Scielo RSS <![CDATA[Tourism & Management Studies]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-845820190002&lang=pt vol. 15 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Online travel agencies</b>: <b>fatores que influenciam a decisão de compra turística</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582019000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This study aims to analyse the tourist online purchasing behaviour through Online Travel Agencies (OTAs) (Booking.com and Expedia.com), which factors have more influence on the buying decision-making and if the degree of importance given to some factors changes according to socio-demographic, economic or travel characteristics. Results show that most tourists book their accommodation through OTAs, mainly due to the easiness of browsing and the better prices. The results also suggest that the most important factor when booking accommodation is the price, although the buying process is complex, the online reviews, promotions and photos are also important. Regarding the level of importance online tourists give to price, there are differences between age groups, income and country of residence. The online reviews are important regardless of the characteristics of the tourist, except for age. It was possible, through a cluster analyses, to find three different segments of tourists considering the importance given to price, online reviews, promotions and photos.<hr/>O presente estudo tem por objetivo analisar o comportamento de compra de alojamento turístico através das agências de viagens online (OTAs) (Booking.com e Expedia.com), identificar o fator que exerce maior influência na decisão de compra, e aferir se o grau de importância dado aos fatores se altera com as características sociodemográficas e económicas ou características das viagens. Conclui-se que a preferência pelas reservas nas OTA resulta da facilidade de navegação e melhores preços. O fator mais importante na compra de alojamento através das OTA é o preço, embora o processo de compra seja complexo, e as online reviews, promoções e imagens sejam também relevantes. O grau de importância atribuído ao preço é diferente conforme a idade, rendimento e país de residência, enquanto as reviews online são importantes independentemente do perfil dos turistas, com exceção da idade. A análise de clusters permitiu agrupar os turistas com características semelhantes em três grupos distintos conforme a importância atribuída ao preço, online reviews, promoções e fotografias. <![CDATA[<b>Analysis of the influence of cultural distance on the intention to visit Spain as a tourist destination</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582019000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt In the tourist sector, visiting tourists’ intention has been the subject of numerous investigations for decades. However, the determining factors of the choice of tourist destination have not been clearly defined. The culture of the country of origin has been recognised as a key element in discerning the varied behaviours that people display. In this study, the capacity of the cultural distance between the considered countries of origin and Spain, according to the model proposed by Hofstede, is evaluated to influence the intention of visiting Spain in the next years, measured as a function of the theory of planned behaviour. The results obtained allow identification of the relevant issues affecting potential tourists’ intention of visiting. Analysis of the validity and reliability of the data used yields satisfactory solutions that enable the establishment of conclusions about behavioural intentions that are very different depending on the cultural distance level of the tourist. The ability of the Hofstede model to explain the intention to visit Spain is, therefore confirmed.<hr/>En el sector turístico, la intención de visita ha sido objeto de numerosas investigaciones desde hace décadas, sin embargo los factores determinantes de la elección del destino turístico no han quedado claramente definidos. La cultura del país de origen se ha reconocido como elemento clave a la hora de discernir las conductas tan variadas por las que optan las personas. En este estudio, se evalúa la capacidad de la distancia cultural entre los países de origen considerados y España, según el modelo propuesto por Hofstede, de influir en la intención de visitar nuestro país en los próximos años, medida ésta en función la Teoría del Comportamiento Planificado - y otros dos factores añadidos. La interpretación de los resultados permite identificar las cuestiones relevantes en la intención de visita de los potenciales turistas. Los análisis de validez y fiabilidad de los datos empleados arrojan soluciones satisfactorias que permiten así establecer conclusiones sobre intención conductual muy distintas en función de los niveles de distancia cultural del turista. Se confirma, por tanto, la capacidad del modelo de Hofstede de explicar la intención de visita de España. <![CDATA[<b>Consumo de experiências em hotéis boutique no contexto do e-WOM</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582019000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The postmodern society is characterized by consumers’ hedonistic behavior and values consumption of experiences as a form of differentiation and social elevation. This study aims to understand consumers’ online manifestations of experiences related to boutique hotels and motivations for engaging in electronic word-of-mouth. It is related to studies on experiential consumption and understanding of postmodern individuals. It adopts netnography as a basis for collecting data and analyzing post-consumption behavior in boutique hotels. This study conducted participant observation of online manifestations of boutique hotels’ consumers. Moreover, computermediated speech analysis, image analysis of virtually extracted data, and discourse analysis of interviews with users identified from previous interactions and online postings were conducted. This research presents a different perspective from Pine and Gilmore’s approach by utilizing the experience economy, postmodern consumer analysis, and boutique hotel concepts. It was observed that exclusivity and privacy are central elements determining consumers’ choice and definition of boutique hotels. However, online manifestations result in exhibitionist and paradoxical behavior.<hr/>A sociedade pós-moderna é caracterizada pelo comportamento hedonista dos consumidores e valoriza o consumo de experiências como uma forma de diferenciação e elevação social. O presente estudo tem como objetivo entender as manifestações on-line de experiências de consumidores relacionadas à hotéis boutique e as motivações para o uso do boca a boca eletrônico (e-WOM). A pesquisa está relacionada à estudos sobre experiência de consumo e compreensão do sujeito pós-moderno, adota a netnografia como base para coleta de dados e análise do comportamento pós-consumo em hotéis boutique. O estudo foi conduzido por meio da observação participante de manifestações online de consumidores de hotéis boutique. Além disso, foram realizadas análises do discurso mediado por computador, análise de imagens de dados e análise de discurso extraído de entrevistas com usuários identificados a partir de interações evidentes e publicações on-line. Esta pesquisa apresenta uma nova perspectiva a partir da abordagem de Pine e Gilmore, utilizando a economia da experiência, a análise pós-moderna do consumidor e os conceitos de hotéis boutique como abordagem. Observou-se que exclusividade e privacidade são elementos centrais que determinam a escolha e a definição de hotéis boutique pelos consumidores, contudo as manifestações online resultam em comportamento exibicionista e paradoxal. <![CDATA[<b>A feminização da carreira médica no Brasil e conflitos trabalho-família</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582019000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article deals, in a comparative manner from a gender perspective, with the occurrence of work-family conflicts and its antecedents, in the medical career of Brazilian professionals. The results indicate that the greater the stressors are presented at work or within the family, the greater the conflict tends to be, and the greater the social support in these two spheres, the lesser the conflict tends to be. Stressors related to work have shown themselves to be more significant than those related to the family, while social support at work is what succeeds in diminishing the effects of stressors in both spheres. Even though women have larger degrees of stress at work on average and less social support, there were no significant differences in terms of conflicts. This study contributes to a reflection on actions related to minimizing conflicts and promoting gender equality as well as the well-being of workers.<hr/>Este artigo trata, de maneira comparativa, na perspectiva de gênero, a ocorrência de conflitos trabalho-família e seus antecedentes, na carreira médica de profissionais brasileiros. Os resultados indicam que quanto maiores os estressores são apresentados no trabalho ou na família, maior o conflito tende a ser e quanto maior o suporte social nessas duas esferas, menor o tende a ser. Os estressores relacionados ao trabalho mostraram-se mais significativos do que os relacionados à família, enquanto o apoio social no trabalho é o que consegue diminuir os efeitos dos estressores nas duas esferas. Embora as mulheres tenham maior grau de estresse no trabalho, em média, e menos apoio social, não houve diferenças significativas em termos de conflitos. Este estudo contribui para uma reflexão sobre ações relacionadas à minimização de conflitos e promoção da igualdade de gênero e do bem-estar dos trabalhadores.