Scielo RSS <![CDATA[Comunicação e Sociedade]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2183-357520150002&lang=pt vol. 28 num. lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Mobilidades, Media (ções) e Cultura</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752015000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>A imigração como risco para a saúde</b>: <b>uma análise das representações do imigrante africano na cobertura da <i>Folha de S. Paulo </i>sobre o ébola</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752015000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo analisamos a construção de estereótipos sobre os imigrantes africanos na Folha de S. Paulo durante a cobertura do surto epidémico de ébola no continente africano, em 2014. Damos especial atenção ao modo como o jornal noticiou o caso de suspeita de contágio do imigrante guineense Soulyname Bah. Observamos que houve, por meio da lógica do medo, um processo de marcação identitária expressa na oposição entre “nós” e “eles”, promovendo a repulsa à diferença pela ressignificação das características da etnia africana enquanto marcador de risco à saúde. Na sociedade do risco, a cobertura jornalística sobre o ébola - e de outras pandemias - revela um paradoxo crucial da nossa época: o apogeu de avanços científicos humanos que, apesar de tudo, não têm necessariamente atenuado os nossos medos e pânicos sobre potenciais perigos. Nesse contexto, a imigração configura-se como uma questão de segurança e é entendida como uma pluralidade de ameaças (terrorismo, crime, doença e desemprego). Dessa forma, como concluímos neste trabalho, a securitização da imigração é um processo que substitui a consideração de problemas sociais estruturais por práticas discursivas, tecnológicas e institucionais que permitem a identificação e a responsabilização de grupos específicos.<hr/>This article analyses the construction of stereotypes about African immigrants in the Brazilian newspaper Folha de S. Paulo through its coverage of the Ebola outbreak in Africa in 2014. Special attention is given to the way the newspaper reported the suspected infection of the Guinean immigrant Soulyname Bah. It is observed that, through the logic of fear, there was a labeling process of opposition between “us” and “them”. Revulsion was promoted with regard to differences, via the re-signification of African ethnicity characteristics, which started to be seen as indicators of health risk factors. Within the risk society, media coverage of Ebola, as well as of other pandemics, reveals an important and paradoxical truth: we might be living in an era known as the apogee of human scientific advancements but this has not necessarily mitigated our fears and panics about potential dangers (Lerner & Sacramento, 2015). In this context, migration turns out to be a question of security related to a plurality of threats (terrorism, crime, disease, and unemployment, for instance). As we conclude in this article, the securitization of migration might be, therefore, described as a process that substitutes concerns about social and structural problems by institutional, technological and discursive practices that end up allowing the identification and the ascription of responsibility to specific groups. <![CDATA[<b>E-migrante</b>: <b>espaços tecnológicos, geográficos, sociais. Novos atores e espaços de participação política?</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752015000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esse artigo fundamenta-se nos resultados da pesquisa intitulada “Estudo dos movimentos migratórios recentes da Espanha ao Uruguai. Novos espaços tecnológicos, geográficos e sociais de vinculação cidad㔠(Olivera et al., 2014) e, a partir conceito proposto de “e-migrante”, analisamos se a introdução das TIC possibilita renovar as formas tradicionais de participação política e a tomada de decisões públicas. Buscamos identificar as formas e redes de comunicação à distância utilizadas pelos espanhóis imigrantes e suas formas de vinculação (política, social e cultural) no Uruguai e problematizá-las na linha das ciências sociais e da pesquisa crítica da Sociedade de Informação. Sustentamos que as formas de vinculação dos novos imigrantes espanhóis no Uruguai se situam em relação dialética e são resultado de um processo social que depende também das decisões e das significações adotadas pelos sujeitos. Essas decisões e subjetivações não são determinadas pelas estruturas, mas tampouco são totalmente contingentes. Movem-se num espaço de possíveis configurações e são ressignificadas em situações concretas.