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Finisterra - Revista Portuguesa de Geografia

 ISSN 0430-5027

SILVA, João de Abreu e; GONCALVES, Jorge; CORREIA, Marcos D. F.    MARREIROS, Susana. Airport planning process. The case of the new Lisbon airport. []. , 99, pp.63-79. ISSN 0430-5027.  https://doi.org/10.18055/Finis4119.

^len^aThe main purpose of this article is to analyse the relationships between the planning process of the new Lisbon airport (NLA) and several planning instruments, both territorial (regional and local) and sectorial (transportation and road), during the nume­rous iterations in the NLA planning process. At the end of the 1960s, Portuguese authorities pondered the need of a new airport to replace the existing one at Portela. A number of loca­tions were suggested during the planning process. Several of them were invalidated over time due to urban development or to the constraints imposed by environmental laws. This paper analyses the various planning instruments in place from 1960 until 2010 and their relationship with the planning process of NLA. The airport relocation decision is not closed yet. The documents drafted in the 1960s and 1970s reflect the dominant planning paradigms with a top-down approach strongly driven by the public administration. During the 1990s the procedure was resumed and in 2005, a new phase started with a strong influence of external stakeholders. However, due to the 2010 crisis the process was suspended. The regional planning of the last decades never revealed the ability to drive the NLA process. Indeed, the decisions concerning the airport relocation have strongly influenced the spatial planning process^lpt^aO principal objectivo deste artigo é analisar a relação entre o pro­cesso de planeamento do novo aeroporto de Lisboa (NAL) e os vários instrumentos de planeamento, tanto territorial (regional e local) como sectorial (transportes e acessibili­dades), durante as múltiplas interacções que ocorreram durante o processo. No final da década de 1960, as autoridades portuguesas ponderaram a necessidade de um novo aeropor­to para substituir o existente (Portela). ao longo desse processo de planeamento foram propostos diversos locais. Vários deles foram invalidados devido ao crescimento urbano, ou a constrangimentos impostos pela legislação ambiental. Este artigo avalia os diversos instrumentos de gestão territorial em vigor entre 1960 e 2010 e a sua relação com o pro­cesso de planeamento do NLA. A decisão de localização do futuro aeroporto ainda não está fechada. Os documentos produzidos nas décadas 1960 e 1970 reflectem os paradigmas dominantes no planeamento com uma abordagem top-down, liderada pela administração pública. O processo foi retomado durante a década de 1990 e, em 2005, uma nova fase surgiu com o protagonismo de entidades não governamentais, que voltou a ser suspensa com a crise de 2010. O ordenamento do território das últimas décadas nunca revelou capa­cidade para conduzir o processo do NLA. Pelo contrário, as decisões de localização do aeroporto têm condicionado profundamente o processo de planeamento espacial^lfr^aOn analyse les rapports qui ont existé entre la planification du nouvel aéroport de Lisbonne (NAL) et les divers outils de planification, tant territorial (régional et local) que sectoriel (transports et accessibilité), au cours des multiples interac­tions, qui ont eu lieu pendant le processus. Les autorités portugaises sentirent la nécessité d'un nouvel aéroport pour remplacer celui de Portela, dès la fin des années 60. Divers endroits furent successivement proposés. La croissance urbaine et la législation ambientale rendirent plusieurs d'entre eux caducs. On présente les divers outils de gestion territoriale qui ont été en vigueur de 1960 à 2010 et leur rapport avec les processus de planification du NAL. La décision de localisation finale est encore pendante. Les documents datant des décades 1960 et 1970 révèlent une gestion top-down, émanant de l'administration publique. Le processus se remit en marche au cours de la décennie 1990 et une nouvelle phase vit le jour en 2005, avec l'apparition d'entités non gouvernementales, mais la crise de 2010 y mit fin. La gestion du territoire n'a jamais été capable, au cours des dernières décennies, de mener à bonne fin le projet de NAL. Ce sont au contraire les successives décisions le concernant qui ont profondément conditionné les processus de planification spatiale de la région

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