Scielo RSS <![CDATA[Tourism & Management Studies]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-845820180002&lang=en vol. 14 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Low cost carriers and tourism destinations development</b>: <b>case study of Oporto, Portugal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Mobility is one of the characteristics of modern society. The world today, despite the uncertainties brought by globalization is an interconnected reality of networks, whether physical or virtual. In Europe this mobility is higher than before due to the new offer of routes and frequencies of airlines, mainly of the low cost carriers (LCC). Portugal is one of the countries that grew in terms of new routes, new destinations and above all new customers with economic impacts in the regions. Over the last decade, LCC at Oporto (OPO) airport have boosted their traffic volume by approximately 260%. The evolution of OPO airport, generated by LCC, has meant that other regional airports have followed this trend and have also experienced a positive and growing net impact on their local economy. The main issue of this study is to analyse the evolution of LCC air traffic at Francisco Sá Carneiro Airport in OPO and its economic impact on this airport's area of influence. We use a cost-benefit analysis model to determine the costs, benefits and net impact of low cost routes on the development of the local economy between 2005 and 2012. In 2005 these carriers started operating at OPO Airport.<hr/>A mobilidade é uma das características da sociedade moderna. O mundo de hoje, apesar das incertezas trazidas pela globalização, é uma realidade interconectada de redes, sejam elas físicas ou virtuais. Na Europa, essa mobilidade é maior do que antes devido à nova oferta de rotas e frequências de companhias aéreas, principalmente das companhias de baixo custo (LCC). Portugal é um dos países que cresceu quer em termos de novas rotas, novos destinos e, sobretudo, novos clientes, gerando impactos económicos regionais. Ao longo da última década, as companhias áreas de baixo custo que operam no aeroporto do Porto (OPO) aumentaram o volume de tráfego em aproximadamente 260%. Esta evolução, gerada pelas LCC, significou que outros aeroportos regionais seguiram essa tendência e também experimentaram um impacto líquido positivo e crescente na sua economia local. Este estudo tem como principal objetivo analisar a evolução do tráfego aéreo do LCC no Aeroporto Francisco Sá Carneiro (OPO) e o seu impacto económico na área de influência. Foi utilizado um modelo de análise de custo-benefício para determinar os custos, benefícios e impacto líquido das rotas de baixo custo no desenvolvimento da economia local entre 2005 e 2012. As operadoras áreas de baixo custo começaram a operar no aeroporto OPO em 2005. <![CDATA[<b>Aprendizagem Organizacional na Indústria da Hotelaria</b>: <b>um instrumento de medida ecléctico do Porto, Portugal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Organizational Learning, despite being a widely debated topic in the literature on management, regarding the hotel industry still suffers from scattered information. This study was conducted with 295 professionals, among them managers and employees of hotels in Brazil and Portugal in order to validate a measuring instrument of organizational learning, properly adapted for hotel industry, and identify differences in the degree of efficiency of the organizational learning process between hotels of different categories, and between managers and employees. Initially a content validation with representatives of the hotel industry was made, then a confirmatory factor analysis was performed. As a result, we obtained a scale with 4 factors and 12 items, which was able to identify differences in the level of organizational learning between hotels and between managers and employees. There is evidence that the ability of individuals and groups to learn is encouraged, but is not being achieved in full in this industry, and that the most critical part of the process involves the dimension of creation and knowledge management in this industry.<hr/>A aprendizagem organizacional, apesar de ser um tema amplamente discutido na literatura sobre gerenciamento, a informação em torno do mesmo é ainda dispersa em relação a indústria da hotelaria. Este estudo foi realizado com 295 profissionais, dentre eles gerentes e funcionários de hotéis no Brasil e em Portugal, para validar um instrumento de medição da aprendizagem organizacional adequadamente adaptado para a indústria da hotelara e identificar diferenças no grau de eficiência do processo de aprendizagem organizacional entre hotéis de diferentes categorias, e entre gerentes e funcionários. Inicialmente, foi realizada uma validação de conteúdo com representantes da indústria da hotelaria e, posteriormente, uma análise fatorial confirmatória. Como resultado, obtivemos uma escala com 4 fatores e 12 itens, que foi capaz de identificar diferenças no grau de eficiência do processo de aprendizagem organizacional entre profissionais de diferentes hotéis e entre gestores e colaboradores. Há