<hr/>This article is based on the results provided by the research project named “A study of recent migratory movement from Spain to Uruguay. New technological, geographical and social spaces for citizen vincluation” (Olivera et al., 2014) and, by using the concept of “e-migrant”, it analyses if the introduction of ICTs enables the renewal of the traditional forms of political participation and public decision-making. Having the concept of e-migration as a starting point, the article aims at identifying what are the forms and the type of communication networks used by the new Spanish migrants as well as the way they connect and communicate (politically, socially and culturally) in Uruguay. It also aims at problematizing these issues under the light of the Social Sciences theories, following the critical investigative line of research about the “Information Society”. The authors argue that the ways new Spanish migrants connect to each other in Uruguay are dialectic relationships and are also a result of a social process that depends on the decisions and on the significances given by individuals. These decisions and subjectivities are not determined solely by the structures that are inherent to their condition as migrants, neither are they totally contingent to this condition; they move in a space of possible configurations in order to be re-signified in concrete situations. <![CDATA[<b>Migrações sonoras em Português</b>: <b>representações</b><b> culturais da diáspora portuguesa na rádio brasileira</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752015000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A língua portuguesa é uma língua de múltiplas sonoridades. Nos diversos sotaques dos vários povos que falam português, torna-se evidente a prevalência da sonoridade da língua portuguesa como caraterística definidora. A rádio, como meio de raiz sonora, representa essa diversidade da língua que constitui a sua diferença. Vários são os programas de rádio sobre cultura portuguesa produzidos para a diáspora. Neste artigo, analisaremos os casos dos programas produzidos no Brasil para a diáspora portuguesa: o seu diferencial estratégico, a sua capacidade de representação da cultura portuguesa e a forma como se relacionam com a diáspora e as comunidades emigrantes e lusodescendentes. Tendo em conta que Portugal e o Brasil são os universos em questão, esta análise será realizada após uma reflexão sobre relações pós-coloniais entre os dois países, tendo por base os princípios fundadores do pensamento descolonial.<hr/>This article is based on the results provided by the research project named “A study of recent migratory movement from Spain to Uruguay. New technological, geographical and social spaces for citizen vincluation” (Olivera et al., 2014) and, by using the concept of “e-migrant”, it analyses if the introduction of ICTs enables the renewal of the traditional forms of political participation and public decision-making. Having the concept of e-migration as a starting point, the article aims at identifying what are the forms and the type of communication networks used by the new Spanish migrants as well as the way they connect and communicate (politically, socially and culturally) in Uruguay. It also aims at problematizing these issues under the light of the Social Sciences theories, following the critical investigative line of research about the “Information Society”. The authors argue that the ways new Spanish migrants connect to each other in Uruguay are dialectic relationships and are also a result of a social process that depends on the decisions and on the significances given by individuals. These decisions and subjectivities are not determined solely by the structures that are inherent to their condition as migrants, neither are they totally contingent to this condition; they move in a space of possible configurations in order to be re-signified in concrete situations. <![CDATA[<b>Linguagem e sentidos da subjetividade humana em narrativas da cultura urbana</b>: <b>uma análise aos autocolantes usados nos carros</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752015000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste texto problematizamos a prática cultural do ato do próprio sujeito se narrar no contexto urbano, partindo de conceções sobre a linguagem, as tecnologias urbanas e as narrativas realizadas nas interações da vida quotidiana. Apresentamos uma análise das observações recolhidas numa investigação realizada na cidade de Santa Maria - RS - BR, envolvendo recolha e análise de imagens e conversas com condutores de veículos e leitores dos autocolantes de carros, popularmente conhecidos como ‘stickers da família feliz'. Entre outras conclusões, verificamos que os autocolantes da “família feliz”, colocados estrategicamente nos parachoques dos carros, instigam vários processos de significação elucidativos de formas individuais e coletivas de narrativa auto e hétero identitária, em contexto urbano.