Scielo RSS <![CDATA[Sisyphus - Journal of Education]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-847420220002&lang=en vol. 10 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Educational Research Themes]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84742022000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Creation of Digital Educational Technologies by School Subjects: A Process of Emancipation]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84742022000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article analyses whether, and how, the creation of digital technologies by basic education teachers subsidizes the process of critical appropriation of digital technologies towards their professional emancipation. The research is based on materials produced during meetings with teachers from three schools. The content analysis resulted in the emergence of the following categories: 1 - lack of autonomy in relation to educational technologies; 2 - development of a critical perspective of technologies; and 3 - paths for critical integration of technology in the school - which resulted in two subcategories: 3.1 - Critical adaptation of technologies; and 3.2 - Creation of new technologies in alignment with school needs. It becomes clear that the school is a privileged space for the production of educational technologies based on the real needs of its actors, to contribute to overcoming historical challenges and the effective transformation of contemporary education.<hr/>Resumo Este artigo analisa se, e como, a criação e o desenvolvimento de tecnologias digitais por professores da educação básica subsidiam o processo de apropriação crítica das tecnologias no sentido de sua emancipação como docente. A pesquisa parte de materiais produzidos em encontros com professores de três escolas públicas. A análise de conteúdo resultou na emersão das categorias: 1 - falta de autonomia em relação às tecnologias 2 - desenvolvimento de uma perspectiva crítica de tecnologias; e 3 - caminhos para integração crítica de tecnologia na escola - que resultaram em duas subcategorias: 3.1 - Adaptação crítica de tecnologias; e, 3.2 - Criação de novas tecnologias a partir do currículo da escola. Evidencia-se que a escola se mostra como um espaço privilegiado para a produção de tecnologias educacionais que partam das necessidades reais dos seus sujeitos, para contribuir com a superação dos desafios históricos e a transformação efetiva da educação contemporânea.<hr/>Resumen Este artículo analiza si, y cómo, el desarrollo de tecnologías digitales por maestros de educación básica subsidian la apropiación crítica de las tecnologías y su emancipación como docentes. La investigación utiliza materiales producidos en encuentros con maestros de tres escuelas. El análisis de contenido resultó en la aparición de tres categorías: 1 - falta de autonomía en relación con las tecnologías 2 - desarrollo de una perspectiva crítica de las tecnologías; y 3 - formas para la integración crítica de la tecnología en la escuela - que resultó en dos subcategorías: 3.1 - Adaptación crítica de tecnologías; y, 3.2 - Creación de nuevas tecnologías basadas en el currículo escolar. Es evidente que la escuela se muestra como un espacio privilegiado para la producción de tecnologías educativas que parten de las necesidades reales de sus asignaturas, para contribuir a superar los desafíos históricos y la transformación efectiva de la educación contemporánea. <![CDATA[Eveil aux Langues and Intercomprehension for Brazilian Students: Contributing to the Awakening and Strengthening of Students' Positive Attitudes Towards Linguistic and Cultural Diversity]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84742022000200022&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo apresenta os resultados de um projeto de despertar para as línguas (éveil aux langues) e intercompreensão junto a 41 alunos pré-adolescentes de uma escola brasileira situada em meio socioeconômico desfavorecido. Por meio da análise de perguntas registradas pelos alunos ao longo do ano letivo, é possível observar como a proposta didática baseada nas abordagens plurais contribuiu para o despertar e para o fortalecimento de atitudes positivas dos alunos em relação à diversidade linguística e cultural. Com base em descritores do CARAP, o artigo mostra como as 44 perguntas registradas pelos alunos são indícios de interesse, curiosidade, estima e abertura dos pré-adolescentes às línguas do mundo. Também se discute a pertinência desse tipo de prática pedagógica no contexto educacional brasileiro.