Scielo RSS <![CDATA[Tourism & Management Studies]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-845820230003&lang=es vol. 19 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[The interactive effects of extrinsic and intrinsic motivations on service recovery performance in the hospitality industry: the mediating role of self-efficacy]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582023000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract In recent decades, interest has grown in understanding the mechanisms of service recovery performance (SRP) in the hospitality industry. This study introduces an interactive perspective incorporating both extrinsic and intrinsic factors, investigating the roles of inclusive leadership and job autonomy on employee self-efficacy, with self-efficacy mediating their relationships with SRP. Surface acting is proposed as a negative moderator. A sample of 83 supervisors and 350 frontline employees from 8 Chinese hotels completed questionnaires. Data analysis was conducted using PLS-SEM in Smart PLS 4 and regression analysis in SPSS 25. Results show that inclusive leadership and job autonomy contribute to strong self-efficacy and enhanced SRP. Surface acting moderates the relationship between inclusive leadership and self-efficacy but not between job autonomy and self-efficacy. This cross-sectional survey offers practical implications for hospitality managers, providing guidance on fostering environments that promote self-efficacy and enhance SRP. Limitations include reliance on self-reported measures and a cross-sectional design. Future research could explore other moderators and mediators, different industries, and use longitudinal or experimental designs to establish causality.<hr/>Resumo Nas últimas décadas, cresceu o interesse em compreender os mecanismos do desempenho da recuperação de serviço (DRS) na indústria hoteleira. Este estudo introduz uma perspectiva interativa que incorpora fatores extrínsecos e intrínsecos, investigando a influência da liderança inclusiva e da autonomia no trabalho na autoeficácia dos funcionários, sendo que a autoeficácia medeia a suas relações com o DRS. A atuação superficial é proposta como um moderador negativo. Questionários foram aplicados a uma amostra de 83 supervisores e 350 funcionários de front office de 8 hotéis chineses. As metodologias de análise baseiam-se no PLS-SEM e análise de regressão. Os resultados mostram que a liderança inclusiva e a autonomia no trabalho contribuem para uma autoeficácia forte e um DRS aprimorado. A atuação superficial modera a relação entre a liderança inclusiva e a autoeficácia, mas não entre a autonomia no trabalho e a autoeficácia. Esta pesquisa transversal oferece implicações práticas para os gestores hoteleiros, fornecendo orientações para promover ambientes que estimulem a autoeficácia e aprimorem o DRS. As limitações incluem a dependência de medidas autorrelatadas e um design transversal. Pesquisas futuras podem explorar outros moderadores e mediadores, diferentes setores industriais e utilizar designs longitudinais ou experimentais para estabelecer causalidade. <![CDATA[Entregando la Agenda Europea de Competencias: la importancia de las habilidades sociales para una industria turística y hotelera sostenible]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582023000300023&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The research presents the results of a quantitative survey of senior managers’ evaluation of proficiency of employees’ social skills completed in 2019 within the framework of the Next Tourism Generation Alliance, a European Commission funded project. The current and future levels of proficiency, social skills gaps and training are assessed. The sample includes 1404 respondents from organisations across eight countries in Europe in five tourism and hospitality sectors (hospitality, food &amp; beverage, tour-operators, visitor attractions and DMOs). Results show significant country-based differences and variations according to the type of organisation, operational sector and organisation size. The required future levels of the social skills are strongly related to their current levels. Two clusters are identified based on the management perceptions of employees’ social skills gaps. Respondents in the first cluster (N=871) see only small gaps between the current and required future proficiency levels of social skills in their organisations while respondents in the second cluster (N=533) perceive much larger gaps. The findings indicate a need to develop holistic social skill training and education which supports quality customer experiences and sustainable tourism criteria.