Scielo RSS <![CDATA[Media & Jornalismo]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2183-546220230001&lang=en vol. 23 num. 42 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Communication and Social Change - New Directions in Research and Practice]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622023000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Popular, Community and Alternative Communication in The Digital Age: Between Freirean Utopias and Dystopias]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622023000100023&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O texto aborda o tema da comunicação popular e alternativa em meio às controvérsias das manifestações de mídias “independentes” utópicas e antiutópicas. O objetivo é discutir o revigoramento da Comunicação Popular na era da internet e a transcendência das mídias alternativas na atualidade diante da intensificação do midiativismo e, em certo sentido, da emergência de alguns desdobramentos nem sempre tão alternativos ou independentes quanto podem parecer à primeira vista. O estudo é baseado em pesquisa bibliográfica. Concluise que a Comunicação Popular, Comunitária e Alternativa cumpre um papel importante no caminhar da construção de um mundo justo e livre. Em especial as mídias alternativas vêm atestando uma diversidade de expressões, mas suas características intrínsecas em suas origens são carregadas de alternatividade de caráter libertário.<hr/>Abstract The text addresses the issue of popular and alternative communication amid the controversies of the manifestations of utopian and anti-utopian “independent” media. The objective is to discuss the reinvigoration of Popular Communication in the internet age and the transcendence of alternative media today in the face of the intensification of mediativism and, in a certain sense, the emergence of some developments not always as alternative or independent as they may seem at first sight. It is concluded that Popular, Community and Alternative Communication plays an important role in the construction of a fair and free world. In particular, alternative media have attested to a diversity of expressions, but their intrinsic characteristics in their origins are loaded with alternativity of a libertarian character. <![CDATA[FRENTE MARÉ: The Strength of New Collectives in the Context of Uncivil Society and Covid-19]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622023000100039&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A presença dos novos coletivos como força de atuação na estrutura social brasileira se consolidou a partir de março de 2020 com a pandemia do Covid-19. No Brasil o retorno dos coletivos tiveram início nos anos 90 marcadamente em torno das questões raciais e de gênero principalmente com uma atuação direta na sociedade e também com movimentos de conscientização, com grupos de estudos e palestras. Entretanto, a pandemia e o contexto político e econômico no país exigiram uma atuação enérgica em regiões historicamente marcadas pelo abandono governamental. Neste contexto, inúmeros coletivos foram gestados na cidade do Rio de Janeiro e ainda em diversas cidades. O enfoque aqui é a Frente de Mobilização da Maré e sua atuação nas diversas ondas que marcaram a pandemia.<hr/>Abstract The presence of the new collectives as a force of action in the Brazilian social structure was consolidated from March 2020 with the Covid-19 pandemic. In Brazil, the return of collectives began in the 90s, markedly around racial and gender issues, mainly with a direct action in society and also with awareness movements, with study groups and lectures. However, the pandemic and the political and economic context in the country demanded energetic action in regions historically marked by government abandonment. In this context, numerous collectives were created in the city of Rio de Janeiro and even in several cities. The focus here is Maré Mobilization Front and its performance in the various waves that marked the pandemic. <![CDATA[Voice: Communication and Mobilization Networks for Social Changes]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622023000100053&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Apesar de debates sobre a necessidade de direcionar o olhar da sociedade para práticas que garantam os direitos humanos em regiões periféricas como as favelas brasileiras, o tema tende a receber menor espaço na grande imprensa. Por outro lado, mecanismos para fortalecimento da cidadania são observados em iniciativas como o “Voz das Comunidades” (VOZ), ONG que faz uso da comunicação como processo estratégico e instrumento para acesso a outros direitos como segurança, saneamento básico, saúde e educação. A partir do campo da Comunicação para Mudança Social (Rogers, 1974; Melkote, 2018) e por meio de pesquisa bibliográfica e documental aliada à análise de dados em redes sociais (ARS), o objetivo deste estudo é refletir sobre a atuação do “VOZ”, que surgiu em 2005 no Rio de Janeiro/Brasil, e repercute em âmbito nacional e internacional. Como resultado, observaremos que as experiências do VOZ colaboram para a construção da cidadania e de mudanças sociais, inclusive em outras localidades.