Scielo RSS <![CDATA[Convergências - Revista de Investigação e Ensino das Artes]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2184-018020200002&lang=pt vol. 13 num. 26 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Every Story Counts! The Importance of Storytelling as a Mythopoetic Engine in Brand Communication]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Brands have always sought to establish relationships with their audiences through marketing and communication: two disciplines that are defined as natural enablers of transformation processes owing to their important role in connecting businesses with the market and consumers. This paper discusses the importance of storytelling as a mythopoetic engine (now amplified by technological developments) that allows brands (profit and non-profit) to use the power of stories to promote social values and to activate processes of change. The first part of the paper presents a formal approach to discussing the narrative phenomenon, and the second part of the paper discusses the use of storytelling in brand communication. The focus is on brands that have introduced social issues into their communication campaigns to strengthen their connection with audiences through the promotion of social values, and realities that use story-based strategies to activate sustainable social change.<hr/>Resumen Las marcas siempre han tratado de establecer una relación con su público a través del marketing y la comunicación: dos disciplinas que se definen como facilitadores naturales de los procesos de transformación gracias a su importante rol conectando a las empresas con el mercado y los consumidores. Este ensayo trata de la importancia del storytelling como motor mito-poético (ahora amplificado por los desarrollos tecnológicos) que permite a las marcas (con y sin ánimo de lucro) usar el poder de las historias para promover valores sociales y activar procesos de cambio. La primera parte del documento presenta un enfoque formal para hablar del fenómeno narrativo, y la segunda parte habla del uso del storytelling en la comunicación de marca. El foco de atención se encuentra en las marcas que han introducido asuntos sociales en sus campañas de comunicación para fortalecer su conexión con el público a través de la promoción de valores sociales y realidades que utilizan las estrategias basadas en historias para activar un cambio social sostenible. <![CDATA[Design Thinking em processos de ensino contemporâneos]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O ensino sempre se apropriou de conceitos da antiguidade para desenvolver seus métodos pedagógicos. A sociedade contemporânea teve mudanças no contexto social e interação humano, o aparecimento das novas tecnologias e do mundo conectado desenvolveu gerações que necessitam de outras formas de informação, que estão além das tradicionais. Este fator cria a necessidade do desenvolvimento de novos métodos de ensino, que se utilizem de novas ferramentas para aperfeiçoar as formas pedagógicas. O presente trabalho busca apresentar o Design Thinking como um método que auxilie a reflexão sobre o atual cenário do ensino, apresentando novas abordagens para serem utilizadas em sala de aula. Para tal utiliza-se de diversas publicações cientificas já validadas e comprovadas traçando um paralelo com as possíveis aplicações dos métodos no ensino. Estes encorajam nos professores novos conteúdos e inter-relações complexas de informação, proporcionando a solução de problemas em grupo e o recebimento de feedbacks dos resultados obtidos permitindo novos processos de ensino-aprendizagem.<hr/>Abstract Teaching has always appropriated concepts from antiquity to develop its pedagogical methods. Contemporary society has had changes in the social context and human interaction, the emergence of new technologies and the connected world has developed generations that need other forms of information, which are beyond traditional ones. This factor creates the need to develop new teaching methods, using new tools to improve pedagogical forms. The present work seeks to present Design Thinking as a method that helps to reflect on the current teaching scenario, presenting new approaches to be used in the classroom. To this end, it uses several scientific publications already validated and proven, drawing a parallel with the possible applications of methods in teaching. These encourage new content and complex interrelationships of information among teachers, providing group problem solving and receiving feedback on the results obtained, allowing new teaching-learning processes. <![CDATA["Brace... brace... brace...”