220 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Análise Social

 ISSN 0003-2573

GRACA, João Carlos; LOPES, João Carlos    CORREIA, Rita Gomes. Economics education: literacy or mind framing?: Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal. []. , 220, pp.516-542. ISSN 0003-2573.

^len^aDoes studying economics have an effect on molding the values and attitudes embodying the trust-building processes of a democratic society? Mainstream economics teaching, based on the self-interest model of rational, maximizing, individualistic “representative agent”, may well cause indoctrinating effects, creating or reinforcing political free-marketeering, as well as selfishness values, attitudes, and behaviors among economics students. In this paper a contribution is made for these discussions, based on the results of a survey performed in Portugal in three years (2006, 2009, and 2012) addressed to a considerably diverse sample of respondents (economics students, other students, and common citizens).^lpt^aOs estudos universitários de economia podem ter um efeito relevante no moldar dos valores e atitudes correspondentes à construção da confiança numa sociedade democrática. O ensino da economia mainstream, baseado no modelo do “agente representativo”, movido pelo interesse próprio, racional e maximizador, pode ter efeitos doutrinantes, reforçando quer a inclinação pró-mercado, quer valores, atitudes e comportamentos egoístas entre os estudantes. Neste trabalho apresenta-se uma contribuição para essas discussões, tendo por base os resultados de uma pesquisa realizada em Portugal, com uma considerável diversidade de amostras (estudantes de economia, outros estudantes, cidadãos comuns) e aplicada em três anos diferentes: 2006, 2009 e 2012.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License