<hr/>Abstract Despite the recurring debates about the need to direct the gaze of everyday society towards practices that guarantee human rights in peripheral regions such as Brazilian favelas, the subject tending to have less space in the mainstream press will be deepened. On the other hand, mechanisms for strengthening citizenship can be observed in initiatives in local initiatives such as the “Voice of Communication Communities” (VOZ), a NGO, as a strategic process and instrument for other rights such as security, basic sanitation, health and education. From the field of Communication for Social Change (Rogers, 1974; Melkote, 2018), through bibliographic and documentary research combined with data analysis on social networks, this study aims to reflect on the performance of “VOZ”, launched in 2005, Rio de Janeiro/Brazil, and reverberates nationally and internationally. As a result, we will observe that VOZ experiences collaborate for the construction of citizenship and social changes for peripheral regions <![CDATA[Communication and Living Well: Educommunication in Collectives from the Peripheries of Colombia and Brazil]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622023000100073&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Apresentamos um diálogo acadêmico e reflexivo de duas investigações: “Comunicação e bem-viver no território” e “Educomunicação Popular e Periférica na América Latina: diálogos de saberes entre Coletivos de Comunicação, Academia e territórios periféricos” para articular os desenvolvimentos teóricos e experienciais dos conceitos de Comunicação e Bem-viver, partindo do reconhecimento dos processos de Investigação Ação Participativa que a Academia e os coletivos sociais e comunitários promovem, cujas práticas de comunicação renovam as noções de organização, saberes e territórios periféricos e estão no centro de postulados básicos de uma comunicação para o bem-viver. Sustentamos a hipótese de que os Coletivos de Comunicação local conseguem desenhar e construir alternativas de organização, participação e incidência social através das quais contribuem para a preservação e circulação de saberes e memórias locais, graças à apropriação dos meios de comunicação comunitários.<hr/>Abstract We present an academic and reflexive dialogue of two investigations: “Communication and Well-Living (or Good Living) in the territory” and “Popular and Peripheral Educommunication in Latin America: Dialogues of knowledges between Communication Collectives, Academia and peripheral territories” to articulate the theoretical and experiential developments of the concepts of Communication and Well-living, starting from the recognition of the processes of Research Participatory Action that the Academia and the social and community collectives promote, whose communication practices renew the notions of organisation, knowledges and peripheral territories and are at the core of basic postulates of a communication for well-living. We support the hypothesis that the local Communication Collectives manage to design and build alternatives of organisation, participation and social incidence through which they contribute to the preservation and circulation of local knowledge and memories, thanks to the appropriation of the community media. <![CDATA[P(owe)r in Communicative Practice? HIV Prevention Communication and the <em>Woza Asibonisane Community Responses Project</em> (WACRP), South Africa]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622023000100091&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The central organising logic of communicative practices in social change is the recognition of the moderating influence of power in attaining project outcomes. HIV prevention projects involving external stakeholders and local communities can be affected by power imbalances. This paper presents a reflexive analysis of an HIV-prevention communication intervention, the WACRP, implemented in KwaZulu-Natal, South Africa. Data was collected during fieldwork with WACRP stakeholders. The study examined power dynamics in community projects affected by external stakeholder expectations. Findings show that external funders often hinder community leadership and ownership, while local power hierarchies and customary beliefs also contribute to power imbalances. The paper concludes that power imbalances in the WACRP project mask the superficial effectiveness of institutionalised communication programs. Sustainable social change requires acknowledging, planning, and accounting for power dynamics in the conceptualisation, implementation, and evaluation of projects in ways that are authentic to local cultures and practices.