Scielo RSS <![CDATA[Convergências - Revista de Investigação e Ensino das Artes]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2184-018020230002&lang=en vol. 16 num. 32 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[A Contribution of Design to the Waste Problem Generated by the Construction Industry]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802023000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A indústria da construção civil é caracterizada como a mais poluente do Planeta. Este setor, além de responsável por consideráveis impactos ambientais, sociais e econômicos, gera impactos em todas as fases do seu processo produtivo. Os resíduos gerados (resíduos de construção e demolição - RCD), representam cerca de um terço de todo desperdício gerado no mundo. A produção de quantidades grandiosas destes materiais residuais é um dos principais obstáculos enfrentados em áreas urbanas. Considerando esta problemática, um caminho possível para diminuir as consequências geradas por esse setor é enquadrá-lo na economia circular, um modelo de desenvolvimento centrado na manutenção e economia de recursos, e que tem como viés a redução, reutilização, recuperação e reciclagem de materiais e energia. Este estudo perspetiva identificar estratégias que potenciam a reutilização e/ou reciclagem desses desperdícios para aplicações na área do design. Foi desenvolvida uma pesquisa exploratória, de modo a entender os principais conceitos acerca do objeto de estudo e a analisar dados sobre a problemática dos RCD, demonstrando o cenário do setor a nível mundial e da União Europeia e destacando a abordagem adotada em Portugal. Paralelamente, estabeleceu-se contato direto com profissionais da área para reunir informações relevantes. Optou-se pela abordagem de casos de estudo como forma de demonstrar exemplos concretos de aproveitamento de alta qualidade dos RCD. A pesquisa permite concluir que o ciclo que envolve a indústria da construção civil gera impactos que impõem a necessidade do estudo de soluções rápidas e eficazes para uma gestão adequada de matérias-primas e de resíduos.<hr/>Abstract translated The construction industry is characterized as the most polluting on the Planet. This sector is responsible for considerable environmental, social, and economic impacts with the impacts at all stages of the production process. The waste generated by this industry (construction and demolition waste - CDW) represents about a third of all waste generated in the world. The production of large quantities of waste materials is one of the main obstacles faced in urban areas. Considering this problem, a possible way to reduce the consequences generated by this sector is to frame it within the circular economy, a development model focused on the maintenance and saving of resources, and which is directed at the reduction, reuse, recovery and recycling of materials and energy. The aim of this study is to identify strategies that encourage the reuse and/or recycling of this waste for design applications. Exploratory research was developed to understand the main concepts about the object of study and to analyze data on the problem of CDW, demonstrating the global and European Union scenarios, with an emphasis on the approach adopted in Portugal. n addition, direct contact was made with professionals in the field to gather relevant information. A case study approach was chosen to demonstrate practical examples of high-quality utilisation of CDW. The findings show that the cycle involving the construction industry generates impacts that make it necessary to study quick and effective solutions for the proper management of raw materials and waste. <![CDATA[The influence of colour on the perceived need of effort to open mineral water packages with screw caps.]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802023000200024&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A maior parte da apreciação de um produto se dá por meio das cores e, se estas forem mal utilizadas, podem levar ao insucesso. O objetivo do presente estudo foi verificar se a cor do recipiente influencia na percepção do esforço a ser exercido para abrir embalagens de água mineral com tampa de rosca. Para isso, foram utilizadas três embalagens com formatos idênticos, porém em três cores diferentes: vermelha, azul e transparente. Os sujeitos não podiam tocar nas embalagens, apenas observa-las e em seguida classifica-las em uma Likert (com ideogramas) de três pontos. Os resultados mostram que jovens e adultos consideraram a embalagem de cor azul como aquela que aparentemente requer menos esforço para ser aberta, enquanto que para os idosos aparentemente é necessário menos esforço para abrir a embalagem transparente. Em todos os casos a embalagem vermelha foi relacionada ao maior esforço, havendo diferença significativa quando comparada com as demais embalagens. No entanto, não houve diferença significativa quando as embalagens azul e transparente foram comparadas entre si.