Scielo RSS <![CDATA[Revista Internacional CONSINTER de Direito - Publicação Oficial do Conselho Internacional de Estudos Contemporâneos em Pós-Graduação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2183-952220200002&lang=pt vol. num. 11 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[ABERTURA DA CAUSA DE PEDIR E EFICÁCIA PRECLUSIVA DA COISA JULGADA]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200055&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The objective of this paper is to show whether or not the Federal Supreme Court of Brazil can extend the cause of action in direct (or indirect) actions of constitutionality. How this extension can be made and whether the res judicata should be observed, given that such extension was used in a previous case, attacking the same infra-constitutional law. To do so, with simplicity, but not leaving the depth aside, we will use the issue with a focus on national jurisprudence, comparative law and various doctrines. Finally, we will address objective and subjective actions and how the “erga omnes” effect occurs in these types of actions; whether only the parts of that particular process suffer the effects of the decision rendered there, or if the whole society will benefit from what was decided in that action and in what way.<hr/>Resumo O objetivo do presente trabalho é mostrar se o Supremo Tribunal Federal do Brasil pode ou não ampliar a causa de pedir em ações diretas (ou indiretas) de constitucionalidade. Como essa ampliação pode ser feita e se a coisa julgada deve ser observada, tendo em vista que tal ampliação foi utilizada, em caso anterior, atacando a mesma Lei infraconstitucional. Para tanto, com simplicidade, mas não deixando a profundidade de lado, utilizaremos o tema com enfoque na jurisprudência pátria, direito comparado e diversas doutrinas. Por fim, abordaremos ações objetivas e subjetivas e como ocorre o efeito “erga omnes” nestes tipos de ações; se apenas as partes daquele determinado processo sofrem os efeitos da decisão lá prolatada, ou se toda a sociedade irá se beneficiar daquilo que naquela ação ficou decidido e de que forma. <![CDATA[OS DIREITOS HUMANOS COM ALCANCE UNIVERSAL: UMA REALIDADE TANGÍVEL OU UMA UTOPIA INALCANÇÁVEL?]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200071&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo traz uma reflexão sobre o real papel dos direitos humanos na atualidade. O objetivo do artigo é analisar a temática, dando maior enfoque a visão articulada dos compromissos, exigências e dependências sociais para justificar seu alcance universalizado. O problema da pesquisa é: atuando com base em sua dimensão ética, construir direitos humanos com alcance universal é uma realidade tangível ou uma utopia inalcançável? O método de abordagem adotado é o dedutivo, e o método de procedimento utilizado é o monográfico. A hipótese principal responde ao problema de pesquisa de modo afirmativo. A conclusão é de que a noção ética que norteia o conceito sobre direitos humanos, se utilizada em paralelo a uma ideia de dignidade humana dúplice (dimensão básica e cultural), permitem que se estenda substantivamente a efetividade de ações práticas, incluindo reconhecimento universal, somados a uma legislação vigente e eventuais intervenções para garantir sua implementação.<hr/>Abstract This article deals with the real role of human rights today. The objective of the article is to analyze the theme, giving greater focus to the articulated vision of social commitments, requirements and dependencies. The research problem is: acting based on the ethical dimension, is building human rights with universal scope a tangible reality or an unreachable utopia? The method of approach adopted is the deductive, and the method of procedure used is the monographic. The main hypothesis answers the research problem in the affirmative. The conclusion is that the ethical notion that drives the human rights concept, whether used along with a notion of human dignity subdivided into two branches (basic and cultural dimensions), makes feasible to enlarge the effectiveness of practical actions and to recognize the human rights as a universal category. <![CDATA[BIBLIOMETRIC STUDY OF THE RESEARCH ON INTERNET REGULATION]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200095&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El desarrollo de Internet y sus servicios asociados, han propiciado una sociedad cada vez más conectada, la Sociedad de la Información, no solo desde un punto de vista social, a través de múltiples redes sociales (Facebook, Youtube, Instagram, etc.) o servicios de mensajería como Whatsapp; sino desde un punto de vista comercial, donde millones de consumidores utilizan a diario el comercio electrónico para la adquisición de todo tipo de bienes y servicios. No es de extrañar, por tanto, el creciente interés de la comunidad científica por el estudio de la red, y por su regulación. Internet es un espacio demasiado grande (más de doscientos países, más de cuatro mil millones de usuarios y miles de millones de transacciones diarias), para ser regulado mediante una norma general. Parece necesaria una combinación creativa de enfoques de regulación, lo que ha propiciado diferentes puntos de vista en la gestión de Internet. Por un lado, la gobernanza a través de múltiples instituciones que estandarizan y autorregulan ciertos aspectos de la red, y por otro, una regulación de aspectos básicos, mediante leyes y reglamentos, procedentes de las administraciones públicas. Es por ello, que este trabajo pone en valor el estudio de la regulación de Internet desde una perspectiva multidisciplinar, no solo en el ámbito del Derecho, sino desde áreas tecnológicas vinculadas al desarrollo de Internet, que han incorporado aspectos legales y de regulación en sus trabajos.<hr/>Abstract The Internet development and its associated services have led to an increasingly connected society, the Information Society, not only from a social point of view, through multiple social networks (Facebook, YouTube, Instagram, etc.) or messaging services such as WhatsApp; but from a commercial point of view, where millions of consumers use e-commerce daily for the acquisition of all kinds of goods and services. It is not surprising, therefore, the growing interest of the scientific community for the study of the network, and for its regulation. The Internet is too large (more than two hundred countries, more than four billion users and billions of daily transactions), to be regulated by a general rule. A creative combination of regulatory approaches seems necessary, which has led to different points of view in Internet management. On the one hand, governance through multiple institutions that standardize and self-regulate certain aspects of the network, and on the other, a regulation of basic aspects, through laws and regulations, from public administrations. This work highlights the study of Internet regulation from a multidisciplinary perspective, not only in the field of Law, but also from technological areas linked to the development of the Internet, which have incorporated legal and regulatory aspects into their studies. <![CDATA[LEGAL IMPLICATIONS OF THE IMPLEMENTATION OF SMART CITIES IN THE EUROPEAN UNION AND SPAIN]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200109&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La importancia de las ciudades y su población crecen cada vez más, así como la necesidad de aplicar las TIC en la gestión de las mismas para reducir su impacto ambiental y mejorar los servicios que ofrecen a sus ciudadanos. De ahí surge el concepto de ciudad inteligente, una transformación de los espacios urbanos que están promoviendo con fuerza la Unión Europea y España mediante colaboración público-privada y que en gran parte tiene como base el uso de los datos y su tratamiento mediante técnicas de Big Data e Inteligencia Artificial basadas en algoritmos. Esta investigación analiza los retos a los que se enfrentan los proyectos de ciudades inteligentes en los aspectos técnico y jurídico, centrados estos últimos en el respeto de la Ley de transparencia y de acceso a la información pública, así como a los mencionados algoritmos, a la normativa sobre datos abiertos y la reutilización de los datos o la conciliación del tratamiento masivo de los datos de los ciudadanos con el derecho a la intimidad, no discriminación y protección de datos personales. El uso de Big data que requiere el desarrollo de proyectos de ciudades inteligentes exige un particular respecto de la normativa de protección de datos. En este sentido, la investigación profundiza en los peligros que pueden darse para este derecho fundamental en el marco de las ciudades inteligentes por el uso de Big Data especialmente.