[]: Instruções de segurança, (mais) um contributo da história do design para uma (outra) cultura visual]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200031&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo As instruções de segurança obrigatoriamente presentes nas bolsas dos assentos de todos os aviões comerciais, pelo seu caracter gráfico, assumiram um estatuto icónico associado à viagem aérea. Desenvolvemos a hipótese de que as suas ilustrações, expectavelmente instrutivas e precisas, construíram um discurso visual que extravasou a mera cultura aeronáutica tomando um lugar na Cultura do Design e na Cultura Popular. Desenvolveu-se uma investigação que permanecera tangencial no âmbito da nossa tese de doutoramento na qual visitámos estas (e outras) áreas muito específicas do Design para a companhia nacional TAP Air Portugal. Analisa-se agora esse espólio e reflecte-se sobre ele como um fenómeno transversal e abrangente.<hr/>Abstract Safety instructions mandatorily present inside the seat pockets of all commercial aircraft, due to their graphics, assumed an iconic status associated with air travel. The illustrations, instructive and accurate, built a visual discourse that hypothetically reached far beyond mere aeronautical culture, taking its place among Design Culture and Popular Culture. Based upon our research for a PhD thesis, in which we visited these (and others) very specific areas of Design for the national airline TAP Air Portugal, we now extend and integrate them into a broader and transversal phenomenon. <![CDATA[O Colecionador: Práticas e modelos de aquisição no Mercado da Arte.]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200041&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O modus operandi da ação aquisitiva do colecionador, pela sua natureza individual, volúvel e interactiva, continua a apresentar-se como um tema de reflexão importante, designadamente, no seu reconhecimento e qualificação. Partindo da abrangência das experiências eduzidos das fontes primárias, este artigo pretende observar o ambiente que, nos últimos anos, tem vindo a caraterizar o mercado de arte moderna e contemporânea em Portugal, quantificar de forma clara e objectiva práticas negociais e estratégias de aquisição e estabelecer uma reflexão crítica, de forma a interpretar e organizar os dados em sínteses qualitativas que ofereçam recenseamento e sistematização na análise.<hr/>Abstract The modus operandi of the purchasing role of the collector, being individual, fickle and interactive in its nature, continues to present an important analysis topic specifically in its recognition and qualification. Based on a range of experiences and testimonies from primary sources, this article aims to observe the environment that has characterized the art market in Portugal in recent years, quantify clearly and objectively business practices and acquisition strategies, and to establish a critical thought in order to interpret and organize the data on qualitative syntheses, which offer census and systematization in the analysis. <![CDATA[Imagens conceituais na publicidade: Premissas da imagem publicitária potenciadas pela tecnologia e interatividade]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200053&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Com o crescente avanço das tecnologias da informação, a velocidade, a confiança e a precisão na transmissão e recepção de mensagens passaram a ser uma constante na vida das pessoas, principalmente devido às poderosas redes de comunicação. A comunicação por imagens é, hoje, um importante instrumento para a disseminação de conhecimento, informação e para a aceitação de produtos no tão concorrido universo de estímulos comunicacionais. Universo, este, fomentado pelo crescimento representativo da tecnologia que permite a produção e transmissão de dados de forma interativa, dinâmica, sofisticada e, paulatinamente, mais próxima do cidadão comum. Esse panorama implica em mudanças com repercussões na publicidade, posto que a ação de se comunicar apelos publicitários pressupõe a necessidade de se enfrentar o desafio de conectar e integrar pessoas de forma dinâmica, proporcionando um ambiente de comunicação criativo, moderno, informativo e, principalmente, interativo. Este estudo tem como objetivo investigar as formas de comunicação por imagens, como elas são impactadas pelas modernas mídias digitais e sua participação na criação de mensagens híbridas nos processos comunicacionais envolvidos na área de publicidade e propaganda. Percebendo-se a importância da questão gerada pela utilização de tecnologias digitais na comunicação publicitária, este estudo buscou atestar que a introdução de formas interativas de comunicação, a partir do aporte tecnológico e técnico, que rompe com os aspectos de linearidade da noção clássica do composto de comunicação (emissor-mensagem-receptor), transforma a estrutura desse segmento em prol do atendimento em massa individualizado. Utilizando-se de uma metodologia exploratória, verificou-se em que medida as mídias interativas e a aplicação de tecnologias podem influenciar e intensificar as imagens, criando sínteses interativas de conceitos não iconográficos no campo da publicidade e propaganda. Como resultado chegou-se a conclusão de uma série de valores a serem procurados nos processos de comunicação nas mídias digitais, ou compromissos dos quais uma tecnologia emergente deve cumprir para atender as novas demandas trazidas pela interatividade e pela mudança de comportamento do usuário.