225 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Análise Social

 ISSN 0003-2573

MAGALHAES, Pedro C.. A tale of two elections: information, motivated reasoning, and the economy in the 2011 and 2015 Portuguese elections. []. , 225, pp.736-758. ISSN 0003-2573.

^len^aA tale of two elections: information, motivated reasoning, and the economy in the 2011 and 2015 Portuguese elections. Economic performance is thought to be a powerful driver of incumbent electoral performance, and GDP growth and unemployment to be the “big two” factors involved. However, while in the 2011 elections, under a profound economic recession and growing unemployment, the Socialist incumbents lost about one-fourth of the electorate, the center-right coalition experienced losses of similar magnitude in 2015 under a recovering economy and growing employment. Why has this happened? I explore three hypotheses: (1) the economy became a less salient issue in 2015; (2) responsibility for economic outcomes became more blurred in 2015; and (3) national economic evaluations were more contaminated by partisanship and affected by cognitive resources and personal economic experiences in 2015.^lpt^aUm conto de duas eleições: informação, raciocínio motivado e a economia nas eleições portuguesas de 2011 e 2015. Pensa-se que o desempenho da economia é um poderoso factor na explicação do desempenho eleitoral dos partidos do governo, e que o crescimento do PIB e o desemprego são os “dois grandes” factores envolvidos. No entanto, enquanto o Partido Socialista perdeu cerca de um quarto dos votos em 2011 sob uma profunda recessão económica e com o desemprego a crescer, a coligação de centro-direita sofreu perdas semelhantes em 2015 sob uma economia em recuperação e com crescimento do emprego. Por que razão sucedeu isto? Exploro três hipóteses: (1) a economia ter-se-á tornado um tema menos saliente para os eleitores em 2015; (2) a responsabilidade pelos resultados da economia ter-se-á tornado mais difusa em 2015; e (3) as avaliações da evolução da economia por parte dos eleitores foram mais contaminadas pela identificação partidária e mais afetadas pelos seus recursos cognitivos e experiências económicas pessoais em 2015.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License