Scielo RSS <![CDATA[Tourism & Management Studies]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-845820190001&lang=en vol. 15 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Predictive models for hotel booking cancellation</b>: <b>a semi-automated analysis of the literature</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582019000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en In reservation-based industries, an accurate booking cancellation forecast is of foremost importance to estimate demand. By combining data science tools and capabilities with human judgement and interpretation, this paper aims to demonstrate how the semiautomatic analysis of the literature can contribute to synthesizing research findings and identify research topics about booking cancellation forecasting. Furthermore, this works aims, by detailing the full experimental procedure of the analysis, to encourage other authors to conduct automated literature analysis as a means to understand current research in their working fields. The data used was obtained through a keyword search in Scopus and Web of Science databases. The methodology presented not only diminishes human bias, but also enhances the fact that data visualisation and text mining techniques facilitate abstraction, expedite analysis, and contribute to the improvement of reviews. Results show that despite the importance of bookings’ cancellation forecast in terms of understanding net demand, improving cancellation, and overbooking policies, further research on the subject is still needed.<hr/>Na gestão de receitas em turismo e hotelaria, a exatidão da previsão de cancelamento de reservas é de extrema importância para estimar a procura. Através da aplicação de ferramentas e recursos de data science, com apoio do julgamento e interpretação humanos, temos como objetivo demonstrar como a análise semiautomática da literatura pode contribuir para sintetizar a investigação existente para a previsão de cancelamento de reservas, incluindo a identificação dos tópicos abordados pela investigação. Para além disso, ao detalhar o procedimento experimental da análise, temos como objetivo encorajar outros autores a realizar análises automatizadas de literatura. Os dados utilizados foram obtidos a partir das bases de dados da Scopus e da Web of Science. A metodologia utilizada, além de atenuar o viés humano, demonstrou como as técnicas de visualização de dados e de text mining facilitam a abstração, fomentam a aceleração da análise e contribuem para a melhoria das revisões. Os resultados mostram que, embora a previsão de cancelamento de reservas seja de reconhecida importância para a compreensão da procura líquida e melhoria das políticas de cancelamento e overbooking, há ainda necessidade de mais investigação sobre o assunto. <![CDATA[<b>Analysis of the intent to purchase travel on the web</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582019000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en The role of the Internet in the development of global markets offers a valuable object of study. This is especially true for tourism, both because of its contribution to the Spanish economy and because its intangible nature makes the Internet the most effective dist ribution channel for it. To help companies differentiate their websites, this work proposed a model of purchase intention, which includes the determinants of that intention. Cluster analysis was performed on a representative sample to sort potential and current consumers of online travel into groups based on their perceptions of the factors of the model. While young consumers see purchasing tourism - related services on the Internet as easy and cost-effective, contrary results are obtained for the elderly. However, the perceived risk is relevant for most individuals. In order to optimise the benefits of e - commerce, companies must build strategies that meet the expectations of each type of client.<hr/>El desarrollo de mercados globales debido a Internet hace interesante su estudio, especialmente en torno al turismo, no sólo por la contribución de este sector a la economía española, sino también por la naturaleza intangible de los servicios ofrecidos, haciendo de Internet el canal de distribución más efectivo. Para que estas empresas diferencien sus páginas web, se ha propuesto un modelo de intención de compra que incluye factores determinantes de dicha intención, recogidos en la escasa literatura del comercio electrónico de viajes. El análisis clúster sobre una muestra representativa de potenciales y actuales consumidores de viajes online permite obtener diferentes grupos, y según sus percepciones de los factores del modelo. Mientras que los más jóvenes perciben una mayor facilidad y ventaja en precios en esta compra, se obtienen resultados contrarios para los de mayor edad, aunque el riesgo percibido se presenta relevante para la mayoría de individuos, lo que determina la necesidad de que las empresas fijen estrategias que satisfagan las expectativas de cada tipo de cliente. <![CDATA[<b>The challenge of linking destination online reputation with competitiveness</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582019000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en The aim of this study is to evidence how 2.0 conversations in social media impact the reputation of destinations. Additionally, the influence of co-creation practices is analysed. The five most competitive destinations worldwide have been chosen for the research. This paper demonstrates that monitoring social media is a challenge in tourism and is a strategic tool to support process decision making and for destination brand building in a sustainable way. Currently, there are several monitoring and analytic tools, but there is a lack of models to systematise and harness it for the Destination Management Organization (DMOs). In conclusion, how tourists play the main role in the competitiveness of Destinations with their experiences and opinions are considered, along with some keys for successful management of social media are given in the view of the results.