<hr/>Abstract With the increasing advance of information technologies, speed, confidence and precision in the transmission and reception of messages have become a constant in people's lives, mainly due to the powerful communication networks. Image communication is today an important tool for the dissemination of knowledge, information and for the acceptance of products in the highly competitive universe of communicational stimuli. This universe, fostered by the representative growth of technology that allows the production and transmission of data in an interactive, dynamic, sophisticated and, gradually, way closer, to the ordinary citizen. This panorama suggests changes that are reflected in advertising. Because the act of communicating advertising appeals seems to indicate the need to face the challenge of connecting and integrating people in a dynamic way, providing a creative, modern, informative and, mainly, interactive communication environment. This study aims to investigate the forms of communication by images, how they are impacted by modern digital media and their participation in the creation of hybrid messages in the communication processes involved in the area of publicity and advertising. With the realization of importance of the issue generated by the use of digital technologies in advertising communication, this study sought to certify that the introduction of interactive forms of communication, from the technological and technical support, which breaks with the linearity aspects of the classic notion of the compound communication (sender-message-receiver), transforms the structure of this segment in favor of individualized mass service. In an exploratory character, it was verified to what extent interactive media and the application of technologies can influence and intensify images, creating interactive syntheses of non-iconographic concepts. in the field of advertising. As a result, a series of values was reached to be sought in the communication processes in digital media, or commitments that an emerging technology must fulfill in order to meet the new demands brought about by interactivity and by changing user behavior. <![CDATA[Moreira da Costa alfarrabista: um projeto de identidade visual]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200063&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A importância da representação gráfica de alfarrabistas do grande Porto é um conceito inovador, devido a existirem mais de dez alfarrabistas na região e poucos ou nenhuns usarem esta minuciosidade a seu proveito. Contudo, a afirmação da identidade através de um sistema gráfico permite distinção perante outros. Deste modo, o presente artigo expõe o processo de criação da comunicação corporativa da Moreira da Costa Alfarrabista. Esta livraria, loja centenária com 117 anos de vida, presenciou 5 gerações da mesma família e consta com mais de 30000 livros no seu espólio. Testemunhou quatro regimes, a monarquia, a 1ª república, ditadura e a 2ª república que vigora no presente. Atualmente, o crescimento do turismo no Porto trouxe uma nova dinâmica para lojas centenárias como a Moreira da Costa: os turistas. Por outro lado, o envelhecimento da população originou, consequentemente, uma subida da idade média dos clientes da Livraria. Posto isto, será necessário eleger um novo posicionamento de mercado que seja inerente ao novo sistema gráfico e vice-versa. Deste modo, propõe-se desenvolver um projeto de identidade visual para a Livraria Moreira da Costa que seja adequado às exigências contemporâneas da comunicação empresarial. É com base nesta intenção que se procura dotar o projeto com símbolos de coerência formal, conceptual, atual e estéticos assim como a capacidade de sedução na comunicação.<hr/>Abstract The importance of graphic representation of used booksellers in Porto it is an innovative concept, due to exist more than ten used booksellers in the region and only a few or neither use this thoroughness to their advantage. However, the affirmation of identity through a graphic system allows distinction from others. Thus, this article exposes the process of creating Moreira da Costa Alfarrabista's corporate communication. This bookstore, a centenary store with 117 years of life, witnessed 5 generations of the same family and has more than 30000 books in its estate. Witnessed four regimes, monarchy, 1st republic, dictature, 2nd republic that prevails in the present. Currently, the growth of tourism in Porto has brought a new dynamic to centenary-old stores like Moreira da Costa: tourists. On the other hand, the aging of the population has consequently led to an increase in the average age of Livraria's customers. That said, it will be necessary to choose a new market positioning that is inherent to the new graphic system and vice versa. In this way, it is proposed to develop a visual identity project for Livraria Moreira da Costa that is adequate to the contemporary demands of business communication. Based on this