Scielo RSS <![CDATA[Tourism & Management Studies]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-845820220003&lang=es vol. 18 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[How Does COVID-19 Fear Affect Job Insecurity and Stress for Hospitality Employees? A Moderated Mediation Model for Age and Financial Status]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582022000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract This study aims to understand the integrated effect of COVID-19 fear, age, financial situation, and job insecurity on the perceived stress of employees of five-star hotels during the COVID-19 pandemic by proposing a moderated mediation model. A survey was administered to 631 hotel employees working in 22 different five-star hotels in Alanya, Turkey. Moderator, mediation, and moderated mediation relationships were tested with the SPSS macro PROCESS. It was found that COVID-19 fear has both direct and interactive effects on stress and job insecurity, and the indirect effect of COVID-19 fear on stress through job insecurity varies according to the age of the employees and their financial status. The results, which contribute to a better understanding of the effects of COVID-19 on hospitality employees, point out the importance of financial support (organisational and governmental) and transparent communication between the management and employees in times of crisis, such as the COVID-19 pandemic. It is also suggested that hotels should review their unpaid leave policies. The limitations of the study are discussed at the end.<hr/>Resumo Este estudo tem como objetivo compreender o efeito integrado do medo da COVID-19, idade, situação financeira e insegurança no trabalho sobre o stresse percebido dos empregados de hotéis de cinco estrelas durante a pandemia de COVID-19, propondo um modelo moderado de mediação. Foi feita uma pesquisa através de inquérito aplicado a 631 funcionários de 22 hotéis de cinco estrelas em Alanya, Turquia. As relações de moderador, mediação e mediação moderada foram testadas com o SPSS macro Process. Verificou-se que o medo da COVID-19 tem efeitos diretos e interativos sobre o stresse e a insegurança no trabalho, e o efeito indireto do medo da COVID-19 sobre o stresse através da insegurança no trabalho varia de acordo com a idade dos funcionários e da sua situação financeira. Os resultados contribuem para uma melhor compreensão dos efeitos da COVID-19 sobre os empregados da hotelaria e apontam a importância do apoio financeiro (organizacional e governamental) e da comunicação transparente entre a gestão dos hotés e os colaboradores em tempos de crise, como a pandemia de COVID-19. Sugere-se também que os hotéis revisem as suas políticas de licença não remunerada. As limitações do estudo são discutidas no final. <![CDATA[Effect of internal corporate social responsibility activities on tourism and hospitality employees’ normative commitment during COVID-19]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582022000300021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The purpose of this research is to explore the extent to which internal corporate social responsibility activities affect employees’ normative organizational commitment during the COVID-19 crisis and to survey the role of the administrative level as a moderator between the two of them. A survey in the form of a self-completed questionnaire was conducted on a sample of employees in hospitality and tourism establishments in Hail city, Kingdom of Saudi Arabia. 213 employees voluntarily participated in the current study. Their responses were examined by using linear regression and exploratory factor analyses. The findings revealed that internal corporate social responsibility is a positive predictor of normative organizational commitment. The total effect of internal corporate social responsibility on normative organizational commitment could not be enhanced through the moderation of the administrative position. This study has important implications for both academics and professionals. Theoretical and managerial implications, contributions, limitations, and future study objectives were reviewed in light of the findings.<hr/>Resumo O objetivo deste estudo é explorar até que ponto as atividades internas de responsabilidade social corporativa afetam o compromisso organizacional normativo dos colaboradores durante a crise de COVID-19 e estudar o papel do nível administrativo como moderador entre eles. Um questionário foi aplicado a uma amostra de 213 funcionários de estabelecimentos de hotelaria e turismo na cidade de Hail, no Reino da Arábia Saudita. As respostas foram examinadas através de regressão linear e análise de fatores exploratórios. Os resultados revelaram que as atividades internas de responsabilidade social corporativa são um preditor positivo do compromisso organizacional normativo. O efeito total das atividades internas de responsabilidade social corporativa no compromisso organizacional normativo não poude ser aprimorado através da moderação da posição administrativa. Este estudo tem implicações importantes tanto para académicos quanto para profissionais. Implicações teóricas e práticas, contribuições, limitações e objetivos futuros do estudo foram