Scielo RSS <![CDATA[Media & Jornalismo]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2183-546220200002&lang=pt vol. 20 num. 37 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>O ensino e o estudo dos media e de jornalismo</b>: <b>tributo a Nelson Traquina</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622020000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>A Revolução nas notícias que ninguém nomeou</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622020000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt In 2020, both popular and academic discussions of journalism in the United States - and elsewhere in the world where journalism has been significantly influenced by the US model - have assumed that “objectivity” is the journalist’s guiding ideal. That assumption is not well founded. Along with Katherine Fink (2014) I have argued that in the US there was a dramatic transformation in news practice and news ideals beginning in the late 1960s and taking on an enduring place in journalism in the 1970s. Where in the 1950s and 1960s the “objectivity” model describes some 90% of front-page news stories in leading US newspapers, by the late 1970s it described only 40-50% of stories, the others better labeled “contextual” or “analytical” journalism. Others have made similar points about US journalism and still others have found comparable changes in various European journalisms. Why have journalists and historians of journalism not understood this? How can we better grasp this transformation of modern professionalism from Professionalism 1.0 to Professionalism 2.0 - a powerful revolution that preceded the digital revolution? This essay seeks to explore these questions.<hr/>Em 2020, os debates correntes e académicos sobre o jornalismo nos Estados Unidos - e nos países em que foi significativamente influenciado pelo modelo norte-americano - assumiram que a “objetividade” é o ideal que orienta a atividade do jornalista. Mas essa assunção carece de fundamentação. No trabalho conjunto com Katherine Fink (2004), defendi que nos Estados Unidos ocorreu uma transformação dramática nas práticas e ideais jornalísticos, que teve início no final dos anos 60 e que se consolidou a partir da década de 1970. Se nos anos 50 e 60 o modelo da “objetividade” é aplicável a cerca de 90% das notícias de primeira página dos principais jornais norte-americanos, no final dos anos 70 adequa-se a apenas 40-50% das notícias, sendo que as restantes peças remetem para o chamado jornalismo “contextual” ou “analítico”. Outros autores chegam à mesma conclusão no que concerne ao jornalismo norte-americano e outros ainda encontram mudanças similares em vários países da Europa. Por que razão jornalistas e historiadores do jornalismo não identificaram esta mudança? De que forma podemos compreender melhor esta transformação no âmbito do profissionalismo moderno, de um Profissionalismo 1.0 para um Profissionalismo 2.0 - uma revolução poderosa que foi anterior à revolução digital? Este ensaio procura dar resposta a estas questões. <![CDATA[<b>O impacto da obra de Nelson Traquina nos Estudos em Jornalismo do Brasil</b>: <b>estudo sincrônico e diacrônico a partir de anais de eventos científicos nacionais</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622020000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo analisa o impacto da obra de Nelson Traquina nos Estudos em Jornalismo realizados no Brasil, a partir de estudos bibliométricos em trabalhos apresentados em congressos de Jornalismo e Comunicação no país. Para isso, recupera resultados de estudos publicados anteriormente e apresenta novos dados, produzidos especialmente para este paper, relativos a trabalhos apresentados em eventos de 2019, numa pesquisa sincrônica, e ao longo de duas décadas (2000-2019), numa perspectiva diacrônica. Da análise conjunta destes dados, conclui que Nelson Traquina, ao longo de todo esse período, foi um autor com alto impacto na pesquisa brasileira em Jornalismo, sendo que mais recentemente, o impacto de seu trabalho autoral tornou-se mais significativo do que o observado em seus trabalhos de divulgador, para a Língua Portuguesa, da literatura internacional dos Journalism Studies. Comparados os congressos que reúnem pesquisadores com nível de pós-graduação e graduação realizados em 2019 no Brasil, o impacto da obra de Traquina é maior na pesquisa de pós-graduação.<hr/>This article analyzes the impact of Nelson Traquina’s work in the Journalism Studies carried out in Brazil, based on bibliometric studies in works presented in congresses of Journalism and Communication in the country. To do so, it retrieves results from previously published studies and presents new data, produced especially for this paper, related to works presented at events in 2019, in a synchronic research, and over two decades (2000-2019), in a diachronic perspective. From the joint analysis of these data, it concludes that Nelson Traquina, throughout this period, was an author with high impact on Brazilian research in Journalism., More recently, the impact of his authorial work has become more significant than the observed in his work as a disseminator, for the Portuguese Language, of the international