intention, the project will be provided with symbols of formal, conceptual, current and aesthetic coherence as well as the ability to seduce in communication. <![CDATA[Diseño y naturaleza, una relación compleja]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200073&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Over the course of its history, design has never lost sight of nature as a term of comparison, sometimes taking from it, sometimes moving away from it. To investigate the complex relationship between the two terms, design and nature, we cannot ignore the evolution of man and how it has been profoundly influenced by technological innovation, which is the most evident result of science. Tracing an evolutionary line of design thinking, a double trajectory can be registered: on the one hand the tension towards progress and the myth of the machine, on the other hand the idea of a harmonious co-evolution with nature and the need to be reconnected with it. Besides, it is progress that allows mankind to thoroughly investigate natural mechanisms and make them their own. Contemporary design, autonomous but at the same time increasingly interdisciplinary, has got blurred boundaries which intersect with the most advanced fields of biological sciences. This evolution has opened up a whole new field of investigation that multiplies the opportunities of innovation, especially from a sustainability-oriented point of view. Today the dramatic breaking of the balance between man and nature has turned into the concept of permanent emergency, which is now matter of greatest interest for design, a design that attempts to react, mend, adapt to change in an authentically resilient way.<hr/>Resumen A lo largo de su historia, el diseño nunca ha perdido de vista la naturaleza como término de comparación, a veces tomándola, a veces alejándose de ella. Para investigar la compleja relación entre los dos términos, diseño y naturaleza, no podemos ignorar la evolución del hombre y cómo ha sido profundamente influenciada por la innovación tecnológica, que es el resultado más evidente de la ciencia. Trazando una línea evolutiva del pensamiento del diseño, se puede registrar una doble trayectoria: por un lado la tensión hacia el progreso y el mito de la máquina, por otro lado la idea de una co-evolución armónica con la naturaleza y la necesidad de reconectar con eso. Además, es el progreso el que permite a la humanidad investigar a fondo los mecanismos naturales y hacerlos propios. El diseño contemporáneo, autónomo pero al mismo tiempo cada vez más interdisciplinario, tiene fronteras borrosas que se cruzan con los campos más avanzados de las ciencias biológicas. Esta evolución abrió un campo de investigación completamente nuevo que multiplica las oportunidades de innovación, especialmente desde un punto de vista orientado a la sostenibilidad. Hoy, la ruptura dramática del equilibrio entre el hombre y la naturaleza se ha convertido en el concepto de emergencia permanente, que ahora es un tema de mayor interés para el diseño, un diseño que intenta reaccionar, reparar y adaptarse al cambio de una manera auténticamente resiliente. <![CDATA[Publicidade de Rua como agente da Identidade Local: Estudo de Caso nas Cidades Japonesas de Kyoto, Osaka e Tokyo]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200079&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente estudo demonstra uma possível solução à crescente homogeneização do conceito de “lugar”, no que concerne às marcas e à sua publicidade exterior. Na perspetiva, aqui discutida, as marcas poderiam adotar elementos idiossincráticos da cultura das cidades nas suas campanhas, como forma de se integrarem no “lugar” onde estarão disponíveis, contribuindo para uma melhoria da experiência urbana. Esta abordagem é fundamentada através de uma investigação aplicada, realizada em três cidades japonesas (Kyoto, Osaka e Tokyo), e onde foram analisados aspetos sociológicos, culturais e estéticos da sociedade japonesa. Através de um estudo de campo com base em visual research, foram constituídas amostras distintas para cada cidade, compostas por 180 objetos cada, e examinadas em três fases sequenciais: análise descritiva, análise de conteúdo e análise interpretativa. Os resultados encontrados corroboram as hipóteses levantadas relativas à existência de preferências culturais divergentes na publicidade de rua de cada uma destas três cidades.