28 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista Portuguesa de Educação

 ISSN 0871-9187

ESTRADA, Patricia López    CHACON, Ana María. A teacher´s tensions in a Spanish first grade two-way bilingual immersion program. []. , 28, 2, pp.211-229. ISSN 0871-9187.

^len^aThis study describes a bilingual teacher´s tensions in a Spanish first grade two-way immersion classroom. Drawing on Hatch´s (2002) inductive analysis, in the form of domain analysis, the study data came from two teacher interviews during the 2009-2010 school year. Findings indicated that the bilingual teacher holds strong beliefs about the importance of providing students with opportunities to explore the minority language (Spanish). Yet the teacher struggles with various linguistic and academic tensions while accomplishing such task. This study calls attention to the struggles of juggling English and Spanish in the setting of two-way bilingual immersion contexts.^lpt^aEste estudo descreve as tensões sentidas por uma professora de 1º ano numa sala de aula de imersão bilingue ‘two-way'. Baseando-se na análise indutiva de Hatch (2002), sob a forma de análise de domínio (domain analysis), os dados do estudo foram obtidos através de duas entrevistas a uma professora no ano letivo de 2009-2010. Os resultados indicam que a professora bilingue detém crenças fortes acerca da importância de proporcionar aos alunos oportunidades de explorar a língua minoritária (Espanhol). Contudo, a professora manifesta preocupações de âmbito linguístico e académico no desempenho da sua tarefa. O estudo alerta para as tensões inerentes a trabalhar com o Espanhol e o Inglês num contexto de imersão bilingue ‘two-way'.^les^aEl estudio describe las tensiones de una maestra bilingüe en una clase de español de primer grado en una escuela de inmersión bilingüe de doble vía. El estudio se basa en el paradigma cualitativo inductivo (Hatch, 2002), en forma de análisis de dominio (domain analysis), donde los datos provienen de dos entrevistas de la maestra bilingüe en el período lectivo 2009-2010. Los resultados revelan que la maestra bilingüe considera la necesidad de promover oportunidades para la práctica del español en los estudiantes. Sin embargo, la maestra manifiesta preocupaciones en el ámbito lingüístico y académico. El estudio hace énfasis sobre las tensiones de trabajar con dos idiomas (español e inglés) en contextos de programas de inmersión bilingüe de doble vía.

: .

        · | | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License