evidências de que a capacidade dos indivíduos e grupos para aprender é encorajada nos hotéis pesquisados, entretanto a aprendizagem organizacional não está sendo alcançada na íntegra neste setor, sendo a parte mais crítica do processo a dimensão de criação e gerenciamento de conhecimento neste setor. <![CDATA[<b>Food services and customer loyalty in the hospitality industry</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Understanding the needs and expectations of customers is a major competitive tool. Their perception of food service quality has been increasingly studied. An understanding of this topic can help managers to develop strategies to improve customer satisfaction and increase loyalty. The objective of the research is to verify the predictive power of food service quality elements on customer loyalty intentions. This research is exploratory with quantitative approach applied to a hotel in Balneário Camboriú. We used multiple regression analysis to achieve results. The constructs analysed were: Service Brigade; Management; Menu; Ancillary Services; and Physical Features, which did not prove to be significant to Loyalty. The most significant construct was Service Brigade, a finding consistent with studies that show that employee training is key to increase the level of satisfaction and loyalty.<hr/>Compreender as expectativas e desejos do cliente é uma grande ferramenta competitiva. A sua perceção acerca dos aspetos de qualidade em serviço de alimentação vem sendo estudada com maior frequência. Está discussão auxilia o gestor elaborar estratégias que melhorem a satisfação do cliente e aumentem lealdade. O objetivo da pesquisa foi verificar o poder prever a intenção de lealdade através dos elementos de qualidade do serviço de alimentação. A metodologia adotada é uma pesquisa exploratória com abordagem quantitativa aplicada em um hotel de Balneário Camboriú. Utilizou-se de análise de regressão múltipla para alcançar os resultados. Os constructos analisados foram: Brigada de serviço; Gerência; Cardápio; Serviços auxiliares; e Aspetos físicos, este não se mostrou significativo em medir a Lealdade. O fator com melhor resultado foi Brigada de serviço, corroborando com estudos que concluem que o treinamento dos funcionários é vital para alavancar o nível de satisfação e lealdade. <![CDATA[<b>Sustainability communication and its effect in consumer intention to visit a tourist destination</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article investigated if the rational and hedonic of sustainability stimuli inserted in communications of touristic leisure destinations, moderated by emotions, involvement and ecological awareness are related to the consumer intention to visit a tourist destination. The research was made through an experimental design with manipulation between groups. Text messages manipulated the sustainability stimuli, and presented only one manipulated condition to each participant. It was found that the hedonic sustainability stimuli have a stronger effect over the consumer's intention, especially to those with low ecological awareness. The study contributes to literature by revealing that despite the emotion constructs and the fact that ecological involvement and awareness are not strong moderators in the relation between rational or hedonic sustainability stimuli and intention, they are aspects that, when positively activated, especially from hedonic arguments of sustainability, generate greater intention to visit destination by the consumer.<hr/>Este artigo buscou identificar se os estímulos racionais e hedônicos de sustentabilidade inseridos em comunicações de destinos turísticos de lazer, moderados pelas emoções, envolvimento e consciência ecológica, se relacionam com a intenção de visitar um destino turístico por parte do consumidor. A pesquisa adotou um desenho experimental com manipulação entre grupos. Os estímulos de sustentabilidade foram manipulados por meio de mensagens textuais, sendo que cada participante foi apresentado a apenas uma condição manipulada. Encontrou-se que o estímulo hedônico de sustentabilidade tem maior efeito sobre a intenção do consumidor, sobretudo para aqueles com baixa consciência ecológica. O estudo contribui para a literatura ao revelar que apesar dos construtos emoção, envolvimento e consciência ecológica não serem fortes moderadores na relação entre estímulos racionais ou hedônicos de sustentabilidade e a intenção, são aspectos que, quando ativados positivamente, especialmente a partir dos argumentos hedônicos de sustentabilidade, geram maior intenção de visitar o local por parte do consumidor. <![CDATA[<b>Bulgarian tourism and the problem of poverty alleviation in Bulgaria</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en The present research paper summarizes the results from a broader research on the topic “Bulgarian tourism and the problem of poverty in Bulgaria” commissioned by the German Foundation “Fridrich Ebert”, Sofia Bureau in 2014. Here, a more detailed literature review has been added to the one of the original research with the aim to follow the scientific discussion