<hr/>Abstract The present study demonstrates a possible solution to the growing homogenization of the concept of “place”, with regard to brands and their outdoor advertising. From the perspective discussed here, brands could adopt idiosyncratic elements of the culture of cities in their campaigns, as a way to integrate themselves in the “place” where they will be available, contributing to an improvement in the urban experience. This approach is substantiated through applied research, carried out in three Japanese cities (Kyoto, Osaka and Tokyo), where sociological, cultural and aesthetic aspects of Japanese society were analyzed. Through a field study based on visual research, different samples were created for each city, composed of 180 objects each, and examined in three sequential phases: descriptive analysis, content analysis and interpretative analysis. The results found corroborate the hypotheses raised regarding the existence of divergent cultural preferences in street advertising in each of these three cities. <![CDATA[Active cities/active children: a planning and pedagogical perspective []]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200091&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This contribution, written by an urban designer and an educationist, aims at (re)focusing the attention of the interdisciplinary debate on the active role of children within the public urban realm or - as we could rephrase it - on the potential influences that the city, its structure, regulations and spaces has on children intended as a vulnerable population group. In order to do so, some reflections on the relationship between “the child and the city” are presented, also supported by an original walk-to-school research conducted in the Italian city of Cassino, investigating children's active and independent mobility, and by a conceptual model based on the classification of children's physical activity as either “independent” or “non-independent”. Finally, a discussion on the pivotal role of public spaces is developed, briefly presenting some virtuous project examples.<hr/>Resumo Esta contribución, escrita por una urbanista y un pedagogo, tiene por objeto (re)centrar la atención del debate interdisciplinario sobre el rol activo de los niños en el ámbito urbano público, o sea sobre las posibles influencias que la ciudad, su estructura, sus reglamentos y sus espacios tienen sobre los niños, considerados como un grupo de población vulnerable. En esta perspectiva, se presentan unas reflexiones sobre la relación entre "el niño y la ciudad", apoyadas por una investigación walk-to-school que investiga la movilidad activa e independiente de los niños, llevada a cabo en la ciudad italiana de Cassino, y por un modelo conceptual basado en la clasificación de la actividad física de los niños como "independiente" o "dependiente". Por último, se desarrolla un debate sobre la función fundamental de los espacios públicos urbanos, presentando brevemente algunos ejemplos de proyectos virtuosos. <![CDATA[Landscape and climate change. A resilient strategy for the adaption plan of the Ravenna area in Italy.]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200103&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The contribution presents the results of a research project carried out within the main framework of the “Sustainable Energy and Climate Action Plan” for the Ravenna Municipality, one of the signatories of the “Covenant of Mayors for Climate and Energy”. The project goal is to provide decision makers and city planners with landscape-oriented strategies capable of improving the territorial resilience vis-a-vis climate change impacts in the next decades. The research focuses on the construction of future alternative scenarios on a 2100 horizon. From their comparison, a short-term vision (2050) open to alternative developments has been designed. The study provides an overall view, on a municipal scale, of the main adaptation actions that can be implemented; then, it tests their potential effectiveness on smaller case-studies illustrating some recurring landscape units of the territory.<hr/>Resúmen La contribución presenta los resultados de un proyecto de investigación llevado a cabo en el marco principal del “Plan de Acción de Energía Sostenible y Clima” para el municipio de Ravenna, uno de los signatarios del “Pacto de alcaldes por el clima y la energía”. El objetivo del proyecto es proporcionar a los tomadores de decisiones y urbanistas estrategias orientadas al paisaje capaces de mejorar la resiliencia territorial frente a los impactos del cambio climático en las próximas décadas. La investigación se centra en la construcción de escenarios alternativos futuros en un horizonte de 2100. A partir de su comparación, se ha diseñado una visión a corto plazo (2050) abierta a desarrollos alternativos. El estudio ofrece una visión global, a escala municipal, de las principales acciones de adaptación que se pueden implementar; luego, prueba su efectividad potencial en estudios de casos más pequeños que ilustran algunas unidades de paisaje recurrentes del territorio. <![CDATA[Tendências no processo artístico de criação nas artes plásticas]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200119&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente estudo, tendências no processo artístico de criação nas artes plásticas, pretende trasmitir o conhecimento da temática, com características específicas e diversificadas que se completam entre si. Na criação pictórica, a ação do artista modifica a obra em várias fases, que se finalizam a partir de questões, que por sua vez, respondem à experiência do criador. Na área