Scielo RSS <![CDATA[New Trends in Qualitative Research]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2184-777020220006&lang=pt vol. 15 num. lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Pesquisa Qualitativa: Um Olhar Sempre Voltado à Excelência dos Estudos]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-77702022000600001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[A responsabilidade social empresarial nas relações do trabalho: mapeamento do uso lógica fuzzy com o software Iramuteq]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-77702022000600002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A responsabilidade social ganha importância e espaço nas discussões acadêmicas e na própria sociedade, frente à velocidade das mudanças globais; especificamente, nos debates sobre responsabilidade social nas relações do trabalho nas empresas e seu entorno na sociedade, em consequência da globalização econômica e por pressão dos consumidores, por meio da exigência de serviços produtos e produzidos com responsabilidade social. Partindo desse contexto, emergiu a problemática e o objetivo do presente estudo os quais consistem em apresentar um mapeamento da utilização da metodologia difusa fuzzy para a análise da responsabilidade social empresarial nas relações do trabalho no mundo. Tal mapeamento se deu pelo uso/emprego de uma revisão bibliográfica, realizada no período entre 2013 e 2020, assim como pela análise textual de palavras através da utilização de um software textual. Metodologicamente, utilizou-se o software Iramuteq, com 11 textos selecionados com base nas seguintes premissas: 1) análise de similitude, 2) classificação hierárquica descendente por classes e 3) nuvem de palavras. Os resultados atingiram os objetivos propostos, e vale ainda ressaltar que as restrições do estudo estão ligadas à subjetividade na escolha das palavras-chave de busca dos artigos selecionados e à seleção final dos artigos utilizados para compor o corpus textual de análise do software. Existem, ainda, novas linhas de pesquisa as quais se relacionam com a mensuração da responsabilidade social das empresas nas relações do trabalho.<hr/>Abstract Social responsibility gains importance and space in academic discussions and in society itself, given the speed of global changes; specifically, in debates around social responsibility in work relations in companies and their surroundings in society, in consequence of economic globalization and pressure from consumers with products and services produced with social responsibility. From this context emerged the problematic and objective of this study to present a mapping of the use of fuzzy methodology, in the analysis of corporate social responsibility in labor relations in the world. This mapping used a literature review in the period from 2013 to 2020, with textual word analysis through textual software use. Methodologically, the Iramuteq software was used, with 11 texts selected on: 1) similitude analysis, 2) descending hierarchical classification by classes and 3) word cloud. The results reached the proposed objectives, and the restrictions of the study are linked to the subjectivity in the choice of search keywords for the selected articles and to the final selection of the articles used to compose the textual corpus of software analysis. There are, as well, new lines of research related to measuring companies' social responsibility in labor relations. <![CDATA[A perceção dos profissionais de saúde sobre o papel da cirurgia segura salva-vidas na melhoria da qualidade dos cuidados prestados: Um Estudo de Caso num Bloco Operatório de um Hospital Público]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-77702022000600003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A Cirurgia Segura Salva-Vidas é uma ferramenta utilizada como critério de qualidade nos cuidados cirúrgicos prestados aos pacientes e tem a sua efetivação através da checklist ou lista de segurança cirúrgica, denominando-se como uma ferramenta de tecnologia na gestão do processo de cuidar, que promove benefício para o paciente e equipa multiprofissional. O objetivo é analisar a perceção dos profissionais de saúde do bloco operatório sobre a importância da implementação do programa Cirurgia Segura Salva-Vidas na qualidade dos cuidados prestados. Este é um estudo de caso descritivo, de natureza qualitativa. Foram utilizados como instrumentos de colheita de dados, o grupo focal, a observação direta e entrevistas com guião semiestruturado, desenvolvido a partir da literatura sobre o tema. Foram observados e entrevistados 55 profissionais de diferentes categorias, num Bloco Operatório (BO) de um hospital central incluindo enfermeiros, cirurgiões gerais, ginecologistas, obstetras, oftalmologistas, ortopedistas e anestesiologistas. Os sujeitos apresentam um conhecimento fundamentado sobre a importância da cirurgia segura na qualidade dos cuidados, com informações esclarecidas e abrangentes quanto ao uso da checklist. A análise dos resultados revela que os enfermeiros e médicos consideraram-na como importante na qualidade e prevenção de erros. São reconhecidos benefícios e vantagens na sua aplicabilidade, como ferramenta de melhoria da qualidade e minimização de eventos adversos. A realização da Lista de Verificação de Segurança Cirúrgica (LVSC) é um procedimento de fácil execução, com potencialidade evidenciada e reconhecida na melhoria da qualidade dos cuidados.