<hr/>Abstract The importance of cities and their populations grow more and more, as well as the need to apply ICT in their management to reduce their environmental impact and improve the services they offer to their citizens. Hence the concept of smart city arises, a transformation of urban spaces that the European Union and Spain are strongly promoting through public-private collaboration and which is largely based on the use of data and its treatment using Big data and Artificial Intelligence techniques based in algorithms. This research analyzes the challenges that smart city projects face in the technical and legal aspects, the latter focusing on respect for the Law on transparency and access to public information and to the algorithms mentioned, the regulations on open data and the reuse of data or the reconciliation of the massive processing of citizens' data with the right to privacy, non-discrimination and protection of personal data. The use of Big data needed for the development of smart city projects requires a particular respect to data protection regulations. In this sense, the research explores in depth the dangers that can arise for this fundamental right in the framework of smart cities due to the use of Big Data, especially. <![CDATA[JUDICIALIZAÇÃO DA SAÚDE UMA QUESTÃO DE (“IN”) JUSTIÇA - EXPERIÊNCIA BRASILEIRA]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200133&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O texto consiste em uma análise do fenômeno da judicialização das políticas de saúde, que visa amparar direitos fundamentais diante da escassez de recursos e a colisão em face do princípio da isonomia e da universalidade. O protagonismo judicial primordial na proteção individual, ao tratar conflitos de saúde pública com dogmas do direito privado é acusado por vezes, de provocar o rompimento do acesso universal à saúde com decisões judiciais exorbitantes. Para corrigir e garantir o acesso à saúde de forma justa e equitativa, o Judiciário vem tentando capacitar e dar subsídios aos magistrados no embasamento das decisões com respaldo em pareceres técnicos. Para tanto, o Tribunal de Justiça do Estado do Rio de Janeiro em parceria com a Secretaria de Estado de Saúde, criou o Núcleo de Assessoria Técnica - NAT, órgão inserido dentro do tribunal, com o fim de auxiliar os juízes nas demandas de assistência à saúde. O fenômeno da judicialização das políticas de saúde não é uma exclusividade brasileira. Outros países latino-americanos também testemunham perplexos o mesmo fato social. Nesse conjunto, verifica-se que é um desafio a reestruturação de um modelo de saúde, com destaque para a necessidade de um envolvimento dos poderes republicanos e da sociedade através do diálogo institucional e do debate público, destacando-se que as notas técnicas do NAT representam uma ferramenta importante que muito tem contribuído para evitar a luta de cidadão contra cidadão.<hr/>Abstract This text analyzes the judicial review of health policies phenomenon, which aims at supporting fundamental rights in light of the shortage of resources and the conflict in view of the isonomy and universality principle. The primary judicial role for individual protection - when dealing with public health conflicts based on private health tenets - occasionally causes injustice and disrupts the universal access to health resulting in unenforceable court orders. In an attempt to correct this and impose access to health in a reasonable and equitable manner, the Judicial Power has been trying to assist judges and provide the resources for decision making based on technical advice. Thus, the Rio de Janeiro State Court of Justice - in a pioneering partnership with the State Health Office - has created the Technical Advisory Center (Núcleo de Assessoria Técnica, NAT), an agency inserted within the Court of Justice focused on providing magistrates with the resources needed to meet their health case demands. The judicial review of health policies phenomenon is not exclusive to Brazil. Other Latin American countries are also perplexed witnesses of this social fact. It is a challenge to restructure such a health format, with special emphasis on the necessary involvement of the republican powers and society through institutional dialogue and public debate. In this sense, NAT’s technical advice has proven to be an essential asset in preventing a citizen to fight against another. <![CDATA[THE POWER OF THE ELITES THAT GOVERN US. ON REFERENCE TO VILFREDO PARETO,GAETANO MOSCA AND ROBERT MICHELS]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200151&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La crisis de hoy se nota, y se nota más, en la falta de valores, en la falta de decencia, además de en la falta de capacidad de muchos de los que nos representan y de muchos de los que más tienen. Existe la percepción de que los que gobiernan suelen ser los que mejor están, y que el único mayor interés de ellos es mantener su privilegiado y particularista estado de bienestar propio y, que los gobernados, solo les importan cuando les son útiles como instrumentos para acceder y para conservar el poder. Esto lleva a preguntarme: ¿cómo es que los gobernantes se hacen con el poder?, ¿cómo es que lo conservan? y ¿cómo es que lo pierden? Este trabajo da respuesta a estas tres preguntas a partir de los lúcidos desarrollos teóricos de Vilfredo Pareto, Gaetano Mosca y Robert Michels. Dos italianos y un alemán, respectivamente, todos ellos personajes de los primeros ocho lustros del siglo XX, cuyas teorías se pueden aplicar perfectamente para dar respuesta a la actualidad de nuestro siglo XXI.<hr/>Abstract Today's crisis is noticeable, and it is more noticeable, in the lack of values, in the lack of integrity, in addition to the lack of capacity of many of those who represent us and many of the wealthy elites. There is a perception that those who govern us are usually the ones with best social status, and that the only major interest of them is to maintain their privileged and particularistic status of wealth and, that the governed, only are cared when they are useful as instruments to access and keep power. This leads me to think about: how is it that rulers seize power? How do they keep it? and how do they lose it? This paper answers these three questions based on the magnificent theoretical essays of Vilfredo Pareto, Gaetano Mosca and Robert Michels. Two Italians and a German, respectively, all of them essayist from the first eight decades of the twentieth century, whose theories can be perfectly applied to answer the contemporary questions of our 21st century society. <![CDATA[THE PROTECTION TO THE CULTURAL HERITAGE. ONE VISION FROM CUBAN LAW]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200179&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La protección jurídica del patrimonio cultural reviste una gran importancia para la salvaguarda de la identidad y la memoria histórica de los pueblos. Varios instrumentos internacionales y los diferentes sistemas de derecho se proyectan en relación al cuidado de tan significativos valores que lo integran. En Cuba, aunque se encuentra protegido legalmente, su tutela merece ser perfeccionada a raíz de los planteamientos de la nueva Constitución de la República de 2019, de las novedosas concepciones que en la actualidad operan en la gestión del patrimonio en la palestra internacional, y de las exigencias que se imponen como parte de las garantías de derechos fundamentales, tales como: el derecho a un medio ambiente sano, el derecho a la participación en la vida cultural de la nación, y el derecho al disfrute del patrimonio común de la humanidad.