<hr/>Based on conceptions about language, urban technologies and narratives consummated within everyday life interactions, we problematize the cultural practice of narration in the urban context. We present the analysis of the data gathered during a research developed in the city of Santa Maria, Brazil, involving the collection and analysis of images and conversations with car drivers, as well as readers of car stickers, popularly known as “happy family” stickers. Among other findings, we observed that “happy family” stickers, strategically applied on the bumpers of cars, instigate several enlightening meaning processes of individual and collective forms of self and hetero identitarian narrative in the urban context. <![CDATA[<b>O segundo ecrã e a informação</b>: <b>história, definição e pistas para um futuro</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752015000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Enquadrada por uma expansão do mercado tecnológico vocacionado para a disponibilização de informação em cenário de mobilidade, surgiu, em anos recentes, a chamada tecnologia de Segundo Ecrã (Second Screen). A sua crescente popularidade, seguida de um aumento exponencial do investimento por parte de grandes operadores televisivos, conduziu a uma diversificação dos seus serviços. Uma análise da oferta existente mostra-nos que a sua potencialidade está a ser associada, principalmente, a produtos de entretenimento e comércio eletrónico. Mas para onde caminha o futuro desta tecnologia? Neste artigo, refazem-se os caminhos deste fenómeno do Segundo Ecrã por meio de uma breve perspetiva histórica; a seguir, propõe-se uma tentativa de definição e construção de modelo teórico do seu funcionamento e, por último, aponta-se um possível ponto de convergência estrutural com o jornalismo - uma interseção ainda não explorada e com grande potencial de apropriação.<hr/>Framed by the expansion of a mobility centred technological market, Second Screen applications have become increasingly relevant in recent years. This popularity and the adjoined increase in investment by major TV operators have promoted a broad range of services. A preliminary analysis of the current offering suggests that entertainment and e-commerce products are the most common type of Second Screen apps available. The research question of this paper is thus ‘where will these developments take us?'. We will map out the historical background of Second Screen apps, propose a tentative definition and theoretical model for its functioning, and indicate possible convergence points with the journalistic production - an intersection point yet to be explored and with potential for appropriation. <![CDATA[<b>No entretanto ou o (ab)uso do acesso online em mobilidade</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752015000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O recente desenvolvimento das tecnologias de informação e comunicação (TICs) criou condições para que as pessoas estejam constantemente online. Hoje em dia, é comum receber um e-mail que termina com uma frase como “enviado pelo meu iPhone”, o que significa que o remetente usou o seu telemóvel para o enviar e, consequentemente, a sua localização é incerta pode ser um restaurante, no trabalho, em casa ou até em movimento. Até há poucos anos a interação social em mobilidade só era possível quando as pessoas não viajavam sozinhas. As telecomunicações mudaram este cenário, trazendo as comunicações móveis para o espaço-tempo da deslocação. Nos últimos anos, o crescimento das vendas de smartphones e iPhones alteraram os cenários da mobilidade. Em que medida está esta tendência ligada a uma prática de lazer ou a um prolongamento do tempo de trabalho? Este texto debate a recente evolução do espaço-tempo da mobilidade a partir dum suporte empírico constituído por um conjunto de dados que combina os resultados de dois inquéritos sobre a mobilidade nas áreas metropolitanas Portuguesas, entrevistas em mobilidade e métodos de visual research.<hr/>The recent development of ICT has created conditions for people to be constantly online. These days is common to receive an email ended by a sentence like “sent from my iPhone”, meaning that the sender used his or her cell phone to send it and therefore his or her location is uncertain - could be in a restaurant, at work, at home or even moving. Social interaction, while commuting or travelling, was only possible when people were not travelling alone. Mobile telecommunications changed this scenario bringing the mobile communication to the time-space of dislocation. In recent years the spread of sales of smartphones and iphones has changed the motion scenarios. In what extended is this tendency connected to a leisure practice or to work continuity? Using a set of empirical data that combines the results of two mobility surveys in the Portuguese metropolitan areas, mobile interviews and visual research methods this paper debates the recent evolution of the time-space of mobility. The results allow us to discuss the role of ICT in the mediation of spaces anchor and the diversification of uses of Internet accessing while on mobility. <![CDATA[<b>Mobilidade da rádio na era digital</b>: <b>interatividade, participação e partilha de conteúdos nas emissoras