<hr/>Abstract Safe Surgery Saves Lives is a tool used as a quality criterion in surgical care provided to patients and is carried out through the checklist or surgical safety list, denominated as a technology tool in the management of the care process, which promotes benefits for the patient and the multidisciplinary team. The aim is to analyze the perception of health professionals in the operating room about the importance of implementing the Safe Surgery Saves Lives program in terms of the quality of care provided. This is a descriptive case study, qualitative in nature. Focal groups, direct observation, and interviews with a semi-structured script, developed from the literature on the subject, were used as data collection instruments. Fifty-five professionals from different categories were observed and interviewed in an Operating Room (OR) of a central hospital, including nurses, general surgeons, gynecologists, obstetricians, ophthalmologists, orthopedists, and anesthesiologists. The subjects have a well-founded knowledge about the importance of safe surgery in the quality of care, with clear and comprehensive information regarding the use of the checklist. Analysis of the results reveals that nurses and physicians considered it important for quality and error prevention. Benefits and advantages are recognized in its applicability, as a tool for improving quality and minimizing adverse events. Carrying out the Surgical Safety Checklist (SVSC) is an easy-to-perform procedure, with proven and recognized potential for improving the quality of care. <![CDATA[Comunicação de ciência para o cidadão: os discursos em uso]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-77702022000600004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Atualmente, uma fração elevada e diversificada de conhecimento científico é publicado. Contudo, a publicação dos resultados científicos no campo académico e entre pares não garante que o conhecimento chegue à sociedade. Os cientistas têm o dever de transformar o conhecimento em produtos de fácil consumo, acessíveis às pessoas, no momento em que necessitam de tomar decisões conscientes e informadas, contribuindo para o empoderamento sobre aspetos da sua saúde e da sua vida. Analisar o léxico utilizado por entidades internacionais nas suas estruturas online para comunicar a ciência ao cidadão. Estudo exploratório, de natureza descritiva, com recurso a análise documental dos conteúdos publicados nos websites de 16 instituições científicas internacionais. O corpus textual foi organizado em 21 textos e submetido à análise com auxílio do software Interface de R pour Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionneires (IRAMUTEQ). O corpus foi organizado em dois campos contextuais: “Aproximação ao cidadão” e “Da compreensão pública de ciência à comunicação estratégica”. Posteriormente, foram categorizados os mundos lexicais “Interação”, “Envolvimento”, “Acessibilidade” e “Capacitação”. O léxico revelado nos discursos das instituições científicas permitiu identificar os campos conceptuais e os mundos lexicais que caracterizam os três modelos de comunicação existentes. Nas estratégias para comunicação de ciência reveladas é possível verificar elementos da transição e evolução dos próprios modelos ao longo dos anos. O modelo do défice, fortemente criticado na literatura, é representado pelo mundo lexical de menor representatividade, demonstrando que ainda possui raízes nas estratégias vigentes, porém constitui um modelo que já não responde suficientemente aos interesses e necessidade do público atual. Em contrapartida, os dois modelos subsequentes, apesar de apresentarem-se distantes nas análises de CHD, AFC e similitude, concorrem para objetivos semelhantes, e aproximam-se, de modo mais equitativo, a uma comunicação de ciência democrática e interativa.<hr/>Abstract Currently, a high and diverse fraction of scientific knowledge is published. However, the publication of scientific results in the academic field and among peers does not guarantee that knowledge reaches society. Scientists have a duty to transform knowledge into products that are easy to consume, accessible to people, at a time when they need to make conscious and informed decisions, contributing to empowerment in aspects of their health and their lives. To analyze the lexicon used by international entities in their online structures to communicate science to lay citizens. Exploratory study, of a descriptive nature, using document analysis of content published on the websites of 16 international scientific institutions. The textual corpus was organized into 21 texts and submitted to analysis using the software Interface de R pour Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionneires (IRAMUTEQ). The corpus was organized into two contextual fields “Approaching the citizen” and “From public understanding of science to strategic communication”. Subsequently, the lexical worlds “Interaction”, “Involvement”, “Accessibility” and “Enabling” were categorized. The lexicon revealed in the speeches of the scientific institutions made it possible to identify the conceptual fields and the lexical worlds that characterize the three existing models of communication. In the scientific dissemination strategies revealed, there are elements of the transition and evolution of the models themselves over the years. The deficit model, strongly criticized in the literature, is represented by the less representative lexical world, demonstrating that it still has roots in current strategies, but constitutes a model that no longer responds sufficiently to the interests and needs of the current public. In contrast, the two subsequent models, although