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Revista Portuguesa de Clínica Geral

 ISSN 0870-7103

MACEDO, António et al. Empathy in Family Medicine. []. , 27, 6, pp.527-532. ISSN 0870-7103.

^len^aAIM: Empathy is crucial in therapeutic relationships. An empathic relationship has several positive outcomes: improvement of doctor-patient relationship, increased satisfaction and diagnostic ability, and patients’ empowerment. This study aims to assess empathy levels in a Portuguese Primary Health Care Practice (PPHCP) and to verify the relation between doctor-patient empathy and socio-demographic characteristics. DESIGN: cross-sectional study LOCATION: a Portuguese Primary Health Care Practice located in Senhora da Hora, Matosinhos. PARTICIPANTS: patients registered in the PPHCC who went to an appointment with their Family Physician (FP) during the month of June 2009. METHODS: Empathy value measured through the Consultation and Relational Empathy (CARE) questionnaire. Associations between variables were tested with nonparametric tests (Mann-Whitney, Kruskal-Wallis) and Pearson correlation. The adopted significance level was 0.05. RESULTS: A sample of 353 questionnaires was obtained. FP mean empathy value was 41.1 points on a scale of 10-50 (CI 95%, 40.1-42.2). The only significant statistical association was related to educational level (p = 0.02). Patients with lower levels of formal education provided lower scores for FP empathy. CONCLUSION: The patients of this PPHCP scored high for empathy. Lower levels of formal education were correlated with lower scores for empathy, an association not found in other studies.^lpt^aOBJECTIVO: A empatia é essencial nas relações terapêuticas. Uma relação empática tem vários resultados positivos: melhoria da relação médico-doente,aumento da satisfação e da capacidade de diagnóstico, e um melhor empowerment do doente. Este estudo pretende avaliar a empatia dos Médicos de Família (MF) num Centro de Saúde(CS) português e verificar a relação entre o grau de empatia de médico para doente e as características sócio-demográficas do utente. DESENHO: estudo transversal LOCALIZAÇÃO: CS da Senhora da Hora, Matosinhos PARTICIPANTES: utentes do CS Senhora da Hora, que efectuaram um contacto presencial com o seu MF durante o mês de Junho de 2009 MÉTODOS: O valor de empatia foi medido através do questionário Consultation and Relational Empathy (CARE). As associações entre variáveis foram testadas com testes não paramétricos (Mann-Whitney, Kruskal-Wallis) e correlação de Pearson. O nível de significância adoptado foi de 0,05. RESULTADOS: Foi obtida uma amostra de 353 questionários. O valor médio de empatia global entre os MF incluídos foi de 41,1 pontos, numa escala de 1-50 (IC 95%, 40,1-42,2). A única associação estatisticamente significativa foi com a escolaridade (p=0,02). Pacientes com baixo nível de escolaridade atribuíram pontuações mais baixas de empatia no seu MF. CONCLUSÃO: Os utentes deste CS pontuaram um elevado grau de empatia aos seus MF. Pacientes com baixo nível de escolaridade atribuíram menor pontuação, uma associação que não foi encontrada noutros estudos.

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