SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue176The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at schoolSocial inequality and cultural differences: school results of the children of African immigrants author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Análise Social

Print version ISSN 0003-2573

Abstract

PAYET, Jean-Paul. A escola e a modernidade: o risco da etnicidade, o desafio da pluralidade . Anál. Social [online]. 2005, n.176, pp.681-694. ISSN 0003-2573.

Um dos maiores riscos que ameaçam as nossas sociedades contemporâneas é a «etnicização» das relações sociais. Este artigo examina, a partir do caso francês, o papel da escola no agravamento dos processos de segregação étnica e da banalização da violência. Dando conta do logro do modelo republicano, este artigo tenta desenhar os contornos de uma escola da modernidade, apta a assumir uma missão política e moral: a de formar os cidadãos de um mundo pluralista.

Keywords : Segregação étnica; Escola; Exclusão social; Exclusão étnica.

        · abstract in English | French     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License