<hr/>Abstract The juridical protection to the cultural heritage is very important for to the protection of the identity and the historical memory of the people. Several international instruments and the different systems of law protect the significant values that integrated it. The juridical protection to the cultural heritage in Cuba demands to be improved since the new Constitution of the Republic, the modern conceptions about the protection of de cultural heritage and for to guarantee fundamental rights, such as: the right to the healthy environment, the right to the culture and the right to enjoy to the common patrimony of the humanity. <![CDATA[VIOLÊNCIA URBANA: DIREITOS HUMANOSE QUESTÕES SOCIAIS]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200197&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo objetiva trazer à discussão a problemática da violência urbana com ênfase nos Direitos Humanos e Cidadania. Na primeira parte faz-se uma reflexão sobre a violência sob o prisma dos Direitos Humanos e Cidadania, enfocando a urbanização das cidades como variável associada à violência urbana, enfatizando a tensão que há entre violência e déficits sociais, pondo em perspectiva a cidade de Manaus, no Estado do Amazonas. Posteriormente faz-se breves considerações sobre prisões, pobreza e exclusão social, desde uma concepção histórica e as implicações da pobreza e sua relação com a exclusão social, que culminaram com as primeiras raízes do Direito Penitenciário e o nascimento das prisões. Em seguida se trata da realidade das prisões no Brasil cujas consequências têm sido os massacres e as rebeliões. Finaliza-se com uma discussão sobre Direitos Humanos e Garantias Legais na Execução da Pena Privativa de Liberdade, dando enfoque às constantes violações dos direitos e das garantias legais daqueles que estão sob tutela do Estado. Conclui-se que as prisões têm sido a resposta para a ausência de políticas públicas, não apenas na segurança pública, mas em outras áreas, e se tornado espaço para tortura, desigualdade social e repressão estatal. Além disso constata-se a inter-relação da falência do sistema prisional ao modelo econômico existente, apontando para a necessidade premente de revisão do modelo de política econômica e social atualmente implementados em nosso país.<hr/>Abstract The article aims to bring to the discussion the issue of urban violence with an emphasis on Human Rights and Citizenship. In the first part there is a reflection on violence from the perspective of Human Rights and Citizenship, focusing on the urbanization of cities as a variable associated with urban violence, emphasizing the tension that exists between violence and social deficits, putting the city of Manaus in perspective , in the state of Amazonas. Subsequently, brief considerations are made about prisons, poverty and social exclusion, from a historical conception and the implications of poverty and its relation to social exclusion, which culminated in the first roots of Penitentiary Law and the birth of prisons. Next, it is about the reality of prisons in Brazil whose consequences have been massacres and rebellions. It ends with a discussion on Human Rights and Legal Guarantees in the Execution of the Private Prison of Liberty, focusing on the constant violations of the rights and legal guarantees of those under the tutelage of the State. It is concluded that prisons have been the answer to the absence of public policies, not only in public security, but in other areas, and have become a space for torture, social inequality and state repression. In addition, there is an interrelation between the failure of the prison system and the existing economic model, pointing to the pressing need to review the model of economic and social policy currently implemented in our country. <![CDATA[BULLYING FROM THE PROCEDURALLAW PERSPECTIVE]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200217&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El bullying o acoso escolar continúa representando uno de los principales problemas a los que han de enfrentarse nuestros jóvenes en la actualidad. De hecho, y aunque se está intentando dotar a la Administración, a todos los niveles, de medios suficientes para luchar contra esta problemática, somos testigos de frecuentes casos de flagrante violencia, que nos hacen cuestionarnos si las medidas que se están adoptando son suficientes. Este estudio tiene por objeto el análisis del acoso escolar desde una perspectiva eminentemente procesal, pero sin obviar otros aspectos imprescindibles para entender este fenómeno. Para ello, no solo nos aproximaremos a la regulación del proceso penal de menores y las posibles consecuencias que de él pueden derivarse; sino que también nos fijaremos en aquellos elementos propios de la psicología y que, en cierto modo, pueden ayudarnos a desenmarañar el posible origen de estas situaciones y sus secuelas sobre las víctimas.<hr/>Abstract Bullying still represents one of the main problems that our young people have to face today. In fact, and although an attempt is being made to provide the Administration, at all levels, with enough items to fight against it, we know frequent cases of flagrant violence, which make us questioning whether the measures being adopted are good enough. The purpose of this study is to analyze bullying from an eminently procedural perspective, but without ignoring other essential things to understand this phenomena. To achieve our objective, we will not only approach the regulation of the criminal process of minors and its possible consequences; but we’ll also pay attention at all those elements of psychology that can help us reveal the possible origin of these situations and their consequences on the victims. <![CDATA[OS ASPECTOS CONTEMPORÂNEOS DOS PRINCÍPIOS DO CONTRADITÓRIO E DA AMPLA DEFESA NOS PROCESSOS CORRECIONAIS DOESTADO DE MINAS GERAIS]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200237&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo do presente artigo é apresentar os aspectos contemporâneos no que tange a observância dos princípios do contraditório e da ampla defesa no Processo Administrativo Disciplinar, em comparação a processualidade do Processo Administrativo de Responsabilização de Pessoa Jurídica, este oriundo da Lei Anticorrupção, e ambos da competência da Controladoria-Geral do Estado de Minas Gerais. São processos diferentes, tendo em vista que visam respectivamente apurar possíveis responsabilidades funcionais e de atos lesivos praticados por empresas, todavia, em ambos possuem o aspecto sancionador. Visando o aprimoramento dos citados princípios no Processo Administrativo Disciplinar mineiro, pretende-se analisar sobre a importância do estudo da contemporaneidade hermenêutica do direito sancionador; diferenças processuais na legislação mineira entre o Processo Administrativo Disciplinar e o Processo Administrativo de Responsabilização de Pessoa Jurídica e as propostas de aprimoramento do Processo Administrativo Disciplinar mineiro. A metodologia será a jurídica-dogmática, utilizando o método hipotético-dedutivo. O marco teórico é a “Teoria constitucionalista do processo” a qual se posiciona pela valoração constitucional dos princípios do contraditório e da ampla defesa, tanto no âmbito judicial quanto no administrativo, em cumprimento ao Estado Democrático de Direito, que impõe em sede administrativa a isonomia entre as partes, Administração Pública e administrados, estando nestes incluídos os servidores públicos e particulares quando demandados em processos sancionadores.<hr/>Abstract This paper aims to present contemporary aspects regarding the observance of the contradictory principles and the broad defense in the Disciplinary Administrative Process, in comparison to the procedurally of the Administrative Process for Accountability of Legal Entities, this one coming from the Anticorruption Law, and both from the competence of the Comptroller General of the State of Minas Gerais. They are different processes since they aim to determine possible functional responsibilities and harmful acts practiced by companies, however, in both, they have the sanctioning aspect. Aiming the improvement of the aforementioned principles in the Minas Gerais Administrative Disciplinary Process, it is intended to analyze the importance of studying the hermeneutic contemporaneity of the sanctioning law; procedural differences in Minas Gerais legislation between the Disciplinary Administrative Process and the Administrative Process for Accountability of Legal Entities and the proposals for improving the Minas Gerais Disciplinary Administrative Process. The methodology will be legal-dogmatic, using the hypothetical-deductive method. The theoretical framework is the “constituticionalist Theory of the Process” which stands by the constitutional valuation of the principles of adversarial and broad defense, both in the judicial and administrative spheres, in compliance with the Democratic Rule of Law, which imposes isonomy between the parties in administrative terms, Public Administration and administrators, including public and private servants when demanded in sanctioning processes. <![CDATA[COMMENTARY ON THE JOINT NOTE OF THE COUNCIL OF EUROPE AND THE EUROPEAN UNION AGENCY FOR FUNDAMENTAL RIGHTS, OF MARCH 27, 2020, ON FUNDAMENTAL RIGHTS OF REFUGEES AND MIGRANTS AT THE EUROPEAN BORDERS]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200255&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente trabajo tiene por finalidad analizar la Nota Conjunta del Consejo de Europa y la Agencia de Derechos Fundamentales de la Unión Europea, como documento aclaratorio sobre el uso de normas internacionales en concordancia con los derechos universales para la correcta aplicación de estas en la coyuntura del COVID-19. Para ello, se ha estudiado la actualidad en las fronteras, la protección de la salud en la práctica y la vulnerabilidad de los menores.