distant in CHD, AFC and similarity analyses, compete for similar goals, and more equitably address the democratic and interactive communication of science. <![CDATA[Uma Abordagem Qualitativa para o Desenvolvimento Comunitário no Contexto Turismo em Área Costeira no Município de Lautém, Timor-Leste]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-77702022000600005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo deste artigo é o de apresentar a metodologia qualitativa usada num estudo que visa compreender como o desenvolvimento comunitário pode ser sustentável através da implementação de um turismo que respeite o ambiente e a cultura das pessoas. Especificamente, pretende-se valorizar a análise de conteúdo da informação recolhida na comunidade como meio de obter um conhecimento sobre o seu desenvolvimento no contexto do turismo, através do papel dos intervenientes no município de Lautém, Timor-Leste. O instrumento de recolha de informação permitiu realizar entrevistas semiestruturadas a intervenientes do governo, de uma ONG e à comunidade local. As entrevistas face a face foram realizadas em duas línguas, as línguas Fataluku e Tétum. As 41 entrevistas foram gravadas e transcritas em word nestas línguas; posteriormente foram traduzidas para o português. A utilização destes instrumentos dialéticos revelou-se importante para explorar profundamente as ideias e opiniões dos inquiridos. Após uma leitura integral para obter uma visão global, estes 41 documentos textuais foram importados para o Software Nvivo QSR 12 Plus. Utilizando a funcionalidade de codificação do software, procedeu-se à sua leitura pormenorizada e codificação, com base na teoria e através da reflexão dos dados significativos. De modo a garantir a fiabilidade da análise dos mesmos, esta foi coordenada por dois investigadores, utilizando codificação aberta, axial e seletiva. Foram identificados cinco temas importantes: 1) o processo de desenvolvimento comunitário; 2) construção do conhecimento; 3) sustentabilidade; 4) acesso ao mercado turístico e 5) mudança social. O processo de análise de conteúdo com apoio de software facilitou o trabalho colaborativo dos investigadores, permitindo compreender melhor as informações, ideias e suas ligações. Como resultado, foi possível construir conhecimento, a partir da participação dos interessados locais, para dar resposta à questão de investigação: de que modo o turismo pode ter impacto no desenvolvimento comunitário na zona costeira do município de Lautém? Assim, a abordagem qualitativa revelou-se fulcral para se obter resultados significativos do estudo empírico.<hr/>Abstract The purpose of this study is to present the result of the content analysis it uses to investigate community development in the context of tourism through the role of researchers in Lautém Municipality, Timor-Leste. The information was obtained through semi-structured interviews of government and NGO stakeholders and using interviews of the indigenous community. The face-to-face interviews used two languages, the Fataluku and Tetum languages. The 41 interviews were recorded and transcribed in MS word in these languages, which were then translated into Portuguese. The purpose of using dialectical instruments is to explore more in dept the ideas and opinions of the respondents. After an integral reading to obtain an overview, these 41 documents were imported into the Nvivo QSR 12 Plus Software. Using software tools, we thoroughly read and coded the transcription data, based on theory and through reflection of meaningful data. In order to guarantee of the analysis, it was coordinated by two researchers, who used open coding, axial coding, and selective coding. We found five important themes: 1) community development process, 2) knowledge building, 3) sustainability, 4) tourism market access, and 5) social change. The results illustrate that content analysis supported by software tools facilitated the collaborative work of researchers, allowing them to better understand complex information, enrich ideas, and their connections. As a result, it was possible to build knowledge, based on the participation of local players, to answer the research question: how can the tourism have an impact on the community development in the coastal area in Lautém municipality? Thus, this study concludes that the qualitative approach proved to be essential to obtain significant results from the empirical study and as a tool to improve decision making related to tourism on the coast, especially in Lautém, Timor-Leste. <![CDATA[Contributions of the qualitative methodology in a Delphi study applied to validate the CCP (Professional Career Construction) model in Andalusia]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-77702022000600006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La situación laboral actual, mediada por distintas y recientes crisis sociales, laborales y, en los últimos tiempos sanitaria, obliga a las personas a estar en constante adaptación y reinvención profesional necesitando de aprendizajes que le permitan una mejor autogestión y autorregulación de sus posibilidades laborales. Las trayectorias personales y laborales son cada vez más inestables, discontinuas, intermitentes, y las personas acceden en mayor medida a empleos precarios, inseguros y con mínimas condiciones de calidad. Un caso claro es el del colectivo de profesionales de la orientación, un perfil cualificado y/o en formación constante que cumple una función social esencial, especialmente en tiempos complejos como los que vivimos. Concretamente, en este