Scielo RSS <![CDATA[Tourism & Management Studies]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-845820200004&lang=en vol. 16 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Examining the mediating role of celebrity endorsement in green advertisements to improve the intention of Egyptian Millennials towards environmental behaviours in tourist destinations]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582020000400007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Celebrity-endorsed advertisements have a powerful influence, especially on young generations like millennials. At the same time, green advertising is a growing trend used by many destinations and organisations for environmental protection initiatives. Celebrity endorsement in green advertisement could be a viable solution for many marketers in tourist destinations to engage and support millennials to be eco-friendly during their travels. Hence, the purpose of this study is to investigate the mediating role of using celebrities as endorsers in green ads to influence the intention of Egyptian millennials towards environmental behaviours in tourist destinations. Descriptive analysis, Structural Equation Modelling (SEM) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) have been carried out using SPSS and Amos to address the objectives of this study. Results show that celebrity endorsement mediates the relationship between green advertisements and the intentions of millennials to behave in a sustainable way in tourist destinations. This study makes the first attempt to provide evidence of how celebrities can be employed as a mediating variable in green advertisements to motivate Egyptian millennials to be environmentally responsible.<hr/>Resumo Os anúncios envolvendo celebridades têm uma influência poderosa, especialmente nas gerações jovens, como a geração Millennial. Ao mesmo tempo, a publicidade verde é uma tendência crescente usada por muitos destinos e organizações para iniciativas de proteção ambiental. O envolvimento de celebridades em publicidade verde pode ser uma solução viável para muitos profissionais de marketing em destinos turísticos motivarem e apoiarem a geração Millennial a ser ecologicamente correta durante as suas viagens. Assim, o objetivo deste estudo é investigar o papel mediador do uso de celebridades em anúncios verdes para influenciar a intenção da geração Millennial egípcia em relação aos comportamentos ambientais em destinos turísticos. Análises descritivas, Modelagem de Equações Estruturais (SEM) e Análise Fatorial Confirmatória (CFA) foram realizadas utilizando SPSS e Amos para atender aos objetivos deste estudo. Os resultados mostram que o envolvimento de celebridades medeia a relação entre os anúncios verdes e as intenções da geração Millennial de se comportar de forma sustentável em destinos turísticos. Este estudo faz a primeira tentativa de fornecer evidência de como as celebridades podem motivar a geração Millennial egípcia a ser ambientalmente responsável. <![CDATA[Cultural entrepreneurship: a review of the literature]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582020000400023&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper provides a comprehensive review of Scopus-indexed English language publications on entrepreneurship in cultural and creative industries and the arts, identifies research gaps, and gives directions for future research. The paper analyses 131 publications published in the period 1982 - 2019 through quantitative analysis of frequencies, cross-tables, and Chi-square test, and qualitative thematic analysis of the publications. Eight research domains were identified: 'Characteristics and motivation of entrepreneurs', 'Business models', 'Audience development', 'Use of information and communication technologies', 'Urban development', 'Public policy', 'Incubators and clusters' and 'Entrepreneurial education'. Findings show that two-thirds of the papers are based on empirical research, most of which is conducted in the U.K. From a managerial perspective, the conclusions are that cultural entrepreneur is gradually becoming a central figure in contemporary cultural processes that has the potential to fulfil market and audience needs, fill the emerging business niches, and contribute to the revitalisation of cities and regions. It identifies research gaps and formulates directions for future research.<hr/>Resumo Este artigo fornece uma revisão abrangente das publicações em inglês indexadas pela Scopus sobre empreendedorismo nas indústrias culturais e criativas e nas artes, identifica lacunas de investigação e fornece orientações para pesquisas futuras. O artigo analisa 131 publicações publicadas no período de 1982 a 2019 através de análise quantitativa de frequências, tabelas cruzadas e teste do Qui-quadrado, assim como análise temática qualitativa das publicações. Oito domínios de investigação foram identificados: 'Características e motivação dos empreendedores', 'Modelos de negócio', 'Desenvolvimento de públicos', 'Uso de tecnologias de informação e comunicação', 'Desenvolvimento urbano', 'Políticas públicas', 'Incubadoras e clusters' e 'Educação empreendedora'. Os resultados mostram que dois terços dos artigos são baseados em pesquisas empíricas, a maioria das quais conduzida no Reino Unido. De uma perspectiva gerencial, as conclusões são que o empreendedor cultural está gradualmente se tornando uma figura central nos processos culturais contemporâneos que têm o potencial de atender às necessidades do mercado e do público, preencher os nichos de negócios emergentes e contribuir para a revitalização de cidades e regiões. São identificadas lacunas de investigação e dadas pistas para pesquisas futuras. <![CDATA[The impacts of perceived overqualification on employee performance: a case of chefs]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582020000400035&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract There are many variables that affect employee performance in working life. Some of these variables originate from individuals, while others are caused by external factors. One of the individual factors that affects employee performance is perceived overqualification. The purpose of this study is to reveal the effect of perceived overqualification on employee performance. That's why in this research, the effect of perceived overqualification in the hospitality industry on employee performance is discussed. The data of the current study, which utilized 138 usable questionnaires, were collected from the kitchen staff of 4- and 5-star hotels in Nevşehir. As a result of the analysis made with the data collected, it was found that perceived overqualification negatively and significantly affects employee performance. In this context, as a result of this study, it can be said that employee performance may increase or decrease if the overqualification observed in chefs increases or decreases. In light of the results obtained as a result of the study, practical implications and suggestions have been made for future studies.