<hr/>Resumo La investigación presenta los resultados de una encuesta cuantitativa sobre la evaluación, por parte de altos directivos, del dominio de las habilidades sociales de los empleados realizada en 2019 en el marco de la Alianza Next Tourism Generation, un proyecto financiado por la Comisión Europea. Se evalúan los niveles actuales y futuros de competencia, las carencias en habilidades sociales y la formación. La muestra incluye 1404 encuestados de organizaciones de ocho países europeos de cinco sectores del turismo. Los resultados muestran diferencias significativas entre países y variaciones según el tipo de organización, el sector operativo y el tamaño de la organización. Los niveles futuros requeridos de las habilidades sociales están estrechamente relacionados con sus niveles actuales. Se identifican dos grupos en función de las percepciones de los directivos sobre las carencias de los empleados en materia de habilidades sociales. Los encuestados del primer grupo (N=871) sólo ven pequeñas diferencias entre los niveles actuales y futuros de competencia en habilidades sociales, mientras que los encuestados del segundo grupo (N=533) perciben diferencias mucho mayores. Los resultados indican la necesidad de desarrollar una formación y educación holísticas en habilidades sociales que respalden las experiencias turísticas de calidad y los criterios del turismo sostenible. <![CDATA[The impact of internal marketing on employee attitudes and behaviours in local public sector organisations]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582023000300041&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The purpose of this paper is to extend the knowledge on the relationships between internal marketing (IM), job satisfaction, organisational commitment, organisational trust, and job performance, by proposing and testing a model describing the impact of IM on these employees’ attitudes and behaviours. The data collection was carried out using a questionnaire applied to employees of the Portuguese local public sector (namely the five Municipalities of Alto Tâmega region). A total of 565 valid questionnaires were obtained and treated using structural equation modelling. The results show that IM positively and directly influences job satisfaction, organisational commitment, and organisational trust, but do not directly influence job performance. Job performance is influenced by organisational commitment and organisational trust, but not by job satisfaction. However, the indirect effect of job satisfaction on job performance, mediated by organisational commitment and trust, is significant. In turn, job satisfaction directly influences organisational commitment, which, in turn, has a direct impact on organisational trust. To the best of the authors’ knowledge, this is the first time that a study of the relationship between IM and organisational trust has been conducted in the Portuguese local public sector context. Hopefully, the results obtained will significantly contribute to the development of the investigation of the effects of IM on this sector and to future research studies on internal marketing and public management.<hr/>Resumo O objetivo deste artigo é alargar os conhecimentos sobre as relações entre marketing interno (IM), satisfação profissional, compromisso organizacional, confiança organizacional e desempenho profissional, propondo e testando um modelo sobre o papel do IM nas atitudes e comportamentos dos colaboradores. A recolha de dados foi realizada utilizando um questionário aplicado aos colaboradores do sector público local português. Foram obtidos e tratados um total de 565 questionários válidos utilizando a técnica de modelação de equações estruturais. Os resultados mostram que o MI influencia positiva e diretamente a satisfação profissional, o comprometimento organizacional, e a confiança organizacional, mas não diretamente o desempenho profissional. O desempenho no trabalho é influenciado pelo comprometimento organizacional e pela confiança organizacional, mas não pela satisfação no trabalho. Contudo, o efeito indireto da satisfação no trabalho sobre o desempenho no trabalho, mediado pelo comprometimento e confiança organizacional, é significativo. Por sua vez, a satisfação no trabalho influencia diretamente o comprometimento organizacional, o que por sua vez tem um impacto direto na confiança organizacional. Tanto quanto sabemos, é a primeira vez que o estudo da relação entre MI e a confiança organizacional foi investigado no contexto do sector público local. Espera-se que os resultados tenham dado mais um passo na investigação dos efeitos do IM neste sector, contribuindo para a investigação futura nas literatures sobre marketing interno e gestão pública. <![CDATA[The influence of workplace bullying on the performance of hotel employees: the mediating role of emotional intelligence and psychological resilience]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582023000300059&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract In recent decades, interest has grown in understanding the mechanisms of service recovery performance (SRP) in the hospitality industry. This study introduces an interactive perspective incorporating both extrinsic and intrinsic factors, investigating the roles of inclusive leadership and job autonomy on employee