trabajo nos interesa validar la funcionalidad del modelo CCP en la formación y experiencia profesional de orientadores/as, identificando los elementos cualitativos más significativos que perciben. Se selecciona un diseño cualitativo integrado en un estudio Delphi, mediante la aplicación de un protocolo de entrevista con preguntas abiertas de carácter narrativo. Los datos son analizados por procedimientos tradicionales de análisis cualitativo de contenido, con apoyo del software informático NVivo en su versión 12. Los hallazgos encontrados revelan que el modelo CCP permite el desarrollo de competencias de gestión de la carrera en el proceso de configuración de proyectos profesionales, especialmente en lo que se refiere a competencias exploratorias sobre autoconocimiento, toma de decisiones y gestión del proyecto. Se concluye la funcionalidad del modelo, destacando sus posibilidades de autoaplicación mediante sistemas virtuales mixtos con acompañamiento profesional y apoyo de recursos. Asimismo, se concluye que la metodología cualitativa-narrativa permite obtener significados y comprensión acerca del alcance del modelo en la formación inicial y continua de profesionales de la orientación. Se discuten los datos y se analizan las implicaciones del estudio para la intervención orientadora y desde la metodología cualitativa.<hr/>Abstract The current labor situation, mediated by different and recent social, labor and, in new times, health crises, forces people to be in constant adaptation and professional reinvention, needing learning that allows better self-management and self-regulation of their labor possibilities. Personal and work trajectories are increasingly unstable, discontinuous, intermittent, and people access to a greater extent precarious, insecure jobs with minimal quality conditions and, not infrequently, maladapted to the level of professional qualification that they have. A clear case is that of the group of guidance professionals, a qualified profile and/or in constant training that fulfills an essential social function, especially in complex times like the ones we live in. Specifically, in this work we are interested in validating the functionality of the CCP model in the training of guidance professionals, identifying the most significant qualitative elements that they perceive. A qualitative design is selected into a Delphi study, through the application of an interview protocol with open questions of a narrative nature. The data is analyzed by traditional procedures of qualitative content analysis, with the support of the NVivo computer software in its version 12. The findings found reveal that the CCP model allows the development of career management skills in the process of configuration of professional projects, especially regarding exploratory skills on self-knowledge, decision-making and career project. The functionality of the model is concluded, highlighting its possibilities of self-application through mixed virtual systems with professional accompaniment and resource support. Likewise, it is concluded that the qualitative-narrative methodology allows to obtain meanings and understanding about the scope of the model in the initial and continuous training of guidance professionals. <![CDATA[Concepção e Aprimoramento de Tecnologia mHealth Voltada à Cessação ao Tabagismo]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-77702022000600007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O tabagismo é um problema de saúde pública. As tecnologias eletrônicas oferecem suporte a educação em saúde, acompanhamento dos pacientes e cessação do tabagismo. O protótipo do aplicativo TabCess foi concebido e desenvolvido de 2019 a 2020. Este trabalho justifica-se pela necessidade de implementação de melhorias na ferramenta. Descrever o processo de concepção, desenvolvimento e aprimoramento do aplicativo TabCess voltado à cessação do tabagismo. Pesquisa qualitativa, descritiva, aplicada, realizada em universidade brasileira, de janeiro de 2021 a março de 2022, em duas etapas: análise do protótipo por profissionais da saúde e informática; e aprimoramento do protótipo com desenvolvimento da versão teste do aplicativo. A pesquisa qualitativa perpassa todo esse estudo, pois diários de campo, formulário de avaliação da tecnologia e relatórios das discussões semanais foram submetidos a análise de conteúdo na modalidade temática, elucidando as temáticas que versaram sobre as necessidades de ajustes e melhorias. Na primeira etapa, a análise das telas e ferramentas do protótipo resultou na elaboração do plano de trabalho para inclusão de novas sessões evidenciadas pelas temáticas de análise (cadastro de metas, relatório de uso do aplicativo, relato diário do paciente, benefícios e malefícios do cigarro, tabagismo passivo, vídeos educativos, enfrentamento da fissura). Na segunda etapa, a equipe de informática implementou novas telas e ambientes, criando a versão teste; e realizou, junto à equipe de saúde envolvida no projeto, os testes de usabilidade. A nova ferramenta foi aprovada para o teste de validação com especialistas (pneumologistas, psicólogos, fonoaudiólogos e dentistas), o que será descrito em outro trabalho. O TabCess oferecerá suporte àqueles que buscam cessar o tabagismo e fortalecerá as estratégias anti-tabagistas. Será um subsídio para os profissionais de saúde que atuam no contexto dos serviços e das políticas públicas voltadas a cessação do tabagismo.