Scielo RSS <![CDATA[Tourism & Management Studies]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-845820210004&lang=pt vol. 17 num. 4 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Mapeamento da maturidade dos sistemas de informação: o caso da hotelaria portuguesa]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582021000400007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Hospitality is a highly competitive market that struggles to improve its performance. The use of technology is a critical factor for more efficient performance. To understand decision-makers' perception of information systems' influence and importance in their organisations, we conduct a case study in Portugal. The objective was to assess information systems' maturity level of independent hotels and small hotel chains, mapping the level to the hotel's characteristics. In addition, this study explores the types of systems used and hoteliers' main factors, drivers, and limitations to invest in information systems' maturity. We examined 86 companies, representing a total of 195 hotels. The analysis design was done following the Network Exploitation Capability (NEC) model. We found that, generally, hoteliers consider that their companies take more advantage of technology and information systems than they really do. These findings emphasise the importance of the use of technology in hospitality performance and the lack of knowledge that hoteliers have on the subject.<hr/>Resumo A hotelaria é um mercado altamente competitivo que luta para melhorar o seu desempenho, sendo o uso de tecnologia um fator crítico para o atingir. Para compreender a perceção dos decisores sobre a influência e importância dos sistemas de informação nas suas organizações, realizamos um estudo de caso em Portugal. O objetivo foi avaliar o nível de maturidade dos sistemas de informação de hotéis independentes e pequenas redes hoteleiras, mapeando o nível de maturidade às características do hotel. Para além disso, este estudo explora os tipos de sistemas utilizados e os principais fatores, motivações e limitações dos hoteleiros para investir na maturidade dos sistemas de informação. Foram examinadas 86 empresas, representando um total de 195 hotéis. O desenho da análise foi feito seguindo o modelo Network Exploitation Capability (NEC). Verificamos que, na sua maioria, os hoteleiros consideram que suas empresas tiram mais proveito da tecnologia e dos sistemas de informação do que realmente o fazem. Os resultados enfatizam a importância do uso da tecnologia no desempenho da hotelaria e o desconhecimento que os hoteleiros possuem sobre o assunto. <![CDATA[Predictive potential of the global bankruptcy models in the tourism industry]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582021000400023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The globalisation process and the recent economic crises have increased the development of models to identify the factors related to business bankruptcy. The tourism industry is not immune to this concern, and in the previous literature, bankruptcy prediction models are generally focused on hotels or restaurants. However, there are no experiences of global models for tourism companies. This study develops a global bankruptcy prediction model capable of predicting any activities carried out in the tourism industry with high precision. To this end, a sample of 406 Spanish companies that have developed their activity in three tourism industry sectors (hotels, restaurants, and travel agencies) in the period 2017-2019 has been used. This sample includes bankrupt and non-bankrupt corporations and has allowed the comparison between a global model and various focused models applying artificial neural network techniques. The results have confirmed the superiority of the global model and provide different sample selection and cost minimisation solutions for bankruptcy prediction modelling in the tourism industry.<hr/>Resumen El proceso de globalización y las recientes crisis económicas han incrementado el desarrollo de modelos para identificar los factores relacionados con la quiebra empresarial. La industria turística no es ajena a esta preocupación y en la literatura anterior existen algunos modelos de predicción de quiebra, generalmente enfocados a hoteles o restaurantes. Sin embargo, no existen experiencias de modelos globales para empresas turísticas. Este estudio desarrolla un modelo global de predicción de quiebra capaz de predecir con alta precisión en cualquiera de las actividades que se llevan a cabo en la industria turística. Para ello, se ha utilizado una muestra de 406 empresas españolas que han desarrollado su actividad en tres sectores de la industria turística (hoteles, restaurantes y agencias de viajes) en el periodo 2017-2019. Esta muestra incluye corporaciones en quiebra y no quebradas, y ha permitido la comparación entre un modelo global y varios modelos focalizados aplicando técnicas de redes neuronales artificiales. Los resultados han confirmado la superioridad del modelo global y proporcionan diferentes soluciones de selección muestral y minimización de costos para el modelado de predicción de quiebra en la industria del turismo. <![CDATA[Dimensão territorial na internacionalização de destinos turísticos: fatores estruturantes no pós-COVID19]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582021000400033&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This