Scielo RSS <![CDATA[Convergências - Revista de Investigação e Ensino das Artes]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2184-018020210001&lang=en vol. 14 num. 27 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Sensory Books - Connections between artist creation and educational mediation]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802021000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo aborda a criação de livros sensoriais numa perspetiva interdisciplinar entre as artes visuais e a matemática. Foram analisados seis livros, que pretendem proporcionar uma experiência tátil, concebidos por artistas e educadoras que frequentaram a Unidade Curricular (UC) Arte e Matemática do Mestrado em Educação Artística. Este estudo discute os resultados dessa proposta de trabalho, que abrangeu a conceção de um livro sensorial e a sua estratégia de mediação educativa. O suporte teórico mobilizou autores como John Dewey, Maria Montessory, Bruno Munari, Ana Margarida Ramos, Johanna Drucker, Amaranth Borsuk e Elliot Eisner. No final, são apresentadas conclusões sobre as potencialidades pedagógicas da criação deste tipo de livros sensoriais e as suas diversas possibilidades de mediação.<hr/>Abstract This article deals with the creation of sensorial books in an interdisciplinary perspective between Visual Arts and Mathematics. We analyze six books that intend to explore the tactile experience, conceived by artists and educators who attended the Curricular Unit Art and Mathematics of the master in artistic education. This study discusses the results of a work proposal that included the design of a sensorial book and its educational mediation strategy. Theoretical support mobilized authors such as Dewey, Maria Montessory, Bruno Munari, Ana Margarida Ramos, Johanna Drucker, Amaranth Borsuk and Elliot Eisner. At the end, conclusions are presented around the potential of creating these sensorial books and their various mediation possibilities. <![CDATA[Brands in Times of COVID-19: When Values Overlap with Dominant Advertising Practices]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802021000100027&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo As marcas/ brand(ing) estão inscritas em formações discursivas que constituem tudo aquilo que é dito sobre estas, todas as asserções que as nomeiam, descrevem, explicam, traçam o seu desenvolvimento e as mapeiam num tempo histórico e cultural. Este artigo visa analisar o comportamento de marcas que se destacaram em tempos COVID-19, assumindo este momento um tempo histórico, transformador para um paradigma pós-Covid que merece ser refletido. Partindo de uma abordagem qualitativa e do enquadramento teórico da Linguística Sistémico-Funcional (Halliday, 2004) e da Análise Crítica do Discurso (Fairclough, 1995), desenvolvemos o estudo da marca numa perspetiva discursiva, analisando o corpus principal constituído pelo comportamento de marcas no período de março a junho de 2020, mediadas pela televisão portuguesa, de forma a identificarmos mudanças em progresso ao nível da sociedade e das marcas.<hr/>Abstract Brands/ brand(ing) are inscribed in discursive formations that constitute everything that is said about these, all the assertions that name them, describe, explain, trace their development, and map them in a historical and cultural time. This article aims to analyse the behaviour of brands that stood out in times of COVID-19, assuming this moment a historical time, transformative to a post-Covid paradigm that deserves to be pondered. From a qualitative approach within the theoretical framework of Systemic-Functional Linguistics (Halliday, 2004), and Critical Discourse Analysis (Fairclough, 1995), we study the brand from a discursive perspective, analysing the main corpus constituted by the behaviour of brands in the period from March to June 2020, mediated by Portuguese television to identify changes in progress at the level of society and brands. <![CDATA[Black Brands in Spain’s mobile telephone market: Are we informed by brands about who makes the smartphones they sell?]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802021000100039&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo responde a la necesidad, cada vez mayor, de transparencia en la comunicación corporativa. Los usuarios demandamos una relación con aquellos que desean vendernos un producto o servicio que sea cercana y empática. En el sector de la telefonía móvil y los smartphones, el mayor foco de opacidad se encuentra en quién ha fabricado realmente el dispositivo. Para comprobarlo hemos hecho dos estudios de campo separados por menos de dos años de diferencia, buscando respuestas a la pregunta que da título a esta ponencia: ¿es realmente transparente la información que proporcionan las marcas sobre quién hace sus terminales? Para ello tomamos el catálogo de móviles más amplio y variado de España y recopilaremos la marca, modelo, identificación de quién fabrica (sí, no, y con qué detalle) y si realmente fabrica el teléfono. Los resultados nos ofrecerán una visión del nivel de opacidad del mercado de telefonía en España, de ahí su relevancia, porque las conclusiones del estudio no son nada alentadoras: en un corto periodo de tiempo se ha retrocedido en niveles de transparencia, y proponemos que las marcas se tomen en serio estas cuestiones y no defrauden a sus clientes.