Scielo RSS <![CDATA[Convergências - Revista de Investigação e Ensino das Artes]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2184-018020200001&lang=en vol. 13 num. 25 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Territorial resilience and cultural landscapes: the Cinque Terre National Park case study]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Current climatic, social and financial phenomena have triggered deep modifications in cultural landscapes, threatening their fragile territories and the communities that live in them. Nevertheless, they also represent a challenge to find a renewed link between forms of human activity and the production of landscape in order to understand its future evolutions. This paper deals with this field of investigation in the context of the Cinque Terre National Park, in Italy, through scenario planning criteria with the goal of rethinking the heritage-listed system of traditional terraced agriculture systems as an infrastructural element for a resilient territory. Starting from the Universal Soil Loss Equation (USLE), it identifies the main territorial factors of uncertainty and accordingly suggests possible intervention categories on the wider scale of the so-called slope units, through 2x2 matrixes. Defining a resilient transformation program for the environmental system of the Cinque Terre National Park over a twenty-year time frame means considering adaptability as a key aspect in different scenarios that might be generated in the near future.<hr/>Resumen Los actuales fenómenos climáticos, sociales y financieros provocan profundas modificaciones en los paisajes culturales, amenazando los territorios más frágiles y las comunidades que viven en ellos. Sin embargo, también representan un desafío para encontrar un vínculo renovado entre las formas de la actividad humana y la producción del paisaje a fin de comprender sus evoluciones futuras. Este artículo aborda este campo de investigación en el contexto del Parque Nacional de las Cinque Terre, en Italia, mediante criterios de planificación de escenarios alternativos con el objetivo de replantear el sistema tradicional de agricultura en terrazas como elemento de infraestructura para un territorio resiliente. A partir de la Ecuación Universal de Pérdida de Suelo (USLE), identifica los principales factores territoriales de incertidumbre y, en consecuencia, sugiere posibles categorías de intervención a escala más amplia de las denominadas unidades de ladera, a través de matrices de 2x2. Definir un programa de transformación resiliente en un plazo de veinte años significa considerar la adaptabilidad como un aspecto clave en los diferentes escenarios que puedan generarse en el futuro. <![CDATA[The Therapeutic Association of the artificial lighting. The luminous comfort through fiber optics]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000100023&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O ser humano precisa de luz por todo lado. Luz que desperte as forças positivas e influencie o ritmo circadiano. A escuridão deprime. A luz é importante para ver e perceber. Produz um efeito biológico que tem sido estudado cientificamente, sendo implementado em projetos reais, visto ser um estímulo que mais influencia a percepção humana, mas também o bem-estar psicofísico do indivíduo na sua vida cotidiana. Este paper analisa a utilização do efeito de céu estrelado com a tecnologia da fibra ótica, em espaços de saúde no Brasil, investigando as relações entre emoções e comportamentos baseados na luz e nos aspectos psicofísicos de respostas ao ambiente iluminado em diferentes contextos. O resultado obtido foi a mudança de comportamento dos utilizadores do espaço que demonstraram uma melhoraria na saúde e bem-estar, quando expostos à luz num determinado ambiente (iluminação saudável), conseguindo definir uma abordagem "ecológica" da percepção de luz e da iluminação na vida humana.<hr/>Abstract The human being needs light everywhere. Light that arouses positive forces and influences the circadian rhythm. The darkness depresses. Light is important to see and perceive. It produces a biological effect that has been studied scientifically, being implemented in real projects, as it is a stimulus that most influences human perception, but also psychophysical well-being of the individual in their daily life. This paper analyzes the use of the starry sky effect with fiber optic technology, in healthcare spaces in Brazil, investigating the relationships between emotions and behaviors based on light and the psychophysical aspects of responses to the illuminated environment in different contexts. The result obtained was a change in the behavior of the users of the space who demonstrated an improvement in health and well-being, when exposed to light in a given environment (healthy lighting), managing to define an "ecological" approach to the perception of light and lighting in human life. <![CDATA[Novel landscapes. A new kind of wilderness for damaged peatlands on the Isle of Skye in Scotland.]