<hr/>Abstract Most of the appreciation of a product occurs through colours and, if misused, can lead to failure The objective of the present study was to verify if the colour of the container influences the perception of the effort to be exerted to open mineral water bottles with screw caps. For this, three packages with identical shapes were used, but in three different colours: red, blue and transparent. The subjects could not touch the packages, only observe and then classify them in a Likert Scale (with ideograms) of three points. The results show that youth and adults considered the blue bottle as the one that apparently requires less effort to be opened, while for the elderly apparently less effort is required to open the transparent bottle. In all cases the red package was related to the greater effort, with significant difference when compared to the other packages. However, there was no significant difference when the blue and transparent bottles were compared to each other. <![CDATA[Interface Design for users with low scholar and low literacy: the ECHO Project.]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802023000200033&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente estudo foi desenvolvido no âmbito do projeto de investigação “ECHO: ecoar o eu comunitário”, que visa documentar práticas auto-iniciadas em bairros sociais de Vila Nova de Gaia, Portugal, e disseminá-las em contextos sociais análogos, sobretudo através de uma plataforma online. Neste grupo da população dos bairros sociais, principal público-alvo da plataforma online, detetou-se uma percentagem considerável de indivíduos com baixos níveis de escolaridade e de literacia. Perante este problema, surgiu a necessidade de estudar uma solução de Design de interface que garantisse, a este tipo de indivíduos, uma utilização agradável e eficaz da plataforma online. Com base numa profunda revisão de literatura, foram estudadas, avaliadas e delineadas um conjunto de orientações de Design, e, posteriormente, testadas num protótipo criado para o efeito. Os testes de usabilidade realizados comprovaram a eficiência das orientações propostas, contribuindo, desta forma, para responder ao problema supramencionado deste projeto de investigação, como também para outros potenciais casos de Design de Interface dirigidos a este tipo de utilizadores de baixos níveis de escolaridade e de literacia.<hr/>Abstract This study was developed as a part of the “ECHO: echoing the communal self” research project, which aims to document self-initiated practices in social housing neighbourhoods in Vila Nova de Gaia, Portugal, and disseminate them in similar social contexts, mainly through an online platform. A considerable percentage of low scholar and low literacy users was detected in the population of these social housing neighbourhoods, the main target audience of the online platform. Considering this problem, the need to study an Interface Design solution that ensures a pleasant and effective usage of the online platform arouse. Based on a deep literature review, a set of Design guidelines were studied, evaluated and outlined, and later tested with a prototype developed for this purpose. The usability tests administered confirmed the efficacy of the proposed guidelines, thus contributing to answer this research projects aforementioned problem, as well as other potential Interface Design instances directed towards this kind of low literacy and low scholar users. <![CDATA[Cartographies of an Archivist. The “journey” and the “document” as creative strategies for the construction of the “Place”]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802023000200048&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo discute o modo como, no contexto da Arte Atual, linguagens e processos consubstanciados em suportes de documentação - Arquivo - têm vindo a funcionar como uma importante modalidade criativa, ao nível das estratégias de construção autoral. À luz de propostas como “Herbário de Plantas Artificiais” (2002) do artista colombiano Alberto Baraya, “New Pictures from Paradise” (1998) do artista alemão Thomas Struth e “Trajeto de um corpo” (1976-1977) do artista português Alberto Carneiro, desenha-se uma visão em torno do “gesto arquivista” - das suas diversas formas, registos e estratégias de “apropriação” simbólica e conceptual - como um instrumento diacrónico de atuação e captação da identidade do lugar, analisando as experiências reais dos artistas “in situ” e as suas traduções e implicações estéticas e poéticas na construção e “re-significação” desses “extratos” de território - tanto discursivos, quanto mnemónicos e imagéticos.