<hr/>Resumen The purpose of this work is to analyse the Joint Note of the Council of Europe and the European Union Agency for Fundamental Rights, as a explanatory document on the use of international regulations in line with universal rights for the proper application of these at the juncture of COVID-19. To this end, the current situation in frontiers, the protection of health in practice and the vulnerability of minors have been studied. <![CDATA[O DIREITO HUMANO À SAÚDE NO CÁRCERE: INCONSTITUCIONALIDADES DO PACOTE ANTICRIMEE O CERCEAMENTO AO DIREITO DE VISITA]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200273&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente estudo tem como objeto a análise a Lei 13.964/2019 e as consequências da proibição e/ou restrições de visitas aos apenados e a evidente necessidade de tutela jurisdicional conforme os tratados de Direitos Humanos. A relevância temática justifica-se diante da inobservância das garantias constitucionais e da carta de direitos humanos. Os vínculos familiares, afetivos e sociais são considerados bases sólidas para afastar os condenados da delinquência. A metodologia de pesquisa consiste na vasta pesquisa sobre a literatura e bibliografia especializada sobre a matéria. O objetivo deste trabalho é expor as violações de garantias constitucionais e de direitos humanos presentes no denominado Pacote anticrime, bem como destacar as graves consequências psicológicas e físicas sofridas pelos apenados em decorrência de algumas restrições.<hr/>Abstract The purpose of this study is to analyze Law 13.964 /2019 and the consequences of the prohibition and / or restrictions on visits to prisoners and the evident need for judicial protection under the Human Rights treaties. The thematic relevance is justified given the failure to comply with constitutional guarantees and the human rights charter. Family, affective and social ties are considered solid bases to keep convicts from delinquency. The research methodology consists of extensive research on the literature and specialized bibliography on the subject. The purpose of this paper is to expose the violations of constitutional guarantees and human rights present in the so-called anti-crime package, as well as to highlight the serious psychological and physical consequences suffered by the inmates as a result of some restrictions. <![CDATA[INFORMAL ECONOMY, LABOR INSECURITYAND DECENT WORK]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200285&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El proceso de transición hacia la formalidad laboral es un desafío esencial en un mundo complejo presidido por un alto grado de incertidumbre e inseguridad. El problema laboral y social de la informalidad es una cuestión sumamente amplia y de gran complejidad técnica, que se refiere a situaciones de distinta dimensión y que se proyecta sobre distintas realidades nacionales. La informalidad laboral afecta al conjunto de los sistemas de relaciones laborales y se encuentra en constante cambio y transformación. Todas estas variables serán objeto de análisis en las siguientes páginas, tomando como referencia la situación del problema desde una dimensión internacional del fenómeno. Se analizarán las principales normas internacionales, que evitan el desarrollo del trabajo informal, así como las políticas y las prácticas orientadas a su erradicación.<hr/>Abstract The transition to formal employment is an essential challenge for a complex world dominated by a high degree of uncertainty and insecurity. Informality gives rise to labor and social problems and is an extremely broad and highly technical issue, which refers to situations of different dimensions and which is projected onto different national realities. Labor informality affects all labor relations systems and is constantly changing and transforming. All these variables will be analyzed in the following pages, taking as a reference the situation of the problem from an international dimension of the phenomenon. The main international standards that prevent the development of informal work will be analyzed, as well as the policies and practices aimed at its eradication. <![CDATA[EXECUÇÃO PENAL 4.0]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200305&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo objetiva analisar as funcionalidades e as perspectivas do Sistema Eletrônico de Execução Unificada (SEEU), definido como sistema padrão da Execução Penal no Brasil pelo Conselho Nacional de Justiça e em vias de ser instalado em todos os tribunais do país. Utilizou-se o método hipotético dedutivo no que diz respeito aos efeitos do SEEU a partir de suas funcionalidades atuais e futuras. Para a consecução dos fins do trabalho foi realizada pesquisa de cunho qualitativo e descritivo, tendo sido usados meios de pesquisa majoritariamente documentais, correspondentes às resoluções, leis e relatórios que embasam a experiência de implementação do SEEU. Conclui-se que o SEEU viabiliza uma nova realidade na Execução Penal brasileira, fortemente caracterizada pela gestão das informações endoprocessuais em tempo real, com o efetivo asseguramento de direitos a partir da inovação tecnológica.<hr/>Abstract This article aims to analyze the functionalities and perspectives of the Electronic System of Unified Execution (SEEU, in portuguese), defined as the standard system of Penal Execution in Brazil by the National Council of Justice and in the process of being installed in all courts in the country. For this, the present work will use the hypothetico-deductive method, from which the effects of the the Electronic System of Unified Execution in the Brazilian reality will be verified from the present and future functionalities of the system and their consequences. In addition, to achieve the purposes of the present work, a qualitative and descriptive research will be carried out, using mostly documentary research means, corresponding to the resolutions, laws and reports that support the experience of implementing the the Electronic System of Unified Execution. It is concluded that the treated system constitutes a new phase of the Brazilian Penal Execution, with greater presence of the State within the chaotic national prison system and with the assurance of rights based on technological innovations, with growing perspectives in relation to these. <![CDATA[A FUNÇÃO DA CONSTITUIÇÃO FINANCEIRA]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200327&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A partir da análise do sistema do Direito como sistema comunicativo, percebe-se a complexidade própria do fenômeno da Constituição Financeira. Esta é tomada como o acoplamento estrutural existente entre Política e Direito e que, em seu funcionamento orgânico, irrita diretamente o sistema da Economia. É a partir dessa visão de que a comunicação normativa da Constituição Financeira ocupa o papel central da estrutura estatal que o presente trabalho se apresenta no sentido de avaliar o valor da Constituição a partir de sua interrelação com a sociedade, com a normatividade e com os clássicos. Para construir o raciocínio, lançou-se mão de metodologia teorético-explicativa, especificamente com a contraposição de teorias e a extração dos principais significados de cada uma delas para revelar o que seria a Constituição Financeira.