ibéricas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752015000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No quadro da investigação científica sobre rádio, os últimos anos têm dado a conhecer inúmeras abordagens sobre o significado de uma post-radio (Oliveira & Portela, 2011), isto é, a definição de um conjunto de questões que se colocam à inclusão da rádio contemporânea em ambientes digitais e online. Esta migração digital tem vindo a proporcionar o desenvolvimento das aplicações móveis das rádios, como o alargamento das potencialidades comunicativas (Aguado, Feijoo & Martínez, 2013), de audiências, de convergência de conteúdos interativos entre ouvintes-utilizadores. Conscientes desta oportunidade, as principais emissoras da Espanha e Portugal alargaram o universo da radiofonia à plataforma móvel, com especial atenção aos telefones inteligentes, através do desenvolvimento de aplicações móveis (apps) (Cerezo, 2010). Os smartphones, como símbolo de uma cultura em permanente mutação, sugerem não apenas uma maior facilidade no acesso e interação, mas acrescentam grandes possibilidades para a difusão de conteúdos entre audiências, o que estudos têm designado por user distributed content (Villi, 2012). O presente artigo apresenta uma análise exploratória sobre as políticas atuais das principais rádios espanholas e portuguesas nas aplicações móveis, avaliando o grau de interação e participação mobilizado nessas plataformas. Durante a observação, conclui-se, entre outros dados, que a plataforma móvel representa um canal suplementar para a rádio tradicional FM, mais que um novo meio com linguagem e expressividade próprios.<hr/>In the context of the scientific research into radio, recent years have encouraged many theories about the meaning of a post-radio (Oliveira & Portela, 2011), thus enlisting several parameters regarding the inclusion of contemporary radio in the digital and online environments. This digital migration has led to the development of mobile applications for radio, broadening the communicative potential of audiences (Aguado, Feijoo & Martínez, 2013), as well as promoting convergence of interactive content among listeners-users. Aware of this opportunity, the main broadcasters in Spain and Portugal have broadened their radiophonic scope to the mobile platform, especially geared towards smartphones through the development of mobile applications, commonly known as apps (Cerezo, 2010). As a symbol of a culture in permanent changing, smartphones not only provide greater easiness in terms of access and interaction, but also afford larger opportunities for disseminating content among audiences, a phenomenon that some studies have labelled as user distributed content (Villi, 2012). This article presents an exploratory analysis of the current policies of the main Spanish and Portuguese radio broadcasters regarding mobile applications, evaluating the different levels of interaction and participation in these platforms. This observation led to the conclusion, among other findings, that the mobile platform represents a supplementary channel for traditional FM radio, rather than a new medium with its own language and expression. <![CDATA[<b>Tecnologias caracol e culturas na era da mobilidade</b>: <b>comunicação móvel e identidades no tempo/espaço Shuar</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752015000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Na antologia móvel e na cosmovisão Shuar dinâmica, cíclica e unidimensional, o tempo transcorre e, com ele, simultaneamente, o espaço. Autores como Ling e Haddon enfatizaram a influência dos telemóveis nos modelos de deslocação e destacaram a “liberdade de contato" que nos oferecem, dada a sua natureza nómada, permitindo libertar-nos do contexto espacial e transladar-nos para o espaço de fluxos comunicativos, onde apenas se mantém o tempo, ou onde, como diria um Shuar, o espaço transcorre em simultâneo com o tempo. Se os aparelhos móveis nos instigam a uma vida nómada, convertendo-nos em caracóis (Fortunati, 2005) que carregam na carapaça toda uma rede de relações, uma análise aos usos dos telefones móveis - desse ponto de vista - e em relação a um povo de tradição nómada como os Shuar, revela-se extremamente pertinente. A metáfora do caracol, que gira em constante espiral e que os Shuar empregam para descrever a sua cosmovisão e o modo como concebem a natureza, recorda a atual tecnologia móvel que todos “carregamos em cima". O objetivo deste texto consiste, assim, em relacionar as cosmovisões da era móvel com a indígena Shuar, de forma a analisar as similitudes e diferenças na conceção espaciotemporal, assim como as suas repercussões identitárias.