<hr/>Abstract This article discusses, in the context of Contemporary Art, how languages and processes embodied in documentation support - Archive -, have been functioning as an important creative modality, in terms of strategies of authorial construction. In the light of proposals such as “Herbário de Plantas Artificiais” (2002) by the Colombian artist Alberto Baraya, “New Pictures from Paradise” (1998) by the German artist Thomas Struth and “Trajeto de um corpo” (1976-1977) by the Portuguese artist Alberto Carneiro, a vision is drawn around the “archive gesture” - of its various forms, records and strategies of symbolic and conceptual “appropriation” - as a diachronic instrument for acting and capturing the identity of the place, analyzing the real experiences of artists “in situ” and their translations and aesthetic and poetic implications in the construction and “re-signification” of these “extracts” of territory - both discursive, mnemonic and imagery. <![CDATA[Destination Portugal”: two “gringo” approaches to a country, it’s regime, and it’s nice vacations (1967 - 1972).]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802023000200067&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A companhia aérea de bandeira TAP consolidou no imaginário nacional durante bastante tempo uma certa ideia de país evoluído, e como tal mais próximo das democracias europeias saídas da Segunda Guerra Mundial. Imagem essa assente numa (factual) ideia de segurança e avanço tecnológico que funcionou como antídoto para o atavismo que reinava à beira-mar plantado - um pequeno motivo de orgulho nacional. A empresa, actualmente com quase oitenta anos de existência, atravessou muitos contextos socioculturais, tendo essa imagem flutuado umas vezes ao sabor e outras contra a corrente do regime. O presente artigo fornece outro contributo na linha de investigação do autor sobre a relação entre a Cultura do Design e a Identidade Nacional. Apresentam-se dois casos de estudo em design de comunicação de duas das maiores agências de publicidade à época em Nova Iorque, contrapondo duas imagens de Portugal muito distintas. Imagens criadas por “gringos” e “para gringos verem”1. Estes acontecimentos têm lugar num período importante da história do século XX português: a “Primavera Marcelista”, uma utopia propagandística que antecipava o “dobre a finados”2 do regime.<hr/>Abstract The flag carrier airline TAP consolidated the portuguese imagination for a long time a certain idea of ​​an evolved country, and so closer to the European democracies emerging from the Second World War. This image was constructed by the (factual) idea of ​​safety and technological advance, that worked as an antidote to the atavism that reigned among the small country of Portugal - a small reason for national pride. The company, in existence for almost eighty years, has crossed many socio-cultural contexts, his image navigating at times with the wind of the regime and others not so. This article follows a line of investition by the author that deals with the relation between Design Culture and National Identity. We present two strategic design case studies from two of the largest advertising agencies in New York at the time, showing a contrast between two different images of Portugal. A “gringo” version “just for show”. Simultaneously, the events took place in an important period of the Portuguese 20th century history: the “Marcelist Spring”, a propagandistic utopia that anticipated the “death knell” of the regime. <![CDATA[The problem of influences on the monumental art of the Ukrainian-American artist S. Hordynskyi]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802023000200081&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study explores the role of Ukrainian-American artist S. Hordynskyi in the evolution of monumental art, with an emphasis on the cultural and historical origins of the Ukrainian nation in world art history. Employing methods such as analysis, synthesis, comparison, deduction, historical, and generalisation, the research delves into Hordynskyi's contributions and the broader context of Ukrainian art history. Results indicate that Hordynskyi uniquely blended Byzantine and Renaissance traditions in his monumental art, developing a style that emphasized a distinct perception of the sacred. Additionally, “Boichukism” emerged as a central conceptual idea shaping his work. Conclusively, the ascent of Ukrainian art and culture in the global arena is influenced by socio-economic and political dynamics, with Hordynskyi's singular artistic contributions playing a pivotal role in this renaissance, offering valuable insights for contemporary artists globally.