<hr/>Abstract From the analysis of the Law system as a communicative system, one can perceive the complexity of the phenomenon of the Financial Constitution. This is taken as the structural coupling between Politics and Law and, in its organic functioning, directly irritates the system of Economics. It is from this view that the normative communication of the Financial Constitution occupies the central role of the state structure that the present work presents itself in the sense of evaluating the value of the Constitution from its interrelationship with society, with normativity and with the classics. To construct the reasoning, theoretical-explanatory methodology was used, specifically with the counterposition of theories and the extraction of the main meanings of each of them to reveal what would be the Financial Constitution. <![CDATA[A INEXIGIBILIDADE DE CONDUTA DIVERSA SUPRALEGAL COMO MANIFESTAÇÃO DO DIREITO NATURAL]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200351&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente texto visa conjugar a causa supralegal de inexigibilidade de conduta diversa com a filosofia de Tomás de Aquino. Parte-se da constatação da correlação existente entre o direito penal e a moral. Limitando-nos ao conceito de crime, para algumas situações restará a necessidade de buscar causas exculpantes fora daquelas previstas em lei, caso da inexigibilidade de conduta diversa. A partir da relação da causa de exclusão da culpabilidade com fontes fora do direito posto, o estudo analisa o conceito de prudência estabelecido por Tomás de Aquino e, principalmente, uma de suas potencialidades, que é a gnome e sua vinculação com a epiqueia, concluindo-se que a justa solução de determinadas condutas típicas que não mereçam reprimenda penal se encontra na modulação da inexigibilidade de conduta diversa com a ideia tomasiana de epiqueia.<hr/>Abstract The present work aims to combine the supralegal cause of unenforceability of different conduct with the philosophy of Thomas Aquinas. It is based on the verification of the existing correlation between criminal law and morality. Limiting ourselves to the concept of crime, for some situations there will be a need to seek exculpatory causes outside of those provided for by law, in the event that different conduct is not required. Based on the relation of the cause of exclusion of culpability with sources outside the law, the study analyzes the concept of prudence established by Thomas Aquinas and, mainly, one of his potentialities, which is the gnome and its relationship with the epicea, concluding the just solution for certain typical behaviors that do not deserve a criminal reprimand is found in the modulation of the unenforceability of different conduct with the Thomasian idea of epique. <![CDATA[O JUIZ NATURAL NA JUSTIÇA MILITAR FEDERAL BRASILEIRA: PRINCIPAIS DESAFIOS PARA A EFETIVAÇÃO DO ACESSO JUSTO À JUSTIÇA NO PROCESSAMENTO DE DEMANDAS ENVOLVENDO CIVIS]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200365&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente trabalho apresenta um estudo a respeito das competências constitucionais da Justiça Militar Federal Brasileira e sua jurisdição penal, em tempos de paz, em relação a delitos castrenses envolvendo civis - seja na condição de réus e/ou enquanto vítimas de crimes dolosos contra a vida cometido por militares federais no contexto de Operações Militares. A análise é construída a partir da compreensão de correlação entre a escolha do modelo de juiz e a efetivação do acesso justo à justiça; bem como da interpretação de inovações no ordenamento jurídico pátrio trazidas por meio de alterações na Lei de Organização da Justiça Militar da União (LOJMU) e no Código Penal Militar (CPM). As breves reflexões pretendem abordar o processo de modernização da Justiça Castrense Federal enquanto ramo especializado do Poder Judiciário brasileiro, rastreando conteúdo oculto ao postulado do Juiz Natural apreendido a partir das doutrinas de Luigi Ferrajoli e Jürgen Habermas: a aceitabilidade social obtida por intermédio do combate ao desconhecimento e da aproximação com a sociedade civil, incluindo os próprios operadores do Direito. O método utilizado é o analítico-dedutivo, por intermédio de pesquisa de normas, jurisprudência e doutrina especializada.<hr/>Abstract This paper presents a study on the constitutional competences of the Brazilian Federal Military Justice and its criminal jurisdiction, during peacetime, in relation to military offences involving civilians - whether as defendants and / or as victims of intentional crimes against the life committed by federal military in the context of Military Operations. The analysis is constructed from the understanding of correlation between the choice of the judge model and the concretization of fair access to justice; as well as the interpretation of innovations in the national legal system brought about through changes in the Law of Organization of Military Justice of the Union (LOMJU) and the Military Penal Code (MPC). These brief reflections intend to address the process of modernization of the Federal Military Justice as a specialized branch of the Brazilian Judiciary, tracing hidden content to the postulate of the Natural Justice assimilated from the doctrines of Luigi Ferrajoli and Jürgen Habermas: the social acceptability obtained through the fight against ignorance and the approximation with civil society, including the operators of law itself. The method used is the analytical-deductive, through research of norms, jurisprudence and specialized doctrine. <![CDATA[MECANISMOS EXTRAJUDICIAIS DO DIREITO À SAÚDE SOB A PERSPECTIVA DO TEOREMA DE COASE]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200381&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo do trabalho é examinar as razões teóricas que sustentam o direito à saúde como direito prestacional oponível ao Estado, particularmente, na seara da concessão individual que impacta sobremaneira a sustentabilidade do sistema. Parte-se da hipótese que, na judicialização da saúde, ao se dar provimento a uma demanda individual, os custos são repartidos para toda a sociedade. A problemática reside em analisar o fenômeno sob a ótica do Teorema de Coase, que permite a ponderação dos custos sociais resultantes da judicialização da saúde, buscando alternativas extrajudiciais que não demandem recursos do orçamento público destinado ao direito à saúde. Para a elaboração, será utilizado o método lógico dedutivo combinado aos precedentes de pesquisa bibliográfica e documental. Em relação aos resultados alcançados, tem-se que a principal contribuição do trabalho é que o planejamento do Estado, voltado à aplicação dos mecanismos extrajudiciais, Parcerias de Desenvolvimento Produtivo, Fomento Setorial e Licenciamento Compulsório, apresenta-se enquanto alternativa mais efetiva a materialização do direito à saúde. Somado a isso, a juseconomia é importante ferramenta que auxilia o exame das consequências práticas, fornecendo ao agente público diagnóstico e prognóstico para a tomada da decisão mais acertada.<hr/>Abstract This essay aims to examine, briefly, the theoretical reasons that support the right to health as a right to benefit and opposed to the State, a situation in which the related syndicability (individually considered) is identified as a factor of relevant impact on the sustainability of the system protective as a whole. It is assumed that, in the judicialization of health, when granting an individual demand, the costs are distributed throughout the society. Then, this phenomenon is analyzed through the lens of Coase Theorem, demonstrating the necessity to analyze the social costs of the judicialization of health. In the end, alternative solutions out of court that do not require resources from the public budget destined to the right to health are ventilated, which present an excellent cost-benefit ratio. <![CDATA[PERSPECTIVAS DO FENÔMENO NACIONALDA JUDICIALIZAÇÃO DA SAÚDE VOLTADA PARA O AMAZONAS]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200399&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A pesquisa teve como objeto central a judicialização da saúde no Brasil, especialmente voltada à questão regional do Amazonas. Nesse contexto o princípio da reserva do possível ante a judicialização da saúde não pode ser invocada como “escudo para o Estado se escusar do cumprimento de suas obrigações prioritárias”, muito menos ser empregado de forma indiscriminada, como dispõe o STF. Cabe assim ao poder Judiciário inferir mecanismos para a melhoria e estruturação do Sistema Público de Saúde - SUS - com práticas mais eficazes e efetivas são perceptíveis, embora levantar dados estatísticos para diagnóstico desse panorama precise ser melhorado, uma vez que as dificuldades de acesso aos dados de judicialização da saúde no campo nacional e regional não são inexpressivas. O protagonismo do Judiciário na efetivação da saúde e as ações do Conselho Nacional de Justiça (CNJ) são sistemáticas, mas as ações judiciais voltadas à saúde no Brasil ainda são predominantemente individuais e não resultam em benefícios coletivos. Com relação à judicialização da saúde no Amazonas/Manaus houvera o apoio dos dados fornecidos pela DPE/AM para se constatar um aumento nos casos de saúde e uma tendência a superar esse crescimento em 2020, acompanhando o quadro social desenhado nos últimos anos no país, sendo possível, no decorrer da pesquisa, levantar hipóteses de subnotificação; desconhecimento da população amazonense sobre a possibilidade de recorrer à Justiça; a sintomática ineficiência estatal na prestação de serviços de saúde, fatores tais que a seguir passamos a discorrer.