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000100035&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The essay discusses the theoretical implications of ecological restoration in landscape architecture. The study presents a management plan for highly damaged peatlands in the Isle of Skye in Scotland, where the habitat is threatened by a radical forestation process. Being a natural carbon stock, damaged peatlands are a major source of greenhouse gas emissions. The project suggests gradually turning the case-study area's economy from tree farming to tourism, making the most out of the unique biodiversity of peatlands. The proposal traces a chronological activation plan of a touristic network that will run in parallel with the restoration of peats, native broadleaf forests, heather and cotton-grass meadows. Depending on the ability to recover of different soils, the restoration plan intends to gradually activate new dynamics in the landscape. The result is a stable “novel ecosystem” whose key interactions and processes are induced by new biotic and abiotic conditions. The article investigates and discusses possible strategies to develop a new kind of wilderness that differs from any previous condition and emerges from an alternative land use.<hr/>Resumen El ensayo discute las implicaciones teóricas de la restauración ecológica en la arquitectura del paisaje. El estudio presenta un plan de gestión para las turberas altamente dañadas de la Isla de Skye en Escocia, donde el hábitat está amenazado por un proceso de forestación radical. Al ser una reserva natural de carbono, las turberas dañadas son una fuente importante de emisiones de gases de efecto invernadero. El proyecto sugiere que la economía de la zona estudiada pase gradualmente del cultivo de árboles al turismo, aprovechando al máximo la biodiversidad única de las turberas. La propuesta traza un plan de activación cronológica de una red turística que irá en paralelo con la restauración de turberas, bosques nativos de hoja ancha, brezos y praderas de algodoncillo. En función de la capacidad de recuperación de los diferentes suelos, el plan de restauración pretende activar gradualmente nuevas dinámicas en el paisaje. El resultado es un "ecosistema nuevo" estable cuyas interacciones y procesos clave son inducidos por nuevas condiciones bióticas y abióticas. En el artículo se investigan y analizan las posibles estrategias para desarrollar un nuevo tipo de naturaleza salvaje que difiera de cualquier condición anterior y que surja de un uso alternativo de la tierra. <![CDATA[Atlas Mnemosyne and Moodboard. The History Art in dialogue with the visual research in Design]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000100047&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo objetiva propor diálogo entre a história da arte e a pesquisa visual em design. A pesquisa visual em design, grosso modo, utiliza-se de quadro associativo de imagem. O Painel Semântico é a ferramenta metodológica utilizado por profissionais de diversas habilitações em design. Contudo, mesmo sendo um mecanismo amplamente utilizado pela área não é percetível relevante produção teórica sobre a temática. Diferentes áreas de conhecimento também se utilizam de quadros associativos de imagens e algumas dela produzem interessante reflexão teórica. O historiador da arte alemão Aby Warburg produziu relevante conjuntos de painéis imagéticos que ambicionavam contribuir para a pesquisa com imagens: o Atlas Mnemosyne. Questões de tal dispositivo imagético são sugeridas para interação e renovação do Painel Semântico. O Atlas Mnemosyne constitui quadro associativo de imagens, tal qual o Painel Semântico, contu-do suas feituras e finalidades os distinguem. O propósito é integrar algumas questões do Atlas - como a montagem e a sua flexibilidade - ao Painel Semântico. Tais questões, adicionariam caráter de mudança e renovação ao Painel, que estaria mais aberto a alterações e aprimoramento durante toda a fase projetual.<hr/>Abstract This essay aims to propose a dialogue between art history and the visual research in design. The visual research in design, more or less, uses an associative board of images. The Semantic Panel is the methodological tool used by professionals of various qualifications in design. However, even though such a mechanism of visual references is widely used by the area, it lacks relevant theoretical production. Different areas of knowledge also use board to associate images and some of them produced interesting theoretical reflections. German art historian Aby Warburg produced relevant sets of imagery panels that sought to contribute to image research: the Atlas Mnemosyne. Issues proposed by art historian Aby Warburg are suggested for the iteration and renewal of the Moodboard. The Atlas Mnemosyne is an image associative board, just as the Moodboard, however their assemble and purposes distinguish. The goal of this essay is to integrate some issues if the Atlas - as the assembly and its flexibility- to the Moodboard. Such issues would add the change and renewal character to the Moodboard, which would be more open to change and improvement throughout the various project phases. <![CDATA[Overview of Santa Catarina’s fashion industry: challenges in the symbolic aesthetic awareness of clothing products]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000100057&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho abordou o conceito de moda, bem como suas relações com as tendências, os produtos e o mercado de moda. De forma aplicada, conduziu-se um estudo teórico bibliográfico moda, vestuário, consumo simbólico e marcas comerciais e também um estudo documental a partir de levantamentos sobre o contexto produtivo têxtil e de confecção do estado de Santa Catarina. Sabe-se que nesse estado, a oferta de produtos baseia-se na crença de um diferencial sobre a qualidade material e técnica, que se mostra ultrapassada pela noção de incremento de valor simbólico, sendo a localidade percebida nacional e internacionalmente como produtora de vestuário e não como produtora de moda. Os processos de simbolização lidam com o patrimônio intangível e positivado construído pelas empresas de moda no processo de identificação e qualificação simbólica. As empresas de moda catarinense devem investir em marcas comerciais, formando identidades fortes e tornando-se referência não somente em qualidade, mas principalmente em criatividade e inovação.