29 2Ideal Theory and Its Applicability: Are Principles Independent from Facts? 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista Diacrítica

 ISSN 0807-8967

MENDES, Rui Paes. A Paisagem como elemento de apropriação artística. []. , 29, 2, pp.251-267. ISSN 0807-8967.

^lpt^aA paisagem presta-se a inúmeras leituras consoante os contextos geográficos, culturais e individuais do observador. É um suporte que tem tanto de físico como de imaterial que resulta da sua condição de espaço cultural porque construído pelo Homem seja ao nível da sua forma, como dos (pré)conceitos do olhar. A proposta do presente artigo assenta numa reflexão sobre o conceito como unidade de estudo e de compreensão do mundo como entidade construída (ou a construir) e a sua (re)interpretação ou apropriação pelas expressões artísticas. Esta síntese provocada pelo observável (espaço exterior) e pelo sentido (domínio do indivíduo) contribui fortemente para a transformação cultural da paisagem, especialmente numa sociedade altamente mediatizada como a ocidental.^len^aThe landscape lends itself to numerous interpretations depending on the geographical, cultural and individual observer. It is an unit that is both physical as intangible that results from its status as a cultural space, built by man in terms of their shape and characteristics, as well as with individual (pre)concepts. The aim of this article is set on a reflection on the concept of landscape as a unit of study and interpretation of the world as a crafted entity (or in process of construction) and its (re)interpretation or appropriation by different artistic expres- sions. This synthesis caused by the observable (physical space) and the senses (of the individual domain) contributes meaningfully to the cultural transformation of the landscape, especially in a highly mediated society as Western.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License