7 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


PsychTech & Health Journal

 ISSN 2184-1004

MELO, Lilian de Souza et al. Vocal handicap and association with physical inactivity and job dissatisfaction among teachers. []. , 7, 1, pp.3-12.   30--2023. ISSN 2184-1004.  https://doi.org/10.26580/pthj.art53-2023.

^a

This study aimed to verify the association between voice handicaps, physical inactivity, and job dissatisfaction among public school teachers in Minas Gerais, Brazil. An epidemiological, cross-sectional web survey study was performed to do this. The data compilation relevant to this survey was amassed between October 26 and December 31, 2021. A total of 1782 teachers participated in this study. The outcome variable used was the Voice Handicap Index 10 (VHI-10), which makes it possible to quantify the individual’s perception of vocal alteration. The higher the result, the greater the voice handicap perceived by the subject. In addition to sociodemographic and occupational aspects, physical activity was evaluated by the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) in its short form. The level of job satisfaction was expressed through the simple validated question: “Are you satisfied with your job?”. The multivariate statistical analysis was Poisson regression with robust variance. Voice handicap was present in 20.2% of the teachers and was associated with being female (PR = 1.32; CI95%: 1.03-1.70), teaching time (PR = 1.26; CI95%: 1.26-1.04), job dissatisfaction (PR = 1.96; CI95%: 1.59-2.42) and physical inactivity (PR = 1.24; CI95%: 1.00-1.52). The study was carried out at the beginning of the teachers’ return to in-school classes and found that a fifth reported a perception of voice handicap, pointing to the need for greater attention to the work environment and the importance of physical activity for voice health.

^len^a

O objetivo deste estudo foi verificar a associação entre desvantagem vocal e variáveis inatividade física e insatisfação no trabalho entre professores da rede pública de Minas Gerais, Brasil. Trata-se de estudo epidemiológico, transversal do tipo websurvey. Participaram do estudo 1782 professores. A coleta de dados ocorreu entre 26 de outubro e 31 de dezembro de 2021. A variável desfecho foi o Índice de Desvantagem Vocal 10 (IDV-10) que possibilita quantificar a percepção do indivíduo sobre sua alteração vocal. Quanto maior o resultado, maior a desvantagem vocal percebida pelo sujeito. Além dos aspectos sociodemográficos e ocupacionais, foi avaliada a atividade física pelo Questionário Internacional de Atividade Física (IPAQ), em sua forma curta e a satisfação no trabalho por meio da pergunta já validada: “Você está satisfeito com o seu trabalho?”. A análise estatística multivariada foi a regressão de Poisson com variância robusta. A desvantagem vocal esteve presente em 20.2% dos professores e apresentou associação com o sexo feminino (RP = 1.32; IC95%: 1.03-1.70) o tempo de docência (RP = 1.26; IC95%: 1.26-1.04), a insatisfação no trabalho (RP = 1.96; IC95%: 1.59-2.42) e a inatividade física (RP = 1.24; IC95%: 1.00-1.52). No estudo realizado no início do retorno dos professores às aulas presenciais verificou que um quinto referiu percepção de desvantagem vocal apontando para a necessidade de maior atenção ao ambiente de trabalho e sobre a importância da atividade física para a saúde da voz.

^lpt

: .

        · | |     · |     · ( pdf )