<hr/>Abstract This work addressed the concept of fashion, as well as its relationship with trends, products and the fashion market. Having an applied approach, a theoretical bibliographical study was conducted on fashion, clothing, symbolic consumption and commercial brands and also a documentary study based on surveys on the textile and clothing production context of the state of Santa Catarina was conducted. It is known that in this state, the offer of products is based on the belief of a market differentiation due to material and technical quality, which is currently surpassed by the notion of increasing symbolic value; with the locality being perceived nationally and internationally as a producer of clothing and not as a producer of fashion. The symbolization processes deal with the intangible and positive heritage built by fashion companies in the process of symbolic identification and qualification. Fashion companies from Santa Catarina must invest in commercial brands, forming strong identities and becoming a reference not only in quality, but mainly in creativity and innovation. <![CDATA[Bridget Riley and Op Art: Nature, Perception and Representation]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000100069&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A exposição - “The Responsive Eye” - de 1965, no Museu de Arte Moderna de Nova Iorque, trouxe a projeção e o reconhecimento à Op Art e também a Bridget Riley. A estética de Bridget Riley, faz parte de um conjunto de práticas experimentais desenvolvidas durante o período pós-guerra, a partir das quais, alguns conceitos não representacionais são explorados e desenvolvidos. A sua arte foca-se em transportar até aos sentidos do observador, as forças imateriais de uma natureza subtil, recém-concebida; uma natureza comandada pela interação da luz, do calor e da energia; uma natureza Einsteiniana da dualidade de onda-partícula; uma natureza de forças invisíveis. Essa natureza, é revelada nos seus trabalhos, através de relações plásticas puras, agrupadas através de uma abordagem fenomenológica, que isola e amplia as formas e as relações essenciais. A sua prática representacional, passou por três estágios evolutivos, que se inter-relacionam: (1) compreensão da natureza da perceção humana, (2) representação da experiência visual e preceptiva da natureza, culminado com (3) a maneira pela qual o seu trabalho reflete a compreensão da natureza.<hr/>Abstract The exhibition - “The Responsive Eye” - in 1965 at the Museum of Modern Art in New York, brought projection and recognition to Op Art and also to Bridget Riley. Bridget Riley's aesthetics is part of a set of experimental practices, developed during the post-war period, from which some non-representational concepts were explored and developed. Her art is focused in transport to the observer's senses, the immaterial forces of a subtle nature; a nature which is commanded by the interaction of light, heat and energy; an Einsteinian nature of wave-particle duality; a nature of invisible forces. This nature is revealed in her works, through pure plastic relations gleaned through a phenomenological approach that isolates and amplifies essential forms and relationships. Her representational art, had three evolutionary stages, which are interrelated: (1) understanding of the nature of human perception, (2) representation of the visual and preceptive experience of nature and (3) third concerns the ways in which Bridget Riley's work reflects the understanding of nature. <![CDATA[The Role of Movement and Gesture in Communicating Music Expressiveness to an Audience - An experiment on dynamics perception after a contemporary percussion performance.]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000100083&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Musical performative gestures are recognised by the majority of theoreticians as a critical factor of a musical performance. Gestures can be considered as operating features of a person’s perception-action system. It presupposes significance of a meaning that involves more than just a physical movement. Movements can be subdivided into specific patterns and conceptualised. Dynamics are one of the most relevant expressive element in music and they are strongly related to the physical musical action - sound producing gestures. Used effectively, dynamics allow sustain narrative pertinence in a musical performance, communicating for example a particular emotional state or feeling. For this research, solo percussion contemporary music performance was in focus and an audience divided in between “visual and non visual” listeners was studied. From this perspective, observation over percussionists’ playing manner and it ́s audience provides the researcher an opportunity to understand dynamics perception through musicians’ gestures in this particular repertoire. The quantitative research design divided in the experiment was chosen for the purpose of this study, which can be referred to as the description of the objective reality by using numbers in order to construct meaningful models reflecting various relationships between objects or phenomena. These numerical entities are not the reality itself, but a way of representing it. How does the percussive gesture influences the perception of musical dynamics by an audience?