<hr/>Resumo A lógica organizadora central das práticas comunicativas na mudança social é o reconhecimento da influência moderadora do poder na obtenção dos resultados do projeto. Os projetos de prevenção do HIV envolvendo partes interessadas externas e comunidades locais podem ser afetados por desequilíbrios de poder. Este artigo apresenta uma análise reflexiva de uma intervenção de comunicação de prevenção do HIV, o WACRP, implementado em KwaZulu-Natal, África do Sul. Os dados foram coletados durante o trabalho de campo com as partes interessadas do WACRP. O estudo examinou a dinâmica de poder em projetos comunitários afetados pelas expectativas das partes interessadas externas. Os resultados mostram que os financiadores externos muitas vezes impedem a liderança e propriedade da comunidade, enquanto as hierarquias de poder locais e as crenças costumeiras também contribuem para desequilíbrios de poder. O artigo conclui que os desequilíbrios de poder no projeto WACRP escondem a eficácia superficial dos programas de comunicação institucionalizados. A mudança social sustentável requer reconhecimento, planejamento e contabilização da dinâmica de poder na conceituação, implementação e avaliação de projetos de forma que sejam autênticos para as culturas e práticas locais. <![CDATA[Paralympics as a Tool for Communication for Social Change: Audience Perceptions, Affect and the Social Change Potential in Rural Malawi]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622023000100107&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The Paralympics was broadcast in Sub-Saharan Africa for the first time during the 2020 Tokyo Games. This offered a unique opportunity to approach this phenomenon from a communication for social change perspective. Specifically, in this paper we conceive of the Paralympic broadcasts as a form of edutainment. This novel conceptual intervention brings attention to, not only how audiences interpret and make meaning from Paralympic media content, but also to the dialogical processes required to engage communities in processes of change. Drawing on findings from a four-year action research project, we explore the extent to which the Paralympics can be a useful and relevant platform for addressing disability stigma. We argue that mobile screenings of the Paralympics created a critical awareness, new perspectives on disability rights, and served to spark ideas for collective action.<hr/>Resumo Os Jogos Paralímpicos foram transmitidos na África Subsariana pela primeira vez durante os Jogos de Tóquio de 2020. Isto ofereceu uma oportunidade única para abordar este fenómeno numa perspetiva de comunicação para a mudança social. Especificamente, neste artigo, concebemos as transmissões paraolímpicas como uma forma de edutainment. Esta nova intervenção conceptual chama a atenção, não só para a forma como as audiências interpretam e dão sentido aos conteúdos dos meios de comunicação social paraolímpicos, mas também para os processos dialógicos necessários para envolver as comunidades em processos de mudança. Com base nos resultados de um projeto de investigação-ação de quatro anos, exploramos até que ponto os Jogos Paraolímpicos podem ser uma plataforma útil e relevante para abordar o estigma da deficiência. Defendemos que as projeções móveis dos Jogos Paraolímpicos criaram uma consciência crítica, novas perspetivas sobre os direitos das pessoas com deficiência e serviram para desencadear ideias de ação coletiva. <![CDATA[The European Ecological Pact and Public Communication on Climate Change: A Case Study of the Lisbon City Council]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622023000100125&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O estudo desenvolvido visa explorar a comunicação pública da Câmara Municipal de Lisboa (CML) com foco nas alterações climáticas. Os objetivos específicos são evidenciar as temáticas ambientais abordadas na comunicação pública da CML, para permitir comparar as temáticas ambientais comunicadas pela CML com as metas do PEE. Neste sentido, é um estudo tendencialmente dedutivo e comparativo. Para cumprir os objetivos realizou-se um mapeamento das iniciativas de comunicação, através de pesquisa documental e observação direta. São identificados e sistematizados os conteúdos partilhados nas páginas oficiais da CML nas redes sociais online, nomeadamente, nos seus perfis de Facebook, Instagram, Twitter, e LinkedIn, assim como, nas páginas de Facebook e Instagram da Lisboa Capital Verde 2020. Também foi utilizada a técnica de observação direta de eventos da CML, realizados entre outubro de 2021 e março de 2022. Tal implicou a observação dos eventos e o seu registo tendo por base um modelo teórico original que guia a recolha de dados. Os resultados da análise temática subsequente evidenciam preocupação da CML em abordar as várias temáticas ambientais focadas no PEE, havendo, contudo, uma sub-abordagem a questões de saúde e bem-estar e transformação digital.