<hr/>Abstract The research had as its central object the judicialization of health in Brazil, especially focused on the regional question of Amazonas. In this context, the principle of reserving the possible before the judicialization of health cannot be invoked as a “shield for the State to excuse itself from the fulfillment of its priority obligations”, much less be used in an indiscriminate manner, as provided by the STF. Thus, it is up to the Judiciary to infer mechanisms for the improvement and structuring of the public health system - SUS - with more effective and effective practices are noticeable, although raising statistical data for diagnosing this panorama needs to be improved, since the difficulties of accessing data judicialization of health in the national and regional fields are not insignificant. The role of the Judiciary in the realization of health and the actions of the National Council of Justice (CNJ) are systematic, but the legal actions directed to health in Brazil are still predominantly individual and do not result in collective benefits. Regarding the judicialization of health in Amazonas / Manaus, there was the support of the data provided by DPE / AM to verify an increase in health cases and a tendency to overcome this growth in 2020, following the social framework designed in recent years in the country, being possible, during the research, to raise hypotheses of underreporting; ignorance of the Amazonian population about the possibility of going to court; the symptomatic state inefficiency in the provision of health services, factors such as the following we will discuss. <![CDATA[THE RECEPTION OF THE COMPLIANCE AND WHISTLEBLOWING CULTURE IN SPAIN]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200421&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El sistema elegido por el legislador español a la hora de regular la responsabilidad penal de las personas jurídicas no solo perseguía fomentar una cultura del cumplimiento normativo y prevenir la comisión de ilícitos en el ámbito empresarial, sino también la colaboración de la empresa con las autoridades estatales cuando aquella es investigada en una causa judicial. Para ello, la denominada “cultura Compliance” se ha centrado en la persona jurídica ―pública o privada― y su adecuado modelo de prevención delictiva. Pero también resulta relevante atender a los otros sujetos involucrados en ese cumplimiento normativo penal: los empleados y demás sujetos que colaboran con la empresa o con las propias autoridades estatales aportando información esencial sobre los hechos ilícitos y sus autores. Es la cultura del Whistleblowing, caracterizada por el establecimiento de canales seguros de recepción de dicha información y por la articulación de especiales medidas de protección de tales sujetos frente a las represalias que pudieran sufrir con motivo de tal colaboración. El presente estudio se centra en examinar en profundidad los antecedentes nacionales en dicha materia, así como el nuevo marco legislativo procedente de la Unión Europea ―la Directiva (UE) 2019/1937― para ofrecer cambios legislativos que brinden seguridad jurídica, asistencia legal y protección eficaz a los alertadores de corrupción, fraudes y malas prácticas, tanto en el sector privado como en el público.<hr/>Abstract The way that the Spanish legislature regulated the criminal liability of legal persons wanted to promote a culture of regulatory compliance and preventing the commission of crimes and misdemeanors in the business field, but also the company's cooperation with state authorities when it is investigated in a criminal proceeding. To this end, the so-called ‘Compliance culture’ has focused on the legal entity -public or private- and its appropriate criminal prevention model. But it is also relevant to attend to the other subjects involved in this criminal compliance: employees and other people who collaborate with the company or with the state authorities themselves by providing essential information on the wrongdoings and their perpetrators. It is the culture of Whistleblowing, characterized by the establishment of confidential and secure reporting channels and by the articulation of special measures to protect such subjects against the retaliation that they may suffer in connection with such collaboration. This study focuses on in-depth review of national backgrounds in this area, as well as the new legislative framework from the European Union -Directive (EU) 2019/193 - to provide legislative changes that provide legal certainty, legal assistance and effective protection for whistleblowers of corruption, fraud and bad practice, both in the private and public sectors. <![CDATA[SEGUNDAS NOTAS À LEGISLAÇÃO DA LAVAGEM DE CAPITAIS EM PORTUGAL-EU: REGIME SANCIONATÓRIO NUMA PRIMEIRA ABORDAGEM]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200451&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo esta primeira abordagem do regime sancionatório da legislação que previne a lavagem de vantagens, como por exemplo, dinheiro - branqueamento de vantagens como p.e. capitais -, em Portugal e na UE vai ter em consideração que não é possível esquecer o dever de formação. É preciso somar à prevenção do branqueamento de vantagens, como capitais, os ilícitos criminais e os ilícitos contraordenacionais que constam da Lei do Branqueamento. Embora, neste último caso, ainda não de todos os ilícitos contraordenacionais. O que, na devida altura, iremos completar. E isto é devido a um problema nesta legislação, como noutras: o seu tamanho cada vez maior. Neste texto são todavia abordados problemas essenciais da parte geral dos ilícitos contraordenacionais. Parte indispensável para a boa compreensão anotada desta legislação.<hr/>Abstract this first approach to the sanctioning regime of the legislation that prevents laundering of advantages, such as money - money laundering such as capital, in Portugal and the EU will take into account that it is not possible to forget the duty of training. It is necessary to add to the prevention of the laundering of advantages, such as capital, criminal offenses and counter-administrative offenses contained in the Law of Laundering. Although, in the latter case, not yet of all illegal administrative offenses. Which, in due course, we will complete. This is due to a problem in this legislation, as in others: its increasing size. In this text, however, essential problems of the general part of the administrative offenses are addressed. Indispensable part for the good understanding noted of this legislation. <![CDATA[PROCEDURAL TREATMENT OF THE OBJECTIVE COMPETITION OF THE JURY COURT]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200471&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo aborda el tratamiento procesal de la competencia del tribunal. Esto es, cómo y cuándo será posible poner de manifiesto o discutir en derecho procesal español que sea el Tribunal del Jurado Popular competente para enjuiciar unos determinados hechos delictivos. Trataremos de mostrar cómo el Tribunal llega a ser competente con arreglo a las disposiciones de la LOTJ y la Ley de Enjuiciamiento Criminal. Cómo se llega a ser lo que se es. Seguiremos la cuestión en las fases de investigación, la fase intermedia y hasta la fase de juicio oral<hr/>Abstract This article addresses the procedural treatment of the