das artes plásticas os procedimentos criativos também estão relacionados com o momento histórico, aspectos sociais, culturais e tecnológicos em que o artista se insere. O principal objetivo do estudo é a análise das técnicas e os resultados no processo criativo, tendo como base a produção do artista, que tiveram um papel construtivo e expressivo e condicionaram o resultado estético / plástico da obra, à semelhança de qualquer outra tecnologia utilizada para determinado objecto artístico. Este trabalho apresenta métodos e técnicas das tendências verificadas a partir da exploração do artista, o qual questiona todo o processo criativo da obra. O ready-made duchampiano surge como concretização, reavalia o papel do artista e o modo como este interage com o objecto artístico, com as instituições e com o público especializado de encontro à contemporaneidade da arte.<hr/>Abstract The present study, trends in the artistic creation process in the plastic arts, intends to transmit the knowledge of the theme, with specific and diversified characteristics that complement each other. In pictorial creation, the artist's action modifies the work in several phases, which end with questions, which in turn, respond to the creator's experience. In the area of visual arts, creative procedures are also related to the historical moment, social, cultural and technological aspects in which the artist is inserted. The main objective of the study is the analysis of the techniques and the results in the creative process, based on the artist's production, which had a constructive and expressive role and conditioned the aesthetic / plastic result of the work, similar to any other technology used for particular artistic object. This work presents methods and techniques of the trends verified from the artist's exploration, which questions the entire creative process of the work. The Duchampian ready-made emerges as a realization, re-evaluating the role of the artist and the way he interacts with the artistic object, with the institutions and with the specialized public against the contemporary art. <![CDATA[Princípios do design aplicados na perspectiva da semiótica e do branding: na senda por um modelo para a imagética da marca]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200129&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem como propósito discutir e explanar os benefícios de um modelo para a definição da imagética da marca, criado com base em princípios de design aplicados à semiótica da imagem, nomeadamente usados na sua interpretação. A metodologia utilizada neste trabalho de investigação tem uma base metodológica mista, fundamentada na revisão da literatura. Na perspectiva da semiótica são identificados parâmetros usados na interpretação de imagens, nomeadamente nos modelos de análise existentes, enquanto que do modelo de diagnóstico de marca são extraídos requisitos e princípios de design inerentes à imagética. Os resultados deste estudo consistem na definição de diretrizes de identificação de princípios de design e semiótica possíveis de serem aplicados a um modelo para a definição da imagética da marca. Particularmente, pretende-se identificar tipologias de códigos da imagem especificados através de parâmetros semióticos que conotem o dna da marca, que tenham escalabilidade e potencial para definir um modelo para a imagética da marca.<hr/>Abstract This article aims to discuss and explain the benefits of a model for the definition of brand imagery, created based on design principles applied to image semiotics, namely used in its interpretation. The methodology used in this research work has a mixed methodological basis, based on the literature review. From the perspective of semiotics, parameters used in the interpretation of images are identified, namely in the existing analysis models, while from the brand diagnosis model, requirements and design principles inherent to imagery are extracted. The results of this study consist of the definition of guidelines for the identification of design principles and semiotics that can be applied to a model for the definition of the brand's imagery. In particular, it is intended to identify typologies of image codes specified through semiotic parameters that connote the brand's DNA, which have scalability and the potential to define a model for the brand's imagery. <![CDATA[Rotas culturais: Património e Sistemas Wayfinding]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200141&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Encontrar o caminho faz parte das necessidades ancestrais do ser humano, como se pode entender de um breve olhar sobre a evolução da sinalética e dos recursos utilizados pelo homem para facilitar o acesso a diferentes lugares. Os objetivos e os métodos diferem, de acordo com as necessidades sociais e culturais e os meios disponíveis em cada época. Hoje, promover o acesso ao conhecimento e fruição do Património é uma necessidade resultante dos processos de globalização e da vontade de manter a sociedade plural e diversa. Neste sentido, promover o diálogo entre Património Material e Imaterial por via de rotas culturais, comunicadas através do design de sistemas wayfinding, constitui uma necessidade para o pleno entendimento de ambos. Assim, o presente artigo aborda a questão da evolução da sinalética, do conceito de Património e da necessidade de promoção do diálogo entre o património material e imaterial, refletindo sobre as diferentes formas de acesso à informação em contexto de sistemas wayfinding.