<hr/>Resumo Existem muitas variáveis que afetam o desempenho dos funcionários na vida professional. Algumas dessas variáveis são de ordem individual, enquanto outras são causadas por fatores externos. Um dos fatores individuais que afeta o desempenho dos funcionários é o excesso de qualificação percebida. O objetivo deste estudo é revelar o efeito do excesso de qualificação percebida no desempenho dos funcionários. Neste estudo, o efeito do excesso de qualificação percebida no setor da hotelaria no desempenho dos funcionários é discutido. Os dados do presente estudo, que recolheu 138 questionários utilizáveis, foram recolhidos de empregados de cozinha de hotéis de 4 e 5 estrelas em Nevşehir. Como resultado da análise, verificou-se que o excesso de qualificação percebida afeta negativamente e significativamente o desempenho dos funcionários. Nesse contexto, como resultado deste estudo, pode-se dizer que o desempenho dos funcionários pode aumentar ou diminuir se o excesso de qualificação observada nos chefs aumentar ou diminuir. À luz dos resultados obtidos no estudo, são apontadas implicações e sugestões para estudos futuros. <![CDATA[The impact of performing arts festivals on tourism development: analysis of participants' motivation, quality, satisfaction and loyalty]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582020000400045&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The festivals have had a very positive impact on tourism development, and on the promotion of destinations, they are positioned as important attractive elements that boost tourism in the several regions, as well as its economic and cultural development. This study aimed to analyse the motivation, quality, satisfaction and loyalty of two performing arts festivals participants (Andanças, Portugal and La Sierra, Spain). It followed a quantitative methodology, and questionnaires were applied to the participants of the events under analysis. The results of the test-t indicate that La Sierra festival participants (n=235), compared to Andanças festival participants (n=297), perceive the festival as having more quality (catering, hotel, information and transport), and are more faithful to the festival (even if prices increase). The results obtained contribute to a better understanding of the needs and perceptions of participants who practice festival tourism, particularly in performing arts festivals, supporting the manager's strategies in organising this type of event.<hr/>Resumo Os festivais têm manifestado um impacto bastante positivo no desenvolvimento turístico e na promoção dos destinos, apresentando-se como importantes elementos atrativos, que potenciam o turismo, bem como o seu desenvolvimento económico e cultural. Este estudo procurou analisar a motivação, qualidade, satisfação e fidelidade dos participantes de dois festivais de artes performativas (Andanças, Portugal e La Sierra, Espanha), e seguiu uma metodologia quantitativa, tendo-se aplicado questionários aos participantes dos eventos. Os resultados do test-t indicam que os participantes do festival La Sierra (n=235), comparativamente com os participantes do festival Andanças (n=297) percecionam o festival como tendo mais qualidade (restauração, hotelaria, informação e transportes), e são mais fiéis ao festival (mesmo que os preços aumentem). Os resultados contribuem para uma melhor compreensão das necessidades e perceções dos participantes, nomeadamente, em festivais de artes performativas, podendo apoiar as estratégias dos gestores na organização deste tipo de evento. <![CDATA[Designing and evaluating tourism experiences in senior mobility: an application of the OEC framework]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582020000400059&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This research was developed in the frame of the VOLTO JÁ Project, which aims to implement a senior social exchange program in Portugal, among social economy organizations to promote tourism experiences for the elderly. The main goal of the research is to present a three-stage model of designing and evaluating tourism experiences in senior mobility, named as the OEC Model. This model was established based on a set of data collection instruments, which were chosen according to the goals of each stage of the process, in the context of the VOLTO JÁ Project. The results of stage one and three of the model considered as a more integrated approach on designing and evaluating senior tourism experiences are presented. The findings highlight the importance of a pre-stage in what concerns organizing the tourism experience (supply perspective); and a post-stage assessing senior´s perceptions after the experience (demand perspective).<hr/>Resumo A investigação teve por base o projeto Volto Já que teve como missão implementar um programa de intercâmbio de turismo social sénior em Portugal em organizações de economia social, de modo a promover experiências turísticas para os mais idosos. O principal objetivo da pesquisa consistiu em apresentar um modelo base assente em três fases que sustentou o desenho e avaliação de experiências turísticas das mobilidades de turismo sénior, com a designação de modelo OEC. Este modelo foi desenvolvido tendo por base um conjunto de instrumentos de recolha de dados, selecionados de acordo com os objetivos de cada fase do processo, enquadrado no projeto Volto Já. Os resultados resultam da operacionalização da 1.ª e 3ª fase do modelo dando uma perspetiva integrada do desenho e avaliação das experiências turísticas dos séniores. Os resultados evidenciam a importância da 1.ª fase (pré-mobilidade) no que concerne a organização da experiência turística (perspetiva da oferta turística) e a fase pós mobilidade permite compreender as perceções depois da experiência (perspetiva da procura turística).