<hr/>Resumo Este estudo explora o papel do artista ucraniano-americano S. Hordynskyi na evolução da arte monumental, com ênfase nas origens culturais e históricas da nação ucraniana na história da arte mundial. Empregando métodos como análise, síntese, comparação, dedução, histórico e generalização, a pesquisa investiga as contribuições de Hordynskyi e o contexto mais amplo da história da arte ucraniana. Os resultados indicam que Hordynskyi combinou de forma única as tradições bizantinas e renascentistas em sua arte monumental, desenvolvendo um estilo que enfatizava uma percepção distinta do sagrado. Além disso, o "Boichukismo" surgiu como uma ideia conceitual central que moldou seu trabalho. Concluindo, a ascensão da arte e da cultura ucranianas na arena global é influenciada pela dinâmica socioeconômica e política, com as contribuições artísticas singulares de Hordynskyi desempenhando um papel fundamental nesse renascimento, oferecendo percepções valiosas para artistas contemporâneos em todo o mundo. <![CDATA[Piano pedagogy and activity of A. Siloti in the context of music education in the USA]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802023000200095&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study investigates the piano pedagogy and performance career of Russian pianist and pedagogue Alexander Siloti during his tenure at the Juilliard School in New York City from 1925-1942. Through analysis of archival materials and scholarly perspectives, the study illuminates Siloti's pivotal role in shaping piano education and transmitting Russian musical traditions in the United States. The findings showcase how Siloti adapted his concert repertoire and teaching techniques to the American cultural context while upholding principles derived from his studies with Liszt and the Russian piano school. Siloti mentored and influenced major American musical talents, including composer Marc Blitzstein and pianists Eugene Istomin and Benning Dexter. His editions of Bach, Liszt and Rachmaninoff made classical and Russian piano compositions more accessible. In conclusion, Siloti emerges as a vital figure who cemented the artistic lineage between 19th century Russian and European piano schools and early 20th century American piano performance and instruction. His perseverance in exile preserved piano traditions and impacted the trajectory of music education in the United States.<hr/>Resumo Este estudio investiga la pedagogía del piano y la carrera interpretativa del pianista y pedagogo ruso Alexander Siloti durante su estancia en la Juilliard School de la ciudad de Nueva York entre 1925 y 1942. A través del análisis de materiales de archivo y perspectivas académicas, el estudio ilumina el papel fundamental de Siloti en la configuración de la educación pianística y la transmisión de las tradiciones musicales rusas en los Estados Unidos. Los hallazgos muestran cómo Siloti adaptó su repertorio de concierto y sus técnicas de enseñanza al contexto cultural estadounidense, manteniendo al mismo tiempo los principios derivados de sus estudios con Liszt y la escuela de piano rusa. Siloti fue mentor e influyó en importantes talentos musicales estadounidenses, incluido el compositor Marc Blitzstein y los pianistas Eugene Istomin y Benning Dexter. Sus ediciones de Bach, Liszt y Rachmaninoff hicieron más accesibles las composiciones para piano clásicas y rusas. En conclusión, Siloti emerge como una figura vital que consolidó el linaje artístico entre las escuelas de piano rusas y europeas del siglo XIX y la interpretación e instrucción del piano estadounidense de principios del siglo XX. Su perseverancia en el exilio preservó las tradiciones del piano e impactó la trayectoria de la educación musical en los Estados Unidos. <![CDATA[Genre and stylistic principle in the organisation of artistic education]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802023000200114&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Artistic education is an important factor in the cultural growth of the nation - the development of personal qualities and abilities. The methodology of teaching music pedagogy is related to the category of musical style. The relevance of this study is conditioned by a broad interpretation of the concept of musical style. Numerous musicological interpretations of the concept outline the range of issues and a growing interest among scholars in the search for promising approaches to understanding musical phenomena and the integration of scientific knowledge. The purpose of the study is to investigate musicological solutions to the problem of style, and to identify optimal approaches to building the educational process. The paper analyses various interpretations of the concept of "style" by musicologists. Methods and approaches of teaching musical and practical disciplines are highlighted, including the method of stylistic generalisation, experimental methodology, historical and stylistic approach, concentric approach, genre approach, and the principle of generalisation. As a result of the study, it was concluded that the educational process in the classes of musical and practical training should be built according to genre and stylistic principle - semantic generalisations of the genre in the context of multi-level style features. This paper can be useful for teachers in music education institutions to implement an effective approach to organising the educational process.