176 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Análise Social

 ISSN 0003-2573

HAECHT, Anne van. Que modelos de socialização escolar e profissional hoje? Entre o esquecimento da história e o optimismo retórico . []. , 176, pp.651-660. ISSN 0003-2573.

^lpt^aUma sociologia crítica dos discursos políticos sobre o ensino, transnacionais e nacionais, influenciados pela terceira via (o Estado social activo) é mobilizada para examinar, através da noção de «educação ao longo da vida», uma construção política da socialização. Num contexto de políticas que apregoam uma nova forma de governo e o recurso ao exame de peritos para avaliar os sistemas de ensino, o discurso político conjuga optimismo acrítico e esquecimento histórico. A análise privilegia, através da definição construtivista de socialização, o momento do social objectivado (estruturas institucionalizadas e dispositivos de socialização) e prende-se ao enraizamento histórico desta «educação ao longo da vida».^lfr^aUne sociologie critique des rhétoriques politiques en matière d’enseignement, transnationales et nationales, influencées par les courants de troisième voie (l’État social actif) est mobilisée pour examiner à travers la notion 742 d’«éducation tout au long de la vie» une construction politique de la socialisation. Dans un contexte de politiques prônant la «gouvernance» et le recours à l’expertise pour évaluer les systèmes d’enseignement, la rhétorique politique conjugue l’optimisme a-critique l’oubli de l’histoire. L’analyse privilégie à travers la définition constructiviste de la socialisation le moment du social objectivé (structures institutionnelles et dispositifs de socialisation) et s’attache à la profondeur historique de cette «éducation tout au long de la vie».^len^aThis article draws on sociological sources critical of transnational and national political discourse on teaching influenced by the third way (the interventionist welfare state) to examine how socialization is constructed politically through the concept of life-long-learning. In the context of policies which advocate new forms of governance and the use of experts in assessing schooling systems, political discourse combines uncritical optimism with historical forgetfulness. The chosen method of analysis uses a constructivist definition of socialization to select the moment when social reality is objectified (institutionalized structures and socialization mecahnisms) and to focus on the historical roots of this «education throughout life».

: .

        · | | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License