<hr/>Abstract This paper presents a detailed explanation about two results successfully achieved by applying pluralistic approaches with 41 Brazilian middle-school students (6th grade) from disadvantaged backgrounds. Throughout the academic year, students brought several questions that were noted in a proper file. Analyzing these questions, it is observed that the didactic proposal, based on pluralistic approaches, contributed to the awakening and strengthening of students' positive attitudes towards linguistic and cultural diversity. Based on FREPA descriptors, this paper shows how the 44 questions noted by students are indicative signs of interest, curiosity, valorization and openness of pre-adolescents to the languages of the world. The relevance of this type of pedagogical practice in the Brazilian educational context is also discussed.<hr/>Resumen Ese artículo presenta los hallazgos de un proyecto de éveil aux langues e intercomprensión realizado en una escuela brasileña con 41 alumnos preadolescentes de espacios socioeconómicos desfavorecidos. Por medio del análisis de preguntas hechas por los alumnos al largo del año escolar, se pudo observar que la propuesta didáctica de los abordajes plurales contribuyó al despertar y al fortalecimiento de actitudes positivas de los estudiantes en relación a la diversidad lingüística y cultural. Basado en descriptores del CARAP, el artículo muestra como las 44 preguntas registradas por los preadolescentes indican interés, curiosidad, estima y abertura a las lenguas del mundo. También viene discutida en el artículo la pertinencia de ese tipo de práctica pedagógica en el contexto educacional brasileño. <![CDATA[Awakening to Languages: What is the Potential of the Multilingual Kamishibai in Non-formal Learning Contexts?]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84742022000200049&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O kamishibai plurilingue, recurso didático ao serviço de uma educação em línguas, pode contribuir para o desenvolvimento de competências em diferentes domínios. Pretende-se, assim, com este artigo, dar conta de um estudo que visa compreender as potencialidades do kamishibai plurilingue no desenvolvimento de competências, em contexto educativo não formal. Para tal, foi implementada uma oficina junto de crianças a frequentar o 2.º ano de escolaridade. O estudo enquadra-se numa abordagem metodológica de estudo de caso, tendo sido analisados os kamishibais produzidos assim como as entrevistas em focus group às 42 crianças participantes no estudo. Os resultados revelam que as atividades de sensibilização à diversidade linguística, recorrendo ao kamishibai plurilingue, potenciam o desenvolvimento de competências no domínio das línguas de herança, línguas de escolarização e de outras línguas do interesse das crianças; de saberes de diferentes áreas do conhecimento; e de atitudes positivas face às línguas e à alteridade.<hr/>Abstract The multilingual kamishibai, a didactic resource at the service of language education, may contribute to the development of competences in several areas. This article presents a study that aims to understand the potential of multilingual kamishibai in the development of competences in a non-formal educational context. To this end, a workshop was implemented with 2ndgrade school children. The study is framed within a case study methodological approach. The kamishibais produced and the focus group interviews of the 42 children participating in the study were analysed. The results show that the awareness-raising activities on linguistic diversity, using multilingual kamishibai, enhance the development of competences in heritage languages, school languages and other languages of the children’s interest; knowledge of different areas; and positive attitudes towards languages and otherness.<hr/>Resumen El kamishibai plurilingüe, un recurso didáctico al servicio de la enseñanza de idiomas, puede contribuir al desarrollo de competencias en diferentes ámbitos. Por lo tanto, el objetivo de este artículo es presentar un estudio destinado a comprender el potencial del kamishibai plurilingüe en el desarrollo de competencias en un contexto educativo no formal. Para tal fin, se implementó un taller con niños que cursan el 2º grado. El estudio se enmarca en un enfoque metodológico de estudio de casos, y se analizaron los kamishibai producidos y las entrevistas de los grupos focales con los 42 niños participantes. Los resultados muestran que las actividades de sensibilización sobre la diversidad lingüística, mediante el uso de kamishibai plurilingües, potencian el desarrollo de competencias en lenguas patrimoniales, lenguas escolares y otras lenguas de interés para los niños; el conocimiento de diferentes áreas de conocimiento; y las actitudes positivas hacia las lenguas y la alteridad. <![CDATA[Spatial Structuring of 3D Shapes: Constructions Supported by Spatial Reasoning]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84742022000200073&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper aims to provide further understanding of strategies used by first graders to reproduce 3D shapes, in what concerns spatial structuring and spatial reasoning processes involved. The data were collected during a teaching experiment where the pupils had to reproduce two 3D shapes using cubes, first from a 3D model and then from a 2D representation of a 3D model. The strategies pupils used indicate different levels of local and global structuring, and, sometimes, a progression to upper levels, based on the establishment of more complex relationships between components and composites, anchored in the use of manipulatives. These relationships also seem to be supported by spatial reasoning processes.