literature of Journalism Studies. Compared to the congresses that bring together researchers with graduate and undergraduate level held in 2019 in Brazil, the impact of Traquina’s work is greater in graduate research. <![CDATA[<b>O legado de Nelson Traquina no estudo dos media e do jornalismo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622020000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo recorda a intervenção de Nelson Traquina enquanto docente e investigador dos Media e do Jornalismo no Departamento de Ciências da Comunicação da NOVA FCSH durante três décadas. Tem presente particularidades do contexto histórico do exercício do jornalismo em Portugal e os tempos de transição em que decorreu essa intervenção. A partir desse contributo, identifica questões para uma agenda de pesquisa no atual contexto digital.<hr/>This article intends to describe Nelson Traquina’s legacy along three decades as media and journalism scholar and professor, in NOVA University’s department of Communication Sciences, bearing in mind the particularities within the historical context of journalistic profession in Portugal. Departing from his legacy, the article identifies issues for a research agenda in the current digital context. <![CDATA[<b>A noticiabilidade fotográfica do Sidonismo</b>: <b>uma leitura da Ilustração Portuguesa (1917-1918) com base na proposta de Nelson Traquina sobre valores-notícia</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622020000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O regime de Sidónio Pais promoveu uma encenação pública do poder centrada no chefe. Ao tempo, o fotojornalismo era já uma prática consolidada, ganhando expressão na Ilustração Portuguesa, única revista ilustrada de informação geral que circulava em Portugal. De que maneira o discurso fotográfico refletiu, cronologicamente, a marcha do tempo e a coreografia do poder orquestrada pelo Sidonismo e como se entrelaçou com, ou afetou, os princípios da noticiabilidade e os critérios de valor-notícia? Esta investigação procura responder à questão, recorrendo a uma análise do discurso qualitativa das manifestações fotográficas do Sidonismo. Concluiu-se que o discurso fotográfico da Ilustração Portuguesa alimentou o mito de Sidónio Pais, afetando o imaginário e a memória históricas, e que os critérios de noticiabilidade foram influenciados de maneira a acomodar o discurso mediático à situação política. A notoriedade da personagem sobrepôs-se a outros valores-notícia.<hr/>Sidónio Pais’ regime implemented a public performance of power centered on the chief. At the time, photojournalism was already a consolidated practice in Ilustração Portuguesa, the only news illustrated magazine that then circulated in Portugal. How has the photographic discourse chronologically reflected the march of time and the choreography of power orchestrated by Sidonism, and how has this intertwined or affected the principles of newsworthiness and news values criteria? This research seeks to answer the starting question, throughout a qualitative discourse analysis of photographic manifestations of Sidonism in that magazine. We conclude that the photographic discourse of Ilustração Portuguesa fed the myth of Sidónio Pais, affecting the imaginary and historical memory and that the criteria of newsworthiness were affected to accommodate news media discourse to the political situation. The notoriety of the character overlapped any other news values. <![CDATA[<b>Notícias da diáspora. Aproximação à imprensa imigrante portuguesa nos Estados Unidos entre 1910 e 1929</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622020000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A principios del siglo XX, especialmente entre 1910 y 1929, la prensa portuguesa en los Estados Unidos alcanzó un período de gran crecimiento y expansión, dando lugar a la consolidación de un interesante discurso informativo en portugués a través de la producción de periódicos fundados por inmigrantes en varios estados americanos. Durante este período, se publicaron 52 nuevos títulos de periódicos en portugués, aunque la mayoría eran efímeros. Utilizando técnicas cuantitativas y cualitativas, el objetivo principal de este trabajo es analizar el papel que este tipo de prensa desempeñó entre los inmigrantes que llegaron en masa en las primeras décadas del siglo XX, ayudándoles a comprender el funcionamiento de la sociedad americana y a integrarse en su tejido social. Este trabajo demuestra que este tipo de periódicos, realizados con grandes limitaciones por periodistas autodidactas, tuvo un papel relevante como medio de información e instrucción entre los inmigrantes portugueses.<hr/>No início do século XX, especialmente entre 1910 e 1929, a imprensa portuguesa nos Estados Unidos atingiu um período de grande crescimento e expansão, dando origem à consolidação de um interessante discurso informativo em português através da produção de jornais fundados por imigrantes em vários estados americanos. Durante este período, foram publicados 52 novos títulos de jornais em português, embora a maioria foram efímeros. Utilizando técnicas tanto quantitativas como qualitativas, o principal objetivo deste trabalho é analisar a função que desempenhou este tipo de imprensa entre os imigrantes que chegaram em massa aos Estados Unidos nas primeiras décadas do século XX, ajudando-os a compreender o funcionamento da sociedade americana e a integrarem-se no seu tecido social. Este trabalho demonstra que este tipo de jornais, realizados com grandes limitações por jornalistas autodidatas, tiveram um rol relevante como medios de informação e de instrução entre os imigrantes portugueses.