Scielo RSS <![CDATA[Tourism & Management Studies]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-845820230001&lang=en vol. 19 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[The factors affecting tourism mobile apps usage]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582023000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The purpose of this study is to determine the key factors affecting the behaviour of using tourism mobile apps. Contrary to previous studies, the present paper highlights the key factors by evaluating the perceived advantages and technological self-efficacy together. So as to evaluate overall measurement quality and test the hypothesised relationships, a two-step approach was applied. In the first step, confirmatory factor analysis (CFA) was employed to test the validity of the measurement scales. Then, the dataset was analysed using the PLS-SEM method to test the proposed hypotheses. Data were collected from 213 adult participants through an online survey. The study revealed that time-saving is a key determinant of tourism mobile apps usage with the highest beta coefficient (0.335, p&lt;0.01). The effects of convenience (0.293) and technological self-efficacy (0.201) were also significant and positive. However, the perceived financial advantage does not have a significant effect on the behaviour of tourism mobile apps usage. Given the growing value and market potential of mobile applications, this research provides crucial empirical evidence for application developers and tourism researchers about the use of mobile applications for the tourism industry.<hr/>Resumo O estudo visa determinar os fatores que afetam o comportamento de uso de aplicativos móveis de turismo. Ao contrário de estudos anteriores, o presente trabalho destaca os fatores chave ao avaliar as vantagens percebidas e a autoeficiência tecnológica conjuntamente. Para avaliar a qualidade geral de medida e testar as relações hipotéticas, foi aplicada uma abordagem em dois passos. Na primeira etapa, foi utilizada a análise fatorial confirmatória (CFA) para testar a validade das escalas de medida. Em seguida, o conjunto de dados foi analisado usando o método PLS-SEM para testar as hipóteses propostas. Os dados foram coletados de 213 participantes adultos através de um inquérito online. O estudo revelou que o ganho de tempo é um determinante chave com o maior coeficiente beta (0,335, p&lt;0,01). Os efeitos da conveniência (0,293) e da autoeficiência tecnológica (0,201) também foram significativos e positivos. No entanto, a vantagem financeira percebida não tem um efeito significativo no comportamento de uso de aplicativos móveis de turismo. Dado o crescente valor e potencial de mercado de aplicativos móveis, esta pesquisa fornece evidências empíricas cruciais para desenvolvedores de aplicativos e investigadores de turismo. <![CDATA[The role of human emotions in memorable tourism experience and revisit intention]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582023000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract As tourism research focuses on experience, memorable tourism experience (MTE) is gaining importance among academia and destination managers. However, only limited studies have examined the antecedents and consequences of MTE. Therefore, this study will investigate human emotions with their underlying factors in influencing MTE to cater to revisit intention in tourists. For this study, CFA-SEM is applied to a sample of 1120 tourists from central India to access the empirical relationships. The empirically validated model confirmed the significant relationships among human emotions, MTE, and revisit intention. Results suggested that human emotions significantly influence MTE, which is reflected as revisit intention in tourists. Findings also confirmed the moderating role of the perceived risk of COVID-19 further, exploring the health-linked effects on tourism. This study will help the researchers and destination managers make more informed decisions and strategies to make tourism destinations more sustainable by incorporating human emotions as a significant factor in influencing the tourism experience. The findings will also help destination managers in making tourism more risk-averse.<hr/>Resumo A experiência memorável de turismo (EMT) tem ganho importância entre a academia e os gestores de destinos. No entanto, apenas poucos estudos examinaram os antecedentes e consequências da EMT. Neste sentido, este estudo investigará as emoções humanas e os fatores subjacentes na influência da EMT para atender à intenção de revisitar dos turistas. Para este estudo, CFA-SEM é aplicado a uma amostra de 1120 turistas do centro da Índia para acessar as relações empíricas. O modelo empiricamente validado confirmou as relações significativas entre emoções humanas, EMT e intenção de revisitar. Os resultados também confirmaram o papel moderador do risco percebido da COVID-19, explorando os efeitos relacionados com a saúde no turismo. Esta pesquisa ajudará os investigadores e os gestores de destinos a tomar decisões e estratégias mais informadas para tornar os destinos turísticos mais sustentáveis, incorporando as emoções humanas como um fator significativo na influência da experiência turística. Os resultados também ajudarão os gestores de destinos a tornar o turismo mais seguro. <![CDATA[Ecotourism research: a bibliometric review]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582023000100029&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The paper aims to examine the trends and evolution of ecotourism research in the last 20 years, highlighting co-citations, collaborations, and emerging research themes. A total of 1387 ecotourism-related research from the Web of Science (WoS) database from 1991 to 2021 were analyzed in some bibliometric analyses using CiteSpace V software. The WoS database was scanned using the terms “ecotourism” and “eco-tourism.” While scanning, the “Hospitality, Leisure, Sport, and Tourism” field was selected for filtering, and articles published by September 12, 2021, were accessed. The most frequently studied cluster of topics related to ecotourism includes the creation of local benefits, ecotourism intentions, and community empowerment. The three most frequently used keywords related to ecotourism are “ecotourism,” “tourism,” and “conservation.” The outcome of this research constitutes a unique contribution to the area of ecotourism. The study provides an in-depth bibliometric analysis of publications and identification of important research trends. It also identifies possible avenues for future research in the knowledge domain of ecotourism.