<hr/>Resumen La educación artística es un factor importante en el crecimiento cultural de la nación: el desarrollo de las cualidades y capacidades personales. La metodología de la enseñanza de la pedagogía musical está relacionada con la categoría de estilo musical. La pertinencia de este estudio está condicionada por una interpretación amplia del concepto de estilo musical. Numerosas interpretaciones musicológicas del concepto esbozan el abanico de cuestiones y el creciente interés de los estudiosos por la búsqueda de enfoques prometedores para la comprensión de los fenómenos musicales y la integración del conocimiento científico. El propósito del estudio es investigar soluciones musicológicas al problema del estilo, para identificar enfoques óptimos en la construcción del proceso educativo. Se analizan diversas interpretaciones del concepto de "estilo" por parte de los musicólogos. Se destacan métodos y enfoques de la enseñanza de disciplinas musicales y prácticas, como el método de generalización estilística, la metodología experimental, el enfoque histórico y estilístico, el enfoque concéntrico, el enfoque de género y el principio de generalización. Como resultado del estudio, se llegó a la conclusión de que el proceso educativo en las clases de formación musical y práctica debería construirse según el género y el principio estilístico - generalizaciones semánticas del género en el contexto de características estilísticas multinivel. Este trabajo puede ser útil para que los profesores de los centros de enseñanza musical apliquen un enfoque eficaz a la organización del proceso educativo. <![CDATA[Interpretive Content of a Musical Work: The Performing Aspect]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802023000200125&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The relevance of this study is determined by the urgent importance of the issues of training musicians in the context of qualitative nurturing of their abilities for music interpretation in accordance with the author's main ideas. The purpose of this study lies in the analysis of the main features of the problem of interpretation of musical works by different composers, in terms of the development of the performing skills of musicians, as a major constituent of qualitative perception of a musical piece. The main methodological approach explored in this paper combines a systematic analysis of the performance practice of musical works with a consideration of the development of musicians' performance skills, taking into account their individual characteristics and level of skill. The study also analyzes the process of developing performance skills in musicians studying in modern educational institutions, such as music schools, and secondary and higher music schools. The results of this study indicate the high importance of qualitative interpretation of musical works by performers for the perception of listeners, as well as the low level of research on this range of issues, which necessitates further research in this area. The results and conclusions of this study are important both for teachers of music schools who train future musicians and for musicians themselves. The main idea is that in the process of performing musical works, it is important to convey the author's intention or design, which is expressed in the musical nuances of the work. The authors of the study show that understanding this intention and the ability to reproduce it with performance techniques are important for musicians. The study indicates that musicians should constantly improve their skills and abilities to reproduce the meaning of musical works in order to give them a deeper expression.<hr/>Resumo A relevância deste estudo é determinada pela importância urgente das questões da formação dos músicos no contexto do desenvolvimento qualitativo das suas capacidades de interpretação musical, de acordo com as ideias principais do autor. O objetivo deste estudo consiste na análise das principais características do problema da interpretação de obras musicais de diferentes compositores, em termos do desenvolvimento das competências performativas dos músicos, como um dos principais constituintes da perceção qualitativa de uma obra musical. A principal abordagem metodológica a considerar no âmbito da investigação combina uma abordagem sistemática ao estudo das características da interpretação de diferentes obras da cultura musical, em função das suas características individuais e do nível de competências de execução, com o estudo analítico do desenvolvimento das competências de execução dos intérpretes individuais, no contexto da sua formação em instituições educativas modernas do ensino básico, secundário e superior de música. Os resultados deste estudo indicam a elevada importância da interpretação qualitativa de obras musicais por parte dos intérpretes para a perceção dos ouvintes, bem como o baixo nível de investigação sobre esta gama de questões, o que torna necessária mais investigação nesta área. Os resultados e conclusões deste estudo são