7 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


PsychTech & Health Journal

 ISSN 2184-1004

MAIA, Luciana Colares et al. Palliative care in higher education institutions: A promising challenge. []. , 7, 1, pp.13-23.   30--2023. ISSN 2184-1004.  https://doi.org/10.26580/pthj.art54-2023.

^a

The new epidemiological profile of the Brazilian population requires changes in the curriculum of Higher Education Institutions concerning the process of training medical professionals. The study aimed to investigate palliative care teaching in Brazilian medical schools. It was guided by the research question: What is the current status of palliative care education in medical schools across Brazil? Searches were carried out in the electronic databases of the Virtual Health Library, using the Descriptors in Health Sciences and Medical Subject Headings: Palliative care; Medical Education and Diseases. As inclusion criteria, English, Portuguese, and Spanish publications were chosen in articles with full-text availability and free access to the searched databases. Results: 55 publications were identified from 2016-2021, of which only 25 documents met the inclusion criteria. The topic of palliative care emerges as an educational incentive capable of promoting essential and surprising discussions throughout graduation and providing educational strategies that can provide opportunities for improving skills and competencies based on integral models centered on the person. This requires a demand for training in this subject as a multidisciplinary approach that prepares the team to deal with patients with life-threatening incurable chronic diseases and infinitude.

^len^a

O novo perfil epidemiológico da população brasileira exige mudanças no currículo das Instituições de Ensino Superior em relação ao processo de formação dos profissionais médicos. Esta pesquisa teve como objetivo realizar uma revisão integrativa sobre o ensino de cuidados paliativos em Instituições de Ensino Superior. Foram realizadas buscas nas bases de dados eletrônicas da Biblioteca Virtual em Saúde, utilizando-se os Descritores em Ciências da Saúde e Títulos de Assuntos Médicos: Cuidados Paliativos; Educação Médica e Doenças. Como critérios de inclusão, foram escolhidas publicações em inglês, português e espanhol, na forma de artigos, com disponibilidade de texto completo e acesso livre nas bases de dados pesquisadas. Resultados: Foram identificadas 55 publicações, do período 2016-2021, das quais apenas 25 documentos atenderam aos critérios de inclusão. O tema dos cuidados paliativos surge como um incentivo educacional capaz de promover discussões essenciais e surpreendentes ao longo da graduação, bem como proporcionar estratégias educativas que possam oportunizar o aprimoramento de habilidades e competências a partir de modelos integrais centrados na pessoa. Isso requer uma demanda de capacitação nesta temática como uma abordagem multidisciplinar que prepare a equipe para lidar com situações de pacientes com doenças crônicas incuráveis, com risco de vida e em finitude.

^lpt

: .

        · | |     · |     · ( pdf )