jurisdiction of the court. That is, how and when it will be possible to reveal or discuss in Spanish procedural law that the Court of the Popular Jury is competent to prosecute certain criminal acts. We will try to show how the Court becomes competent under the provisions of the LOTJ and the Criminal Procedure Law. How one becomes what one is. We will follow the matter in the investigation phases, the intermediate phase and even the oral trial phase<hr/>Resumo Este artigo trata do tratamento processual da jurisdição do tribunal. Ou seja, como e quando será possível revelar ou discutir na lei processual espanhola que o Tribunal do Júri Popular é competente para processar determinados atos criminosos. Procuraremos mostrar como o Tribunal se torna competente de acordo com as disposições do LOTJ e da Lei de Processo Penal. Como alguém se torna o que é. Seguiremos o assunto nas fases de investigação, na fase intermediária e até na fase de teste oral <![CDATA[TRIPARTIÇÃO DE PODERES NO BRASIL: NECESSIDADE DE REALMENTE TORNÁ-LOS INDEPENDENTES E AUTÔNOMOS]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200495&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Em que pese à redação contida no art. 2º da Constituição da República Federativa do Brasil, que não deixa qualquer margem de dúvida sobre a sua extensão e clareza ao ponderar que “são Poderes da União, independentes e harmônicos entre si, o Legislativo, o Executivo e o Judiciário”, na prática tem-se verificado que o Poder Executivo tem assumido força, protagonismo e influência sobre os demais Poderes da república a ponto de desnaturar a essência republicana. O presente texto vem colocar um pouco mais de luzes sobre o debate que ainda é incipiente, mas necessário, para tornar no mínimo equilibrada a relação entre os Poderes na República Federativa do Brasil. Não há mais como admitir que o Poder Executivo, dentro do presidencialismo de coalizão praticado no Brasil continue sendo mantido, pois as consequências estão ocasionando a ingovernabilidade, a quebra da isonomia.<hr/>Abstract In spite of the wording contained in art. 2 of the Constitution of the Federative Republic of Brazil, which leaves no room for doubt as to its extent and clarity in considering that “there are powers of the Union, independent and harmonious among each other, the Legislative, the Executive and the Judiciary”, in practice it is verified that the Executive Power has assumed force, protagonism and influence on the other powers of the republic to the point of denaturing the republican essence. The present text has put a little more light on the debate that is still incipient, but necessary, to make at least a balanced relationship between the Powers in the Federative Republic of Brazil. There is no longer any way to admit that the Executive Branch within the coalition presidentialism practiced in Brazil continues to be maintained, because the consequences are causing ungovernability, the breakdown of isonomy. <![CDATA[LA COMPENSACIÓN DEL RÉGIMEN DE VISITAS, EN LOS CASOS DE DIVORCIO CONTENCIOSO, EN LA NUEVA ERA POST-COVID 19]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200511&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo se centra en el análisis de la conveniente compensación del régimen de visitas, en los casos de divorcio contencioso, tras la vuelta a la normalidad tras el COVID-19. Más concretamente, se examinan diferentes acuerdos judiciales sobre la materia, no exentos de polémica, para acabar defendiendo la necesidad de apostar por un modelo de compensación “equilibrado y justo” para con el interés superior del menor, pero también “sensible” para con ambos progenitores en conflicto.<hr/>Abstract This article focuses on the analysis of the convenient compensation of the visiting arrangements in contentious divorce cases, after the return to normality after COVID-19. More specifically, different pela bargains on the matter are examined, not without controversy, to end up defending the need to bet on a balanced and fair compensation model for the best interest of the minor, but also sensitive to both parents in conflict. <![CDATA[DESCONSIDERAÇÃO DA PERSONALIDADE JURÍDICA:REQUISITOS MATERIAIS E INCIDENTE PROCEDIMENTAL]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200527&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A Promulgação da nova lei processual fez reformular pensamentos e soluções jurídicas estagnadas pelo transcurso temporal. A desconsideração da personalidade jurídica não era prevista expressamente no Código de Processo Civil de 1973, o que restou modificado com a nova processualística civil, agora, estabelecida pela Lei 13.105/2015 - novo Código de Processo Civil -, especificamente nos seus arts. 133 e 134. Não fosse isto, observa-se que com o advento da Lei 13.874, de 20.09.2019, regulamentou-se não só os direitos de liberdade econômica, mas também as demais garantias para o mercado. Com estas alterações legislativas tanto material quanto processual fez com que houvesse atualização do entendimento do Superior Tribunal de Justiça sobre as novas regras destinadas ao tratamento substancial do instituto da desconsideração da personalidade jurídica, quanto acerca da adequada processualidade, temas que constituem a problematização do vertente trabalho científico. O presente estudo pretende abordar, de maneira analítica, a teoria da desconsideração da personalidade jurídica sob o prisma dessa nova lei de regência processual civil, derivado do resultado do Recurso Especial n. 1.729.554/SP de relatoria do Min. Luis Felipe Salomão, então, julgado na data de 8.05.2018. Para o mais, anota-se que a metodologia empregada no presente trabalho é caracteristicamente crítico-analítica, com aportes dedutivos referentes à mutação legislativa que empreendeu a (re)construção sistêmica da jurisprudência.<hr/>Abstract the promulgation of the new procedural law reformulated thoughts and legal solutions stagnant by the passage of time. The disregard of legal personality was not expressly provided for in the 1973 Code of Civil Procedure, which remained modified with the new civil proceduralist, now established by Law n. 13.105/2015 - new Code of Civil Procedure - specifically in its arts. 133 and 134. Were this not the case, it is observed that with the advent of Law n. 13,874, of September 20, 2019, regulated not only the rights of economic freedom, but also other guarantees for the market. With these legislative changes, both material and procedural, there was an update of the Superior Court of Justice's understanding of the new rules for the substantial treatment of the institute of disregard of legal personality, as well as about the adequate procedurality, themes that constitute the problematization of the work aspect scientific. This procedural affirmation led to an update of the Superior Court's understanding of the new rules of procedure. The present study intends to approach, in an analytical way, the theory of the disregard of the juridical personality under the prism of this new law of civil procedural regency, derived from the result of the Special Appeal n. 1,729,554/SP of the rapporteurship of Minister Luis Felipe Salomão, then judged on May 8, 2018. For the rest, it is noted that the methodology used in the present work is characteristically critical-analytical, with deductive contributions referring to the legislative mutation that undertook the systemic (re) construction of jurisprudence. <![CDATA[A JORNADA DE TRABALHO EM ÉPOCA DE COVID-19]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200541&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente trabalho tem por escopo a análise do novo modelo de trabalho em época de Covid-19. O presente estudo aponta as alterações sofridas nas relações de trabalho, bem como observa, de modo mais acurado, quais as formas que estão sendo projetadas ou utilizadas para o melhor aproveitamento dos trabalhadores. Com isso, se observará que o teletrabalho tem se apresentado como fator importante para a manutenção do emprego e renda, bem como para manter a economia ativa e não estagnada. Para tanto, foi feita uma pesquisa bibliográfica e documental, como forma de compreender os impactos do Covid-19 nas relações humanas e, especialmente nas relações laborais trabalho. Por fim será observado a necessidade de adaptação de toda sociedade para uma nova realidade empregatícia.