176 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Análise Social

 ISSN 0003-2573

PAYET, Jean-Paul. A escola e a modernidade: o risco da etnicidade, o desafio da pluralidade . []. , 176, pp.681-694. ISSN 0003-2573.

^lpt^aUm dos maiores riscos que ameaçam as nossas sociedades contemporâneas é a «etnicização» das relações sociais. Este artigo examina, a partir do caso francês, o papel da escola no agravamento dos processos de segregação étnica e da banalização da violência. Dando conta do logro do modelo republicano, este artigo tenta desenhar os contornos de uma escola da modernidade, apta a assumir uma missão política e moral: a de formar os cidadãos de um mundo pluralista.^lfr^aUn des risques majeurs qui menacent nos sociétés contemporaines est celui de l’ethnicisation des rapports sociaux. Cet article examine, à partir du cas français, le rôle de l’école dans l’aggravation des processus de ségrégation ethnique et d’essentialisation de la violence. Il prend acte de l’échec du modèle républicain et tente de dessiner les contours d’une école de la modernité, apte à assumer une mission politique et morale, celle de former les citoyens d’un monde pluraliste.^len^aOne of the greatest risks facing modern society is the «ethnicization» of social relations. This article uses the French example to examine the role of school in aggravating ethnic segregation and making violence an everyday affair. In giving an account of the failure of the republican model, this article seeks to provide an outline of a school for modernity, fit to take on a political and moral assignment: that of educating the citizens of a pluralist world.

: .

        · | | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License