<hr/>In the early 20th century, especially between 1910 and 1929, the Portuguese press in the United States reached a period of great growth and expansion, giving rise to the consolidation of an interesting information discourse in Portuguese through the production of newspapers founded by immigrants in several American states. During this period, 52 new newspaper titles were published in Portuguese, although the majority were effeminate. Using both quantitative and qualitative techniques, the main objective of this work is to analyze the role that this type of press played among the immigrants who arrived in mass in the first decades of the 20th century, helping them to understand the functioning of American society and to integrate into its social fabric. This work demonstrates that this type of newspapers, carried out with great limitations by self-taught journalists, had a relevant role as media of information and instruction among Portuguese immigrants. <![CDATA[<b>Vida Mundial Ilustrada e a rádio</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622020000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa as peças noticiosas sobre rádio saídas na revista Vida Mundial Ilustrada (1941-1946), publicação semanal generalista que atingiu 278 edições. A revista editou, no total, 131 páginas sobre a realidade nacional e internacional da rádio, incluindo uma secção própria (de novembro de 1943 a março de 1945), e em géneros noticiosos como entrevistas e notícias breves. Durante a II Guerra Mundial, a rádio desempenhou um papel importante no entretenimento e informação da população portuguesa, através da escuta de emissões internacionais, caso da BBC.<hr/>The aim of this chapter is to analyze the radio news edited in Vida Mundial Ilustrada (1941-1946), a weekly newspaper that reached 278 editions. The magazine published 131 pages about the reality of national and international radio and with various news genres in all editions, including a full-page section (between November 1943 and March 1945). During World War II, radio stations played an important role in the entertainment and information of the Portuguese population, mainly by listening to international broadcasts such as BBC. <![CDATA[<b>A televisão no Portugal pós-revolucionário</b>: <b>instrumentalização, desregulação, demissão do Estado e debilitação do sector dos media</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622020000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudo integra uma caracterização histórico-política do período de emergência do bloco conservador-liberal da Aliança Democrática (1979-1983) e uma abordagem da informação e da programação televisiva, com particular destaque para o início dos anos 80, com o serviço público de televisão na dependência de uma maioria política. Esta análise histórica do período da abertura da televisão à iniciativa privada aborda ainda a questão da televisão da Igreja, que marca também a década; a questão do Estado na sua relação com a televisão e o espectro radioeléctrico enquanto instrumentos do sistema político-partidário e de governo; o enquadramento do “cavaquismo” na sua relação com a TV; e finalmente, em contexto conclusivo, uma abordagem da emergência da TV privada em Portugal e das suas consequências, neste caso à luz dos estudos de Nelson Traquina referidos na bibliografia, procurando reequacionar a conhecimento sobre o período e o respectivo estado da arte.<hr/>This study integrates a historical-political characterization of the emergence of the Portuguese conservative-liberal bloc “Aliança Democrática” (1979-1983) with an analysis of the news and television programming, emphasizing the early 1980s and the television public service’s dependence on a political majority. This historical analysis of the opening of the Television to the private sector, also addresses the question of the Catholic Church’s channel, which also marks the decade, as well as the issue of the relationship of the State with the television sector and the radio spectrum as instruments of the political party system and government, the framework of the “cavaquismo” period in its relationship with TV, and finally, in a conclusive mode, an approach to the emergence of private TV in Portugal and its consequences, in this case in the light of the studies by Nelson Traquina referred to in the bibliography, seeking to revisit the knowledge about the period and the respective state of the art. <![CDATA[<b>As entrevistas televisivas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622020000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt As entrevistas televisivas são atividades interacionais que merecem especial atenção, porque mostram a maneira como cada um dos participantes entende o lugar que nelas ocupa de acordo com a maneira como categoriza a sua identidade, observando o modo como escolhe adotar em cada momento os comportamentos apropriados e o modo como se apropria dos recursos de que dispõe para desempenhar as tarefas que entende realizar. Mas as entrevistas televisivas mostram, antes de mais, que nas atividades interacionais que nelas realizam, as pessoas aplicam regras e obedecem a normas específicas do ambiente constituído pelo funcionamento do próprio dispositivo televisivo. É por isso uma atividade que nos revela, não só como se dá a constituição do ambiente televisivo, mas também a maneira como as pessoas nele envolvidas se apropriam das regras e das normas que regulam as interações que nele têm lugar.