self-efficacy, with self-efficacy mediating their relationships with SRP. Surface acting is proposed as a negative moderator. A sample of 83 supervisors and 350 frontline employees from 8 Chinese hotels completed questionnaires. Data analysis was conducted using PLS-SEM in Smart PLS 4 and regression analysis in SPSS 25. Results show that inclusive leadership and job autonomy contribute to strong self-efficacy and enhanced SRP. Surface acting moderates the relationship between inclusive leadership and self-efficacy but not between job autonomy and self-efficacy. This cross-sectional survey offers practical implications for hospitality managers, providing guidance on fostering environments that promote self-efficacy and enhance SRP. Limitations include reliance on self-reported measures and a cross-sectional design. Future research could explore other moderators and mediators, different industries, and use longitudinal or experimental designs to establish causality.<hr/>Resumo Nas últimas décadas, cresceu o interesse em compreender os mecanismos do desempenho da recuperação de serviço (DRS) na indústria hoteleira. Este estudo introduz uma perspectiva interativa que incorpora fatores extrínsecos e intrínsecos, investigando a influência da liderança inclusiva e da autonomia no trabalho na autoeficácia dos funcionários, sendo que a autoeficácia medeia a suas relações com o DRS. A atuação superficial é proposta como um moderador negativo. Questionários foram aplicados a uma amostra de 83 supervisores e 350 funcionários de front office de 8 hotéis chineses. As metodologias de análise baseiam-se no PLS-SEM e análise de regressão. Os resultados mostram que a liderança inclusiva e a autonomia no trabalho contribuem para uma autoeficácia forte e um DRS aprimorado. A atuação superficial modera a relação entre a liderança inclusiva e a autoeficácia, mas não entre a autonomia no trabalho e a autoeficácia. Esta pesquisa transversal oferece implicações práticas para os gestores hoteleiros, fornecendo orientações para promover ambientes que estimulem a autoeficácia e aprimorem o DRS. As limitações incluem a dependência de medidas autorrelatadas e um design transversal. Pesquisas futuras podem explorar outros moderadores e mediadores, diferentes setores industriais e utilizar designs longitudinais ou experimentais para estabelecer causalidade. <![CDATA[Self-disclosure and trust in the shared economy: a cross-cultural comparison]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582023000300073&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Airbnb is one of the fastest-growing businesses within the sharing economy. In this online marketplace, hosts can list their spare rooms, apartments, or houses as accommodation for Airbnb guests in return for money. Since customers tend to be careful when booking a stranger's house, trust is one of the most important elements of Airbnb. One concrete way of establishing trust is self-disclosure. This study explored online marketplaces such as Airbnb and their users with a framework on how self-disclosure in personal descriptions can be used to increase booking intention. An online experimental survey with two conditions was conducted (implicit vs. explicit host self-disclosure). There were 129 Dutch participants and 71 Chinese participants from China. Contrary to our expectations, implicit language in self-disclosure by the Airbnb host led to more trust than explicit language. Airbnb guests from the Netherlands had higher booking intentions and more trust in the Airbnb host after reading an implicit self-disclosure compared to guests from China. These cultural differences disappeared with the explicit self-disclosure profile.<hr/>Resumo O Airbnb é um dos negócios de crescimento mais rápido na economia partilhada. Neste mercado online, os anfitriões podem listar seus quartos extras, apartamentos ou casas como acomodações para os hóspedes do Airbnb em troca de dinheiro. Como os clientes tendem a ser cuidadosos ao reservar a casa de um estranho, a confiança é um dos elementos mais importantes do Airbnb. Uma forma concreta de estabelecer confiança é a revelação de dados pessoais. Este estudo explorou como o Airbnb, e os seus utilizadores, com um modelo sobre revelação de dados pessoais em descrições pessoais que pode ser usado para aumentar a intenção de reserva. Foi realizada uma pesquisa experimental online com duas condições (revelação de dados pessoais implícita versus explícita do anfitrião). Participaram 129 participantes holandeses e 71 participantes chineses. Contrariando as nossas expectativas, a linguagem implícita na revelação de dados pessoais pelo anfitrião do Airbnb resultou em mais confiança do que a linguagem explícita. Os hóspedes do Airbnb dos Países Baixos apresentaram maior intenção de reserva e mais confiança no anfitrião do Airbnb após lerem uma revelação de dados pessoais implícita em comparação com os hóspedes da China. Essas diferenças culturais desapareceram com o perfil explícito de revelação de dados pessoais.