<hr/>Abstract This work responds to the growing need for transparency in corporate communication. Users demand a close and empathetic relationship with those who want to sell us a product or service. In the mobile phone and smartphone sector, the greatest source of opacity is in who actually manufactured the device. To check this, we have carried out two field studies separated by less than two years, seeking answers to the question that gives this paper its title: is the information provided by brands about who makes their handsets really transparent? To do this, we took the largest and most varied catalogue of mobile phones in Spain and collected the make, model, identification of who makes (yes, no, and in what detail) and whether they actually make the phone. The results will give us an insight into the level of opacity of the Spanish phone market, hence its relevance, because the conclusions of the study are not at all encouraging: in a short period of time, levels of transparency have gone backwards, and we propose that brands take these issues seriously and do not let their customers down. <![CDATA[From Complexo do Alemão to the world: the narrative of territorial identity in the Kurandé brand]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802021000100053&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo desta pesquisa é analisar as estratégias de consolidação da marca e seu vínculo com o território do Complexo do Alemão, no Rio de Janeiro, a partir do Instagram da marca brasileira Kurandé. O estudo se justifica pelo predomínio de trabalhos sobre marcas territoriais ligados essencialmente a produtos e cidades. Exemplo são as de Melbourne, na Austrália e Porto Alegre (RS), no Brasil, que criaram assinaturas visuais, denominadas identidades territoriais, para promover a localidade, estimular o turismo, investimentos externos e as importações. Assim, mostra-se relevante por analisar as estratégias das comunidades periféricas para sua inserção no mercado, ao mesmo tempo em que constroem uma imagem que busca a quebra de estereótipos sobre esses territórios. Utilizamos o aporte sobre branding territorial de Giovana Almeida (2017), assim como de consumo de ativismo por Ana Miranda e Izabela Domingues (2018). O contexto da pós-modernidade e da identidade cultural são observados pela ótica de Stuart Hall (2014). A ligação da marca Kurandé com o Complexo do Alemão é percebida também pelo viés da Teoria do Empoderamento, com Joice Berth (2019), marcas emocionais, de Marc Gobé (2010) e descolonização, de Grada Kilomba (2019). Henry Jenkins, Sam Ford e Joshua Green (2018) permitiram analisar o Instagram da Kurandé com o aporte da cultura da conexão gerada pelas mudanças nas mídias e plataformas digitais. Como resultado, percebe-se uso de elementos identitários, seja na produção fotográfica, na marca, nome dos produtos e narrativa emocional criada, com marcadores do território, do povo negro e da ancestralidade. Esta pesquisa também visa ampliar o diálogo no campo do branding, design e comunicação ao trazer perspectivas teóricas emergentes e interdisciplinares.<hr/>Abstract The aim of this research is to analyze the brand consolidation strategies and their link with the territory of Complexo do Alemão, in Rio de Janeiro, based on the Instagram of the Brazilian brand Kurandé. The study is justified by the predominance of works on territorial brands linked essentially to products and cities. Examples are those in Melbourne, Australia and Porto Alegre (RS), in Brazil, which created visual signatures, called territorial identities, to promote the locality, stimulate tourism, foreign investments and imports. Thus, it is relevant for analyzing the strategies of peripheral communities for their insertion in the market, while building an image that seeks to break stereotypes about these territories. We used the contribution on territorial branding by Giovana Almeida (2017), as well as the consumption of activism by Ana Miranda and Izabela Domingues (2018). The context of postmodernity and cultural identity are observed from the perspective of Stuart Hall (2014). The connection of the Kurandé brand with the Complexo do Alemão is also perceived by the bias of Empowerment Theory, with Joice Berth (2019), emotional marks, by Marc Gobé (2010) and decolonization, by Grada Kilomba (2019). Henry Jenkins, Sam Ford and Joshua Green (2018) allowed us to analyze Kurandé's Instagram with the contribution of the connection culture generated by changes in digital media and platforms. As a result, the use of identity elements is perceived, be it in photographic production, in the brand, product names and emotional narrative created, with markers of the territory, about the black people and ancestry. This research also aims to expand the dialogue in the field of branding, design and communication by bringing emerging and interdisciplinary theoretical perspectives. <![CDATA[An evocative and taste experience in food design. The Design discipline meets starry chef’s competencies for the “Flavours Abecedary” project development.]