<hr/>Resumo Este artigo tem como objetivo aprofundar a compreensão acerca das estratégias usadas por alunos do 1.º ano de escolaridade para reproduzir figuras 3D, do ponto de vista da estruturação espacial e dos processos de raciocínio espacial envolvidos. Os dados foram recolhidos durante uma experiência de ensino, onde os alunos tinham de reproduzir duas figuras 3D, usando cubos, primeiro a partir de um modelo 3D e depois a partir de uma representação 2D de um modelo 3D. As estratégias utilizadas pelos alunos indicam diferentes níveis de estruturação local ou estruturação global e, algumas vezes, a progressão para níveis de estruturação mais elevados, a partir do estabelecimento de relações mais complexas entre componentes e compostos, que, por sua vez, surgem durante a manipulação dos materiais. Estas relações também parecem ser apoiadas por processos de raciocínio espacial.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo profundizar en la comprensión de las estrategias de estructuración espacial utilizadas por los estudiantes de 1er grado para reproducir figuras en 3D, desde el punto de vista de la estructuración espacial y de los procesos de razonamiento espacial involucrados. Los datos se recopilaron durante una experiencia de enseñanza, donde los estudiantes tuvieron que reproducir dos figuras en 3D, utilizando cubos, primero a partir de un modelo 3D y luego a partir de una representación 2D de un modelo 3D. Las estrategias empleadas por los estudiantes señalan diferentes niveles de estructuración local o estructuración global y, en ocasiones, la progresión a niveles de estructuración superiores, a partir del establecimiento de relaciones más complejas entre componentes y compuestos, que, a su vez, surgen durante el manejo de materiales. Estas relaciones también parecen estar respaldadas por procesos de razonamiento espacial. <![CDATA[Contributions of Role-play in Environmental Education to Integral Education]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84742022000200100&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo tem como objetivo apresentar e discutir as contribuições da utilização do role-play, do inglês jogo de papéis, na introdução de assuntos da Educação Ambiental para a promoção da formação crítica e reflexiva. Para tanto, foi elaborada uma atividade de simulação de Assembleia Escolar e aplicada com nove estudantes do Ensino Médio e do Ensino Superior, matriculados em uma unidade do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), locus da pesquisa, para discutir sobre o descarte de resíduos sólidos e a relação entre produção, consumo e sociedade. Foi realizada uma investigação qualitativa com características da pesquisa-ação. Para a coleta dos dados utilizou-se a observação participante, gravações dos encontros e análise das propostas elaboradas pelos sujeitos da pesquisa. Os dados foram analisados com base na análise de prosa e os resultados sugerem que a utilização do role-play contribui para a formação integral ao estimular o pensamento crítico e reflexivo, a argumentação e o respeito pela opinião do colega.<hr/>Abstract This article aims to present and discuss the contributions of the use of role-play in the introduction of Environmental Education issues for the promotion of critical and reflexive education. For this purpose, a School Assembly simulation activity was developed and applied to nine students from High School and College Education enrolled in the IFSP (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo) unit, search locus, to discuss the disposal of solid waste and the relationship between production, consumption and society. A qualitative investigation was conducted with action research characteristics. For data collection, participant observation, recording of the meetings and analysis of the proposals elaborated by research subjects were used. These data were analysed based on prose analysis and the results suggest that the use of role-play contributes to integral education by encouraging critical and reflective thinking, argumentation and respect for other colleagues’ opinions.