<hr/>Television interviews are interactional activities that deserve special attention, because they portray the way in which each participant understands the place that they fill in it according to the way their identity is categorized, noticing the way in which they choose to adopt adequate behaviours at any given time and how they appropriate the resources they have to perform the tasks they intend to perform. But, first and foremost, television interviews show that, in the interactional activities that take place in them, people apply certain rules and obey specific norms of the environment which is constituted by the functioning of the television device itself. Hence, it is an activity that portrays, not only how the television environment is constituted, but also the way in which the people involved in it appropriate the rules and norms that regulate the interactions that take place in it. <![CDATA[<b>Big Show Cristina Ferreira</b>: <b>emoção e entretenimento na televisão popular portuguesa</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622020000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo aborda a narrativa televisiva contemporânea popular a partir de uma análise do talk show diário apresentado por Cristina Ferreira na SIC até 17 de julho de 2020. O sucesso do Programa da Cristina é enquadrado de um ponto de vista histórico, estabelecendo continuidades com a obra de Nelson Traquina, Big Show Media (1997). Cristina Ferreira é uma celebridade da televisão popular portuguesa e constrói no seu programa uma performance de género ancorada na lógica paradoxal do pós-feminismo. A sua versatilidade é visível na transversalidade da estratégia de divulgação do programa nas redes sociais, designadamente no Instagram e no Facebook, onde se ampliam os públicos através da mobilização instrumental de outros influenciadores digitais.<hr/>This article deals with the popular contemporary television narrative from an analysis of the daily talk show presented by Cristina Ferreira on the SIC channel until July 17th 2020. The success of Cristina’s Program is framed from a historical point of view, establishing continuity with the work of Nelson Traquina, Big Show Media (1997). Cristina Ferreira is a celebrity of popular Portuguese television and builds in her show a gender performance grounded in the paradoxical logic of post-feminism. Her versatility is visible in the transversality of the dissemination strategy of the TV program on social networks, namely in Instagram and Facebook, where the audiences are broadened through the instrumental mobilization of other digital influencers. <![CDATA[<b>A cobertura televisiva da pandemia de Covid-19 em Portugal</b>: <b>um estudo exploratório</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622020000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O ano de 2020 ficará marcado na memória mundial como o ano da pandemia de Covid-19. Embora a doença tenha eclodido na China no final de 2019, a sua propagação foi posterior e veio colocar em causa a sociedade globalizada, com efeitos sociais, políticos e económicos graves, mas ainda a serem determinados em toda a sua extensão. Na cobertura do surto o jornalismo, em crise há algumas décadas (Zelizer, 2004; 2009; 2015; 2017), reassumiu um papel central e adquiriu um novo vigor, viajando por múltiplos dispositivos e écrans (Deuze, 2019). Em Portugal, num cenário de isolamento, predominantemente familiar, a televisão emergiu como elo social (Wolton, 1994), confirmando que continua ser o médium dominante (ERC, 2016, 2019; OBERCOM, 2018; Statista, 2019). Neste contexto, a nossa homenagem a Nelson Traquina tem como objetivo apresentar, comentar e discutir a sua contribuição para o estudo do jornalismo em Portugal a partir da análise da cobertura jornalística televisiva da crise pandémica. Com este fim, recuperámos estudos teóricos sobre as Teorias da Notícia e os estudos empíricos sobre o HIV/SIDA realizados pelo autor (por exemplo, Traquina, 1993; 2002; 2004; 2010; Traquina e al., 2001). Elegemos um corpus de análise empírico, compreendido por blocos de jornais televisivos dos canais generalistas RTP1, SIC e TVI. Utilizamos uma metodologia fundada na construção de uma base de dados em File Maker Pro inspirada nos trabalhos de Traquina sobre o HIV/SIDA. Os resultados obtidos, ainda que com caráter exploratório, permitem a discussão das teorias da notícia enquanto construção (Traquina, 1993) e o papel das rotinas na produção da informação televisiva.