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802021000100071&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Our research explores new perspectives of food design through a multidisciplinary and collaborative process that interprets the concept of conviviality by providing an experience of interaction with food focusing on narrative and evocative components that become tools of territorial valorization, of resources and know-how. Many designers investigated food design topic by attributing aesthetic and formal values and critical and speculative elements to the food. The work aims to explore the expressive and functional levels of food, implementing its “emotional features” and consolidating the connection between senses and behaviour. The main results obtained are the development and test of narrative and taste tools, generated by the collaboration with a starry chef and users, to create a dining experience linked with territorial identities and memories, exploring new interactions.<hr/>Resumen Nuestra investigación explora nuevas perspectivas del Food Design, a través de un proceso multidisciplinar y colaborativo que interpreta el concepto de convivialidad, proporcionando una experiencia de interacción con la comida centrada en el componente narrativo y evocador que se convierte en herramientas de valorización territorial, de los recursos y del saber hacer. El tema del Food Design ha sido investigado por muchos diseñadores, que han atribuido a la comida valores estéticos, formales además de elementos críticos y especulativos. El trabajo pretende explorar los niveles expresivos y funcionales de los alimentos, implementando sus "características emocionales" y consolidando la conexión entre los sentidos y el comportamiento. Los principales resultados obtenidos son el desarrollo y la puesta a prueba de herramientas narrativas y gustativas, generadas por la colaboración con el chef estrella y los usuarios, capaces de crear una experiencia gastronómica vinculada a las identidades y recuerdos territoriales, explorando nuevas interacciones. <![CDATA[The yachting rule of art]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802021000100083&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Art and architecture have been unbreakably linked together for centuries, and the question that spontaneously arises is why it cannot be the same for art and yacht design. The field in which the research is carried out is placed at the crossroads between art and architecture, of which yacht design can be considered a category. There is a lack of references to the artistic field in the yachting sector in literature, so the parallelism between architecture and “floating” architecture is performed: the ships are the emblem of closure, and the stylistic evolution has begun bearing fruit in recent years. The paper aims to outline the current state of the art of the relationship between art and yachting. The first part analyses the relationship between art and architecture, while the second part discusses art concerning naval design: here, the case studies analysis highlights how art onboard is still considered an accessory rather than a backbone of the project.<hr/>Resumen El arte y la arquitectura han estado unidos de manera inquebrantable durante siglos, y la pregunta que surge espontáneamente es por qué no puede ser lo mismo para el arte y el diseño de yates. El campo en el que se desarrolla la investigación se sitúa en la encrucijada entre el arte y la arquitectura, del que el diseño de yates puede considerarse una categoría. Faltan referencias al campo artístico en el sector náutico en la literatura, por lo que se realiza el paralelismo entre arquitectura y arquitectura “flotante”: los barcos son el emblema de cierre, y la evolución estilística ha comenzado a dar sus frutos en los últimos años. El documento tiene como objetivo esbozar el estado actual de la relación entre el arte y la navegación. La primera parte analiza la relación entre arte y arquitectura, mientras que la segunda parte analiza el arte relacionado con el diseño naval: aquí, el análisis de los estudios de caso destaca cómo el arte a bordo todavía se considera un accesorio más que una columna vertebral del proyecto. <![CDATA[Location-based Mobile Games for a house museum. Insights from an educational design activity]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802021000100093&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The paper discusses a formal didactic activity in a higher education context, which brought to the design, development, and testing of thirteen Location-Based