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Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health

 ISSN 0873-3015 ISSN 1647-662X

PIRES, Regina; PEREIRA, Filipe; PIRES, Margarida    SANTOS, Margarida Reis. Clinical supervision: representations of nurses in primary health care. []. , 16, pp.49-56.   31--2021. ISSN 0873-3015.  https://doi.org/10.29352/mill0216.24768.

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Introduction:

Clinical supervision is a process that involves a professional relationship in which the supervisor facilitates the development of the supervisee, helps them to critically reflect on their practice, behaviors and decisions, provides opportunities for learning, support and professional guidance.

Objetive:

To understand the representations of nurses in primary health care about clinical supervision in nursing.

Methods:

Qualitative, exploratory study. 42 nurses from three health centres in the northern region of Portugal participated. Data collection through semi-structured interviews and analysis performed according to the principles of the Grounded Theory method using software Nvivo10®.

Results:

From the analysis the domain “Clinical supervision as a process” emerged from which three categories were identified: “Professional training and development”; “Interaction and relationship”; and “Assurance of the quality and safety of care”. These categories comprised 10 subcategories.

Conclusion:

We found that the nurses’ representations are in line with the conceptions of clinical supervision expressed in the scientific evidence, namely, that they are paralleled in elements of the educational, restorative and normative functions.

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Introdução:

A supervisão clínica é um processo que envolve uma relação profissional em que o supervisor facilita o desenvolvimento do supervisionado, ajuda-o a refletir criticamente sobre a sua prática, comportamentos e decisões, proporciona oportunidades de aprendizagem, suporte e orientação profissional.

Objetivo:

Compreender as representações dos enfermeiros de Cuidados de Saúde Primários sobre a supervisão clínica em enfermagem.

Métodos:

Estudo qualitativo, exploratório. Participaram 42 Enfermeiros de três centros de saúde da região norte de Portugal. Recolha dos dados através de entrevista semiestruturada e análise efetuada segundo os princípios do método da Grounded Theory, com recurso ao software Nvivo10®.

Resultados:

Da análise emergiu o domínio “Supervisão clínica como processo”, face ao qual se identificaram três categorias: “Formação e desenvolvimento profissional”; “Interação e relação”; e “Garante da qualidade e segurança dos cuidados “. Estas categorias agregam 10 subcategorias.

Conclusão:

Concluiu-se que as representações dos enfermeiros vão ao encontro das conceções de supervisão clínica expressas na evidência científica, nomeadamente, encontram paralelo em elementos das funções formativa, restaurativa e normativa.

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Introducción:

La supervisión clínica es un proceso que implica una relación profesional en la cual el supervisor facilita el desarrollo del supervisado, lo ayuda a reflexionar críticamente sobre su práctica, conductas y decisiones, proporciona oportunidades de aprendizaje, apoyo y orientación profesional.

Objetivo:

Comprender las representaciones de enfermeras de Atención Primaria de Salud sobre la supervisión clínica en enfermería.

Métodos:

Estudio cualitativo exploratorio. Participaron 42 enfermeras de tres centros de salud de la región norte de Portugal. Recolección de datos a través de entrevistas semiestructuradas y análisis realizados según los principios del método de Teoría Fundamentada, utilizando el software Nvivo10®.

Resultados:

Del análisis surgió el dominio “La supervisión clínica como proceso”, frente al cual se identificaron tres categorías: “Formación y desarrollo profesional”; “Interacción y relación”; y “Garantiza la calidad y seguridad de la atención”. Estas categorías suman 10 subcategorías.

Conclusión:

Se concluyó que las representaciones de las enfermeras están en línea con las concepciones de la supervisión clínica expresadas en la evidencia científica, es decir, tienen un paralelo en elementos de las funciones formativas, restaurativas y normativas.

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