<hr/>El objetivo de este estudio es mostrar cómo las conversaciones 2.0 que se desarrollan en las redes sociales tienen un impacto en la reputación de los destinos turísticos. Adicionalmente, se analiza si las practices de co-creación tienen alguna indicencia. Los 5 destinos más competitivos del mundo conforman la muestra. Este trabajo demuestra que la monitorización de las redes social es un reto en turismo, así como una herramienta estratégica para apoyar el proceso de toma de decisiones y para generar la marca de los destinos de una forma sostenible. Actualmente, existen numerosas herramientas analíticas, pero no hay una carencia clara de modelos que sistematicen estos aspectos para los gestores de destinos turísticos. En conclusion, los turistas juegan un papel claro en la competitividad de los destinos con sus experiencias y opiniones. Los resultados permiten ofrecer algunas claves de éxito para la gestión de las redes sociales como implicaciones practices. <![CDATA[<b>Measuring quality regarding destination marketing</b>: <b>perceptions from local public stakeholders in Portugal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582019000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Motivated by a few studies and international recommendations on tourism quality, we developed a wide-ranging tourism quality scale, adapted to the Portuguese situation. This paper focuses on the development and validation of the marketing subscale to measure the perceptions of local public stakeholders regarding marketing approaches to destination quality improvement. A self-administered survey was applied to a sample of Portuguese municipalities, specifically 134 local public stakeholders, commonly considered local DMOs (Destination Marketing Organizations) and public policy and decision-makers. Exploratory and confirmatory factor analyses were performed to measure quality regarding destination marketing, and two factors were supported: (1) image and promotion; and (2) product differentiation. The instrument demonstrated validity and reliability as a useful measuring tool. The empirical findings highlight the responsibility of local public stakeholders in destination marketing to ensure the quality and competitiveness of tourism, providing many useful insights for future research and practical and theoretical implications.<hr/>Considerando estudos e recomendações internacionais sobre a qualidade em turismo, desenvolveu-se uma escala para a sua avaliação, adaptada à realidade portuguesa. Este artigo foca-se no desenvolvimento e validação da subescala de marketing para medir as percepções dos atores públicos locais em relação às abordagens de marketing para a melhoria da qualidade do destino. Aplicou-se um inquérito a uma amostra de municípios portugueses, especificamente 134, geralmente considerados como as organizações de marketing do destino (DMOs) e principais decisores políticos. Realizaram-se análises fatoriais exploratórias e confirmatórias para aferir a qualidade do marketing de destinos, e dois fatores foram apurados: (1) imagem e promoção; (2) diferenciação do produto. O instrumento demonstrou validade e confiabilidade, sendo uma ferramenta de medida útil. Os resultados destacam a responsabilidade dos stakeholders públicos locais no marketing de destinos para garantir a qualidade e a competitividade do turismo, fornecendo informações úteis para investigações futuras e implicações práticas e teóricas. <![CDATA[<b>Rio de Janeiro residents’ perceptions of the 2016 Olympics in the pre-Games period</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582019000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Between 2014 and 2016, the city of Rio de Janeiro hosted two mega- sporting events: the FIFA World Cup and the Olympics, generating changes in the city. This study aims to analyze the perceptions of Rio residents in the lead-up to the Games. A quantitative survey was conducted face-to-face with a sample of 404 residents, precisely one year before the Olympics. The data indicate that the period before the Games was troubling for residents in light of uncertainties regarding the desired Olympic legacy for the city. In fact, residents’ routines were impacted, either by transit issues or by media reports that generated expectation and apprehension. The pre-Olympic period was marked by protests, concern about overspending, construction delays and fear about the success of the mega-event. However, in the perception of residents, an evident expectation was the legacy to tourism, the visibility of the destination and lasting improvements for tourism and sport.