10 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista Portuguesa de Saúde Ocupacional online

 ISSN 2183-8453

SANTOS, M; ALMEIDA, A; LOPES, C    OLIVEIRA, T. TELETRABALHO NA PERSPETIVA DA SAÚDE OCUPACIONAL. []. , 10, pp.S140-S163.   17--2021. ISSN 2183-8453.  https://doi.org/10.31252/rpso.05.09.2020.

^a

Introdução/ enquadramento/ objetivos

A possibilidade de realizar trabalho em casa remonta há vários séculos; contudo, o desenvolvimento tecnológico permitiu a criação de novos postos de trabalho nele alicerçados e eventualmente totalmente executados fora das instalações do empregador. Para além disso, a situação de Pandemia associada ao SARS-COV-2 (vulgo COVID-19) incentivou muitas instituições a iniciar ou intensificar o Teletrabalho. Pretendeu-se com esta revisão resumir o que de mais relevante se descreveu sobre o tema, em contexto de Saúde Laboral.

Metodologia

Trata-se de uma Revisão Bibliográfica, iniciada através de uma pesquisa realizada em abril de 2020, nas bases de dados “CINALH plus with full text, Medline with full text, Data base of Abstracts of Reviews of Effects, Cochrane Central Register of Controlled Trials, Cochrane Database of Systematic Reviews, Cochrane Methodology Register, Nursing and Allied Health Collection: comprehensive, MedicLatina e RCAAP”.

Conteúdo

O Teletrabalho consiste em trabalhar em casa ou, pelo menos, fora das instalações convencionais do empregador, mas em local previamente estipulado e aprovado, usando tecnologia.

Nesta revisão foram resumidos dados relativos à evolução histórica do trabalho, realçando as diversas Revoluções Industriais. Foram também incluídas algumas estatísticas nacionais e sobretudo internacionais em contexto de Teletrabalho. De forma sucinta também se descrevem os principais subtipos de Teletrabalho e quais as caraterísticas desejáveis em teletrabalhores e telegerentes. Por fim, realçam-se as principais vantagens e desvantagens deste regime laboral, mencionadas na bibliografia consultada.

Conclusões

De forma generalista, a perceção das vantagens e desvantagens depende das caraterísticas do funcionário (como personalidade, flexibilidade, autonomia, competência, necessidade de socialização, postura e empenho perante o trabalho); caraterísticas do empregador (gestão, maleabilidade, valorização dos recursos humanos, meios e procedimentos); tarefas em si (facilidade ou não de serem teletrabalhadas); caraterísticas da família (número de elementos, idade dos filhos e qualidade relacional); domicílio (tamanho, iluminação, mobiliário, equipamentos, área reservada ou não para o Teletrabalho); trânsito, poluição e segurança urbana; bem como consequências para a relação com a empresa, trabalho e vida pessoal (família e sociedade); ou seja, um mesmo aspeto tanto pode ser considerado uma vantagem, como uma desvantagem, em função do contexto global. Para além disso, na realidade, o Teletrabalho tem tanta diversidade de condições e caraterísticas, que conclusões consensuais não são possíveis.

É necessário que cada instituição analise as vantagens e desvantagens de inserir o Teletrabalho e, caso decida avançar, tenha uma noção de quais são os fatores que podem potenciar e comprometer o sucesso do projeto.

^lpt^a

Introduction/ background/ objectives

The possibility of doing work at home dates back several centuries; however, technological development has allowed for the creation of new jobs based on it and eventually fully executed outside the employer's premises. In addition, the pandemic situation associated with SARS-COV-2 (COVID-19) has encouraged many institutions to initiate or intensify telework. The purpose of this review was to summarize the most relevant data about the topic, in the context of Occupational Health.

Methodology

This is a Review, initiated through a survey conducted in April 2020, in the databases “CINALH plus with full text, Medline with full text, Database of Abstracts of Reviews of Effects, Cochrane Central Register of Controlled Trials, Cochrane Database of Systematic Reviews, Cochrane Methodology Register, Nursing and Allied Health Collection: comprehensive, MedicLatina and RCAAP”.

Content

Telework is working at home, or at least outside the employer's conventional facilities, but in a previously stipulated and approved location, using technology.

In this review, data on the historical evolution of the work were summarized, highlighting the various Industrial Revolutions. Some national and especially international statistics were also included in the context of Telework. The main sub-types of Telework are also briefly described and what are the desirable characteristics in teleworkers and telemanagers. Finally, the main advantages and disadvantages mentioned in the consulted bibliography are highlighted.

Conclusions

Generally speaking, the perception of advantages and disadvantages depends on the employee's characteristics (such as personality, flexibility, autonomy, competence, need for socialization, posture and commitment to work); characteristics of the employer (management, malleability, valorization of human resources, means and procedures); the tasks themselves (ease or not of being teleworked); family characteristics (number of elements, age of children and relational quality); the household (size, lighting, furniture, equipment, area exclusive or not for the Telework); traffic, pollution and urban safety; as well as consequences for the relationship with the company, work and personal life (family and society); that is, the same aspect can be considered both an advantage and a disadvantage, depending on the global context. Furthermore, in reality, Telework has such a diversity of conditions and characteristics, that consensus conclusions are not possible.

It is necessary for each institution to analyze the advantages and disadvantages of inserting the Telework and, if it decides to proceed, have a sense of what are the factors that can enhance and compromise the success of the project.

^len

: .

        · | |     ·     · ( pdf )