study presents an empirical validation of a scale designed to measure the territorial factors which contribute to the internationalisation of tourism destinations. It is part of a broader investigation in which the dimensions and factors of tourism destinations’ internationalisation were identified, strengthening a systemic perspective of tourism: ‘territory’, ‘product’, ‘governance’ and ‘DMOs’. Here we present the psychometric properties of the items that operationalise the 'territorial' dimension. The questionnaire was administered to 470 Portuguese DMO with responsibilities in the areas of tourism and local or regional development. The scale items were submitted to content, reliability and construct validations through exploratory (principal component analysis) and confirmatory factor analysis (first and second-order factor structures). The data sustain a factor structure composed of the factors ‘resources’, ‘economic activity’, and ‘borders’. The relationship between political options of destinations’ internationalisation and territories’ geographical, cultural and economic characteristics were determined. This relationship forms the foundation of tourism in times of crisis, such as we are currently experiencing.<hr/>Resumo Este estudo apresenta a validação empírica de uma escala destinada a medir os fatores territoriais que contribuem para a internacionalização dos destinos turísticos. Faz parte de uma investigação mais ampla, em que foram identificados os fatores de internacionalização dos destinos, reforçando a perspetiva sistémica do turismo: 'território', 'produto', 'governança' e 'DMO'. Aqui apresentam-se as propriedades psicométricas dos itens que operacionalizam a dimensão "território". O questionário foi administrado a 470 DMO portuguesas com responsabilidades nas áreas do turismo e do desenvolvimento local ou regional. Os itens da escala foram submetidos a análises de conteúdo, confiabilidade e validações psicométricas por meio de análises fatoriais exploratória (análise em componentes principais) e confirmatória (estruturas fatoriais de primeira e de segunda ordem). Os dados sustentam uma estrutura fatorial composta pelos fatores "recursos", "atividade económica" e 'limites', correspondentes a dimensões territoriais influentes na internacionalização dos destinos. Determinou-se a relação entre as opões políticas de internacionalização e as caraterísticas geográficas, culturais e económicas dos territórios. Esta relação constitui os alicerces do turismo em momentos de crise, como a que vivemos atualmente. <![CDATA[Investigando os antecedentes de comportamentos inovadores na indústria hoteleira da Turquia]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582021000400045&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The growing focus on the benefits of innovative approaches to gain competitive advantages has inspired studies on the emergence of leadership styles that encourage employees to engage in innovative behaviors. This study examines the relationships between constructive leadership and employees' innovative behavior through the safety climate and employees' proactive behavior within the hospitality context. This paper considers constructive leaders as optimistic managers who regulate desired organizational outcomes with a genuine focus on the highest gains of employees and the organization. The person-environment fit (P-E fit) theory evaluated prominent organizational factors driving employees' innovative behavior. Two hundred seventy-two valid surveys were obtained among full-time employees of green hotels operating in Turkey. The proposed mediation model was analyzed using partial least squares structural equation modelling. According to the results, full-time employees of green Turkish hotels demonstrated improved, innovative behaviors at work, while a safe climate was paired with proactive behavior under constructive leadership supervision. The theoretical and managerial implications of findings, as well as recommendations for future research, are addressed.<hr/>Resumo O foco crescente nos benefícios de abordagens inovadoras para obter vantagens competitivas inspirou estudos sobre o surgimento de estilos de liderança que incentivam os funcionários a envolverem-se em comportamentos inovadores. Este estudo examina as relações entre a liderança construtiva e o comportamento inovador dos funcionários por meio do clima de segurança e o comportamento proactivo dos funcionários no contexto da hotelaria. Este artigo considera os líderes construtivos como gestores otimistas que alcançam os resultados organizacionais desejados através de maiores ganhos para os funcionários e para a organização. A teoria do ajuste pessoa-ambiente avaliou fatores organizacionais impulsionadores do comportamento inovador dos funcionários. Duzentos e setenta e dois inquéritos válidos foram obtidos de colaboradores em tempo integral de hotéis verdes que operam na Turquia. O modelo de mediação proposto foi analisado por meio de modelagem de equações estruturais de mínimos quadrados parciais. De acordo com os resultados, os colaboradores em tempo integral de hotéis verdes demonstraram comportamentos inovadores e aprimorados no trabalho, num clima seguro combinado com um comportamento proactivo sob supervisão de liderança construtiva. São ainda abordadas as implicações teóricas e práticas dos resultados, bem como recomendações para investigação futura.