on this issue in the Bulgarian society for more than a century and to step on the more recent publications existing worldwide. The study examines the question about the ability of Bulgarian tourism to solve the problems with the widespread poverty in Bulgaria in the context of the two main issues such as: (i) the degree of association (in terms of Pearson's Product-moment coefficients) of the Bulgarian tourism with the economic performance of the EU tourism emitting economies, and whether this association in particular contributes for “transmission of poverty”, and (ii) what will be the estimated volume of the average month salary of the employees on labor contracts in Bulgarian tourism for the next ten years by the Holt- Winters exponential smoothing method. These two sub-questions, these two issues, have been chosen deliberately as the usual excuse of the representatives of the Bulgarian tourism industry for the much weaker results in comparison to the neighboring competing countries is that the tourists who come usually to Bulgaria from Western Europe are poorer. Another reason for the above posed questions is the contentiously repeated in the Bulgarian society “mantra” that the tourism sector in the country will grow on its own without any need of government support and direction and it will lead to a steady increase in the disposable incomes of the employed personnel. Although this claim might have appeared true for the end of the 1990s, the monthly level of salaries in tourism lags significantly behind many other service sectors in Bulgaria.<hr/>O presente trabalho resume os resultados de uma investigação mais ampla sobre o tema “Turismo búlgaro e o problema da pobreza na Bulgária”, encomendado pela Fundação Alem㠓Fridrich Ebert” em 2014. Aqui, uma revisão bibliográfica mais detalhada foi adicionada à pesquisa original com o objetivo de seguir a discussão científica sobre esta questão na sociedade búlgara por mais de um século, baseada nas publicações mais recentes existentes em todo o mundo. O estudo examina a questão sobre a capacidade do turismo búlgaro para resolver os problemas da pobreza generalizada na Bulgária no contexto das duas principais questões, tais como: (i) o grau de associação (em termos de coeficientes de Pearson Produto-Momento) de o turismo búlgaro com o desempenho económico das economias emissoras de turismo da UE, e se esta associação em particular contribui para a “transmissão da pobreza”, e (ii) qual será o volume estimado do salário médio mensal dos empregados em contratos de trabalho no turismo búlgaro para os próximos dez anos pelo método de suavização exponencial de Holt- Winters. Estas duas questões foram escolhidas deliberadamente devido à desculpa habitual dos representantes da indústria do turismo búlgara para os resultados muito mais fracos em comparação com os países vizinhos é que os turistas da Europa Ocidental que vêm geralmente para a Bulgária são mais pobres. Outra razão para as questões colocadas acima é a repetida afirmação da sociedade búlgara de que o setor do turismo no país crescerá sozinho sem qualquer necessidade de apoio e direção do governo e levará a um aumento constante dos rendimentos dos empregados no setor. Embora essa afirmação possa parecer verdadeira no final da década de 1990, o nível mensal de salários no turismo fica significativamente atrás de muitos outros setores de serviços na Bulgária. <![CDATA[<b>Gender and experiences of retaliation</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Given the idiosyncrasies of call center work, its impact on the lives of employees and their possible reactions, we analyzed what forms of retaliation can occur in such an environment by considering gender. We performed qualitative descriptive research. We have interviewed 20 call center agents (9 men and 11 women) in Belo Horizonte, the capital city of Minas Gerais state, in Brazil. We fully transcribed all interviews and subjected the data to discourse analysis (the French approach). The results showed that in this case, there was no gender difference regarding perceived unfairness. Thus, workers of both genders often retaliate and consider their actions to be reasonable.<hr/>Dadas as idiossincrasias do trabalho do call center, seu impacto na vida dos funcionários e suas possíveis reações, analisamos quais formas de retaliação podem ocorrer em um ambiente desse tipo, considerando gênero. Realizamos pesquisa descritiva qualitativa. Entrevistamos 20 agentes do call center (9 homens e 11 mulheres) em Belo Horizonte, capital do estado de Minas Gerais, no Brasil. Todas as entrevistas foram transcritas na íntegra e os dados foram submetidos à análise do discurso (abordagem francesa). Os resultados mostraram que, neste caso, não houve diferença de gênero em relação às injustiças percebidas. Assim, os trabalhadores de ambos os sexos muitas vezes retaliam e consideram suas ações razoáveis. <![CDATA[<b>Efficiency determinants in Portuguese banking industry</b>: <b>an application through fractional regression models</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en The participation in the Euro area and the