<hr/>Abstract Tobacco use is a public health problem. Electronic technologies support health education, patient follow-up, and smoking cessation. The TabCess application prototype was conceived and developed from 2019 to 2020. This work is justified by the need to improve the tool. To describe the design, development, and improvement process of the TabCess application to support smoking cessation. This qualitative, descriptive, applied two-stage research was conducted at a Brazilian university from January 2021 to March 2022, first with the prototype analysis by IT professionals and then improving the prototype by developing the application’s test version. Qualitative research permeates this entire study since field diaries, technology assessment forms, and weekly discussion reports were submitted to content analysis in thematic modality, elucidating the topics that addressed the needs for adjustments and improvements. In the first stage, the analysis of the screens and tools of the prototype resulted in elaborating the work plan for the inclusion of new sessions evidenced by the analysis themes (registration of goals, application use report, patient's daily report, benefits and harms of tobacco use, passive smoking, educational videos, and coping with cravings). The IT team implemented new screens and environments in the second stage, creating the test version. The IT team and the health team involved in the project ran the usability tests. The new tool was approved for the validation test with experts (pulmonologists, psychologists, and speech therapists), which will be described in another work. TabCess will support those seeking smoking cessation and strengthen anti-smoking strategies. It will be a subsidy for health professionals who work in services and public policies geared toward smoking cessation. <![CDATA[The significance of teaching entrepreneurship and the development of an entrepreneurial culture at the university]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-77702022000600008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: El emprendimiento resalta en América Latina a pesar de los fracasos de sus empresas, al encontrarse con una débil innovación. A partir del sistema educativo y las políticas públicas estatales, como una de las medidas, se está fomentando la educación emprendedora para lograr el grado de innovación. Para ello, el presente trabajo tiene como objetivo comprender e interpretar el significado de la educación emprendedora dada por la incubadora de empresas de una universidad pública de Arequipa en Perú y el desarrollo de la cultura emprendedora. Perteneciente al paradigma interpretativo desde el enfoque cualitativo utilizando el diseño fenomenológico hermenéutico en el que participaron 10 docentes universitarios donde se aplicó la técnica de entrevista en profundidad. La información fue procesada con el software ATLAS.ti versión 9, generando los códigos y categorías de acuerdo a la triangulación teórica y empírica. Entre los hallazgos en las principales categorías tenemos: la educación emprendedora del docente y el fomento de la cultura emprendedora. En la educación emprendedora adquirida: el rol del profesor es el de mentor, pedagogo; en su formación la motivación fue por el contenido del programa, proporcionar experiencias a los emprendedores; en las habilidades adquiridas del ecosistema emprendedor, metodologías ágiles; en la enseñanza a transmitir en el aula con los alumnos será presentar su producto a través de un pitch, analizar la viabilidad de su producto o servicio. Y en el fomento de la cultura emprendedora proponen: actividades extracurriculares como semillero de emprendimiento, espacios para grupos de discusión y asimilación en el aula. Concluyendo que se está fortaleciendo la educación emprendedora con los docentes y fomentando la cultura emprendedora a mediano plazo y dentro del aula universitaria.<hr/>Abstract: Entrepreneurship stands out in Latin America in spite of the failures of its companies, due to weak innovation. From the educational system and state public policies, as one of the measures, entrepreneurial education is being promoted to achieve the degree of innovation. To this end, this paper aims to understand and interpret the meaning of entrepreneurial education given by the business incubator of a public university in Arequipa, Peru, and the development of entrepreneurial culture. Belonging to the interpretative paradigm from the qualitative approach using the hermeneutic phenomenological design in which 10 university teachers participated where the in-depth interview technique was applied. The information was processed with ATLAS.ti version 9 software, generating codes and categories according to the theoretical and empirical triangulation. Among the findings in the main categories we have: the entrepreneurial education of the teacher and the promotion of the entrepreneurial culture. In the acquired entrepreneurial education: the role of the teacher is that of mentor, pedagogue; in his training the motivation was for the content of the program, providing experiences to entrepreneurs; in the skills acquired from the entrepreneurial ecosystem, agile methodologies; in the teaching to be transmitted in the classroom with the students will be to present their product through a pitch, to analyze the viability of their product or service. And in the promotion of the entrepreneurial culture they propose: extracurricular activities such as entrepreneurship seedbed, spaces for discussion groups and assimilation in the classroom. Concluding that entrepreneurial education is being strengthened with teachers and fostering the entrepreneurial culture in the medium term and