Mobile Games (LBMGs) for the Bagatti Valsecchi House Museum. The activity involved BSc Design students in developing and testing interactive solutions aimed at reaching out to the "under 35" community of the museum with engaging and entertaining experiences. For this purpose, the stakeholder group of the museum experts was also involved in co-designing the solutions. On the one hand, this study focuses on the beneficial approach of involving Design students in the multiple roles of designer, player/visitor, and target audience. On the other hand, it looks at those aspects that may turn LBMGs into a means for engaging and entertaining museum visitors' experiences. We focus on four LBMGs (out of thirteen) that the museum selected to be tested with their younger community, highlighting those elements that emerged as particularly relevant for enhancing visitors' engagement and motivations. In this regard, three aspects stand out as the most impacting: (i) the benefits of a design approach based on the early involvement of both experts (the museum) and the target audience (students themselves); (ii) an intelligent orchestration of narratives and game mechanics, specifically designed to leverage the fascinating museum space, and (iii) the ability of such games to stimulate social engagement.<hr/>Resumen El artículo analiza una actividad didáctica formal en un contexto de educación superior, que llevó al diseño, desarrollo y prueba de trece Location-Based Mobile Games (LBMGs) para la Casa Museo Bagatti Valsecchi. La actividad implicó a los estudiantes de la licenciatura de diseño en el desarrollo y prueba de soluciones interactivas destinadas a llegar a la comunidad de menores de 35 años del museo con experiencias atractivas y entretenidas. Para ello, el grupo de expertos del museo también participó en el codiseño de las soluciones. Por un lado, este estudio se centra en el beneficioso enfoque de involucrar a los estudiantes de diseño en los múltiples papeles de diseñador, jugador/visitante y público objetivo. Por otro lado, analiza los aspectos que pueden convertir a los LBMG en un medio para atraer y entretener las experiencias de los visitantes del museo. Nos centramos en cuatro LBMG (de un total de trece) que el museo seleccionó para ser probados con su comunidad más joven, destacando aquellos elementos que surgieron como especialmente relevantes para mejorar el compromiso y las motivaciones de los visitantes. En este sentido, tres aspectos destacan como los más impactantes: (i) los beneficios de un enfoque de diseño basado en la participación temprana tanto de los expertos (el museo) como del público objetivo (los propios estudiantes); (ii) una orquestación inteligente de las narrativas y la mecánica del juego, diseñada específicamente para aprovechar el fascinante espacio del museo, y (iii) la capacidad de estos juegos para estimular el compromiso social. <![CDATA[Visagism as a Personal Branding Tool: Deconstructing Feminine Beauty Standards in Contemporary Society]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802021000100105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente estudo procura provar como o conceito de Visagismo, conhecido e usado principalmente na área da beleza, atrelado ao conceito de branding pessoal, auxilia no desenvolvimento da marca, conseguindo destacar pontos pouco explorado e desconhecidos da personalidade da pessoa, consequentemente a tornando mais humana e resgatando originalidade e personalidade para sua marca, desmistificando os padrões de beleza estabelecidos na contemporaneidade. A gestão da imagem pessoal, tem sempre como objetivo construir uma figura de destaque que seja lembrada e que transmita verdade, tornando-se mais conhecida, mais desejada e que seja lembrada no mercado, sendo assim um conceito mais amplo do que apenas gerenciamento estratégico, já que está ligado também a quem você é e a tudo aquilo que te torna único e verdadeiro, tornando-se mais positiva na mente dos consumidores. O trabalho constata a relevância do visagismo como ferramenta ativa, que através da leitura das linhas do rosto, do conhecimento da personalidade e características de cada pessoa, consegue assim aquilo de mais autêntico que a pessoa pode transmitir, transformando dados em material para auxiliar e desenvolver com maior precisão uma marca pessoal consolidada ou em desenvolvimento que deixará sua marca no mundo. A nova técnica foi aplicada, em sites de redes sociais, uma pesquisa para novos planos de negócio, em específico ao público feminino, que busca se destacar da massificação. A metodologia utilizada está fundamentada na pesquisa bibliográfica a partir de autores como Zygmunt Bauman, Wolfgang Haug, Philip Kotler e Philip Charles.