revistos à luz dos resultados. <![CDATA[Guerrilla marketing on Facebook: A mixed-method study on the effects on brand image and content sharing intentions]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582022000300037&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Guerrilla marketing suggests using creative and unexpected messages and channels to stand out in the marketing communication crowd. Despite practitioners' growing interest in the topic, the contributions in the literature are still scarce. This study aims to explore the impacts of guerrilla marketing campaigns on Facebook on brand image and content sharing intentions. Mixed-method research was adopted. The first phase was more exploratory and used focus groups to analyze consumers' perceptions and responses to guerrilla marketing campaigns. It was followed by a quantitative study of 256 Portuguese consumers that answered an online survey after being exposed to a guerrilla marketing campaign on Facebook. Results suggest that customer interaction with guerrilla marketing on Facebook depends on content's characteristics, namely the message appeal. While humour appeal enhances the relationship with customers by increasing the level of interaction, negative appeals (e.g., perceived as offensive) generate adverse reactions. This study also shows that frequent Facebook users are more predisposed to interact with guerrilla marketing content.<hr/>Resumo O marketing de guerrilha sugere o uso de mensagens e canais criativos e inesperados para se destacar na sobrelotada de comunicação de marketing. Apesar do crescente interesse pelo tema, as contribuições na literatura ainda são escassas. Este estudo visa explorar os impactos de campanhas de marketing de guerrilha no Facebook na imagem da marca e nas intenções de partilha do conteúdo. O estudo adota metodologia mista. A primeira fase teve um caráter mais exploratório e utilizou grupos de discussão para analisar as percepções e reações dos consumidores a campanhas de marketing de guerrilha. Seguiu-se um estudo quantitativo tendo por base um inquérito por questionário online com 256 consumidores portugueses após terem sido expostos a uma campanha de marketing de guerrilha. Os resultados sugerem que a interação com o marketing de guerrilha no Facebook depende das características do conteúdo, nomeadamente o apelo da mensagem. Enquanto o apelo humorístico potencializa a relação com o cliente ao aumentar o nível de interação, os apelos negativos (por exemplo, percebidos como ofensivos) geram reações adversas. Este estudo também mostra que os utilizadores frequentes do Facebook têm uma maior predisposição para interagir com o conteúdo de marketing de guerrilha. <![CDATA[Determination of user experience on food business websites using neuromarketing techniques]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582022000300049&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The main purpose of this study is to determine the visual contents that should be used in food business websites by neuromarketing measurement. It is inevitable that the visual content planning to be made on a website will increase the experience performance of the users on that website. In this research, an experimental design was planned, and two websites were created from twenty-eight visual content items obtained from the literature. By creating the experimental procedure, an experimental area was prepared for eight subjects, and websites were shown to them. Electroencephalogram (EEG) and eye-tracking measurements were taken over the websites shown during the experiment. The results revealed that the experiment1 website using structured visual contents was more efficient on attention, higher concentration, and total fixation. The findings revealed that the anxiety level of the experiment2 website, which used unplanned visual contents, was more pronounced for the subjects. In light of the findings obtained in this study, professionals can create visual contents that they use on food business websites much more efficiently.<hr/>Resumo O principal objetivo deste estudo é determinar os conteúdos visuais que devem ser utilizados em sites de negócios alimentares através de medição de neuromarketing. É inevitável que o planeamento do conteúdo visual a ser feito num site aumente o desempenho da experiência dos utilizadores desse site. Nesta pesquisa, foi planeado um projeto experimental, e dois sites foram criados a partir de vinte e oito itens de conteúdo visual obtidos da literatura. Ao criar o procedimento experimental, uma área experimental foi preparada para oito indivíduos, e os sites foram-lhes mostrados. As medições de eletroencefalograma (EEG) e rastreamento dos olhos foram feitas em relação aos sites mostrados durante o experimento. Os resultados revelaram que o site experiment1 utilizando conteúdo visual estruturado foi mais eficiente na atenção, maior concentração e fixação total. Os resultados revelaram que o nível de ansiedade do site experiment2, que utilizava conteúdo visual não planeado, foi mais acentuado para os indivíduos. À luz dos resultados obtidos neste estudo, os profissionais podem criar conteúdos visuais que utilizam em sites de negócios alimentares de forma muito mais eficiente.