<hr/>2020 will be remembered globally as the year of the Covid-19 pandemic. Although this disease had emerged in China in the end of 2019, its global spread a few months later threatened the globalized society, causing serious social, political, and economic effects, not all yet understood. Journalism has been in crisis over the past few decades (Zelizer, 2004; 2009; 2017), but the coverage of this pandemic through diverse devices and screens (Deuze, 2019) brought a new vigor to the role of journalism. In Portugal, during a period of homely isolation, television played a role of social link (Wolton, 1994), demonstrating that it is still the dominant medium (ERC, 2016, 2019; OBERCOM, 2018; Statista, 2018). In this context, our tribute to Nelson Traquina has the aim of presenting, commenting, and discussing his contribution to the study of television journalism in Portugal by assessing the television coverage of this pandemic crisis. For this purpose, we have retrieved theoretical studies about the theories of news and empirical studies about HIV/AIDS done by Traquina (1993, 2002, 2004, 2010 and Traquina et al. , 2001). We have empirically assessed both the lunchtime and evening television news services of the channels RTP1, SIC and TVI. We have built a database using a definition of assessment categories, which although was inspired by the work of Traquina about HIV/AIDS, was adapted to the specificities of this new disease. The results enable a discussion about the theories of news as “construction” (Traquina, 1993) and the role of routines in the production of news. <![CDATA[<b>“O que é jornalismo?” - Perceções de estudantes de jornalismo no século XXI</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622020000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo analisamos, interpretamos e discutimos os resultados de uma pesquisa realizada no ano letivo de 2019-2020, cujo objetivo foi o de captar as perceções de estudantes de licenciatura e de mestrado em jornalismo, da Escola Superior de Comunicação Social (ESCS), sobre o campo jornalístico, no presente, mas também perspetivado no futuro. Esta pesquisa e a reflexão suscitada inserem-se num projeto de trabalho mais alargado que contemplará outras instituições de ensino e ofertas formativas similares. Está estruturada em três dimensões: diagnóstico, intenções e expectativas. Na primeira, as perguntas focam a perceção do aluno sobre o que é o jornalismo atualmente e o seu papel na sociedade; a segunda refere-se ao modo como os alunos projetam a sua intervenção no debate público como futuros jornalistas e/ou investigadores académicos; a terceira dimensão desafia os alunos a enunciar expectativas sobre o jornalismo que surgirá das convulsões do espaço público, político e cívico. O artigo apresenta as perceções dos estudantes sobre tópicos fundamentais que sustentam as respostas à pergunta que tem norteado várias pesquisas académicas e que dá título a uma das mais conhecidas obras de Nelson Traquina: “O que é jornalismo?”, obra que aqui se assume como base de referência teórica.<hr/>In this article, we analyse, interpret and discuss the results of a survey carried out in the academic year of 2019-2020, whose aim was to capture the perceptions of School of Communication and Media Studies undergraduate and master journalism students about the journalistic field. This research is part of a broader work project that includes other institutions and similar courses. It is structured in three dimensions: diagnosis, intentions and expectations. In the first, the questions focus on the student’s perception of what journalism is today and its role in society; the second refers to the way in which students project their intervention in the public debate as future journalists and / or academic researchers; the third dimension challenges students to point out expectations about journalism that arises from the upheavals of the public, political and civic space. The article presents students’ perceptions of fundamental topics that support the answers to the question that has guided various academic’s researches, and which gives a title to one of Nelson Traquina’s most known works: “What is journalism?”. We will assume this work as the main theoretical frame. <![CDATA[<b>Populismo em Portugal</b>: <b>o factor media</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622020000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Partidos populistas têm obtido sucesso eleitoral na Europa ultrapassando partidos que dominaram o sistema partidário nas últimas décadas. As explicações para o sucesso destes partidos têm-se centrado essencialmente nas desigualdades económicas entre países, na insegurança e no aumento da imigração e do número de refugiados. A importância do populismo não pode ser hoje ignorada. Em Portugal, o sistema partidário tem-se mantido estável com dois partidos hegemónicos ao centro (Partido Socialista e Partido Social Democrata) alternando entre si no poder, com ou sem coligações com partidos mais pequenos à direita ou com acordos à esquerda, estes últimos na legislatura de 2016-2019. As eleições legislativas de 2019 vieram contudo provocar um “abanão” na estabilidade do sistema com a entrada no Parlamento de três novas formações políticas e o enfraquecimento dos dois partidos situados à direita do espectro parlamentar. Com base nas abordagens conceptuais do populismo este artigo procura manifestações desse fenómeno no discurso político do líder do novo partido parlamentar Chega, tal como representado na imprensa e na televisão, em três acontecimentos que obtiveram grande mediatização. Concomitantemente, a análise procura perceber até que ponto os media podem funcionar como catalisadores ou inibidores de causas e sentimentos populistas. A análise de discurso e a análise de conteúdo são os principais instrumentos de análise utilizados.