<hr/>Abstract The present work aims to analyze the new model of work at the time of Covid-19. The present study points out the changes suffered in labor relations, as well as observing, in a more accurate way, which forms are being designed or used for the better use of workers. With that, it will be observed that teleworking has presented itself as an important factor for the maintenance of employment and income, as well as to keep the economy active and not stagnant. To this end, a bibliographic and documentary research was carried out, as a way to understand the impacts of Covid-19 on human relations and, especially on labor relations. Finally, the need to adapt the entire society to a new employment reality will be observed. <![CDATA[A MASSIFICAÇÃO DOS PROCESSOS NO DIREITOBRASILEIRO E OS INSTRUMENTOS DE CONTENÇÃOINSERIDOS PELO ORDENAMENTO PROCESSUAL CIVIL]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200557&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo do presente artigo é investigar o desenvolvimento da massificação dos processos no sistema processual civil brasileiro, abordando, precipuamente, como a produção legislativa acompanhou essa nova realidade jurídico-social, considerando, como marco inicial, a promulgação da Constituição Federal de 1988. Ademais, buscar-se-á demonstrar como o sistema processual civil, inserido pela Lei 13.105/2015, inovou para conter a litigiosidade repetitiva, a partir da análise dos diversos instrumentos processuais inseridos, principalmente tendo em vista o sistema de precedentes adotado, em prol da unidade do direito, da segurança jurídica, da efetividade e da celeridade, bem como para desafogar o Poder Judiciário brasileiro.<hr/>Abstract The purpose of this article is to investigate the development of the massification of processes in the Brazilian civil procedural system, approaching, in a nutshell, how legislative production accompanied this new legal-social reality, considering, as an initial landmark, the promulgation of the 1988 Federal Constitution. In addition, we will seek to demonstrate how the civil procedural system, inserted by Law n. 13,105/2015, innovated to contain repetitive litigation, based on the analysis of the various procedural instruments inserted, mainly in view of the precedent system adopted, in favor of the unity of law, legal security, effectiveness and speed, as well as to relieve the Brazilian Judiciary. <![CDATA[THE PROPOSAL OF A MARITIME NAVIGATION LAW IN BRAZIL A COMPARATIVE WITH ARGENTINA]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200577&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Esta investigación científica demuestra el origen y la evolución del transporte y el inicio del sistema de logística. El trabajo tiene como objeto presentar la conceptualización del sistema logístico. Se llevó a conocimiento la interferencia en los contratos de los sujetos que trabajan en este campo de actividad y como sus relaciones identifican las personas que actúan en este ramo de la actividad económica. Y cómo los sistemas jurídicos de Brasil y Argentina los abordan y los disponen. Se ha demostrado que el sistema normativo en Brasil, sin definición de las actuaciones de los agentes marítimos de cargas, son un obstáculo en la necesaria seguridad jurídica en las relaciones entre agente y transportista. La metodología empleada considera que el derecho es interdisciplinario, dado que sigue, como una misma y sus múltiples ramificaciones modelo de sociedad, por lo tanto sigue esta investigación en un razonamiento jurídico lógico, inductivo, para encontrar respuestas a las preguntas propuestas en esta investigación . El uso de un conjunto de procedimientos y el uso de métodos científicos y legales cualitativos tales como, las leyes, las costumbres, los tratados internacionales, la jurisprudencia sistemática, con el objetivo de la presentación del caso presentado, de encontrar una solución al problema. Así, para este trabajo, sigue la metodología descriptiva del tipo cualitativo, por medio del análisis de un caso y la comparación de la jurisprudencia entre Brasil y Argentina, el sistema legal y hermenéutica para probar la teoría presentada.<hr/>Abstract This scientific research demonstrates the origin and evolution of transport and the start of the logistics system. The purpose of the work is to present the conceptualization of the logistics system. Interference was made to the contracts of the subjects working in this field of activity and how their relationships identify the people who act in this branch of economic activity. And how the legal systems of Brazil and Argentina address them and dispose them. It has been shown that the regulatory system in Brazil, without definition of the actions of maritime cargo agents, is an obstacle in the necessary legal security in the relations between agent and carrier . The methodology used considers that the law is interdisciplinary, since it follows, as one and its multiple model ramifications of society, therefore this investigation follows in a logical, logical, inductive reasoning to find answers to the questions proposed in this investigation. The use of a set of procedures and the use of qualitative scientific and legal methods such as laws, customs, international treaties, systematic jurisprudence, with the objective of presenting the case presented, to find a solution to the problem. Thus, for this work, follow the descriptive methodology of the qualitative type, through the analysis of a case and the comparison of jurisprudence between Brazil and Argentina, the legal and hermeneutical system to prove the theory presented. <![CDATA[A RESPONSABILIDADE CIVIL E A RECORRENTE VIOLAÇÃO AOS DIREITOS DE PERSONALIDADE E AO MEIO AMBIENTE POR GRANDES CORPORAÇÕES]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200605&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Em tempos de incertezas e mudanças constantes, a questão dos danos punitivos por lesão aos direitos de personalidade e ao meio ambiente, praticados por grandes corporações, conduz a uma necessidade de repensar os institutos, integrando o ordenamento jurídico pátrio em um contexto global. A presente pesquisa inseriu na investigação as questões inerentes aos direitos de personalidade e direitos humanos, bem como, os institutos da responsabilidade civil e a autonomia da pena civil perante o instituto de danos morais e seus desdobramentos, face à sociedade do século XXI. Neste contexto, buscou-se compreender o direito e seus possíveis novos papéis, em especial no ordenamento jurídico pátrio, apontando alterações necessárias à sua evolução com a finalidade de coibir a reincidência de condutas lesivas por parte das grandes corporações.<hr/>Abstract In times of uncertainty and constant changes, the matter of the punitive damages for injury to the personality rights and environment, caused by great corporations, leads to a necessity of representing the institutes, integrating the national legal system in a international context. The presente research insert in the ivertigation the matters inherent to the personality rights and human rights, as well as, the institutes of the civil responsability and the autonomy of the civil penalty before the institute of the moral damage and it's unfoldings, in face of the XXI century society. In this context, sought to comprehend the Law and it's possible new roles, in special in the national legal system, pointing necessary alterations to it's evolution with the finalty of restraining the recurrence of harmful conduct by the great corporations. <![CDATA[VIDEO SURVEILLANCE OF THE WORKERS THROUGH HIDDEN CAMERAS: THE CASE OF LÓPEZ RIBALDA AND OTHERS C. SPAIN (STEDH OF OCTOBER 17TH, 2019)]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-95222020000200621&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Se analiza si la grabación del empresario al trabajador con cámaras ocultas y en el centro de trabajo vulnera la normativa. Para ello traemos a colación la reciente sentencia de la Gran Sala del TEDH, caso López Ribalda II, que justifica la instalación de las cámaras por la existencia de sospechas razonables con pérdidas significativas para el empresario.<hr/>Abstract This research study analyses if the recording of the employer to the employee with hidden cameras in the workplace violates the regulations. To do so, we bring up the recent judgment of the Grand Chamber of the ECHR, case López Ribalda II, that justifies the installation of cameras due to the existence of reasonable suspicions with significant losses for the employer.