<hr/>Abstract The present study seeks to prove how the concept of Visagism, known and used mainly in the area of ​​beauty, linked to the concept of personal branding, helps in the development of the brand, managing to highlight little explored and unknown points of the person's personality, consequently making it more human. and rescuing originality and personality for your brand, demystifying the beauty standards established in contemporary times. The management of personal image, always aims to build a prominent figure that is remembered and that conveys truth, becoming more known, more desired and remembered in the market, thus being a broader concept than just strategic management, since it is also linked to who you are and everything that makes you unique and true, becoming more positive in the minds of consumers. The work confirms the relevance of visagism as an active tool, which through the reading of the face lines, the knowledge of the personality and characteristics of each person, thus achieving the most authentic thing that the person can transmit, transforming data into material to assist and develop more accurately a consolidated or developing personal brand that will leave its mark on the world. The new technique was applied, on social networking sites, a search for new business plans, specifically to the female audience, which seeks to stand out from the mass. The methodology used is based on bibliographic research from authors such as Zygmunt Bauman, Wolfgang Haug, Philip Kotler and Philip Charles <![CDATA[Poetic consciousness of objects: a form of aesthetic awareness from the surrealist object.]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802021000100115&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo propõe a análise sobre uma noção de objeto advinda do movimento surrealista, que tem origem nas investigações feitas no campo da linguagem, sobretudo na poesia. A proposta será traçar um percurso que reconte uma parte da história surrealista que enfatiza o início das explorações na linguagem até os interesses sobre as imagens, momento que culminará nos primeiros esboços sobre a noção de objeto surrealista proposta por este trabalho. Nesse percurso será defendida a ideia de que as revistas surrealistas (especialmente as publicadas entre os anos de 1919 e 1939) são a manifestação do próprio objeto proposto e que promoveram uma sensibilização estética que está relacionada à consciência poética e também à experiência dos sonhos.<hr/>Abstract This article proposes an analysis of a notion of object arising from the surrealist movement that comes from investigations in the field of language, especially in poetry. The proposal will be to trace a path that recounts a part of the surrealist history that emphasizes the beginning of explorations in language until the interests on the images, a moment that will culminate in the first sketches on the notion of surrealist object proposed by this work. Along this path, the idea will be defended that surrealist magazines (especially those published between the years 1919 and 1939) manifested the surrealist object and promoted an aesthetic awareness that is related to poetic awareness and also to the experience of the dreams. <![CDATA[The Vermischter Geschmack in Telemann]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802021000100123&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No final do século XVII e início do século XVIII encontramos o desenvolvimento particular de um estilo germânico a que se chamou o Vermischte Geschmack, que traduziremos como Gosto Misto Germânico. Neste artigo procuramos identificar brevemente as origens desta tendência estética germânica e caracterizar o conceito destacando as suas maiores influências - germânica contrapontística, francesa e italiana. Para tal, apresenta-se igualmente um excerto de uma obra do compositor que reúne, no nosso entender, estas várias influências numa escrita ao gosto misto germânico - Georg Philipp Telemann. Como metodologia utilizou-se a pesquisa bibliográfica e documental bem como a análise musical descritiva de exemplos da época a que se alude.<hr/>Abstract In the late 17th and beginning of the 18th century found the development of a particular german style which has been called Vermischter Geschmack. In this article we try to briefly identify the origins of this german aesthetic and characterize the concept highlighting its predominant influences - french and italian music, and german counterpoint. To further illustrate this proposal, we present an extract from a piece from the composer whose work, in our understanding, gather all this influences in a true german mixed taste - Georg Philipp Telemann. Our methodology consisted in bibliographical and documental research as well as the descriptive musical analysis of examples of the late baroque. <![CDATA[“Feeling at home” for people with dementia in care environments: the role of built environment factors. A critical literature review]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802021000100133&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This review summarises the challenges of applying evidence that built environment factors contribute to people with dementia feeling at home in long-term care institutions. Eighteen reviewed publications are classified into research-focused and practice-focused study. Research-focused studies from scientific epistemology focus on physical environment aspects that influence residents feeling at home in the care institution. Design-focused studies develop specific design strategies based on evidence from research-focused studies. However, there are limitations in transforming research evidence into design practice due to a mismatched knowledge foundation. Future research should consider standing on design epistemology to gain new insights which reflect built environment contributions to the sense of home for people with dementia living in care institutions by Research through Design approach.