104 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Finisterra - Revista Portuguesa de Geografia

 ISSN 0430-5027

SANTOS, Sofia. Mobility and spatial planning in the Lisbon Metropolitan Area. []. , 104, pp.57-72. ISSN 0430-5027.  https://doi.org/10.18055/Finis6970.

^len^aPeople’s daily mobility and commuting patterns are differentiated by sociodemographic features. It relates to place as structure (spatial organization) and to public policy (spatial planning). Between urban structure and people’s traveling behaviours, spatial public policy should be called to reduce social inequality and to promote more just territories. This concerns the process of planning as well as its outcomes. Accessibility and conflict are important questions to be approached in both. The paper examines the importance of social issues in the design of the Lisbon Metropolitan Area’s (LMA) policies on mobility and spatial planning. It continues to be a peripheral matter, despite some change at the discursive level. We begin by discussing how spatial justice and social inequalities can be central to mobility and spatial planning. Secondly, the general European and national policy background is presented. Finally, some fundamental trends of LMA mobility statistics are outlined followed by a critical reading of municipal and supramunicipal mobility related policies^lpt^aA mobilidade e os movimentos pendulares são temáticas diferenciadas a partir das características sociodemográficas, na medida em que relaciona o espaço, quer enquanto estrutura (organização social), quer como um conjunto de políticas públicas espaciais (ordenamento do território). Desta forma, entre a estrutura urbana e o comportamento de mobilidade das pessoas, as políticas públicas espaciais são chamadas a intervir de forma a reduzir desequilíbrios sociais e a promover a justiça territorial, ou seja estamos a falar do exercício de planeamento territorial. A acessibilidade e os conflitos são questões importantes a serem abordados em ambos. O artigo analisa a importância das questões sociais nas políticas de planeamento e ordenamento do território e mobilidade, com enfoque na Área Metropolitana de Lisboa (AML) e demonstra que o tema prevalece como uma questão periférica, apesar de alguma mudança no campo discursivo. Começamos por discutir como a justiça espacial e as desigualdades sociais são fundamentais para a mobilidade e o ordenamento do território. De seguida revemos o plano de fundo da política europeia e nacional em geral. Finalmente apresentamos algumas tendências acerca da mobilidade na AML, com base em análises estatísticas e na leitura crítica das políticas municipais e supramunicipais da mobilidade na AML^lfr^aLes déplacements pendulaires des populations urbaines dépendent de leurs caractères sociodémographiques par rapport à l’ espace, c’ est à dire tant de leur organisation sociale que de la planification territoriale. L’ aménagement spatial doit intervenir pour réduire les déséquilibres sociaux et pour accroitre la justice territoriale, en améliorant l’ accessibilité et en réduisant les conflits. Ces problèmes sont analysés dans le cadre de l’ Aire Métropolitaine de Lisbonne (AML) et on constate que ce thème n’ apparait en réalité que comme secondaire, même si c’ est le plus souvent mentionné. On montre l’ influence que les inégalités sociales ont sur la planification territoriale, on évoque les caractères d’ ensemble des politiques européennes et nationales et, finalement, les tendances que la mobilité présente dans le cadre de l’ AML, d’ après les données statistiques et la lecture critique d’ autres publications

: .

        · | | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License