within the university classroom. <![CDATA[Language development in preschoolers: Peruvian teachers' experience in a pandemic context]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-77702022000600009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El desarrollo del lenguaje en los infantes se logra mediante la interacción con sus pares en un contexto social permitiéndole adquirir habilidades cognitivas y lingüísticas para comprender el mundo que los rodea. El estudio tuvo como finalidad analizar las experiencias de docentes peruanas con respecto al desarrollo del lenguaje de estudiantes preescolares en el contexto de educación virtual debido a la pandemia. Se realizó un estudio de enfoque cualitativo, diseño fenomenológico hermenéutico, centrado en cuatro categorías: Educación virtual, desarrollo del lenguaje, rol de la familia y perspectivas futuras de la educación preescolar. Las participantes fueron cinco docentes de nivel preescolar que trabajan en una escuela urbana de la ciudad de Lima-Perú, quienes fueron seleccionadas a través de un muestreo intencional. Se utilizó una entrevista en profundidad; estructurada en 15 interrogantes, enmarcadas en las categorías de análisis del estudio, siguiendo cuatro etapas: clarificación de los presupuestos, descriptiva, estructural y discusión. Durante la educación a distancia las docentes de preescolar han incorporado diversas estrategias virtuales para el desarrollo del lenguaje; sin embargo, las competencias lingüísticas no han sido las esperadas para la edad de los infantes en etapa escolar. La participación de las familias fue determinante en los logros o limitaciones de los procesos lingüísticos de los niños durante la pandemia. La educación virtual no fue suficientemente efectiva en el desarrollo del lenguaje en los niños de edad preescolar en el contexto estudiado, evidenciándose limitaciones en la expresión oral y gestual, además de un repertorio limitado de palabras esperado para su edad.<hr/>Abstract Language development in infants is achieved through interaction with their peers in a social context allowing them to acquire cognitive and linguistic skills to understand the world around them. The purpose of this study was to analyze the experiences of Peruvian teachers regarding the language development of preschool students in the context of virtual education due to the pandemic. A qualitative study was conducted with a hermeneutic phenomenological design, focused on four categories: virtual education, language development, role of the family and future perspectives of preschool education. The participants were five preschool teachers working in an urban school in the city of Lima-Peru, who were selected through a purposive sampling. An in-depth interview was used; structured in 15 questions, framed in the categories of analysis of the study, following four stages: clarification of assumptions, descriptive, structural and discussion. During distance education, preschool teachers have incorporated several virtual strategies for language development; however, linguistic competencies have not been as expected for the age of infants in the school stage. The participation of families was determinant in the achievements or limitations of children's linguistic processes during the pandemic. Virtual education was not sufficiently effective in the development of language in preschool children in the context studied, evidencing limitations in oral and gestural expression, in addition to a limited repertoire of words expected for their age. <![CDATA[What does it mean to students that teachers "help them to learn"?]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-77702022000600010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Desde hace bastantes años la evaluación docente incluye información obtenida mediante cuestionarios auto-administrados en los que el alumnado valora a su profesorado a través de preguntas más o menos cerradas. Una pregunta que ha resultado con un alto poder predictivo de la satisfacción global con cada docente suele tener una redacción del tipo “este/a profesor/a me ayuda a aprender”, pero ¿qué significa esa frase? Para averiguarlo se llevó a cabo una investigación cualitativa con más de 600 explicaciones al respecto, a partir de datos recogidos de una población de alumnado universitario matriculado en titulaciones de grado y máster. El 95 % provenían de estudiantes que habían participado en la evaluación docente cuantitativa al menos una vez. Los textos analizados tenían muy diferentes longitudes, oscilando entre 7 y 365 palabras. Se separaron en función de si hacían referían a una valoración alta o baja y se extrajeron las palabras empleadas con más frecuencia en unos y otros casos. Los resultados muestran que se emplean diferentes verbos y sustantivos para explicar el sentido de las puntuaciones cuantitativas otorgadas. En este contexto, nociones como “explicar”, “entender/comprender”, “prácticas”, “motivar”, “preocuparse por el alumnado” o “contestar dudas”, son los que adquieren mayor relevancia. Adicionalmente, los análisis preliminares también muestran diferencias en las respuestas en relación con el sexo, el nivel de estudios y el área a la que se adscriben las titulaciones que se están cursando. La edad también parece tener cierta relevancia. Estos hallazgos podrán ser empleados no solo para mejorar la interpretación de los datos cuantitativos de las encuestas de evaluación docente, sino para hacer propuestas de mejora de carácter más amplio.