5 2Funcionamento familiar e a sua relação com a regulação emocional na adolescência 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


PsychTech & Health Journal

 ISSN 2184-1004

MENDES, Liliana; DORES, Artemisa Rocha; BARBOSA, Fernando    CARVALHO, Irene Palmares. Common neuropsychological assessment measures as performance indicators in neuropsychological rehabilitation: An exploratory correlational study. []. , 5, 2, pp.30-41.   02--2022. ISSN 2184-1004.  https://doi.org/10.26580/pthj.art39-2022.

^a

This study aims to identify neuropsychological assessment measures that can better guide the selection and difficulty level adjustment of neuropsychological rehabilitation tasks for patients with acquired brain injury. Eight patients with acquired brain injury were recruited from one rehabilitation institution. The neuropsychological protocol included standard neuropsychological tests targeting attention, memory, and executive functions. After the assessment, the patients enrolled in an intensive online cognitive neuropsychological rehabilitation training program (80 sessions of 49 cognitive training and 31 affective and psychosocial intervention sessions). The association between the assessment results and the training outcomes was measured to explore which measures were better associated with specific training outcomes. This study suggests that the results of specific conventionally administered neuropsychological tests can be good indicators of the patients’ performance in the cognitive training of attention and working memory. On the other hand, none of the tests provided valuable data regarding the patients’ ability to perform the executive functioning training tasks, perhaps because those appeal to everyday situations, which are not adequately represented in the administered tests. More research is needed, especially regarding the executive function.

^len^a

Este estudo visa identificar medidas de avaliação neuropsicológica que podem orientar melhor a seleção e o ajustamento do nível de dificuldade das tarefas de reabilitação neuropsicológica de pessoas com lesão cerebral adquirida. Oito participantes com lesão cerebral adquirida foram recrutados de um centro de reabilitação. O protocolo incluiu testes neuropsicológicos comuns dirigidos à avaliação da atenção, memória e funções executivas. Após a avaliação, os participantes realizaram um programa intensivo de reabilitação neuropsicológica e de treino cognitivo online (80 sessões no total: 49 sessões de treino cognitivo e 31 sessões de intervenção afetiva e psicossocial). A relação entre os resultados da avaliação e os resultados do treino cognitivo foi medida para explorar que medidas estavam melhor associadas a desempenhos específicos no treino cognitivo. Este estudo sugere que os resultados de certas medidas neuropsicológicas administrados convencionalmente podem ser bons indicadores do desempenho dos participantes no treino cognitivo da atenção e memória de trabalho. Por outro lado, nenhum dos testes forneceu dados úteis sobre a capacidade dos participantes para realizar tarefas de treino do funcionamento executivo, talvez porque estes apelam a situações quotidianas, que não estão adequadamente representadas nos testes administrados. É necessária mais investigação, especialmente no que diz respeito à função executiva.

^lpt

: .

        · | |     · |     · ( pdf )