<hr/>Resumo Os gestos musicais inerentes à produção de som são reconhecidos por parte significativa dos teóricos como um fator crítico de uma performance musical. Os gestos, para além da funcionalidade, podem ser considerados recursos operacionais do sistema de percepção-ação de um individuo. Pressupõe, portanto, esta gestualidade a criação de um significado que envolve mais do que apenas um movimento físico. Os movimentos podem ser subdivididos em padrões específicos de conceptualização. A dinâmica é um dos elementos expressivos mais relevantes da música e está fortemente relacionada com a fiscalidade da ação musical. Usada de maneira eficaz, a dinâmica permite sustentar a pertinência narrativa de uma performance musical comunicando, por exemplo, um estado emocional geral ou sentimento específico. Neste estudo, a performance da música contemporânea de percussão solo esteve em foco e uma audiência dividida entre ouvintes “visuais" e "não visuais”, foram analisados. Nesta perspectiva, a observação sobre a maneira de tocar do percussionista e o estudo da reação ao estimulo sonoro e sonoro/visual do público oferece ao autor uma oportunidade de entender a percepção da dinâmica. O desenho quantitativo da experiência foi escolhido para atingir os propósitos deste estudo, e que pode demonstrar uma realidade objetiva usando números para imitar modelos significativos que refletem as árias relações entre objetos ou fenómenos. Essas entidades numéricas não são a realidade em si, mas uma maneira de representá-la. Assim, procurou-se responder à pergunta de investigação: como pode o gesto percussivo influenciar a percepção da dinâmica musical de uma plateia? <![CDATA[The Italian Office Desk: ‘Mass production and one-off piece’ towards the modernity]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000100095&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract In Italy the history of modern equipment design has shifted between ‘mass production and one-off’, as architects Gio Ponti and Antonio Fornaroli wrote in an article in the magazineDomus(1948). Starting from this important reflection by the two Italian architects, the article takes into consideration the case study of office furniture. The aim of the article is to identify the cultural landscape of Italian design during the twentieth century, taking into consideration the example of the office desk asfil rougeof the history of design in Italy. The methodology adopted is deductive: starting from the selection of some case studies (desks designed for some elitist furnishings or, vice versa, for serial reproduction) and in relation to the architectural and cultural context in which they were created, some key concepts are deduced in order to understand the progressive adherence of Italian architects to the idea of modernity, and then to the massification of industrial design. New materials and ancient ‘know-how’ have merged into projects that have distinguished the history of design in Italy as original. The conclusion highlights how in the history of Italian office furniture as a multi-faceted history, where elite furniture can become a democratic product, until it becomes part of the contemporary office.<hr/>Resumen En Italia, la historia del diseño de equipos modernos se ha movido entre la "producción en masa y la producción única", como escribieron los arquitectos Gio Ponti y Antonio Fornaroli en un artículo en la revista Domus (1948). A partir de esta importante reflexión de los dos arquitectos italianos, el artículo toma en consideración el caso de los muebles de oficina. El objetivo del artículo es identificar el paisaje cultural del diseño italiano durante el siglo XX, tomando en consideración el ejemplo del escritorio de la oficina como fil rouge de la historia del diseño en Italia. La metodología adoptada es deductiva: a partir de la selección de algunos estudios de casos (escritorios diseñados para algunos muebles elitistas o, viceversa, para la reproducción en serie) y en relación con el contexto arquitectónico y cultural en el que fueron creados, se deducen algunos conceptos clave para comprender la progresiva adhesión de los arquitectos italianos a la idea de la modernidad y, posteriormente, a la masificación del diseño industrial. Los nuevos materiales y el antiguo "saber hacer" se han fusionado en proyectos que han distinguido la historia del diseño en Italia como original. La conclusión pone de relieve cómo en la historia del mobiliario de oficina italiano como una historia polifacética, donde el mobiliario de élite puede convertirse en un producto democrático, hasta llegar a formar parte de la oficina contemporánea.