<hr/>Populist parties have achieved electoral success in Europe overtaking parties that have dominated the party system in recent decades. The explanations for the success of these parties have centered essentially on economic inequalities between countries, insecurity and an increase in immigration and in the number of refugees. The importance of populism cannot be ignored today. In Portugal, the party system has remained stable with two hegemonic parties at the center (Socialist Party and Social Democratic Party) alternating between them in power, with or without coalitions with smaller parties on the right or with agreements on the left, the latter in the 2016-2019 legislature. The 2019 legislative elections, however, caused a “shake-up” in the stability of the system with the entry into Parliament of three new political formations and the weakening of the two parties located to the right of the parliamentary spectrum. Based on conceptual approaches to populism, this article seeks manifestations of this phenomenon in the political discourse of the líder of the new parliamentary party Chega, as represented in the press and on television, on the occasion of three events that achieved great media coverage. The analysis seeks to understand the extent to which the media can act as catalysts or inhibitors of populist causes and feelings. Discourse analysis and content analysis are the main analysis tools used. <![CDATA[<b>Piçarra, Maria do Carmo (2020). Projectar a Ordem.</b> <b>Cinema do Povo e Propaganda Salazarista - 1935-1954. Caxias: Os Pássaros. </b><b>420 págs.</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622020000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Partidos populistas têm obtido sucesso eleitoral na Europa ultrapassando partidos que dominaram o sistema partidário nas últimas décadas. As explicações para o sucesso destes partidos têm-se centrado essencialmente nas desigualdades económicas entre países, na insegurança e no aumento da imigração e do número de refugiados. A importância do populismo não pode ser hoje ignorada. Em Portugal, o sistema partidário tem-se mantido estável com dois partidos hegemónicos ao centro (Partido Socialista e Partido Social Democrata) alternando entre si no poder, com ou sem coligações com partidos mais pequenos à direita ou com acordos à esquerda, estes últimos na legislatura de 2016-2019. As eleições legislativas de 2019 vieram contudo provocar um “abanão” na estabilidade do sistema com a entrada no Parlamento de três novas formações políticas e o enfraquecimento dos dois partidos situados à direita do espectro parlamentar. Com base nas abordagens conceptuais do populismo este artigo procura manifestações desse fenómeno no discurso político do líder do novo partido parlamentar Chega, tal como representado na imprensa e na televisão, em três acontecimentos que obtiveram grande mediatização. Concomitantemente, a análise procura perceber até que ponto os media podem funcionar como catalisadores ou inibidores de causas e sentimentos populistas. A análise de discurso e a análise de conteúdo são os principais instrumentos de análise utilizados.<hr/>Populist parties have achieved electoral success in Europe overtaking parties that have dominated the party system in recent decades. The explanations for the success of these parties have centered essentially on economic inequalities between countries, insecurity and an increase in immigration and in the number of refugees. The importance of populism cannot be ignored today. In Portugal, the party system has remained stable with two hegemonic parties at the center (Socialist Party and Social Democratic Party) alternating between them in power, with or without coalitions with smaller parties on the right or with agreements on the left, the latter in the 2016-2019 legislature. The 2019 legislative elections, however, caused a “shake-up” in the stability of the system with the entry into Parliament of three new political formations and the weakening of the two parties located to the right of the parliamentary spectrum. Based on conceptual approaches to populism, this article seeks manifestations of this phenomenon in the political discourse of the líder of the new parliamentary party Chega, as represented in the press and on television, on the occasion of three events that achieved great media coverage. The analysis seeks to understand the extent to which the media can act as catalysts or inhibitors of populist causes and feelings. Discourse analysis and content analysis are the main analysis tools used.