<hr/>Abstract The developed study aims to explore the public communication of the Lisbon City Council (LCC) with a focus on climate change. The specific objectives are to highlight the environmental themes addressed in LCC’s public communication, to allow comparison with the goals of the EU Green Deal. In this sense, the study tends to be deductive and comparative. In order to fulfil the objectives, a mapping of the communication initiatives was carried out, through documentary research and direct observation. The contents shared on the official LCC pages on social networks are identified and systematized on their Facebook, Instagram, Twitter, and LinkedIn profiles, as well as on the Facebook and Instagram pages of Lisboa Capital Verde 2020. Direct observation of LCC events was held between October 2021 and March 2022. This involved observing and recording events based on an original theoretical model guiding data collection. The results of the subsequent thematic analysis show LCC’s concern about addressing the various environmental themes focused on the EU Green Deal, with, however, a sub-approach to issues of health and well-being and digital transformation. <![CDATA[Brand Activism Effectiveness: The Predictors and Potential Effects of Brand Activist Actions]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622023000100147&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Although social issues have been considered by the business world for decades, these topics have never gained such preponderance as in the 21st century. Given the great pressures for brands to broaden their responsibilities towards society, brand activism emerges as a new strategy for companies to address relevant social-political issues, assuming a public stance on these topics and taking action to solve or improve them. However, not all brands are managing to participate in an era of activism, and even those that participate do not always get positive feedback from their stakeholders. The main objective of this article is to carry out a literature review of brand activism, developing a theoretical model of the effectiveness of brand activism that highlights the factors that contribute to the participation and success of brands in addressing social problems and the potential effects of these actions. This article thus contributes to a better understanding of the phenomenon of brand activism, concluding about useful insights for brands to achieve favorable results with their activism actions and discussing directions for future research in this field.<hr/>Resumo Embora as questões sociais tenham vindo a ser consideradas pelo mundo empresarial há várias décadas, estes temas nunca ganharam tanta preponderância como no século XXI. Dadas as grandes pressões atuais para que as marcas ampliem as suas responsabilidades perante a sociedade, o ativismo de marca surge como uma nova estratégia em que as empresas abordam questões sociopolíticas relevantes, assumindo uma postura pública sobre estes temas e agindo para os tentar resolver ou melhorar. No entanto, nem todas as marcas estão a conseguir participar nesta era de ativismo, e mesmo aquelas que participam nem sempre recebem feedback positivo dos seus stakeholders. O objetivo principal deste artigo é realizar uma revisão de literatura sobre ativismo de marca, desenvolvendo um modelo teórico acerca da eficácia do ativismo de marca que destaque os fatores que contribuem para a participação e sucesso das marcas na abordagem a problemas sociais e os potenciais efeitos dessas ações. Este artigo contribui, assim, para uma melhor compreensão do fenómeno do ativismo de marca, dando insights úteis para as marcas alcançarem resultados favoráveis com as suas ações de ativismo e debatendo diretrizes para pesquisas futuras na área. <![CDATA[Recensão: Freire and the Perseverance of Hop: Exploring Communication and Social Change. Institute of Networked Cultures.]