essenciais para os professores das instituições de ensino que formam os futuros músicos, bem como para os próprios músicos, que pela natureza das suas actividades profissionais se deparam com a necessidade urgente de refletir nas obras musicais que executam a intenção do autor expressa na paleta entoacional da obra musical e de aperfeiçoar a sua performance para expandir a sua capacidade de refletir os significados de uma obra musical. <![CDATA[Semantic aspects of musical language]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802023000200139&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Music is a complex and multifaceted phenomenon, serving purposes ranging from aesthetic education to therapy and emotional expression. The purpose of this study is to examine the semantic aspects of musical language as an integrated system, focusing on their ongoing development and content complexity. This research employs a comprehensive approach, drawing on the “general theory of systems” developed in the 20th century. It systematically analyses various elements and properties within the musical language, considering their historical evolution and adaptation to contemporary contexts. The study also explores the integration of music with fields such as quantum physics, neuroscience, and computer technologies. The analysis reveals that the semantic aspects of musical language encompass a rich array of elements, including intonation systems, modes, intervals, rhythms, tempo, dynamics, texture, genres, and compositional structures. While some aspects have undergone radical transformations in terms of content and emotional resonance, others remain fundamentally unchanged. The integration of music with diverse scientific and technological domains has expanded the scope of musical art and enriched its semantic dimensions. This study demonstrates that musical art, with its semantic aspects, continues to evolve and adapt to the ever-changing cultural and scientific landscape. The integration of music with fields beyond its traditional boundaries opens up new opportunities for interdisciplinary research and innovation.<hr/>Resumo A música é um fenómeno complexo e multifacetado, que serve propósitos que vão desde a educação estética à terapia e à expressão emocional. O objetivo deste estudo é examinar os aspectos semânticos da linguagem musical como um sistema integrado, centrando-se no seu desenvolvimento contínuo e na complexidade do seu conteúdo. Esta investigação utiliza uma abordagem abrangente, com base na “teoria geral dos sistemas” desenvolvida no século XX. Analisa sistematicamente vários elementos e propriedades da linguagem musical, considerando a sua evolução histórica e adaptação aos contextos contemporâneos. O estudo explora também a integração da música com domínios como a física quântica, a neurociência e as tecnologias informáticas. A análise revela que os aspectos semânticos da linguagem musical englobam um conjunto rico de elementos, incluindo sistemas de entoação, modos, intervalos, ritmos, andamento, dinâmica, textura, géneros e estruturas composicionais. Embora alguns aspectos tenham sofrido transformações radicais em termos de conteúdo e ressonância emocional, outros permanecem fundamentalmente inalterados. A integração da música com diversos domínios científicos e tecnológicos alargou o âmbito da arte musical e enriqueceu as suas dimensões semânticas. Este estudo demonstra que a arte musical, com os seus aspectos semânticos, continua a evoluir e a adaptar-se à paisagem cultural e científica em constante mudança. A integração da música em domínios que ultrapassam as suas fronteiras tradicionais abre novas oportunidades de investigação e inovação interdisciplinares. <![CDATA[Supporting Literary Criticism with Data Visualization: Four Design Guidelines for Facilitating Interdisciplinary Collaborations]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802023000200152&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract in article language The application of data visualization in the context of literary criticism opened promising research directions but may raise frictions due to the involvement of different traditions and approaches. Visualizations are commonly designed to promote a “view from nowhere” and appear objective, transparent, and factual. Literary criticism, instead, valorizes individual viewpoints and interpretations. The article presents an inquiry based on Action Research, Participant Observation, and Structured Interviews to explore and mitigate divergencies between core data visualization methodologies and literary criticism. After describing the identified divergencies, the article proposes four guidelines to orient designers’ work in creating visualizations in support of literary inquiries. The proposed guidelines are (1) embed situatedness, (2) negotiate elusive concepts, (3) use overview as a companion, and (4) support thinking with visual manipulation.