investigações realizadas têm natureza conceptual ou qualitativa, no entanto poucos constructos foram adequadamente definidos e testados de modo a permitir estudos quantitativos subsequentes. As conclusões apontam para uma evolução limitada no que respeita ao desenvolvimento teórico do campo de BMI. Considera-se que existe a necessidade de adotar os modelos conceptuais já publicados, desenvolver constructos adequados e validar os modelos com dados primários quantitativos e análise estatística avançada. <![CDATA[<b>Relação entre recursos intangíveis, capacidades absortivas e desempenho das exportações</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The new paradigm of today&rsquo;s world economy is characterized by the mobility of production resources and the ability to combine them in an efficient way. The strategic management research has recognized the importance of studying the companies&rsquo; resources and capabilities and its usefulness to achieve competitive advantage. This perspective is consistent with the Resource-Based View (RBV) and with the Dynamic Capabilities View (DCV). The source of competitive advantage is much more correlated with intangible resources, since these are rarer and socially complex, making their imitation difficult. Consequently, intangible resources are considered strategic resources, since it allows creating perceived value by the customer, outperforming the competition, competing in new markets and being use in a wide range of products and services. On the other hand, the processes for absorbing external knowledge became an essential element for firms to adapt to changes in the competitive environment. Thus knowledge plays an important role in firms&rsquo; internationalization process. Building on well-established theories, our research explores the influence of intangible resources and absorptive capacities in export performance of Portuguese small and medium enterprises (SMEs) of footwear associated to the Portuguese Footwear, Components and Leather Goods Association (APICCAPS). Based on survey data from 42 firms, our empirical results indicate that globally intangible resources and absorptive capacity have a positive and significant influence on export performance. On one hand, the intangible resources that most contribute to this end are reputational resources, access to financial resources and relational resources, and on the other hand the absorptive capacities that most contribute to export performance are exploitation of knowledge, transformation of knowledge and general knowledge acquisition.<hr/>O novo paradigma da atualidade da economia mundial carateriza-se pela mobilidade dos recursos produtivos e pela capacidade de combiná- los de forma eficiente. A investigação em gestão estratégica tem reconhecido a importância do estudo dos recursos e capacidades das empresas, bem como a sua utilidade para alcançar vantagem competitiva. Esta perspetiva é consistente com a Resource-Based View (RBV) e com a Dynamic Capabilities View (DCV). A fonte de vantagem competitiva surge mais correlacionada com recursos intangíveis, dado estes serem raros e socialmente complexos, dificultando a sua imitação. Consequentemente, os recursos intangíveis são considerados estratégicos, uma vez que permitem criar valor percebido pelo cliente, superar a concorrência e competir em novos mercados, sendo utilizados numa ampla gama de produtos e serviços. Por outro lado, os processos para absorção de conhecimento externo tornaram-se um elemento essencial para as empresas se adaptarem às mudanças no ambiente competitivo. O conhecimento desempenha assim um papel importante no processo de internacionalização das empresas. Baseada em teorias bem estabelecidas, a presente investigação explora a influência dos recursos intangíveis e das capacidades absortivas no desempenho das exportações de pequenas e médias empresas (PME) membros da Associação Portuguesa dos Industriais de Calçado, Componentes a Artigos de Pele e seus Sucedâneos (APICCAPS). Com base numa amostra de 42 empresas, os resultados empíricos deste estudo indicam que os recursos intangíveis e as capacidades absortivas têm uma influência positiva e significativa no desempenho das exportações. Por um lado, os recursos intangíveis que mais contribuem para o efeito são os recursos reputacionais, o acesso a recursos financeiros e os recursos relacionais, e, por outro, as capacidades absortivas que mais contribuem para o desempenho das exportações são a exploração do conhecimento, a transformação do conhecimento e a aquisição de conhecimentos gerais. <![CDATA[<b>Enhancing consumer attitudes toward a website as a contributing factor in business success</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper examines how consumers