<hr/>In mobile ontology and in the Shuar dynamic, cyclic, one-dimensional worldview, time and space flow simultaneously (de Salvador y Martínez, 2015b; Martínez, & de Salvador, 2015; Martínez et al., 2015). Authors such as Ling and Haddon emphasised the influence of mobile phones on human movement patterns, pointing out that they offer “freedom of contact", given their nomadic nature, and the possibility to free ourselves from the spatial context and enter a space of communicative flows, where only time exists. The Where as a Shuar would say that is, Space, marches on together with time, in a global spatial-temporal dimension. Since mobile phones draw us closer to a nomadic life, turning us into snails (Fortunati, 2005) that carry a whole network of relationships in the back, an analysis of the uses of mobile phones (from this point of view) by a nomadic people such as the Shuar seems particularly interesting. The endlessly spiralling snail metaphor, which the Shuar use to describe their worldview, and the characterisation of nature resemble today's mobile technology we all carry about. This essay is intended to emphasise the worldviews of the Mobile Age and the Indigenous, Shuar Age so as to analyse the similarities and differences in the spatial-temporal conception, as well as its impacts on identity. <![CDATA[<b>A informação terceirizada</b>: <b>identidade e trabalho não pago na era do jornalismo digital</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752015000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A “era da Informação" constituiu tema de uma extensa pesquisa de Castells, no final dos anos 1980. Várias das implicações debatidas por este autor naquela altura são hoje observáveis, principalmente nas tendências de precarização das atividades de produção da informação. Perante a procura cada vez mais acentuada de informação, as empresas de comunicação, as televisões, os jornais impressos e online desenvolvem métodos terceirizados de produção e informação que consistem em recrutar, através de concursos, uma elite letrada de outros países para produzir “notícias locais" de qualidade. Neste artigo debruçamo-nos sobre um caso concreto de terceirização de informação a partir de uma plataforma de bloggers recrutados essencialmente em África. Com base na análise de entrevistas realizadas a dez desses bloggers, mostramos, ainda que de forma exploratória, os conflitos emergentes desse processo de produção terceirizada da informação. Na problematização mobilizamos conceitos desenvolvidos na área da sociologia do trabalho, bem como outras produções teóricas recentes sobre a precarização do trabalho informacional.<hr/>The Age of Information has been extensively studied by Castells, in the late 1980's. Several of the implications discussed by this author at the time are observable nowadays, specially the ones concerning the tendencies to precariousness that labor activities related to information production present. Due to an increasingly accentuated demand for information, communication companies (such as TV stations and printed and online newspapers) have developed outsourcing methods of production of content. Said methods consist, basically, on the recruitment of a literate elite of professionals, originated from other countries, to produce quality “local news". In this article, we analyze a concrete case of outsourcing of information, performed by a French blog platform that mainly recruits contributors from Africa. Based on the analysis of the interviews carried out with ten of these bloggers, we show, albeit in an exploratory way, the emerging conflicts that the process of outsourced production of information generates. During the discussion of this subject, we mobilized concepts developed within the field of sociology of work and other recent theoretical productions on the precariousness of informational work. <![CDATA[<b>Entre a dupla ausência e o profissional transnacional</b>: <b>o “não dito" da mobilidade científica</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752015000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo versa sobre a situação da maioria dos cientistas em mobilidade e a trabalhar nos mais prestigiados laboratórios internacionais de investigação do século XXI. Problematiza-se o desfasamento entre o discurso oficial que tende a enfatizar constantemente a existência de seleções democráticas e justas e de acesso livre às carreiras científicas e o discurso “não dito" sobre a discriminação étnica baseada na nacionalidade dos investigadores que permeia os locais de trabalho em ciência. A informação recolhida através de investigação etnográfica realizada em laboratórios científicos indica que a etnia e a origem geográfica (bem como a nacionalidade do cientista) desempenham papéis importantes no processo de seleção e permanência nos laboratórios de investigação. Neste texto usa-se o conceito “dupla ausência" de Abdelmalek Sayad, mostrando que a situação de ser cientista “estrangeiro" (a maioria dos alunos de doutoramento e pós doutorandos que trabalha no estrangeiro) é idêntica à de outras categorias em migração.