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Revista de Ciências Agrárias

 ISSN 0871-018X

CARVALHO, Deived U. de et al. Consumer acceptance of ‘Navelina’ navel oranges. []. , 42, 2, pp.281-290. ISSN 0871-018X.  https://doi.org/10.19084/rca.17171.

^len^aThe introduction of citrus variety in new areas is mainly based on the edaphic and climatic adaptation linked to the physical-chemical properties of the fruits, requiring more studies about the sensory aspects to comprehend the consumer preferences. In this way, the aim of this study was to evaluate the acceptance of ‘Navelina’ [Citrus sinensis (L.) Osb.] navel oranges by consumers and the purchase intent, through sensory evaluation. To perform the harvest, the fruits were first analyzed in relation to the physical-chemical characteristics. Then, 131 untrained panelists representing the consumers were asked to evaluate samples of ‘Navelina’ through the acceptance test performed in individual booths with white light, according to the fruit attributes: appearance, firmness, aroma and taste. At the end, they were asked about the purchase intent of the fruit. The data was subjected to the Principal Component Analyses in order to describe the results and internal preference mapping. According to the results, the ‘Navelina’ fruits present excellent sensory attributes and physical-chemical characteristics associated to the seedless aspect, which are required by the consumers whose express high preference for its fruits, mainly based in the attributes of appearance and taste, attending to the standard requirements of the consumer market.^lpt^aA introdução de uma variedade cítrica numa nova área baseia-se principalmente na adaptação edafoclimática associada às propriedades físico-químicas dos frutos, necessitando de mais estudos sobre os aspectos sensoriais para conhecer as preferências do consumidor. Desta forma, o objetivo deste estudo foi avaliar a aceitação de laranjas ‘Navelina’ [Citrus sinensis (L.) Osb.] pelos consumidores e a intenção de compra, através da análise sensorial. Após colheita, foram analisadas as características físico-químicas dos frutos. Seguidamente, 131 julgadores, não treinados, foram questionados para avaliar as amostras da laranja ‘Navelina’, através do teste de aceitação realizado em cabines individuais com luz branca, de acordo com os atributos sensoriais do fruto: aparência, firmeza, aroma e sabor. No final, foi também questionado a intenção de compra do fruto. Os dados foram submetidos à Análise em Componentes Principais para descrever os resultados e o mapeamento das preferências interna. De acordo com os resultados, os frutos da Navelina apresentam excelentes atributos sensoriais e características físico-químicas associadas ao aspecto sem sementes, exigidas pelos consumidores que expressam alta preferência pelo seus frutos, principalmente em relação aos atributos de aparência e sabor, atendendo aos requisitos do mercado consumidor.

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