develop their attitude toward a destination website and are influenced by its usability, perceived risk and perceived usefulness - all of which can enhance their purchase intention. To create an authentic browsing scenario for the study, a website was specially designed for a fictitious tourist destination. Participants were invited to browse the site freely while carrying out the task assigned to them. This approach contributed added value to the research by simulating the real behavior of consumers who are faced with a range of options when selecting their purchase. The findings confirm that perceived usability and usefulness exert a positive influence on attitude toward the website, while the effect of the perceived risk is negative. The key implication is that if tourism business managers can better understand how attitude toward a website is developed this will enable them to market their products and services more effectively.<hr/>Este estudio examina cómo la actitud de los consumidores hacia el sitio web de un destino turístico está influenciada por su facilidad de uso, por el riesgo percibido y por la utilidad percibida, pudiendo todo ello aumentar su intención de compra. Con el fin de crear un auténtico escenario en el que navegar, se creó un sitio web diseñado específicamente para un destino turístico ficticio. Los participantes fueron invitados a navegar por el sitio web libremente mientras realizaban ciertas tareas que se les habían asignado. El valor añadido de esta investigación radica en simular el comportamiento real de los consumidores, los cuales se enfrentan a una amplia gama de opciones a la hora de seleccionar su compra. Los resultados confirman que la facilidad de uso y la utilidad percibidas ejercen una influencia positiva sobre la actitud hacia el sitio web, mientras que el efecto del riesgo percibido es negativo. La implicación más importante de este trabajo es que si los gerentes de las empresas de turismo conocen mejor los aspectos que influyen en la actitud hacia un sitio web, esto les permitirá comercializar sus productos y servicios de manera más eficaz. <![CDATA[<b>Cultura como uma dimensão da marca-país</b>: <b>os altos e baixos da imagem de marca do Brasil</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Culturally, a country is recognized internationally as representing a significant aspect of country branding and destination branding. Therefore, the aim of this paper is to explore ‘culture&rsquo; and its associations for Brazil as a country brand dimension, which is the unit of analysis for this interpretive study in England. Thus, after focus group and thematic analyses exploring and interpreting the findings, Brazil was perceived as having a ‘diverse and positive culture&rsquo;. The most surprising finding concerns the participants&rsquo; awareness of the diversity of associations with Brazil&rsquo;s brand image. Initially, ‘football&rsquo;, ‘Carnival&rsquo; and ‘Rio&rsquo; were the prevalent themes of the discussion, followed by ‘music&rsquo;. Brazil&rsquo;s next most recognized unique cultural aspects were ‘flip- flops&rsquo;, the ‘Amazon&rsquo;, ‘carnival parades&rsquo;, ‘Brazil nuts&rsquo; and the ‘Brazilian native indigenous people&rsquo;. Nevertheless, Brazil&rsquo;s brand image is, to some extent, more favourable than unfavourable. Thus, this study can orientate strategies for branding campaigns while fomenting business and tourism for a reputable, sustainable and successful country brand.<hr/>Culturalmente, um país é reconhecido internacionalmente, representando um aspecto significativo da gestão de marca do país e da gestão de marca do destino. Por isso, o objetivo desse artigo é explorar ‘cultura&rsquo; e suas associações para o Brasil como uma dimensão da marca do país, que é a unidade de análise para esse estudo interpretativo na Inglaterra. Assim, após o grupo focal e análises temáticas, explorando e interpretando os achados, o Brasil foi percebido como possuindo uma ‘cultura diversa e positiva&rsquo;. O achado mais surpreendente refere-se à notoriedade dos participantes da diversidade de associações com a imagem de marca do Brasil. Inicialmente, ´futebol´, ‘Carnaval&rsquo; e ‘Rio&rsquo; foram os temas prevalentes da discussão, seguidos de ‘música&rsquo;. Os seguintes aspectos culturais únicos mais reconhecidos do Brasil foram as ‘sandálias de dedo&rsquo;, a ‘Amazônia&rsquo;, ‘desfiles de carnaval&rsquo;, ‘castanha-do- pará&rsquo; e os ‘povos indígenas nativos brasileiros&rsquo;. No entanto, a imagem de marca do Brasil é, em certa medida, mais favorável do que desfavorável. Assim, esse estudo pode orientar estratégias para campanhas de gestão de marca enquanto fomenta negócios e turismo para uma marca de país respeitável, sustentável e bem-sucedida.