current financial crisis substantially conditioned the development of the Portuguese banking industry, for which is expected a continuous fall in income and a growing competitive pressure, improving the need to look carefully to issues as efficiency as an essential survival factor. Efficiency indicators of the main banks operating in Portugal were measured through DEA methodology. The application of two-stage models allowed circumventing the usual problems inherent to the coexistence of the production and intermediation approaches. The application of regression for proportions, more appropriate than traditional linear and Tobit regressions, to deal with the fractional nature of the DEA scores, allowed the identification of efficiency determinant factors for the main banks operating in Portugal. The fractional regression models demonstrate evidence of improved specification comparing to traditional regression models. The variables that appear to major influence on overall efficiency are internationalization, size and type of ownership of capital.<hr/>A participação na área Euro e a atual crise financeira têm condicionado substancialmente o setor bancário português, para o qual se prevê a continuação de quebras significativas nos rendimentos e uma crescente pressão competitiva, sendo a eficiência um fator imprescindível para a sobrevivência. Foram avaliados diversos indicadores de eficiência dos principais bancos a operar em Portugal, através da metodologia DEA. A aplicação de modelos bietápicos permitiu contornar a habitual problemática inerente à coexistência das abordagens de produção e intermediação. A aplicação de regressões para proporções, mais apropriadas que as tradicionais regressões lineares ou que o modelo Tobit, para lidar com a natureza fracionaria dos índices DEA, permitiu a identificação dos fatores determinantes da eficiência dos principais bancos a operar em Portugal. Os modelos de regressão fracional mostram evidências de melhor especificação relativamente aos modelos de regressão tradicionais. As variáveis que parecem exercer maior influência sobre os níveis de eficiência bietápica global são as variáveis internacionalização, dimensão e tipo de propriedade do capital. <![CDATA[<b>Privacy preservation in data intensive environment</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582018000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Healthcare data frameworks have enormously expanded accessibility of medicinal reports and profited human services administration and research work. In many cases, there are developing worries about protection in sharing restorative files. Protection procedures for unstructured restorative content spotlight on recognition and expulsion of patient identifiers from the content, which might be lacking for safeguarding privacy and information utility. For medicinal services, maybe related exploration thinks about the therapeutic records of patients ought to be recovered from various destinations with various regulations on the divulgence of healthcare data. Considering delicate social insurance data, privacy protection is a significant concern, when patients' mediclinical services information is utilized for exploration purposes. In this article we have used feature selection for getting the best feature set to be selected for privacy preservation by using PCA (Principle Component Analysis). After that we have used two methods K-anonymity and fuzzy system for providing the privacy on medical databases in data intensive enviroments. The results affirm that the proposed method has better performance than those of the related works with respect to factors such as highly sensitive data preservation with k-anonymity.<hr/>As estruturas de dados de assistência médica expandiram enormemente a acessibilidade de relatórios médicos e o trabalho de administração e pesquisa de serviços humanitários. Em muitos casos, há preocupações crescentes sobre a proteção no compartilhamento de arquivos. Os procedimentos de proteção para conteúdo recuperado não estruturado são o reconhecimento e a exclusão de identificadores de pacientes do conteúdo, o que pode estar faltando para salvaguardar a privacidade e a utilidade da informação. Para os serviços de medicina, talvez a exploração relacionada pense que os registros terapêuticos dos pacientes devam ser recuperados de vários destinos com várias regulamentações sobre a divulgação dos dados de saúde. Considerando os dados do seguro social, a proteção da privacidade é uma preocupação significativa, quando as informações dos serviços médicos dos pacientes são utilizadas para fins de exploração. Neste artigo usamos a seleção de recursos para obter o melhor conjunto de recursos a ser selecionados para preservação da privacidade usando a ACP (Análise de Componentes Principais). Depois disso, usamos dois métodos K-anonimato e sistema fuzzy para fornecer privacidade em bancos de dados médicos em ambientes intensivos em dados. Os resultados afirmam que o método proposto tem melhor desempenho do que o dos trabalhos relacionados a fatores como preservação de dados altamente sensíveis com k-anonimato.