<hr/>Resumo La presente revisión resume los desafíos de la aplicación, a la practica del Diseño, de las evidencias que los factores del ambiente construido contribuyen a que las personas con demencia perciban el sentido del hogar dentro de un centro de cuidado de ancianos. Diecisiete publicaciones has sido revisadas y clasificadas según fueran estudios basados en la investigación, o basados en la practica del diseño. Los estudios basados en la investigación, derivado de la epistemología científica, se enfocan en los aspectos del ambiente físico que influencian el sentido del hogar en los residentes de centro de cuidado de ancianos. Los estudios basados en la practica del diseño, desarrollan especificas estrategias basadas en evidencia de los estudios basado en la investigación. Sin embargo, en la transformación de evidencia, proveniente de la investigación, en practica de diseño, hay limitaciones debida a discordancia entre conocimiento de base y presentación de la evidencia. La investigación futura podría considerar la posibilidad de situarse en la epistemología del diseño para obtener nuevos conocimientos que inspiren la práctica del diseño mediante el enfoque de la investigación a través del diseño. <![CDATA[Internet Art: Crowdsourcing and the legitimation of contemporary art on the Web]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-01802021000100143&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente estudo de natureza teórica visa sobretudo questionar a Internet Art, tendo em conta as hipóteses, estratégias e caraterísticas da expressão artística face ao meio de atuação. Este trabalho pretende demonstrar a correlação entre arte e tecnologia, com destaque a Internet, como meio e espaço de criação artística através da internet art ou net art. A internet art resulta de uma rede de comunicação global e tecnológica, sendo apresentada enquanto meio de criação artística de obras virtuais, interativas e ilusórias. A partir deste enquadramento, são apresentadas e analisadas as características deste meio de comunicação, exemplificado através de várias obras da net art, a forma como os artistas apropriam estas mesmas características nos seus trabalhos, destacando a relação entre meio e prática artística. A arte de internet é, por sua vez, apresentada através de um estudo, cujas características estão direcionadas a tipologias e temáticas no contexto do desenvolvimento de novas possibilidades para a obra, para o artista e para o público. A relação entre a internet, enquanto meio de comunicação tecnológica, e a arte de internet, enquanto expressão artística contemporânea é compreendida através da análise da produção com base nas características que definem a rede. Procura-se, desta forma, destacar a importância da net art no seio da arte contemporânea, promovendo uma nova perspetiva para a compreensão da internet enquanto meio e espaço de criação artística.<hr/>Abstrat The present study of a theoretical nature aims mainly to question Internet Art, taking into account the hypotheses, strategies and characteristics of artistic expression in relation to the medium of performance. This work intends to demonstrate the correlation between art and technology, with emphasis on the Internet, as a medium and space for artistic creation through internet art or net art. Internet art results from a global and technological communication network, being presented as a means of artistic creation of virtual, interactive and illusory works. From this framework, the characteristics of this medium of communication are presented and analyzed, exemplified through various works of net art, the way in which artists appropriate these same characteristics in their work, highlighting the relationship between medium and artistic practice. Internet art is, in turn, presented through a study, whose characteristics are directed to typologies and themes in the context of the development of new possibilities for the work, for the artist and for the public. The relationship between the internet, as a means of technological communication, and internet art, as a contemporary artistic expression is understood through the analysis of production based on the characteristics that define the network. In this way, the aim is to highlight the importance of net art within contemporary art, promoting a new perspective.