<hr/>Resumo O presente trabalho tem como objetivo examinar as tendências e a evolução da investigação em ecoturismo nos últimos 20 anos, destacando as co-citações, as colaborações e os temas emergentes da investigação. Um total de 1387 artigos relacionados com ecoturismo da base de dados Web of Science (WoS) de 1991 a 2021 foram estudados através de análises bibliométricas usando o software CiteSpace V. Foi feita uma busca usando os termos “ecotourism” e “eco-tourism”. Durante a busca, o campo “Hospitality, Leisure, Sport, and Tourism” foi selecionado para filtragem e os artigos publicados até 12 de setembro de 2021 foram acessados. Os temas mais frequentemente estudados incluem a criação de benefícios locais, as intenções de ecoturismo e o empoderamento comunitário. As três palavras-chave mais utilizadas são "ecoturismo", "turismo" e "conservação". O resultado desta pesquisa constitui uma contribuição única para o campo do ecoturismo. O estudo fornece uma análise bibliométrica aprofundada de publicações e identificação de tendências de pesquisa importantes. Também identifica possíveis pistas para futuras investigações no domínio do conhecimento do ecoturismo. <![CDATA[Boredom in the workplace and its relationship to life satisfaction among recreation and leisure professionals]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582023000100041&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study examined the relationship between job boredom and life satisfaction among recreation and leisure professionals. Data was collected from 346 members of Florida Recreation and Parks Association. A set of regression analyses were used to find out if job boredom improved the prediction of life satisfaction and differences in demographic variables among recreation and leisure professionals. The findings suggest that job boredom is a negative predictor of life satisfaction. Recreational professionals who experience boredom at work were less likely to be satisfied in their lives. Age and years in the recreation profession were significantly related to job boredom of recreation and leisure professionals. Older and more experienced professionals were less likely to get bored at the workplace than younger and less experienced ones. Suggestions were made based on the results of the study. It is implied that administrators may develop appropriate decisions to reduce job boredom levels, increase job satisfaction, and improve individuals’ life satisfaction by examining which employees feel boredom in the workplace.<hr/>Resumo Este estudo analisou a relação entre o tédio no trabalho e a satisfação com a vida entre os profissionais de turismo e lazer. Os dados foram coletados de 346 membros da Florida Recreation and Parks Association. Análises de regressão foram utilizadas para aferir se o tédio no trabalho melhorou a perceção de satisfação com a vida e as diferenças nas variáveis demográficas entre os profissionais de turismo e lazer. Os resultados sugerem que o tédio no trabalho é um preditor negativo da satisfação com a vida. Os profissionais que experimentam o tédio no trabalho eram menos propensos a sentirem-se satisfeitos com as suas vidas. A idade e o número de anos na profissão apresentam uma relação significativa em relação ao tédio no trabalho. Os profissionais mais velhos e mais experientes eram menos propensos a se entediar no local de trabalho do que os mais jovens e menos experientes. As sugestões foram feitas com base nos resultados do estudo. Está implícito que os gestores podem tomar decisões apropriadas para reduzir os níveis de tédio no trabalho, aumentar a satisfação com o trabalho e melhorar a satisfação com a vida dos indivíduos, examinando quais os funcionários que sentem tédio no local de trabalho. <![CDATA[Individual cultural values as determinants of the attitudinal process in the restaurant. A different perspective for understanding brand equity formation]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582023000100049&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract In an increasingly innovative competitive environment, it is necessary to know the customer in depth and to understand the intrinsic determinants of customer loyalty to the restaurant and brand equity. Culture is a fundamental factor in understanding behaviour, which has often attracted interest because of its moderating rather than determining role. The objective of this research is to examine the determinant role of customers' cultural values (long-term orientation, power distance, and uncertainty avoidance) on the customer's attitudinal process in the restaurant (satisfaction and loyalty) in order to understand how it indirectly affects through the attitudinal process the formation of a restaurant's brand equity. A sample of 540 customers was used, and a SEM model was estimated. The results indicate that cultural values strongly determine the attitudinal process, except for power distance. Therefore, culture indirectly affects the formation of the restaurant's brand equity.<hr/>Resumen En un entorno competitivo cada vez más innovador, se hace necesario conocer en profundidad al cliente, y entender los determinantes intrínsecos de la lealtad del cliente hacia el restaurante y el brand equity. La cultura es un factor fundamental para la comprensión del comportamiento, que frecuentemente ha despertado el interés por su papel moderador en mayor medida que determinante. El objetivo de esta investigación es examinar el papel determinante de los valores culturales de los clientes (Orientación en el tiempo, distancia de poder, y aversión al riesgo), sobre el proceso actitudinal del cliente en el restaurante (satisfacción y lealtad), para comprender cómo afecta de forma indirecta a través del proceo actitudinal en la formación del capital de marca de un restaurante. Se ha utilizado una muestra de 540 clientes, y se ha llevado a acabo la estimación de un modelo SEM. Los resultados indican que los valores culturales tienen un potente efecto dterminante en el proceso actitudinal, a excepción de la distancia de poder. Y que por tanto, la cultura afecta indirectamente a la formación del capital de marca del resturante.