<hr/>Abstract translated La aplicación de la visualización de datos en el contexto de la crítica literaria abre prometedoras vías de investigación, pero puede suscitar fricciones debido a la implicación de tradiciones y enfoques diferentes. Las visualizaciones suelen diseñarse para promover una "visión desde ninguna parte" y parecer objetivas, transparentes y objetivas. La crítica literaria, en cambio, valoriza los puntos de vista y las interpretaciones individuales. El artículo presenta una investigación basada en la investigación-acción, la observación participante y las entrevistas estructuradas para explorar y mitigar las divergencias entre las metodologías básicas de la visualización de datos y la crítica literaria. Tras describir las divergencias identificadas, el artículo propone cuatro guías para orientar el trabajo de los diseñadores en la creación de visualizaciones como apoyo a las indagaciones literarias. Las guías propuestas son (1) integrar la situación, (2) negociar conceptos elusivos, (3) utilizar la visión general como acompañante, y (4) apoyar el pensamiento con la manipulación visual. <![CDATA[Art and mental health: Artistic creativity as a therapeutic intervention]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802023000200164&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo As oficinas terapêuticas que utilizam atividades artísticas permitem a expressividade, valorizando a criatividade e a fantasia expressiva, cujo fundamento incide no conceito de criação fortalecendo a autoestima e a expressão de subjetividades. São lugares destinados às pessoas com problemas de saúde mental, para que se possam inspirar e expressar através da arte, obtendo uma nova forma de existência, relacionamento e de linguagem, com o apoio e orientação especializada por técnicos especializados na área. O trabalho terapêutico com expressões artísticas favorece a recuperação emocional, biopsicossocial e a integração social destas pessoas, através da experiência criativa, evitando para que possam servir como fator de discriminação social. Neste sentido verifica-se que com esta experiência, os sujeitos desenvolvam as suas defesas quer no campo emocional ou relacional, criem espectativas de vida e novas competências, e a partir daí consigam um equilíbrio mental, como realização pessoal quer no âmbito artístico ou noutras áreas, visto ser difícil conseguir o “status de artista”. Este estudo da revisão da literatura tem como principal objetivo a inserção da arte na saúde mental e consequente melhoria através da prática artística com a integração da arte terapia, o desenho como forma terapêutica, criativa e psicomotora, a arte sem preconceito inserida num lugar para criar “O MANICÓMIO”, a criação da consulta fora de portas num espaço público do “MAAT” proporcionando ao paciente o encontro direto com a arte, tendo em conta a análise da patologia associada à criatividade e genialidade de alguns artistas. Como parte integrante deste processo de desenvolvimento, foi destacada uma abordagem acerca das evoluções terapêuticas através da arte a nível de saúde mental de forma a travar o crescente aumento destas patologias.<hr/>Abstrat Therapeutic workshops that use artistic activities allow expressiveness, valuing creativity and expressive fantasy, whose foundation focuses on the concept of creation, strengthening self-esteem and the expression of subjectivities. They are places intended for people with mental health problems, so that they can be inspired and expressed through art, obtaining a new way of existence, relationships and language, with the support and specialized guidance of specialists in the area. The therapeutic work with artistic expressions favors the emotional, biopsychosocial recovery and social integration of these people, through the creative experience, preventing them from serving as a factor of social discrimination. In this sense, it appears that with this experience, the subjects develop their defenses, whether in the emotional or relational field, create life expectations and new skills, and from there achieve a mental balance, as a personal fulfillment whether in the artistic sphere or in other areas. , as it is difficult to achieve “artist status”. This literature review study has as its main objective the inclusion of art in mental health and consequent improvement through artistic practice with the integration of art therapy, drawing as a therapeutic, creative and psychomotor form, art without prejudice inserted in a place to create “O MANICÓMIO”, the creation of an out-of-doors consultation in a public space at the “MAAT” providing the patient with a direct encounter with art, taking into account the analysis of the pathology associated with the creativity and genius of some artists. As an integral part of this development process, an approach was highlighted regarding therapeutic evolutions through art in terms of mental health in order to stop the growing increase of these pathologies.