<hr/>The paper concerns the situation of the majority of mobile scientists working in the international prestigious research laboratories in 21st century. I point out the lag between official communication about open access and democratic and fair selections which occur in scientific careers all the time and unspoken issues related with ethnical and national discrimination in the workplaces. The problem of ethnical discrimination is omitted in the sociological literature issue however, the ethnographic data provided from scientific laboratories indicates that the ethnicity and origin (as well as the nationality of scientist) play an important role. I employ in this paper the Abdelmalek Sayad's concept of “double absence", showing that the situation of “foreigner" scientists (majority of the PhD students and post-docs working abroad) is similar to other categories of migrants. <![CDATA[<b>Han, B.-C. (2014). </b><b><i>A sociedade do cansaço</i></b><b>. Lisboa: Relógio d'Água</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752015000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo versa sobre a situação da maioria dos cientistas em mobilidade e a trabalhar nos mais prestigiados laboratórios internacionais de investigação do século XXI. Problematiza-se o desfasamento entre o discurso oficial que tende a enfatizar constantemente a existência de seleções democráticas e justas e de acesso livre às carreiras científicas e o discurso “não dito" sobre a discriminação étnica baseada na nacionalidade dos investigadores que permeia os locais de trabalho em ciência. A informação recolhida através de investigação etnográfica realizada em laboratórios científicos indica que a etnia e a origem geográfica (bem como a nacionalidade do cientista) desempenham papéis importantes no processo de seleção e permanência nos laboratórios de investigação. Neste texto usa-se o conceito “dupla ausência" de Abdelmalek Sayad, mostrando que a situação de ser cientista “estrangeiro" (a maioria dos alunos de doutoramento e pós doutorandos que trabalha no estrangeiro) é idêntica à de outras categorias em migração.<hr/>The paper concerns the situation of the majority of mobile scientists working in the international prestigious research laboratories in 21st century. I point out the lag between official communication about open access and democratic and fair selections which occur in scientific careers all the time and unspoken issues related with ethnical and national discrimination in the workplaces. The problem of ethnical discrimination is omitted in the sociological literature issue however, the ethnographic data provided from scientific laboratories indicates that the ethnicity and origin (as well as the nationality of scientist) play an important role. I employ in this paper the Abdelmalek Sayad's concept of “double absence", showing that the situation of “foreigner" scientists (majority of the PhD students and post-docs working abroad) is similar to other categories of migrants. <![CDATA[<b>Lipovetsky, Gilles e Serroy, Jean (2014). </b><b><i>O capitalismo estético na era da globalização</i></b><b>, Lisboa: Edições 70</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752015000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo versa sobre a situação da maioria dos cientistas em mobilidade e a trabalhar nos mais prestigiados laboratórios internacionais de investigação do século XXI. Problematiza-se o desfasamento entre o discurso oficial que tende a enfatizar constantemente a existência de seleções democráticas e justas e de acesso livre às carreiras científicas e o discurso “não dito" sobre a discriminação étnica baseada na nacionalidade dos investigadores que permeia os locais de trabalho em ciência. A informação recolhida através de investigação etnográfica realizada em laboratórios científicos indica que a etnia e a origem geográfica (bem como a nacionalidade do cientista) desempenham papéis importantes no processo de seleção e permanência nos laboratórios de investigação. Neste texto usa-se o conceito “dupla ausência" de Abdelmalek Sayad, mostrando que a situação de ser cientista “estrangeiro" (a maioria dos alunos de doutoramento e pós doutorandos que trabalha no estrangeiro) é idêntica à de outras categorias em migração.<hr/>The paper concerns the situation of the majority of mobile scientists working in the international prestigious research laboratories in 21st century. I point out the lag between official communication about open access and democratic and fair selections which occur in scientific careers all the time and unspoken issues related with ethnical and national discrimination in the workplaces. The problem of ethnical discrimination is omitted in the sociological literature issue however, the ethnographic data provided from scientific laboratories indicates that the ethnicity and origin (as well as the nationality of scientist) play an important role. I employ in this paper the Abdelmalek Sayad's concept of “double absence", showing that the situation of “foreigner" scientists (majority of the PhD students and post-docs working abroad) is similar to other categories of migrants.