<hr/>Abstract For a number of years, teacher evaluation has included information obtained from self-administered questionnaires in which students assess their teachers by means of more or less closed questions. One question that has been found to be highly predictive of overall satisfaction with every teacher is often worded as "this teacher helps me to learn", but what does this phrase mean? To find out about this, a qualitative research study was carried out with more than 600 explanations, based on data collected from a population of university students enrolled in Bachelor's and Master's degrees. The 95% of the texts came from students who had participated in the quantitative teaching assessment at least one time. The analysed texts were of very different lengths, ranging from 7 to 365 words. They were categorised according to whether they referred to high or low evaluation, and the most frequently used words were extracted. The results show that different verbs and nouns are used to explain the meaning of the quantitative ratings given. In this context, concepts such as "explain", "understand/comprehend", "practice", "motivate", "care about the students” or "answer questions" are the most relevant. In addition, preliminary analyses also show differences in responses in relation to gender, level of studies and the area of study of the degrees being pursued. Age also seems to be of some relevance. These findings can be used not only to improve the interpretation of quantitative data from teacher evaluation surveys, but also to make broader proposals for improvement. <![CDATA[Mapeamento e reflexões sobre o uso da análise de conteúdo na SciELO-Brasil (2002-2019)]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-77702022000600011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A análise de conteúdo (AC) é uma das principais técnicas de análise de dados qualitativos nas ciências da vida e nas humanidades e tem sido aperfeiçoada há décadas visando elevar o seu rigor científico. Buscando-se verificar a situação da produção acadêmica nacional, apresentamos uma revisão cientométrica de 3.484 artigos que utilizam AC, publicados entre 2002-19 na SciELO Brasil. Fez-se uma análise de redes de cocitação e de acoplamento bibliográfico através do VOSviewer e uma avaliação das referências mais frequentes. O colégio de ciências da vida aparece em primeiro lugar na utilização da técnica, seguido pelo colégio de humanidades. Os resultados demonstraram predominância do manual de Bardin em ambos, confirmando achados anteriores, mas em uma escala de artigos, amplitude temporal e diversidade disciplinar inéditas. A concentração observada evidencia descompasso entre o avanço da literatura especializada e seu uso pela comunidade científica brasileira.<hr/>Abstract Content analysis (CA) is one of the main qualitative data analysis techniques in life sciences and humanities and for decades has been improved aiming to increase its scientific rigor. To verify the Brazilian scientific literature, we present a scientometric review of 3,484 articles that use CA, published between 2002-19 in SciELO Brazil. We conducted a cocitation network analysis and bibliographic coupling through the VOSviewer, and also an evaluation of the most frequent references. The college of life sciences appears in first place in the use of the technique, followed by the college of humanities. The results showed a predominance of Bardin’s manual in all academic fields and years observed, corroborating previous findings on an unprecedented scale. The concentration observed is evidence of a pronounced mismatch between the improvement of the specialized literature and its use by the Brazilian scientific community. <![CDATA[The Technological mediation in pandemic and the considerations for interpretive phenomenological analysis]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-77702022000600012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este estudio de caso reflexiona acerca del análisis fenomenológico interpretativo [AFI] como enfoque, método y técnica, cuando las interacciones son en línea. El escenario se da en una institución de educación superior chilena, bajo las restricciones del confinamiento por pandemia. Se muestra las implicaciones en estos tres niveles de AFI, a partir de una investigación realizada sobre dos cursos de pregrado de la carrera de psicología cuya pregunta de investigación trató de comprender las percepciones de los participantes, en cursos no presenciales. Se debate en torno a tres ideas: 1) identificar los límites que las situaciones contextuales imponen al análisis fenomenológico interpretativo, 2) Comprender las formas en que las ideas preconcebidas afectan la toma de decisiones, durante su aplicación, y 3) evaluar las limitaciones de AFI cuando las interacciones son en línea en lugar de cara a cara. Por lo tanto, el presente texto explora y discute los ajustes que los investigadores deben tener en cuenta cuando las situaciones contextuales están limitando la aplicación de un AFI y cómo las ideas preconcebidas afectan la toma de decisiones. La tecnología es más que una herramienta material porque tiene un impacto sobre nuestra respuesta emocional, expresada como un cambio en la forma en que otra persona puede vernos, o limitando y ampliando nuestras habilidades de comunicación. Es necesario considerar sus efectos sobre el significado que contienen los datos. Así, aunque como enfoque la mediación tecnológica no le resta el valor interpretativo, como método debe incorporar el elemento tecnológico como medio y regulador de la experiencia de aprendizaje cuyas evidencias puedes encontrarse en las comunicaciones no verbales.