<hr/>Entre 2014 e 2016, a cidade do Rio de Janeiro sediou dois dos principais megaeventos esportivos - a Copa do Mundo da FIFA e os Jogos Olímpicos, gerando diversas mudanças na cidade sede. O presente estudo objetiva estudo pretende analisar a percepção dos residentes na cidade do Rio de Janeiro no período pré-olímpico. Para tanto, foi realizada uma pesquisa quantitativa face a face com uma amostra de 404 residentes do Rio de Janeiro, exatamente um ano antes dos Jogos Olímpicos. Os dados indicam que o período anterior a realização dos Jogos foi preocupante para os residentes, tendo em vista as dúvidas e incertezas quanto ao legado desejado. Na verdade, a população sofreu impactos em sua rotina, seja por trânsito ou por vários meios de comunicação que geraram expectativa e apreensão. No entanto, na percepção do residente, uma expectativa evidente é o legado do turismo, da visibilidade do destino e dos investimentos em melhorias duradouras para o turismo e o esporte. <![CDATA[<b>Strategic human resources management and hotel performance</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582019000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study aims to verify the influence of Strategic Human Resources Management in hotel performance, analysing hotels located in Greater Florianópolis, Brazil. The study conducted bibliographical research, presenting a theoretical basis to support the discussion, and, in terms of methodology, adopted a descriptive (in the positivist paradigm) approach. The study proposed a model analysed by exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and structural equations modelling. The sample consisted of 70 hotel managers and the instrument for data collection was a closed questionnaire. As the main results, it is noteworthy that of the 32 variables studied, 13 variables are connected to high performance in medium-sized hotels in Greater Florianópolis. The research confirmed the proposed model in which Strategic Human Resources Management is directly related to hotel performance. The study showed that employee training and development, as well as structuring the workplace, are essential Strategic Human Resources Management practices to obtain high performance.<hr/>O presente estudo teve por objetivo verificar a relação das práticas de gestão de pessoas com o desempenho em hotéis de Florianópolis. Para a consecução deste objetivo, foi realizado inicialmente uma pesquisa bibliográfica, encontrando fundamentação teórica para suportar esta hipótese. No que tange aos procedimentos metodológicos, caracteriza- se por ser descritiva. O modelo proposto foi analisado pelos critérios de análise fatorial exploratória; análise fatorial confirmatória e modelagem de equações estruturais. A amostra foi composta por 70 gestores hoteleiros e o instrumento foi o questionário fechado. Como os principais resultados, destaca-se que das 32 variáveis estudadas, 13 variáveis possuem relação com o melhor desempenho na hotelaria de hotéis médios, na Grande Florianópolis. Como principais conclusões a pesquisa confirmou o modelo proposto no qual a gestão estratégica de pessoas tem relação direta com o desempenho hoteleiro. Mostrou que das práticas essenciais de gestão de pessoas nessa realidade estão treinamento e desenvolvimento de funcionários, bem como a estruturação do ambiente do trabalho. <![CDATA[<b>Psychological coaching as a driver to enhance the networking capabilities of young entrepreneurs</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582019000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en According to the Global Entrepreneurship Index 2018, Portuguese entrepreneurship is suboptimal, namely due to the low capacity of networking by Portuguese entrepreneurs. As such, this research focuses on the psychological and personality traits that may be the origin of this suboptimal performance. To carry out the research, 331 young adults participated by answering a questionnaire composed out of three parts: a sociodemographic part; the Portuguese Entrepreneurial Psychological Traits Inventory (PEPTI); and the Big Five Inventory (BFI-44). The results show that young entrepreneurs have higher scores on the PEPTI and four of the five dimensions of the BFI-44. However, the differences in Agreeableness are not statistically significant, possibly evidencing one of the reasons for suboptimal networking skills. As networking capabilities are important for successful entrepreneurship, we propose the development of a psychological coaching programme for young entrepreneurs with the objective to enhance several soft-skills that improve networking capabilities.<hr/>Segundo o Global Entrepreneurship Index 2018, o empreendedorismo português é abaixo do ótimo, nomeadamente devido à baixa capacidade de networking dos empreendedores portugueses. Como tal, esta investigação foca-se nos traços psicológicos e de personalidade que podem ser a origem desse desempenho abaixo do ótimo. Participaram 331 jovens adultos para realizar a investigação, respondendo a um questionário composto por três partes: uma parte sociodemográfica; o Inventário Português de Características Psicológicas Empresariais (IPCPE); e o Big Five Inventory (BFI-44). Os resultados mostram que os jovens empreendedores têm pontuações mais altas no IPCPE e em quatro das cinco dimensões do BFI-44. No entanto, as diferenças em agradabilidade não são estatisticamente significativas, possivelmente evidenciando uma das razões para competências de networking abaixo do ótimo. Como as capacidades de networking são importantes para o empreendedorismo de sucesso, propomos o desenvolvimento de um programa de coaching psicológico para jovens empreendedores com o objetivo de impulsionr várias competências sociais que melhoram as capacidades de networking.