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Revista de Ciências Agrárias

 ISSN 0871-018X

MARTINS, Frederico C. M. et al. Multicriteria analysis and geoprocessing for conservation of unpaved roads. []. , 37, 2, pp.162-170. ISSN 0871-018X.

^len^aThe objective of this study consisted on the utilization of geoprocessing to determine suitable areas for the allocation of boxes to capture rainwater and sediments on unpaved roads. The methodology was based on: data generated from a digital Model of Elevation Hydrographic Conditioning, classification of use and occupation of land, infiltration and runoff data obtained by the Balseq method, followed by a multi-criteria analysis. Weighted Linear Combination (WLC) and Ordered Weighted Average (OWA) were used in the aggregation of pre-established criteria. A total of 289 areas larger than 0.0003 ha with a suitability greater than 250 have been identified for deployment of catchment boxes, in a risk analysis with a medium-high scenario OWA1 partial compensation. In the WLC scenario 53 critical areas were considered, with 255 of suitability, with a moderate risk and maximum compensation, which should necessarily be a condition in the implementation of catchment boxes. However, this methodology, can implement better management on unpaved road.^lpt^aO objetivo deste estudo consistiu em utilizar o geoprocessamento para determinar a alocação de caixas de captação de água e sedimentos em estradas não pavimentadas. A metodologia foi baseada em: dados gerados a partir de um Modelo Digital de Elevação Hidrograficamente Condicionado, na classificação de uso e ocupação da terra, em dados de infiltração e escoamento obtidos pelo método Balseq, seguida numa análise multi-critério. A Combinação Linear Ponderada (WLC) e a Média Ponderada Ordenada (OWA) foram utilizadas na agregação de critérios pré-estabelecidos. Foram identificadas 289 áreas maiores do que 0,0003 ha, com adequação maior que 250 para a implantação das caixas de captação, numa análise de risco médio-alto com compensação parcial no cenário OWA1. No cenário WLC consideraram-se 53 áreas críticas, com adequabilidade de 255, risco médio e compensação máxima, que deverão ser necessariamente observadas para implantação de tais caixas. Com esta metodologia a gestão em estradas sem pavimentação pode ser realizada de maneira eficiente.

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