<hr/>Abstract This case study describes how we need to adapt the application of one interpretative phenomenological analysis [IPA]] as an approach, method and technique, when the interactions are online. The scenario takes place in a Chilean higher education institution, under the restrictions of confinement due to the pandemic. The suggestions in these three levels of IPA are shown, based on an investigation carried out on two undergraduate courses of the psychology career whose research question will address understanding the perceptions of the participants, in non-contact courses. We discuss around three ideas: 1) to identify the limits that contextual situations place on the application of the methods of interpretative phenomenological analysis, 2) to understand the ways in which preconceptions affect decision-making, during the application of the method, and 3) to evaluate the limitations of the method when the interactions are online instead of face-to-face. Therefore, the present text explores and discusses the adjustments that researchers must take into account when contextual situations are limiting the application of an IPA and how preconceived ideas affect decision making. Technology is more than a material tool because it has an impact on our emotional response, expressed as a change in the way another person can see us, or by limiting and expanding our communication skills. It is necessary to consider its effects on the meaning contained in the data. Thus, although technological mediation as an approach does not detract from its interpretative value, as a method it must incorporate the technological element as a means and regulator of the learning experience whose evidence can be found in non-verbal communications. <![CDATA[Configurações Subjetivas da Psicoterapia em sua Divulgação no Instagram: Reflexões sobre a Atuação do Psicoterapeuta]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-77702022000600013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo No campo da psicoterapia, há uma lacuna de produção científica acerca das conformações e dos impactos do uso das redes sociais para a divulgação desta prática e para a divulgação do psicoterapeuta. Com nosso estudo, visamos contribuir neste sentido, direcionando nossa pesquisa especificamente à divulgação no Instagram. Tomamos a Teoria da Subjetividade como nosso fundamento teórico por ela permitir visibilizar e representar, em sua compreensão complexa dos processos humanos, os modos recursivos pelos quais tomam forma a realidade e a ação humanas individuais e sociais em uma história e em uma cultura concretas. Tivemos como objetivos: 1) investigar e discutir configurações subjetivas da psicoterapia em sua divulgação no Instagram, e 2) a partir disto, refletir sobre a atuação do psicoterapeuta. Este artigo se encontra organizado em: 1) introdução, 2) metodologia, 3) construção e análise da informação, e 4) considerações finais. Na introdução, apresentamos a Teoria da Subjetividade, debatemos o campo da psicoterapia e definimos nossas questões de investigação. Na metodologia, pormenorizamos o método que norteou nosso estudo - o método construtivo-interpretativo -, bem como apresentamos os participantes, o local e os instrumentos de nossa pesquisa. Na construção e na análise da informação, seção que corresponde aos resultados e à discussão, visibilizamos nosso movimento de tessitura hipotético-teórica em recursividade com o vivido no empírico, assim como apresentamos nossa produção teórica acerca dos processos subjetivos de um dos participantes de nosso estudo. Nas considerações finais, respondemos às questões de investigação que lançamos na introdução. As reflexões a que nossa pesquisa nos permitiu chegar acerca da atuação do psicoterapeuta se encontram presentes ao longo de todo o trabalho.<hr/>Abstract In the field of psychotherapy, there is a gap in scientific knowledge concerning the paths and the impacts of using social media to advertise both psychotherapy and psychotherapists. With our study, we wish to contribute on that matter, directing our research specifically to this advertising on Instagram. We took Theory of Subjectivity as our theoretical frame because it allows visualizing and representing, in its complex understanding of human processes, the recursive ways in which human reality and action take place individually and socially in a concrete history and culture. Our goals were: 1) to investigate and discuss subjective configurations of psychotherapy in its advertisement on Instagram, and 2) from that, to debate the practice of psychotherapists. This paper is divided in: 1) introduction, 2) methodology, 3) information construction and analysis, and 4) final remarks. In the introduction, we present Theory of Subjectivity, debate the field of psychotherapy and define our investigation questions. In the methodology section, we discuss the method we used - constructive-interpretative method -, as well as present our research’s participants, place and instruments. In the information construction and analysis section, that correspond to our results and our discussion, we present our hypothetical-theoretical movement, recursively developed with what we experienced on the field, as well as show our theoretical production on the subjective processes of one of our research’s participants. In the final remarks section, we address our investigation questions. The thoughts on the practice of psychotherapists that our study allowed us to weave are present in all sections of this paper.