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622023000100167&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Although social issues have been considered by the business world for decades, these topics have never gained such preponderance as in the 21st century. Given the great pressures for brands to broaden their responsibilities towards society, brand activism emerges as a new strategy for companies to address relevant social-political issues, assuming a public stance on these topics and taking action to solve or improve them. However, not all brands are managing to participate in an era of activism, and even those that participate do not always get positive feedback from their stakeholders. The main objective of this article is to carry out a literature review of brand activism, developing a theoretical model of the effectiveness of brand activism that highlights the factors that contribute to the participation and success of brands in addressing social problems and the potential effects of these actions. This article thus contributes to a better understanding of the phenomenon of brand activism, concluding about useful insights for brands to achieve favorable results with their activism actions and discussing directions for future research in this field.<hr/>Resumo Embora as questões sociais tenham vindo a ser consideradas pelo mundo empresarial há várias décadas, estes temas nunca ganharam tanta preponderância como no século XXI. Dadas as grandes pressões atuais para que as marcas ampliem as suas responsabilidades perante a sociedade, o ativismo de marca surge como uma nova estratégia em que as empresas abordam questões sociopolíticas relevantes, assumindo uma postura pública sobre estes temas e agindo para os tentar resolver ou melhorar. No entanto, nem todas as marcas estão a conseguir participar nesta era de ativismo, e mesmo aquelas que participam nem sempre recebem feedback positivo dos seus stakeholders. O objetivo principal deste artigo é realizar uma revisão de literatura sobre ativismo de marca, desenvolvendo um modelo teórico acerca da eficácia do ativismo de marca que destaque os fatores que contribuem para a participação e sucesso das marcas na abordagem a problemas sociais e os potenciais efeitos dessas ações. Este artigo contribui, assim, para uma melhor compreensão do fenómeno do ativismo de marca, dando insights úteis para as marcas alcançarem resultados favoráveis com as suas ações de ativismo e debatendo diretrizes para pesquisas futuras na área. <![CDATA[Recensão: <em>The Routledge Handbook of Nonprofit Communication</em>. Routledge.]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622023000100171&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Although social issues have been considered by the business world for decades, these topics have never gained such preponderance as in the 21st century. Given the great pressures for brands to broaden their responsibilities towards society, brand activism emerges as a new strategy for companies to address relevant social-political issues, assuming a public stance on these topics and taking action to solve or improve them. However, not all brands are managing to participate in an era of activism, and even those that participate do not always get positive feedback from their stakeholders. The main objective of this article is to carry out a literature review of brand activism, developing a theoretical model of the effectiveness of brand activism that highlights the factors that contribute to the participation and success of brands in addressing social problems and the potential effects of these actions. This article thus contributes to a better understanding of the phenomenon of brand activism, concluding about useful insights for brands to achieve favorable results with their activism actions and discussing directions for future research in this field.<hr/>Resumo Embora as questões sociais tenham vindo a ser consideradas pelo mundo empresarial há várias décadas, estes temas nunca ganharam tanta preponderância como no século XXI. Dadas as grandes pressões atuais para que as marcas ampliem as suas responsabilidades perante a sociedade, o ativismo de marca surge como uma nova estratégia em que as empresas abordam questões sociopolíticas relevantes, assumindo uma postura pública sobre estes temas e agindo para os tentar resolver ou melhorar. No entanto, nem todas as marcas estão a conseguir participar nesta era de ativismo, e mesmo aquelas que participam nem sempre recebem feedback positivo dos seus stakeholders. O objetivo principal deste artigo é realizar uma revisão de literatura sobre ativismo de marca, desenvolvendo um modelo teórico acerca da eficácia do ativismo de marca que destaque os fatores que contribuem para a participação e sucesso das marcas na abordagem a problemas sociais e os potenciais efeitos dessas ações. Este artigo contribui, assim, para uma melhor compreensão do fenómeno do ativismo de marca, dando insights úteis para as marcas alcançarem resultados favoráveis com as suas ações de ativismo e debatendo diretrizes para pesquisas futuras na área.