<hr/>Abstract Finding the way is part of the ancestral needs of the human being, as can be understood from a brief look at the evolution of signage and the resources used by man to facilitate access to different places. Goals and methods differ, according to social and cultural needs and the means available in each era. Nowadays, promoting access to knowledge and enjoyment of the Heritage is a necessity arising from the processes of globalization and the determination to preserve a plural and diverse society. In this sense, promoting the dialogue between Material and Intangible Heritage through cultural routes, communicated through the design of wayfinding systems, is a requirement for the full understanding of both. Thus, this article addresses the issue of the evolution of signage, the concept of Heritage and the need to promote dialogue between the material and immaterial heritage, reflecting on the different forms of access to information in the context of wayfinding systems. <![CDATA[Linguagens de sintese visual do DNA das marcas gastronómicas de Estrela Michelin. Estudo de Casos comparativo]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200149&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente estudo aborda a utilização de Diagramas no processo de análise de Sistemas e de linguagem de Identidade Visual das Marcas. Foi desenvolvido o estudo comparativo de casos de marcas Gastronómicas de Estrela Michelin, com intuito de compreensão do seu DNA e posicionamento em relação aos elementos de comunicação utilizados. Os resultados obtidos, permitiram perceber as diferentes linguagens visuais entre as MARCAS, desde da sua componente visual, através do nome, símbolo, tipografia, cor, passando pelos elementos complementares, imagética, formas, som entre outros. Essa relação permite-nos obter reflexões acerca das suas características e do que as difere e as aproximam permitindo ter um maior controle sobre esse universo visual, bem como sobre a implementação do seu DNA. Em suma concluímos, apesar das diferentes linguagens, as marcas mantém o seu posicionamento.<hr/>Abstract This study focuses on the use of Diagrams in the process of systems analysis and Visual Brand Identity language. The comparative study of Gastronomic Star Michelin brands cases was developed in order to understand their DNA and positioning in relation to the communication elements used. The results obtained, allowed us to understand the different visual languages among the BRANDS, from their visual component, through the name, symbol, typography, colour, through the complementary elements, imagetics, shapes, sound among others. This combination allows us to reflect on their characteristics and what makes them different and bring them closer together, allowing us to have a better control over this visual universe, as well as the implementation of their DNA. In short, despite the different languages, we conclude that the brands maintain their positioning. <![CDATA[Iluminação & Público Sénior: O significado da luz na promoção do conforto e qualidade de vida]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200167&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A importância da luz para todos os seres vivos e para o homem em particular é revelada pelo fato de que os indivíduos estão preparados para funcionar corretamente durante o dia. A importância da luz ultrapassa os limites do pensamento e da imaginação. É impossível conceber a atividade do homem sem essa forma de energia, não sendo, também, viável definir os seres vivos na ausência de luz. A população mundial tem sofrido uma evolução, desde o final do séc. XX, com o crescimento dos indivíduos idosos. Neste artigo apresentamos uma análise crítica sobre qualidade da luz nos espaços interiores, através do reconhecimento de parâmetros que proporcionem uma melhor vivência e promova a interação entre os indivíduos idosos e o espaço construído. Reconhecer o significado da luz e o impacto que promove no círculo circadiano deve ser considerado nos projetos de design de iluminação, com uma visão abrangente sobre a relação entre a iluminação e o envelhecimento, com o foco centrado em quem vivencia o espaço, privilegiando o conforto, bem-estar e segurança.