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo presentar y discutir los aportes del uso del role-play, desde el juego de rol inglés, en la introducción de temas de Educación Ambiental para la promoción de la formación crítica y reflexiva. Para eso, se elaboró y aplicó una actividad de simulación de Asamblea Escolar con nueve estudiantes de Enseñanza Media y Superior, matriculados en una unidad del Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), locus de la investigación, para discutir la disposición de residuos sólidos y la relación entre producción, consumo y sociedad. Se realizó una investigación cualitativa con características de la investigación-acción. Para la recolección de datos se utilizó la observación participante, grabaciones de las reuniones y análisis de las propuestas elaboradas por los sujetos de investigación. Los datos fueron analizados en base al análisis en prosa y los resultados sugieren que el uso del role-play contribuye a la formación integral al fomentar el pensamiento crítico y reflexivo, la argumentación y el respeto por la opinión de los pares. <![CDATA[School Education in Eastern Angola: Perceptions of Secondary School Teachers and Students of the Implementation Process of School Education]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84742022000200127&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Em 2002, Angola iniciou a expansão da sua rede escolar em comunidades reabertas depois da guerra civil. Este estudo procura compreender como o Estado angolano tem implementado aquele processo, a partir da perceção das pessoas que lecionam e estudam no 1º. e 2º. ciclos do ensino secundário na região leste. Realizou-se um inquérito por questionário a uma amostra de 408 alunos(as) da 9ª., 12ª. e 13ª. classes, e 127 professores(as) que lecionam em 11 escolas. Os resultados permitem destacar: motivos da procura educativa pela população da região; conceções acerca do que é a educação escolar, seu papel e finalidades; expectativas e transformações reconhecidas pelos participantes que decorrem do efeito da educação escolar nas suas vidas; apreciação das políticas do Estado na promoção da educação escolar pública à luz das razões que levam os inquiridos perspetivar, de modo mais ou menos otimista, a intervenção oficial na promoção da escolarização. Do trabalho realizado concluiu-se que as populações deste estudo aderem à educação escolar pelo que ela representa como hipótese de melhoria nas suas vidas, e que o papel do Estado na implementação e desenvolvimento da educação não é assunto encerrado, havendo necessidade de melhorar a rede de ensino, das instalações, e de aumentar a quantidade e qualidade dos docentes.<hr/>Abstract In 2002, Angola began expanding school education in communities reopened after the civil war. This paper seeks to understand how the Angolan State has implemented that process, based on the perception of people who teach and study in the 1st and 2nd secondary education cycles in the eastern region. A questionnaire survey was carried out on a sample of 408 students from the 9th, 12th and 13th classes, and 127 teachers of 11 schools. The results allow us to highlight: reasons for the demand for school education by the population; conceptions about what school education is, its role and purposes; expectations and transformations recognized by the participants that result from the presence of school education in their lives; appreciation of the State's policies concerning the promotion of public education, and reasons that lead respondents to adopt more and less optimistic perspectives regarding the State's intervention in promoting schooling. The research allows to understand that the populations of this study adhere to school education for what it represents as a chance for improvement in their lives, and the role of the State in implementating and developing school education is by no means a closed matter, as there is the need to improve the territorial coverage of school education, school facilities, and to increase the quantity and quality of teachers.<hr/>Resumen En 2002, Angola comenzó a expandir la educación escolar en comunidades reabiertas después de la guerra civil. Este estudio busca comprender cómo el Estado angoleño ha implementado ese proceso, a partir de la percepción de las personas que enseñan y estudian en el 1er. y 2do. ciclos de educación secundaria en la región este. Se realizó una encuesta por cuestionario a una muestra de 408 estudiantes y 127 profesores que imparten clases en 11 escuelas. Los resultados permíten destacar: motivos de la demanda de educación escolar por parte de la población; concepciones sobre la educación escolar, función y propósitos; expectativas y transformaciones derivadas de la presencia de la educación escolar en sus vidas; apreciación del rol del Estado en la promoción de la educación escolar pública, indicando razones que llevan a los encuestados a adoptar perspectivas más o menos optimistas sobre la intervención del Estado en la promoción de la escolarización. Del trabajo realizado se concluyó que las poblaciones de este estudio adhieren a la educación escolar como un modo de superación en sus vidas, y que el papel del Estado en la implementación y desarrollo de la educación no es un asunto cerrado, siendo necesario mejorar la red educativa, las instalaciones y aumentar la cantidad y calidad de los docentes.