<hr/>Abstract The importance of light for all living beings and for men in particular is revealed by the fact that individuals are prepared to function correctly during the day. The importance of light goes beyond the limits of thought and imagination. It is impossible to conceive the activity of man without this form of energy, and it is also not feasible to define living beings in the absence of light. The world population has undergone an evolution since the end of the century XX, with the growth of elderly individuals. In this article we present a critical analysis on the quality of light in indoor spaces, through the recognition of parameters that provide a better experience and promote the interaction between elderly people and the built space. Recognizing the meaning of light and the impact it promotes in the circadian circle must be considered in lighting design projects, with a comprehensive view on the relationship between lighting and aging, with a focus on those who experience the space, privileging comfort, well-being and safety. <![CDATA[Avant-garde Music and the Clarinet at CAM´s conservatories]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200181&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La situación de la música de vanguardia dentro de los conservatorios ha estado muy condicionada tanto por los desarrollos legislativos de la enseñanza musical en estos centros como por una serie de programaciones basadas en un repertorio barroco, clásico y decimonónico cuya finalidad era "conservar" una serie de estilos muy determinados que hacían necesaria la incorporación de un catálogo más moderno. A través de las encuestas realizadas, combinando la investigación cualitativa y cuantitativa, el objetivo de la presente investigación es estudiar la situación de este tipo de música desde el punto de vista de los profesores (conocimiento de sus situación) y de los alumnos (formación que reciben al respecto). A su vez es un punto de partida a los compositores para incentivar la producción metodológica de enseñanza y composiciones para que sean incluidas en una programación anual, tomando como referencia los resultados mostrados en este estudio. Los resultados obtenidos muestran la situación de profesores y alumnos al respecto: asistencia a conciertos, interpretación del repertorio, preferencias interpretativas, inquietudes estéticas y metodologías utilizadas. En un futuro, el enfoque tomado podría ser extrapolable al resto de etapas educativas donde la asignatura de Música está presente, como en la educación primaria, secundaria o las escuelas de Música.<hr/>Abstract The Vanguard Music situation in conservatories and its Musical teachings had been developed by education laws and repertoire based on Baroque, Classical and 19th Century works whose purpose was "to preserve" certain styles. The programming was in need of updating to include a more modern catalogue. Thanks to these questionnaires, mixing qualitative and quantitative methodologies, the objective of this research is know the Clarinet teachers and pupils´ points of view about vanguard Music possibilities inside a Professional Music Conservatory. The aspects analyzed in this article, describes teacher´s profile, their academic training, formation, and application in the classroom of this kind of Music and musical academic development. Composers could be inspired to create works or compositions to be included in teaching Clarinet programming. The results show the general teachers and pupils situation, taking part in concerts (as performer or public), musical preferences between them and musical methodologies used in this education. This research could be further explored in the future by teachers who taught in Primary, Secondary, or Music Schools. <![CDATA[Um olhar sobre a criação coreográfica contemporânea no seu potencial educativo]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802020000200191&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Partindo de uma reflexão sobre as práticas coreográficas pretende-se expor o seu potencial no contexto educativo. Reconhecendo como essencial para ambos os processos, o de criação e de ensino-aprendizagem, a capacidade de promover que os seus agentes se posicionem numa direção comum de descoberta. O corpo, como instância inacabada e que se procura singular, encontra neste contexto a possibilidade de se revelar, sendo que os mecanismos de geração de material coreográfico são pensados sob este paradigma. Metodologicamente este artigo sustenta-se num contexto qualitativo que promove a articulação entre a prática artística, pela voz dos coreógrafos, e o diálogo com uma revisão da literatura.<hr/>Abstract Starting from a reflection on choreographic practices, it is intended to expose its potential in the educational context. Recognizing as essential for both processes, that of creation and teaching-learning, the ability to promote that its agents position themselves in a common direction of discovery. The body, as an unfinished and singularly sought instance, finds in this context the possibility of revealing itself, and the mechanisms for generating choreographic material are thought under this paradigm. Methodologically, this article is based on a qualitative context that promotes the articulation between artistic practice, through the voice of choreographers, and dialogue with a literature review.